Panasonic FZ-3

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
Josie

Panasonic FZ-3

Viesti Kirjoittaja Josie »

Pitkään arvottuani tilasin itselleni Panasonic FZ-3 kameran Saksasta. Paketti on matkalla kohti kotisuomea, ja odottelen mielissäni sitä.

Kameran valinta oli kompromissi - tottakai. Vaihtoehtoina olivat mm. Olympus 770/765, Minolta z3, canon S1-is ja fuji s5000/s7000.

Omaan valintaani vaikutti Leican 2.8 valovoiman 12x zoomobjektiivi vakaimella ja tarkennuksen apuvalo. Hinnaltaan Panasonic oli canon S1-is kameraa edullisempi. FZ-20 olisi toki ollut ominaisuuksiltaan vielä parempi, mutta koko ja paino ratkaisivat myös hiukan - kolmonen on melkein puolet kevyempi. Uskon kolmella megapikselillä pääseväni hyvin digiajan alkuun - ei filmijärkkärini ole minnekään kadonnut.

Onko joku teistä päässyt näitä uusia Panasonicin malleja hypistelemään?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Josie

Ensikokemuksia

Muutaman päivän jälkeen ensikommentit kamerasta:
Kaunis (vaikka ei olekaan musta ;O) ), pieni, kevyt, hyvä optiikka, tarkentaa hämärämmässäkin, hyviä kuvia... Ehkä hiukan muovinen kuitenkin. Hyvä kokonaisuus, anyway. Ei missään tapauksessa harmita, päin vastoin olen tyytyväinen valintaani. 55mm filtterit sopivat, tosin kierteet ovat muovia, mistä pieni miinus. Mukana tuli vastavalosuoja jne. eli aika täydellinen paketti. Livehistogrammikin löytyy. Suosittelen.
winterlin

Viesti Kirjoittaja winterlin »

Millä hinnalla sait tuon, jos saan udella?
winterlin

Viesti Kirjoittaja winterlin »

Ja vielä olisin kysynyt, jos jaksat kertoilla: Miten kyseisellä vehkeellä onnistuu esim. ihmisten kuvaaminen sisätiloissa (=low light situations) ilman salamaa? Tällä hetkellä omassa kameravalinta-arpomisessani loppusuoralla ovat päällimmäisinä juuri tuo uusi Panasonicin FZ3 sekä Canonin S1 IS. Käsivarainen sisäkuvaaminen ilman salamaa ja sen onnistuminen olisi tärkeä asia.

Millainen kohina FZ3:ssa mielestäsi on?
Josie

Maksoin kamerastani n. 390e, tosin tilasin sen Saksasta.

Viikonlopun juhlissa kuvasin käsivaralta melko hämärässä ihan onnistuneita kuvia. Tietysti valotusaikojen pidentyessä kohteet ehtivät liikkua. Seurauksena voi olla hauskojakin kuvia.

Valovoimaisen optiikan edut tulevat esiin myös siinä, että videokuvaa saa myös melko hämärässä. Tarkennuksen apuvalo toimii ja tarkennus on melko nopea. Salama riittää yllättävän pitkälle, mutta olen saanut joskus aikaan myös punaisia silmiä...

Kohina ei itseäni häiritse, tosin en ole ehtinyt niin paljoa vielä kuvata, että voisin mitään "ammattilaisarvioita" antaa.

Käyttöliittymä on ainakin mielestäni ihan looginen. Paljon vielä riittää opeteltavaa, mutta perustoiminnot löytyvät helposti. Myös epäonnistuneiden kuvien poistaminen ja viimeisen kuvan katselu on yksinkertaista.

Toivottavasti näistä on jotain apua! Itse etsin tällä hetkellä kameralle sopivaa laukkua. Monista liikkeistä juuri sopiva koko oli loppu.
hintola

Viesti Kirjoittaja hintola »

Tämä kamera kiinnostaa kovasti pitkien pähkäilyjen jälkeen, liikkeessä olen päässyt tosinvasta hypistelemään akutonta yksilöä.

Josielle pari kysymystä:
Onko nyt viikkojen käytön jälkeen mitään erityistä kerrottavaa?
Mistä liikkeestä Saksasta tilasit kameran ja oliko toimistus OK?

Suomesta en taida tätä ostaa, hinta on aika kova vielä, lähes 500 €.
Josie

Pientä harjoittelua vaatii että oppii ottamaan tarkkoja kuvia täydellä zoomilla. Kuvanvakain auttaa huomattavasti. Olen monessa tilanteessa ollut todella iloinen että valitsin zoomillisen mallin - ja nyt en ole edes ollut merellä, vaan esim. eräässä palkitsemistilaisuudessa. Sisätiloissa saa hyviä kuvia vielä aika heikossakin valossa. Sain muutamia ihan onnistuneita kuvia, vaikka en tähdätessä meinannut kohdetta nähdä. Mielestäni kameraa on ollut helppo oppia käyttämään, aika hyvin osaa ilman manuaaliakin käyttää, ja jos ei osaa, niin manuaali on aika hyvä (minulla saksankielinen).

Ostin Technikdirectiltä, toimituksen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Paketti tuli nopeasti kotiin.

Olen valinnut itselleni sopivan kameran ja olen tyytyväinen (ainahan on jotain mitä ehkä joskus toivoisi, mutta toistaiseksi ei ole paljoakaan löytynyt...)
Vastaa Viestiin