Olen suht tuore digikuvaaja. Kuvaaminen jo sujuu, samoin kuvien siirto koneelle ja jonkinlaisia muokkaustoimiakin olen harjoittanut vaihtelevalla menestyksellä. Ongelmistani suurin on tällä hetkellä kuitenkin se, että yrittäessäni tulostaa Photoshop Elements 2:ssa käsittelemääni kuvaa, muuttuvat sen värit printissä melko radikaalisti verrattuna monitorissa näkyvään. Monitorini on kalibroitu (iMac, oma ohjelma) Olen yrittänyt kokeilla PE2:n Color Managementista eri vaihtoehtoja (myös oman tulostimeni profiilia joka sieltä löytyy), mutta mikään niistä ei ole ratkaissut ongelmaa. Värit ovat haaleita, kylmiä tai sitten kohde ikään kuin alivalottuu tulosteessa, vaikka se ruudulla on aivan perfetto. Löytyisiköhän joltakulta kokemuksia tai peräti tietoa ongelman alkusyistä, säädöistä tms. asiaan vaikuttavista seikoista? Edes tieto siitä onko vika mahdollisesti ohjelman, koneen, tulostimen vai pääni sisäisissä säädöissä auttaisi eteenpäin.
Koneeni on siis iMac, tulostimeni Epson stylus cx5400 (tiedetään, ei varsinainen fototulostin, mutta ei kait nyt sentään ihan näin huonokaan?).
Timo
Värivirhe tulostuksessa
-