Haluatko koodata ohjelman?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
artur
Viesti:

Haluatko koodata ohjelman?

Viesti Kirjoittaja artur »

Moikka!

Löytyiskö täältä osaajia VB/Delphi linjalla tekemään pienen applikaation Windowsille:

Kuvien automaattinen imurointi kamerasta koneelle. Ensiksi annettaisiin lähdehakemisto ja sen jälkeen kohdehakemisto.

Kun painaisi nappia, kuvat siirtyisivät annettuun kohteeseen niin, että kuvat menisivät omiin alihakemistoihin riippuen niiden luontipäivämäärästä.

Mielestäni tällainen pieni ja kevyt ohjelma olisi erittäin kätevä niille, jotka ottavat paljon kuvia eikä ole aikaa tehdä tällaista manuaalisesti.

Itse arkistoin kuvat juuri tähän tapaan, eli kuvien päivämäärien mukaan omiin hakemistoihin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Taitaa minulla olla yksi tuollainen ohjelma, itse delphillä tehty. Se olettaa, että kamera näkyy levyasemana. Se kopioi kuvat tällä hetkellä yhteen hakemistoon, jonka nimen voi antaa itse. Oletusarvona on siirtopäivämäärän mukainen nimi. Äkkiäkös tuota muuttaisi haluamasi mukaiseksi. Kerro tarkemmin, millainen hakemiston nimi pitäisi olla, kirjoita esimerkki.
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

canonin mukana tuleva zoombrowserin kanssa homma menee näin:
- kamera kiinnitetään kaapeliin
- ruudulle ilmestyy ikkuna jossa kameralla olevin kuvin pikkukuvat
- painetaan valitse>valitse kaikki (tai poimitaan yksittäiset kuvat hiirellä)
- painetaan download
- ohjelma perustaa hakemistot kuvanottopäivämäärien mukaan ja lataa kuvat näihin
---
ohjelma ei ole muuten mielestäni kovin mukava, mutta kuvien latauksessa se on hyvä. kuvien liittämistoiminto (panoraamakuvat) on myös fiksu.
seppo raami
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Sonyn mukana tulee tuollainen ohjelma, Image Transfer, ei tartte kuin tökkää piuhan kiinni ja laittaa virrat päälle... Loput hoituu automaagisesti.
Toimisikohan tuo muissa kameroissa?

Päivämäärien mukaa tuo ei osaa lajitella, mutta tekee siirtopäivän mukaan hakemiston.
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Ihan näppärältä kuullostaa, mutta se mitä tarvitsen on juuri se, että se kopioi kuvat niiden päivämäärien mukaan omiin kansioihin. Tämä siitä syyste, että tykkään pitää tityn päivän kuvan omassa kansiossa ja nimetä kansion sitten aiheen mukaan, mutta en kumminkaan halua tehdä tuota kuvien lajittelua manuaalisesti.
Yaggo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yaggo »

Kun painaisi nappia, kuvat siirtyisivät annettuun kohteeseen niin, että kuvat menisivät omiin alihakemistoihin riippuen niiden luontipäivämäärästä.
Ah, tämä olisi niin simppeliä Bashilla: (olettaen että kameraa tukee usb mass-storagea)

--- clip ---

Koodi: Valitse kaikki

#!/bin/bash
SOURCE=/usb
TARGET=~/photos/`date +%d.%m.%Y`
if [[ ! -d "$TARGET" ]]; then mkdirhier "$TARGET"; fi
mount "$SOURCE" && cp -rf "$SOURCE"/* "$TARGET" && umount "$SOURCE"
--- clip ---

Tuo vaikka jonkun ikonin taakse, jos tykkää klikkailla.
Jaakko Holster
Shax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shax »

En nyt viitsi tehdä uutta topicia tän takia, joten laitan tänne..
Itse kaipaisin ohjelmaa joka käy läpi tiedostojen exif:it, ja tekee niistä xml tiedoston joka sisältää halutut tiedot (shutter, aperture, focal length jne). Olisi myös hyvä jos siihen saisi tiedoston koon ja nimen mukaan. Osaisi myös lisätä jo olemassa olevaan xml tiedostoon dataa (ei siis kirjoita päälle). Toivottavasti joku ymmärsi :P

Siis jotain tyyliin:

