Akvaarionkuvaukseen sopivaa digikameraa ?
-
Akvaarionkuvaukseen sopivaa digikameraa ?
Moi. Eli olen ihan aloitttelija näissä digikamerapuuhissa, omistan jonkun hiukan yli sadan euron rojun tällä hetkellä ja suunnitelmissa olisi uuden hankkiminen. En kuitenkaan tahtoisi ostaa sikaa säkissä joten siksipä ajattelinkin kysyä itseäni viisaammilta (yleensäkin erittäin hyvä elämänohje).
Eli kameran pitäisi mieluusti jäädä hinnaltaa alle 1000 euron johon hintaan kuuluisi myös tarvittavan iso muistikortti sekä akut yms. Sen pitäisi sopia kalojen kuvaamiseen (toki muun normaalin käytön ohella) eli makro-ominaisuuden pitäisi olla kohtuu hyvä. Akvaarion valaistus kai lienee suht vaativa eli sekin pitäisi ottaa huomioon. Ja ulkoisen salaman kytkentämahdollisuus olisi myös suotavaa, ilmeisesti kaloista saa parempia kuvia kun sijoittaa ulkoisen salaman akvaarion yläpuolelle. Jos nämä kriteerit täyttävä halvempikin kamera tulee mieleen niin sitä saa toki suositella :)
Eli kameran pitäisi mieluusti jäädä hinnaltaa alle 1000 euron johon hintaan kuuluisi myös tarvittavan iso muistikortti sekä akut yms. Sen pitäisi sopia kalojen kuvaamiseen (toki muun normaalin käytön ohella) eli makro-ominaisuuden pitäisi olla kohtuu hyvä. Akvaarion valaistus kai lienee suht vaativa eli sekin pitäisi ottaa huomioon. Ja ulkoisen salaman kytkentämahdollisuus olisi myös suotavaa, ilmeisesti kaloista saa parempia kuvia kun sijoittaa ulkoisen salaman akvaarion yläpuolelle. Jos nämä kriteerit täyttävä halvempikin kamera tulee mieleen niin sitä saa toki suositella :)
-
- Viesti:
-
-
Itsekkin mielellään kuvaan kaloja ja omistan usean akvaarion.
Riippuu varmaan kans akvaarion valaistuksesta, jos hyvä valaistus
esim. merivesi allas voi kuvata ilman salamaa.
silloin painoittasin hyvään objektiivin valovoimaan.
olen itse kuvaillut ilman salamaa myös makeavesi altaassa ja hyviä kuvia on tullut.
Jos Pleko allas niin salamalaitteet on ehdottomat ja panisin rahaa niihin.
Itse olen vasta hankkimassa Digikameraa ja toden näköisesti
päädyn kuitenkin Canonin PS G3:een sen valovoiman takia.
olen itse kuvaillut ilman salamaa myös makeavesi altaassa ja hyviä kuvia on tullut.
-
ristoke150 kirjoitti:Itsekkin mielellään kuvaan kaloja ja omistan usean akvaarion.
Tuossa Olympus C-5050:ssä(f=1.8) on parempi valovoima kuin G3:ssa(f=2.0). että jos valovoimaa haluaa niin kannattaa harkita myös Olympusta. Itselläni on G3 ja olen siihen ihan tyytyväinen.
-
-
- Viesti:
-
Keila87 kirjoitti:Kyllä ilman salamaa voi kuvata kun laittaa kaikkien akvaarioiden valaisimet kuvattavan altaan päälle.
http://www.kokki.org/
Merivesiakvaario
Suurin osa kuvista jos ei kaikki otettu ilman salamaa.
Vaikka valot on hyvät niin linssiltä vaaditaan hyvää valovoimaa ja kaloilta tottumista kuvaajaan. Osa on otettu käsivaralta, mutta jalustaa myös käytetty ahkerasti. Kamera taitaa olla Olyn C-4000 tai C-4040. Nyt on jo helppo arvata ettei se ole tässä osoitteessa :-)
Joitain kuvia olen käynyt siitä ottamassa kuitenkin.
Sepe
--