Olympus E-20 Camedia vaiko Minoltan Dimage 7Hi ?
-
Olympus E-20 Camedia vaiko Minoltan Dimage 7Hi ?
Olen ajatellut vaihtaa kinojärjestelmäni ja siirtyä digiaikaan. Olen jonkin verran tutkinut kameratyyppejä netissä ja käynyt liikkeissäkin hypistelemässä. Kaksi mallia on jäänyt päälimmäisenä mieleeni ( kts. otsikko ). , mutta päätöstä näiden kahden välillä en ole pystynyt tekemään. Siksi tiedustelisinkin, onko jollakin teistä kokemusta näistä molemmista malleista; mihin seikkoihin kannaattaa kiinnittää huomiota ja mitkä ovat ne kriteerit jotka saivat teidät valitsemaan kyseisen mallin ja asettamaan sen toisen edelle ?
Onko netistä löydettävissä vertailudataa näiden kahden kameratyypin kesken ?
Onko netistä löydettävissä vertailudataa näiden kahden kameratyypin kesken ?
-
Meillä on sekä Oly E-20 että Dimage 7 ilman iitä ja hoota. Dimagen ohjelmisto on päivitetty.
Dimage tuntuu paljon uudemmalta tekniikalta. Sen parjattuun etsimeen tottuu varsin nopeasti eikä se tunnu enää pahalta vaikka käytän nykyisin pääasiassa Olya. Olen värisokea, joten Dimagen väriavaruus aiheutti minulle harmaita hiuksia, mutta osaavissa käsissä se on hyvä kamera. Alussa Dimagen viisi valintakiekkoa ja monta painonappia tuntuivat sekavalta. Olyssa on kaksi valintakiekkoa, mutta enemmän nappeja. Kumpaakin kameraan tottuu varsin pian.
Kummassakin on erinomainen linssi. Olyn linssi on valovoimaisempi, mutta Dimagella on pitempi tele ja leveämpi laajakulma (itse asiassa E-20 + WCON-08B vastaa Dimagen laajakulmaa ja E-20 + TCON-14 vastaa Dimagen teleä). Olyn perusherkkyys on ISO 80 ja Dimagella varmaan edelleen ISO 100. Mielestäni kumpikin piirtää koko zoomin alueella kelvollisesti.
Dimagessa on niin huteran tuntuinen rakenne, etten uskaltanut liittää siihen telelisäkettä. Olyyn on saatavissa myös TCON-300, jonka jälki on pehmeää. Oly on jämäkän tuntuinen kamera, josta saa tukevan otteen. Olyssä on parempi etsin, mutta se näyttää vain osan kuvasta (taitaa olla 95 %). Dimage taitaa näyttää koko kuvan, sillä en muista reunalle tulleen ylimääräisiä keppejä.
Minulle ei ole juurikaan merkitystä OLYn HIIITAAUUDELLA, mutta ei se ainakaan ole kameralle myyntivaltti. Kamera kirjoittaa kortille hitaasti ja hartaasti. Olyn laukaisuviive on olematon, mutta olen ehtinyt hyvin odottaa Dimageakin. Kumpikin tarkentaa kohtuullisesti, mutta hitaasti. Kummallekin kelpaa samanlaiset muistikortit (Olylle kelpaa myös SM) ja akut. Olyssä akkujenvaihto on selvästi helpompaa. Akkuja ja muistikortteja tarvitsee vaihtaa niin harvakseltaan, etten osaa sanoa, kummalla akut kestää pitempään; joka tapauksessa kamera tarvitsee avata huomattavasti harvemmin kuin filmikamera.
Oly sopii paremmin meille värisokeille ja se tuntuu kädessä paremmalta. Dimage on nopeampi ja pienempänä helpompi kuljettaa. Minä pidän enemmän Olystä ja Dimage on jäänyt tyttärellemme, joka ei ole koskaan edes kokeillut Olya.
