RAW ???

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Eza

RAW ???

Viesti Kirjoittaja Eza »

Saan kai kysellä tyhmiä?

Ostin tässä viikko sitten Cannon Powershot S45:en ja siinä on tämä RAW muoto. Enkä ole keksinyt mitä hyötyä siitä on. Se vie aivan törkeästi tilaa on vielä aika pieni kokoinen vain 640 x 480 pikseliä. Olen aika aloittelia näiden kanssa, mutta mitä tällä tekee?
Olen kuullut sanottavan että RAW vastaan filmi kameroiden negatiivejä?

Valaiskaa tätä aloitteliaa...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jutaoja

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

Asiasta juuri keskusteltu toisaalla:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... hlight=raw

Nimimerkki "Kannattaisi varmaan joskus käyttää hakua" :-)
"Work less, consume less, live more."
Eza

Viesti Kirjoittaja Eza »

Kiitän, tuo selvensi jo paljon. tuon perusteella en itse sitä tarvitse, kun en juuri tee kuvistani julisteita.

Vielä kuitenkin se jää arveluttamaan se etteikö S45:llä saa 640 x 480 suurempia kuvia RAW-muodossa? En ainakaan löytänyt mahdollisuutta nostaa tarkkuutta, kun on RAW käytössä.
Trust me, I don't know what I'm doing
reittila

Viesti Kirjoittaja reittila »

Enpä ole mainittua kameraa nähnyt, mutta oletusarvoisesti RAW-formaatti tarjoaa aina ainoastaan parhaan resoluution, johon kenno pystyy ja uskon, että niin on tässäkin tapauksessa.
\\Pekka
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

s45 raw tiedosto näyttää tältä:

Image Size 2272x1704
Image Quality RAW
File Size 4580KB
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Eza kirjoitti:Kiitän, tuo selvensi jo paljon. tuon perusteella en itse sitä tarvitse, kun en juuri tee kuvistani julisteita.

Vielä kuitenkin se jää arveluttamaan se etteikö S45:llä saa 640 x 480 suurempia kuvia RAW-muodossa? En ainakaan löytänyt mahdollisuutta nostaa tarkkuutta, kun on RAW käytössä.
Se on kaiketi vaan peukalokuva lcd:tä vasten. Meneekös ne siinä eri hakemistoon kun et löytänyt?

Sepe
--
Eza

Viesti Kirjoittaja Eza »

raamise kirjoitti:s45 raw tiedosto näyttää tältä:

Image Size 2272x1704
Image Quality RAW
File Size 4580KB
Muuten itselläni näytää samalta, mutta resoluutio on vain 640 x 480 pikseliä. Enkä löytänyt muualta suurempaa kuvaa, jos se nyt olisi se thumbail -kuva.
INummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja INummi »

Siinä raw-kuvassa on mukana tuo 640x480 jpeg-formaatissa. Joten ei muuta kuin lukemaan manuaalia ja katsomaan millä softalla ja millä painalluksilla se itse kuva sieltä raw:sta konvertoidaan ulos.
Eza

Viesti Kirjoittaja Eza »

Tuli tuo kamera tilattua saksasta niin manuaalit on saksankielisiä. Enpä niistä ymmärrä juuri mitään.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Englanninkieliset manuaalit voit tulostaa vaikkapa
http://www.powershot.com/powershot2/cus ... anual.html

Ja suomenkieliset saat
http://www.jastekniikka.fi/yhteystiedot.htm
50 euroa + postiennakkokulut (9 euroa?). Jastekniikka ei minun sähköposteihini vastannut, mutta puhelimitse asiat hoituivat. Tuntuu turhan isolta summalta, mutta kun vähän miettii, niin summa ei sitten olekaan niin iso. Omalla äidinkielellään asiat omaksuu helpommin ja lukeminenkin sujuu vaivattomammin. Canonin manuaalit ovat perusteellisia. Jos ne jaksaa kahlata läpi ajatuksella ja useampaan kertaan, niin kuvausharrastuksesta saa paljon enemmän iloa.

Suomen Canon ainakin miettinee manuaalien pdf:ien laittamista nettiin. Tämä tullee siinä vaiheessa ajankohtaiseksi, kun Euroopan Canonin kauan odotettu yhtenäisempi hinnoittelu toteutuu.
Vastaa Viestiin