Koodi: Valitse kaikki

<Photos>
   <Item Title="tiedoston nimi" Date="2004-01-23" DimensionX="1600" DimensionY="1200" Shutter="1/60" Aperture="2.0" FocalLength="11.9mm"/>
</Photos>
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Shax kirjoitti:En nyt viitsi tehdä uutta topicia tän takia, joten laitan tänne.. (...) tekee niistä xml tiedoston
Erikoista... XML:ssä on juuri ideana tekstuaalisen viestinnän rakenteisuus, eri asioiden pitäminen niille varatuissa paikoissa, että tiedot (keskustelu, vastaukset) eivät mene sekaisin... Oman viitseliäisyyden varjelu (toisten kustannuksella) on useimmiten syynä huonoihin foorumikäytäntöihin.
Matti Vuori
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Taas keksitään pyörää uudelleen.
Downloader 1.5 teki jo tuon. Toimii myös vanhempien Canonien kanssa, uusia ei tue, ellei näy levykirjaimena. (tällöin valitaan Image Sourceksi "cardreader" ja levyn kirjain)
Hakemistot esim:
D:\My Photos\Esa\2004\01\23\CRW_0149.CRW
tai
D:\My Photos\Esa\2004-01-23\CRW_0149.CRW

Listaa automaattisesti kortin DCIM hakemiston alihakemistoissa olevat kuvatiedostot.

Mahtaako olla saatavilla enää..
Onhan se vanha tuolla piilossa (uudet ovat maksullisia)
Katsokaa siitä mallia.

http://www.breezesys.com/html/older_pro ... cellaneous
EsaK
adapteri
Viesti:

Minä olen kuitenkin tehnyt tuollaisen hakemiston luonti ja kopiointiohjelman ja lähettänyt sen arturille. Jos se toimii, hän voisi ilmoittaa siitä muillekin. Minä teen vain freewarea, joten sen kun kopioimaan.
Shax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shax »

mvuori kirjoitti:
Shax kirjoitti:En nyt viitsi tehdä uutta topicia tän takia, joten laitan tänne.. (...) tekee niistä xml tiedoston
Erikoista... XML:ssä on juuri ideana tekstuaalisen viestinnän rakenteisuus, eri asioiden pitäminen niille varatuissa paikoissa, että tiedot (keskustelu, vastaukset) eivät mene sekaisin... Oman viitseliäisyyden varjelu (toisten kustannuksella) on useimmiten syynä huonoihin foorumikäytäntöihin.
Niin niin, meinasinkin juuri etten tee 1000 eri topicia "samasta" aiheesta, niitä kun täällä(kin) jo on ihan tarpeeksi .. Tämä kuitenkin on aika lähellä aihetta
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Shax kirjoitti:
mvuori kirjoitti:
Niin niin, meinasinkin juuri etten tee 1000 eri topicia "samasta" aiheesta, niitä kun täällä(kin) jo on ihan tarpeeksi .. Tämä kuitenkin on aika lähellä aihetta
Niiii-iin, tämä on tismalleen aiheesta. Lukaiskaapa vaikka se aihe. (No okei, voin helpottaa: Threadi oli: "Haluatko koodata ohjelman?" ) Kyllä Shax'n juttu sopii tismalleen aiheen alle.
lm
adapteri
Viesti:

Jos se aihe on "haluatko koodata ohjelman" ja pitää pysyä aiheessa, vastaukseni on: "En".

No, ohjelma on mennyt pyytäjälle ja kuulemma toimiikin.
BobbyW

Re: Haluatko koodata ohjelman?

Viesti Kirjoittaja BobbyW »

artur kirjoitti:...kuvat siirtyisivät annettuun kohteeseen niin, että kuvat menisivät omiin alihakemistoihin riippuen niiden luontipäivämäärästä.
Ainakin Minoltan Z1:ssa kuvatiedostojen siirto kamerasta koneelle USB-väylästä toimii (automaattisesti?) juuri noin. Kameran asetuksiin määritetään haluttu uuden kansion vakio nimeämismalli (esim. juokseva kansionro.+vvkkpp). Koko kortin sisältö siirtyy varsin näppärästi esim. yhdellä copy-paste yhdistelmällä.

Muista kameroista/softista kun ei ole kokemusta, en osaa sanoa lieneekö tämä yleisempikin tapa tiedonsiirtoon.