Dimage tuntuu paljon uudemmalta tekniikalta. Sen parjattuun etsimeen tottuu varsin nopeasti eikä se tunnu enää pahalta vaikka käytän nykyisin pääasiassa Olya. Olen värisokea, joten Dimagen väriavaruus aiheutti minulle harmaita hiuksia, mutta osaavissa käsissä se on hyvä kamera. Alussa Dimagen viisi valintakiekkoa ja monta painonappia tuntuivat sekavalta. Olyssa on kaksi valintakiekkoa, mutta enemmän nappeja. Kumpaakin kameraan tottuu varsin pian.
Kummassakin on erinomainen linssi. Olyn linssi on valovoimaisempi, mutta Dimagella on pitempi tele ja leveämpi laajakulma (itse asiassa E-20 + WCON-08B vastaa Dimagen laajakulmaa ja E-20 + TCON-14 vastaa Dimagen teleä). Olyn perusherkkyys on ISO 80 ja Dimagella varmaan edelleen ISO 100. Mielestäni kumpikin piirtää koko zoomin alueella kelvollisesti.
Dimagessa on niin huteran tuntuinen rakenne, etten uskaltanut liittää siihen telelisäkettä. Olyyn on saatavissa myös TCON-300, jonka jälki on pehmeää. Oly on jämäkän tuntuinen kamera, josta saa tukevan otteen. Olyssä on parempi etsin, mutta se näyttää vain osan kuvasta (taitaa olla 95 %). Dimage taitaa näyttää koko kuvan, sillä en muista reunalle tulleen ylimääräisiä keppejä.
Minulle ei ole juurikaan merkitystä OLYn HIIITAAUUDELLA, mutta ei se ainakaan ole kameralle myyntivaltti. Kamera kirjoittaa kortille hitaasti ja hartaasti. Olyn laukaisuviive on olematon, mutta olen ehtinyt hyvin odottaa Dimageakin. Kumpikin tarkentaa kohtuullisesti, mutta hitaasti. Kummallekin kelpaa samanlaiset muistikortit (Olylle kelpaa myös SM) ja akut. Olyssä akkujenvaihto on selvästi helpompaa. Akkuja ja muistikortteja tarvitsee vaihtaa niin harvakseltaan, etten osaa sanoa, kummalla akut kestää pitempään; joka tapauksessa kamera tarvitsee avata huomattavasti harvemmin kuin filmikamera.
Oly sopii paremmin meille värisokeille ja se tuntuu kädessä paremmalta. Dimage on nopeampi ja pienempänä helpompi kuljettaa. Minä pidän enemmän Olystä ja Dimage on jäänyt tyttärellemme, joka ei ole koskaan edes kokeillut Olya.
-
Onko harhaa, mutta vertaillessani netissä olevia E-20:n ja 7Hi:n kuvia, minusta ainakin tuntui siltä, että 7:lla otetut kuvat ovat "terävämpiä". Saattaahan olla ( ja varmaankin todennäköistä ), että monet näistä kuvista ovat läpikäyneet perusteellisen manipuloinnin, mutta mitkä ovat sinun kokemukset kuvien laadusta OLYn ja Dimagen välillä ? Luin jostain myös moitteen Dimagen liian suuresta kohinasta. Oletko huomannut ja pitääkö paikkansa ? Onko selvää eroa verrattuna OLY:een ?
-
Re: Olympus E-20 Camedia vaiko Minoltan Dimage 7Hi ?
Olympuksesta ei ole käyttökokemuksia, mutta työnnän silti lusikkani soppaan...HCam kirjoitti: Siksi tiedustelisinkin, onko jollakin teistä kokemusta näistä molemmista malleista; mihin seikkoihin kannaattaa kiinnittää huomiota ja mitkä ovat ne kriteerit jotka saivat teidät valitsemaan kyseisen mallin ja asettamaan sen toisen edelle ?
