adapteri kirjoitti:Uutissivulla:
Luminous Landscape, Clearing the Air, tuotteiden laadunvalvonnasta ja suunnitteluvirheistä
Tuossa artikkelissa kirjoittaja kertoo, miten hän on kohdannut "viallisia" tai keskeneräisinä markkinoituja tuotteita. Globaali kilpailu pakottaa julkaisemaan tuotteet kovin aikaisin ja viimeistely jää kesken. Siitä asiasta minäkin olen tänne kirjoitellut.
Ennen luottamus tuotteeseen luotiin pitkällä aikavälillä ja jonkun valmistajan tuotteet (esim autot) olivat todella hyviä. Ne olivat ehkä kalliimpiakin kuin muut vastaavat tuotteet. Tällä hetkellä imagoa luodaan mainonnalla. Samalla otetaan riskejä. Sitten, kun saadaan riittävä valta-asema, ei sillä tuotteella olekaan enää yhtä paljon väliä tai valmistajan ei tarvitse yhtä nopeasti kehittää uutta kuin aikaisemmin. Esim Microsoft on päässyt tuohon asemaan. Se korjaa ohjelmiensa tietoturva-aukotkin vasta, kun meteli nousee tarpeeksi.
Kameranvalmistajat alkavat olla tiukassa kilpailutilanteessa. Tällä hetkellä tuntuu tärkeämmältä saada julkaistuksi uusia malleja ja mahdollisimman nopeasti. Nyt ei ole väliä sillä, että tuote olisi viimeistelty ja viimeistä piirtoa myöden harkittu. Minä olisin tyytyväisempi hiukan hitaampaan julkaisutahtiin, kun sitten saisi VALMIIN tuotteen.
Näin on valitettavasti asian laita liian monessa yrityksessä, laadusta joudutaan tinkimään markkinoiden vaatimusten kasvaessa. Juuri globaalin kilpailun takia tämä tilanne on päässyt huononemaan nopeasti. Kuluttajat unohtavat kuitenkin usein, että yritykset eivät tuota tuotteita omaksi ilokseen, vaan kuluttajan tarpeita tyydyttämään. Tokihan näitä tarpeita myös luodaan, mutta pääasiallisesti yritykset yrittävät vastata asiakkaiden toivomuksiin mahdollisimman nopeasti (tietysti kilpailutilanteen huomioonottaen). Monellakaan yrityksellä ei ole varaa viilata tuotteitaan viimeistä piirtoa myöten, koska liian pitkään viilattu tuote lanseerataan auttamattomasti myöhässä. Ja kuluttajahan ostaa juuri sen tuotteen, minkä hän saa nopeammin ja halvemmin käteensä.
Imagoa on kautta aikojen luotu mainonnalla. Ennen vanhaan kehitys on kieltämättä ollut hitaampaa, mutta tuotteita ja palveluita on ennenkin asemoitu mainonnan ja markkinoinnin avulla. Nykyajan kuluttaja eroaa vanhemmistaan siinä, että hän on entistä tietoisempi markkinatalouden toiminnasta ja siten osaa tunnistaa markkinointitoimenpiteet, jotka häneen suunnataan. Imagon rakentaminen, brandaaminen tai mainonta ei tuotetta huononna.
Microsoft on hyvä esimerkki tästä kehityksestä ja se on siinä mielessä hyvässä asemassa oleva yritys, että se on saavuttanut markkinajohtajuuden, jolloin resurssit ja huomio voidaan keskittää entistä enemmän tk-puolelle. Markkinajohtajuuden saavuttaminen vie kuitenkin paljon aikaa ja se on mahdollista nykyään vain agressiivisella tuotteiden lanseerauksella alemmilla hinnoilla, kuten esimerkiksi Canon on nyt tehnyt.
Kuluttajina jokaisen tulisi miettiä, minkälainen oma kulutuskäyttäytyminen on. Kuluttajan valinnalla on suurin merkitys yrityksen markkinointistrategian rakentamisessa, joten jos kameran ostajat yhtenäisenä ryhmänä osoittavat arvostavansa vain laatua ja viimeistelyä, seuraavat yritykset perässä tuottamalla asiakkaiden haluamia tuotteita. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että suurin osa jopa digijärjestelmäkameroiden ostajista on kiinnostunut enemmän uusimmasta teknologiasta ja edullisemmista hinnoista, joten yritykset tyydyttävät nämä tarpeet ensisijaisesti.