Täällä varmaankin on asiantuntevia, jotka osaavat kertoa selkosuomella, mitä profiili käytännössä tekee.
1)
Nyt näyttäisi siltä, että kun kuvaan Canonilla, gamut on melko laaja keltaisen ja vihreän alueella. Paljon, siis paljon, laajempi kuin sRGB, jota se väittää olevansa, ja paljon laajempi kuin Adobe RGB. Siis kun avaan sen Photoshopin työtilaan, esim. AdobeRGB, leikkautuu keltavihreitä värejä pois, tai siis sulloutuu työtilan gamutiin. Nyt jos tulostan Ifillä tai Epsonilla, olisi siellä keltaista saatavilla. Osaako profiili laajentaa työtilaan supistettuja värejä takaisin tulostimen osaamaan? Vähän näyttäisi, että heikonlaisesti?
2)
Kokeilin hieman Chromixin Color Think -ohjelmalla. Näyttäisi, että profiilin muunnos tarkoittaa lähinnä gamutin muunnosta. Tarkoitan, että esimerkiksi tulostimen profiiliin siirryttäessä ei sen gamutiin mahtuvia värejä paljoa siirrellä, mutta ulkopuolelle jäävät siirretään toistoalan reunoille. Eli melkoinen sävyjen karsinta siinä käy. Jotenkin olin kuvitellut, että esim. kaikkia keltaisen sävyjä siirretään, jotta eroja säilyy. Näin photari ei kuitenkaan tee. Jos kuvassa on kaksi keltaista täplää, toinen juuri ja juuri printterin toistoaluueella, toinen kaukana ulkona, ovat printterin profiiliin siirtymisen jälkeen molemmat nätisti vierekkäin siinä toistoalan reunan sisäpuolella.
Onko päättelyni suunnilleen profiilimuutoksen matematiikan kanssa yhteensopiva?
Miten profiili oikein toimii?
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 16 : 11
Näin se suunnilleen menee. Tosin tulostinprofiileihin konvertoidessasi pääset vaikuttamaan Rendering Intentillä aika paljon lopputulokseen. Eli siihen, miten värit muutetaan ja mitä tapahtuu kohdegamutin ulkopuolisille väreille.
Ainoa keino säilyttää nuo ongelmalliset Canonin alueet on, että otat värinhallinnan käyttöön kokonaisuudessaan. Eli hankit Canoniisi oikean profiilin. Kuvaa avatessa valitset Assignilla sen. Tämän jälkeen konversio Tulostusprofiiliin säilyttää myös ne adobergb/srgb:n ulkopuoliset sävyt, jos tulostin niitä tukee.
Jos haluat editoida kuvan kirkkautta ja esim. poistaa kohinaa, pehmentää jne. kannattaa kuva muuntaa 16-bittiseksi ja suorittaa konversio johonkin laajagamuttiseen työtilaan (tähän sopii esim. T.A.:n AIM RGB Pro Wide Gamut). Editoinnin jälkeen teet sitten konversion sopivalla Rendering Intentillä tulostimen väriavaruuteen.
Toinen vaihtoehto on Wide Gamut RGB.
Ja monitori ei näissäkään tapauksissa pysty näyttämään värejä oikein. Vähentämällä saturaatiota Color Settings-dialogissa saat kuitenkin näkyviin värien suhteet, mutta mahdollinen editointi täytyy sitten suorittaa taiten (jotta et poistu tulostimen gamutista editoidessasi).
Näillä eväillä voi koittaa. En suosittele ensikokeilua silloin, kun täytyy saada varmasti kohtalaisen hyvää, koska aina joku voi mennä pieleen.
Ja vielä semmoinen juttu, että taiteilijan vapaus on näissä hommissa syytä pitää mielessä. Värinhallinta on hyvä renki, mutta huono isäntä. Joskus on paikallaan poiketa vähän totuudesta, jotta esittämäsi asia tulisi selkeämmin ilmi. Mukavampi aina sanoa, että "minun tekemä kuva" kuin "minun konvertoima kuva"
Iloista puuhastelua.
ps. Tämä on tarpeettoman monimutkainen tapa aloittaa digikuvien editointi. Kannattaa ensin opetella helpommat työnkulut ja vasta sitten koittaa näitä monimutkaisempia.
Ainoa keino säilyttää nuo ongelmalliset Canonin alueet on, että otat värinhallinnan käyttöön kokonaisuudessaan. Eli hankit Canoniisi oikean profiilin. Kuvaa avatessa valitset Assignilla sen. Tämän jälkeen konversio Tulostusprofiiliin säilyttää myös ne adobergb/srgb:n ulkopuoliset sävyt, jos tulostin niitä tukee.
Jos haluat editoida kuvan kirkkautta ja esim. poistaa kohinaa, pehmentää jne. kannattaa kuva muuntaa 16-bittiseksi ja suorittaa konversio johonkin laajagamuttiseen työtilaan (tähän sopii esim. T.A.:n AIM RGB Pro Wide Gamut). Editoinnin jälkeen teet sitten konversion sopivalla Rendering Intentillä tulostimen väriavaruuteen.
Toinen vaihtoehto on Wide Gamut RGB.
Ja monitori ei näissäkään tapauksissa pysty näyttämään värejä oikein. Vähentämällä saturaatiota Color Settings-dialogissa saat kuitenkin näkyviin värien suhteet, mutta mahdollinen editointi täytyy sitten suorittaa taiten (jotta et poistu tulostimen gamutista editoidessasi).
Näillä eväillä voi koittaa. En suosittele ensikokeilua silloin, kun täytyy saada varmasti kohtalaisen hyvää, koska aina joku voi mennä pieleen.
Ja vielä semmoinen juttu, että taiteilijan vapaus on näissä hommissa syytä pitää mielessä. Värinhallinta on hyvä renki, mutta huono isäntä. Joskus on paikallaan poiketa vähän totuudesta, jotta esittämäsi asia tulisi selkeämmin ilmi. Mukavampi aina sanoa, että "minun tekemä kuva" kuin "minun konvertoima kuva"
Iloista puuhastelua.
ps. Tämä on tarpeettoman monimutkainen tapa aloittaa digikuvien editointi. Kannattaa ensin opetella helpommat työnkulut ja vasta sitten koittaa näitä monimutkaisempia.