Ensinnäkin, ainakaan resoluutiotestien mukaan Olympus ei tee epäterävämpää jälkeä kuin Minolta, vaan pikemminkin päinvastoin (ei iso yllätys, kun ottaa huomioon Minoltan polttovälialueen). Minoltalla otetut kuvat saattavat näyttää terävämmiltä, mutta näennäiseen terävyyteen vaikuttaa suuresti myös kuvan kontrasti ja värikylläisyys. Oletusasetuksilla Minolta tekee paljon jyrkempää jälkeä. Lisäksi sen käyttämä terävöintikin saattaa olla aggressiivisempi - mikä näkyy myös kohinan määrässä. Kumpikaan kameramerkki ei ole niittänyt mainetta vähäkohinaisuudellaan. Minulle pelaaminen negafilmin ja halvan diaskannerin kanssa antoi sen verran "siedätyshoitoa", etten pidä kohinaa digikameroiden pahimpana ongelmana.
Toinen pikku korjaus: Dimage 7i ja 7Hi käyttävät ihan normaalia sRGB-väriavaruutta, joten kuville ei tarvitse tehdä mitään muunnosta. Hi osaa myös käyttää haluttaessa AdobeRGB väriavaruutta ja RAW:n kanssahan onnistuu melkein mikä vaan.
Kameran valinta oli minulle helppo; halusin edes jonkinmoisen laajakulman, TTL-etsimen ja käsikäyttöisen zoomin -> ei vaihtoehtoja. Erilliset kierrekiinnitteiset lisäkkeet ovat minusta paljon kömpelömpi ratkaisu kuin järjestelmäkameroiden bajonettikiinnitteiset optiikat, jotka vain naksautetaan paikoilleen (vrt. ota ensin pois vv-suoja ja UV-suoja ja yritä sitten saada lisäke osumaan jenkoille).
Minoltan kaikki yhdessä ratkaisun huono puoli on laajennettavuus. Jos esimerkiksi 200 mm tele ei riitä, niin mitään helppoa ratkaisua ei ole. Optiikkaa ei tosiaan ole suunniteltu kannattelemaan muuta kuin keveitä suotimia ja telejatkeiden käyttö vaatii yletöntä varovaisuutta tai jonkinlaisen kannatinkiskon rakentelua. Peukalo keskellä kämmentä -tyypeillä laajennusvara taitaa rajoittua lähinnä salamajärjestelmään. Minoltan kanssa ei sitten toimikaan täydellisesti (langaton ohjaus ml.) kuin pari mallia; 3600HS(D), 5600HS(D), joku Sigman uusi malli ja Metzit, kunhan saavat uuden M4 -adapterin valmiiksi. Salama on mielestäni pakko hankkia, koska Dimagen oma tuikku on aika säälittävä (tehoton, liian lähellä optiikkaa ja sävyltään kellertävä) - Olympuksen on paljon tehokkaampi.
Kameroiden hinta on pitänyt huolen siitä, että äärimmäisen harva on oikeasti käyttänyt molempia (kaikenlaisia päänaukojia kansainvälisiltä foorumeilta kyllä löytyy).Onko netistä löydettävissä vertailudataa näiden kahden kameratyypin kesken ?
Imaging resourcen vertailut kannattaa kuitenkin lukaista läpi, koska näiden kirjoittaja on sentään itse valokuvauksen harrastaja, joten painotukset ovat hieman toiset kuin Dpreview:ssä.
http://www.imaging-resource.com
-
- Viesti:
Hi:n käyttäjä
Kuten myös, ei minullakaan ole Olympuksesta kokemusta, mutta Dimage 7Hi:llä meni juuri kolmentuhannen kuvan raja rikki.
Pitkän harkinnan jälkeen ostin D7Hi:n seuraavista syistä:
- Käsikäyttöinen zoomi (huomaa, ettei kameroissa, joissa on moottorizoomi, voi enää tarkennuksen lukittua muuttaa polttoväliä, dimagessa voi)
- Digitaalinen etsin. Kuvan valoisuuden näkee reaaliajassa ja samoin etsimeen saa reaaliaikaisen histogrammin eli sävyjakauman näkyviin.
- Nopea tarkennus. Tarkennus on esim. Canonin Powershot G2:sta nopeampi.
- Erittäin mahtava käsitarkennus. Tarkennusrengas on iso ja tarkka. Kun käsitarkennuksen oppii, voi sitä oikeasti käyttää monessa tilanteessa.
