mustavalkokuvat cd:lle

Kuvankäsittelyä, mitä vain
sininen4

mustavalkokuvat cd:lle

Viesti Kirjoittaja sininen4 »

Löytyykö kokemusta mustavalkokuvien siirtämisestä cd:lle? Olisin kiinnostunut, riittääkö 25 megan tiedosto hyvätasoisen A3-kokoisen mv-kuvan kooksi? Aion itse printata kuvat Canon i9100 -tulostimella. Vai pitääkö tallentaa 50 megan tiedostoina kuten hyvien väriprinttien kohdalla pitää tehdä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Millaisista kuvista on kysymys, aluperin paperilla tai filmillä olleista aidoista mustavalkoisista sittemmin skannatuista vai värillisistä digikuvista, jotka olet muuttanut mustavalkoisiksi? Vai ehkä vielä jostain muusta? Tämä vaikuttaa siihen miten sinun kannattaa kuvat tallentaa.

Jos kyseessä on alunperin värillinen kuva, jonka muutat mustavalkoiseksi, saattaa aidon 8 bittisen mustavalkokuvan 256 sävyä olla aika riittämättömät toistamaan kuvan nyanssit oikein. Alkuperäisessä värikuvassa eri värisävyjä on aika tolkuttoman paljon enemmän. Paljon riippuu kuvasta, jos lähtötilanne on se, että kuvassa on esim. 40.000 väriä ja ne puristetaan 256 sävyyn niin aika moni alunperin eri väri muuttuu samaksi väriksi.

Tätä ilmiötä voit välttää eri tavoin. Voit esim. totaalisen mustavalkomuunnoksen sijaan vähentää saturaatiota niin, että kuvaan jää hieman värisyvyyttä, ja tallentaa kuvan värikuvaksi joka siis vain muistuttaa mustavalkokuvaa.

Toisaalta voit myös muuttaa kuvat aidoiksi mustavalkokuviksi, mutta silloin paras jälki saattaa syntyä jos käytät 8 bittisen värisyvyyden sijaan 16 bittistä. Käytössäsi on 256 harmaasävyn sijaan 65536 sävyä. Tämä tietysti vaatii isomman tiedoston. Oma pointtinsa on tietysti siinä tukeeko tulostimesi 16 bittisten kuvien tulostamista, onko kellään tietoa tästä puolesta?

En usko, että mitään yleispätevää nyrkkissäntöä löytyy, aika paljon valittava toimintatapa riippuu siitä millaista kuvaa olet työstämässä. Tärkeää on tietysti muistaa olla tinkimättä kuvan tarkkuudesta eli pidä edelleenkin huolta, että niitä pikselinpeijjoonia on siellä kuvassa tarpeeksi, vähintään 100 jokaista senttimetriä kohden, mitä haluat tulostaa. Eli A3 koossa n. 3000x4000 niin jää vähän marginaaliakin. 2:3 kuvasuhteella tietty vähän eri määrät 3508x4961 (täyskuva 300dpi ilman marginaaleja)

=============================================
ps. itse pakkaan kuvat cd:lle jpeg-pakkauksella, mikä pudottaa tiedostokokoa tosi rajusti, muutamaan megaan. MaxQualityllä eroa pakkaamattomaan ei kyllä silmällä erota. Ikävä vaan että jpeg ei sovellu 16 bittisten kuvien tallenukseen. Jpeg2000 siihen soveltuisi, mutta en ole vielä arvannut siihen rumbaan lähteä.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
sininen4

Viesti Kirjoittaja sininen4 »

Kyseessä on mustavalkonegatiivin poltto cd:lle. Olen siis kuvannut mustavalkofilmille ja kehittänyt sen. Nyt haluan sen cd:lle, jolta itse printtaan A3 kuvat.
25 megatavun tiedoston teettäminen on niin paljon halvempaa kuin 50 megan, joten säästän mikäli kuvan laatu tulee riittävän hyvä 25 megalla.
Säästänkö väärässä paikassa, jos haluan laadukkaita mv-kuvia?
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

aaah, okei, teetät siis kuvat jossain reprossa tai valokuvaliikkeessä. Kannattaa varmaankin ottaa samasta kuvasta vertailun vuoksi sekä 25 meganen että 50 meganen, tulostaa ne ja verrata. Valitse vertailukuvaksi sellainen, jossa on paljon pieniä yksityiskohtia ja vinoja linjoja. Ne paljastavat pikselöitymisen.

Ja kannattaa kysyä onnistuuko 16 bittinen skannaaminen.

Tiedän myös että monet skannaavat ja tulostavat mustavalkokuvansa värikuvina. Kuulemma värisyvyys on parempi. (silloin voit unohtaa sen 25 megasen)

Jos haluat olla varma lopputuloksesta niin teetä tosiaan samasta kuvasta useampi kappale eri tavoin skannattuna/tallennettuna, kokeile ja kysele. Rahaahan siinä kokeilemisessa voi tietysti palaa.

Jos kuvia on paljon niin kannattaa harkita filmiskannerin ostamista, ne eivät nykypäivänä maksa enää kovinkaan paljoa, saiskohan muutamalla satasella. Itse olen skannaillut negoja ja dioja Canonin tasoskannerilla, jossa on fimikansi. Uskomattoman hyvää jälkeä on tullut. Ja oikealla filmiskannerilla saa vielä parempaa jälkeä.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
JupJup

Viesti Kirjoittaja JupJup »

Tuolla ylempänä annettiin ymmärtää että aidolle mustavalkokuvalle riittäisi 256 harmaasävyä mutta värikuvasta tehdylle ei paremman sävykkyden takia riittäisikään. Kyllä minä olen vakaasti sitä mieltä että aito mv-kuva sisältää jopa enemmän mahdollisia harmaan sävyjä kuin värikuva, joten parasta jälkeä haettaessa ei 256 sävyä riitä sillekään. (omilla silmilläkin katsottuna) itse suositelen että Joko scannaat ja tallennat värillisenä (jolloin voit sävyttä), tai ehkä 16bit mv-kuvana (vie vähemmän tilaa kuin 24bit värikuva puhumattakaan 48bit värikuvasta).
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Eiköhän Petteri tarkoita tuolla 16 bit / väri eli kuvaamaan sitä parasta asentoa mitä 12 bit AD muuntimesta irtoaa eli 2 potenssiin 12=4096 sävyä maksimissaan.
Vastaa Viestiin