- BobbyW -
PS: We Are The Kings!
adapteri
Viesti:

Tuossa alkuperäisessä pyynnössä erikoista olikin se, että yhdellä siirrolla voi tulla monta hakemistoa. Jos kuvia on otettu monena päivänä, jokainen kuva menee kuvauspäivän hakemistoon.

Minä itse käytin tuota jakamaan vanhat kuvat eri kansoihin.
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Valmiskin ratkaisu on. Olen itse sitä käyttänyt melkein 1,5 vuotta, eikä voisi helpompi olla. Olen foorumillakin joskus kertonut. Mattikin on uutisissa kuulemma joskus.
1.Initialize date with transfer date
2.Initialize date with first picture date
3.Get date for each individual picture
Eikös tuo nyt ole mitä kansioilta haitkin? Kopsasin ohjelman valikosta suoraan. Itse olen käyttänyt pelkästään tuota siirtopäivämäärän mukaista kansiointia, mutta eiköhän nuo muutkin toimi samallalailla. Itseasiassa, kun nyt muistelen, tuo asetus taisi olla minulla alussa (oletusarvoisesti?) vahingossa kuvakohtaisella, ja kun latasin, lävähti tuhannen ja yksi kansiota koneelle. Kas, kun olin kovin harvakseltaan sillä kertaa kortille kuvaillut. Kuva tai pari päivässä. ( Voinpa muuten huumoriaymmärtäville kertoa, että ottipa päähän, kun varmaan 30-40 kansiota kävin läpi, hain sen yhden kuvan sieltä , ja poistin sitten kansion. Menihän siinä vartti rattoisasti. )
- Ihan muuten asiasta toiseen; nyt olen itse havainnut että minulle sopii paljon paremmin isommat kansiot, kuin yhden tyhjennyskerran. Paljon, paljon, mukavampaa ja nopeampaa hakea ja selailla alkuperäiskuvia myöhemmin. Puolen vuoden kansio ehkä olisi omassa käytössäni, n. 2000 kuvaa vuodessa, sopiva. Lomamatkakansio sitten vaikka erikseen, koska silloin tulee suuri osa kuvista.
- Mutta tuo koskee vain omaa tapaustani, sinähän juuri tarvit tuon päiväkohtaisen kansioinnin, ja tässä se on valmiina.
Ja ainut haitta ;) on se, että se toimii hieman helpommalla tavalla, kuin pyysit. Ei "nappia painamalla", vaan kunhan lyöt piuhan kiinni kamerasta koneen usbiin. Siinä se. Siirto lähtee automaattisesti. Siirtelee taustalla aikansa, sitten aukaisee resurssienhallinnan näköisen ikkunansa, josta voit otokset tarkistaa. -Asetuksista tietysti voi säädellä tuota, lähteekö siirto itsestään, samoin kuin sitä, tyhjentääkö ohjelma samantien itsestään siirron jälkeen muistikortin valmiiksi. Itse olen tuonkin hyödyntänyt, eikä vielä ole tuhoja tapahtunut.
Sopivuus eri kameroille ym tietysti selviää vain kokeilemalla. Omaakaan Sonypokkariani ei tuolloin muinoin tuettujen joukossa mainittu. Sitä en tiedä, tukeeko RAW-kuvia.
Muutakin toimintosälää tuossa ohjelmassa on, itse en ole tullut käyttäneeksi kuin tuohon siirtoon. Ja siinä siis on toistaiseksi toiminut kuin junan vessa. (Jaa juu, joskus sentään huvikseni musiikilla höystettyjä .exe slideshowta olen tehnyt) Oma versioni on siis varmaan jo vanha; en ole päivityksiä katsellut, kai siitä on jo uudet versiot, niistä en tiedä. Oma on 3.1, ja siis melkoisen vakaa.
Nih, eikä maksa mittään. Mutta jos maksaa, saa jotain vielä kaupanpäälle; oliko jotain kuolleidenpikselien poistoa kuvista tai jotain; en muista, en tarvi.

Hehe, kertoiskohan vielä vielä ohjelman nimen sentään: cam2pc.

-- Jos tästä vuodatuksesta jollekulle hyötyä oli, eli jos joku muukin tutustuttuaan tämän jälkeen tuohon sitä kelvollisena pitää, olis kiva kuulla.
lm
Vastaa Viestiin