- Valkotasapainon "kalibrointi". Ero on jälkimmäisen hyväksi huomattava, kun ottaa kuvan katulampun alla autoWB:llä ja sen jälkeen ottaa valkotasapainotetun kuvan.
- Napit, rullat, namiskuukkelit. HP:n Photosmart C618, jota olen käyttänyt on pokkari ja siinä joutuu valikoita selaamaan todella ahkeraan. Dimagessa taas on kaikki toiminnot mahdollista suorittaa napeilla ja rullilla. Kun nämä oppii, osaa paljon ja saa aikaan.
- kameran kääntyvä etsin on mahtava ja sitä tulet käyttämään, jos kameran ostat.
- Nopea sarjakuvaus on miellyttävä, vaikka 7 kuvaa sekunnissa saakin vain yhden megapikselin tarkkuudella.
- En jaksa enempää kertoa kameran hyviä ominaisuuksia. Tämä juttu ei ole mitään sellaista: "laitan hänet ostamaan, koska itsekin ostin". Ei vaan olen oikeasti tyytyväinen kameraan.
Pitkän harkinnan jälkeen ostin D7Hi:n seuraavista syistä:
- Käsikäyttöinen zoomi (huomaa, ettei kameroissa, joissa on moottorizoomi, voi enää tarkennuksen lukittua muuttaa polttoväliä, dimagessa voi)
- Digitaalinen etsin. Kuvan valoisuuden näkee reaaliajassa ja samoin etsimeen saa reaaliaikaisen histogrammin eli sävyjakauman näkyviin.
- Nopea tarkennus. Tarkennus on esim. Canonin Powershot G2:sta nopeampi.
- Erittäin mahtava käsitarkennus. Tarkennusrengas on iso ja tarkka. Kun käsitarkennuksen oppii, voi sitä oikeasti käyttää monessa tilanteessa.
- Valkotasapainon "kalibrointi". Ero on jälkimmäisen hyväksi huomattava, kun ottaa kuvan katulampun alla autoWB:llä ja sen jälkeen ottaa valkotasapainotetun kuvan.
- Napit, rullat, namiskuukkelit. HP:n Photosmart C618, jota olen käyttänyt on pokkari ja siinä joutuu valikoita selaamaan todella ahkeraan. Dimagessa taas on kaikki toiminnot mahdollista suorittaa napeilla ja rullilla. Kun nämä oppii, osaa paljon ja saa aikaan.
- kameran kääntyvä etsin on mahtava ja sitä tulet käyttämään, jos kameran ostat.
- Nopea sarjakuvaus on miellyttävä, vaikka 7 kuvaa sekunnissa saakin vain yhden megapikselin tarkkuudella.
- En jaksa enempää kertoa kameran hyviä ominaisuuksia. Tämä juttu ei ole mitään sellaista: "laitan hänet ostamaan, koska itsekin ostin". Ei vaan olen oikeasti tyytyväinen kameraan.
-
hmm minkälaista lasia sinulla on kinojärjestelmästä jäljellä?
itse en tiedä jos menisin ostamaan kumpaakaan, itse en ole e20iin niin ihastunut ja dimage 7hi:ssä on aika kova hinta vaikka se ei ole oikea digijärjestelmä, eikä siinä ole niin paljon etuja 7i:hinkään verrattuna.
itse ostaisin 10Dn, mutta se on sitten digijärkkäri, ja se voi olla ensimmä'isenä diginä hieman hankala...
itse en tiedä jos menisin ostamaan kumpaakaan, itse en ole e20iin niin ihastunut ja dimage 7hi:ssä on aika kova hinta vaikka se ei ole oikea digijärjestelmä, eikä siinä ole niin paljon etuja 7i:hinkään verrattuna.
itse ostaisin 10Dn, mutta se on sitten digijärkkäri, ja se voi olla ensimmä'isenä diginä hieman hankala...
-
Dimage 7 oletusarvot eivät ole parhaat mahdolliset. Marko Björkroth kertoi paremman yhdistelmän (kiitos !) ja käytin pelkästään niitä. Näiden arvojen jälkeen kohina ei enää ollut minua häiritsevä tekijä. Olen vuosikausia kuvannut pelkästään digeillä, joten kaippa olen tottunut kohinaan. E-20 ja Dimagen kohinan vertaaminen on vaikeaa, sillä kumpikin tekee hyviä kuvia kunnon valaistuksessa. E-20 herkkyydet ovat ISO 80, 160 ja 320 ja Dimagessa (muistaakseni) 100, 200, 400 ja 800 ja linssit ovat erilaiset. Kohina, akkujen riittämättömyys tms aika esiin nostettu Dimagen ominaisuus ei ollut syynä vaihtamiseen vaan ainoastaan kyllästyminen kuvien paranteluun.
Tiedän, että 7i ja 7hi tarjoavat valittavaksi sRGB väriavaruuden. Jotenkin tuntui mielettömältä vaihtaa ongelmien takia Dimage seitsemän parannettuun seiskaan, sillä vika ei oikeastaan ollut kamerassa vaan perintötekijöissäni ;-) Käsittääkseni nopeuden lisäksi olisin saanut vaihdossa vain "tavallisen" väriavaruuden sekä salamoiden langattoman ohjauksen. Olyssa ei ole salaman langatonta ohjausta.
Eräs Dimagen hienoista ominaisuuksista, jota en ole löytänyt Olysta, on sopivien aika&aukko parien helppo vaihtaminen.
Oly on erinomainen kamera "tavalliseen" kuvaamiseen. Kameran huonoa herkkyyttä kompensoi sen massa. Puolentoista kilon kamera pysyy selvästi paremmin paikallaan kuin puolen (massan hitaus on kuvatessa hyve, mutta kuljetuksessa kirous).
Minulle Oly sopii paremmin kuin Dimage, mutta varmasti on monia, jotka pitävät enemmän Dimagesta.
Tiedän, että 7i ja 7hi tarjoavat valittavaksi sRGB väriavaruuden. Jotenkin tuntui mielettömältä vaihtaa ongelmien takia Dimage seitsemän parannettuun seiskaan, sillä vika ei oikeastaan ollut kamerassa vaan perintötekijöissäni ;-) Käsittääkseni nopeuden lisäksi olisin saanut vaihdossa vain "tavallisen" väriavaruuden sekä salamoiden langattoman ohjauksen. Olyssa ei ole salaman langatonta ohjausta.
Epäilemättä totta. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta bajoneteista, sillä 70-luvun järkkäriini optiikka ruuvattiin kiinni. Lisäkkeet ovat vaikeita käyttää ja harvoin niitä edes jaksaa kantaa mukana, mutta ne ovat ainoa keino laajentaa Olyn polttoväliä. Laajakulmaa olen tarvinnut monesti, mutta TCON 300 olen käyttänyt testaamisen lisäksi tasan kerran, kun yritin kuvata Tammerkosken rannalla talvehtivaa merimetsoa. Vanhalla Oly 2100 UZilla sai paljon parempia kuvia.Erilliset kierrekiinnitteiset lisäkkeet ovat minusta paljon kömpelömpi ratkaisu kuin järjestelmäkameroiden bajonettikiinnitteiset optiikat, jotka vain naksautetaan paikoilleen
Eräs Dimagen hienoista ominaisuuksista, jota en ole löytänyt Olysta, on sopivien aika&aukko parien helppo vaihtaminen.
Oly on erinomainen kamera "tavalliseen" kuvaamiseen. Kameran huonoa herkkyyttä kompensoi sen massa. Puolentoista kilon kamera pysyy selvästi paremmin paikallaan kuin puolen (massan hitaus on kuvatessa hyve, mutta kuljetuksessa kirous).
Minulle Oly sopii paremmin kuin Dimage, mutta varmasti on monia, jotka pitävät enemmän Dimagesta.
-
- Viesti:
E-20 -paketin voittaja?
Minolta 7 Hi vai?
Minolta 7 Hi vai?
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *