Kahvinsuodatin, tuo joka kodin harmaakortti
-
Kahvinsuodatin, tuo joka kodin harmaakortti
Fredmirandan foorumilla on joku keksinyt käyttää kahvinsuodatinta valkotasapainon asettamiseen. Tulokset näyttivät varsin onnistuneilta, joten pitihän sitä itsekin kokeilla kun kerran kaapista sattui löytymään valkoisia filttereitä. No toimihan se, ainakin automatiikkaan verrattuna. En omista oikeaa harmaakorttia tai edes pringles -purkin kantta, joten niihin en voinut verrata. Jokainenhan voi tuota kotonaan kokeilla. Kartion mallisena suodatin istuu mallikkaasti kameran nokalle ja ainakin peittää sen ympäriinsä, jos siitä nyt on mitään iloa.
-
Itse en ole tuota suodatinta testannut mutta ulkomaisia foorumeita seuranneena olen mielenkiinnolla todennut asiasta keskusteltavan luultavasti kaikilla kuvaus-foorumeilla.
Paras malliesimerkki oli dpreviewin foorumilla jossa mallikuvissa suodattimen käyttö poisti keittiön kaapistosta likatahratkin :D
Priglespurkin kantta olen käyttänyt ja käytän. Raakakuvauksessa se on aika hyvä lähtökohta, tosin käytän sen lisäksi harmaakorttia. Purkin kannen käytössä onkin erittäin tärkeää miten sitä käyttää. On huolehdittava siitä että vallitseva valaistus osuu kanteen, mutta ei kuitenkaan suora valo valaisimesta.
Pidin ennen kantta käsivarrenmitan päässä objektiivista, nykyään kiinni objektiivissa hieman valonlähteestä ohi suunnaten.
Expodiscistä ei ole mitään kokemusta. Tuolla jenkkien sivuilla löytyy ihme friikkejä jotka kehuvat "vehjettä" maailman parhaaksi keksinnöksi ja että sillä maailma aukeaa.
Olisipa kiva nähdä edes kuva kyseisestä keksinnöstä ja kotimaisia käyttökokemuksia.
Hintaa sillä ainakin näkyy olevan. Itselläni on 77mm objektiivi ja tähän ED maksaa yli 150$ +posti!!!
Se on kyllä niin kallis että olisi mukava jos sen joku puolueeton taho testaisi...
MattiH? Kiinostaisiko? ;)
Paras malliesimerkki oli dpreviewin foorumilla jossa mallikuvissa suodattimen käyttö poisti keittiön kaapistosta likatahratkin :D
Priglespurkin kantta olen käyttänyt ja käytän. Raakakuvauksessa se on aika hyvä lähtökohta, tosin käytän sen lisäksi harmaakorttia. Purkin kannen käytössä onkin erittäin tärkeää miten sitä käyttää. On huolehdittava siitä että vallitseva valaistus osuu kanteen, mutta ei kuitenkaan suora valo valaisimesta.
Pidin ennen kantta käsivarrenmitan päässä objektiivista, nykyään kiinni objektiivissa hieman valonlähteestä ohi suunnaten.
Expodiscistä ei ole mitään kokemusta. Tuolla jenkkien sivuilla löytyy ihme friikkejä jotka kehuvat "vehjettä" maailman parhaaksi keksinnöksi ja että sillä maailma aukeaa.
Olisipa kiva nähdä edes kuva kyseisestä keksinnöstä ja kotimaisia käyttökokemuksia.
Hintaa sillä ainakin näkyy olevan. Itselläni on 77mm objektiivi ja tähän ED maksaa yli 150$ +posti!!!
Se on kyllä niin kallis että olisi mukava jos sen joku puolueeton taho testaisi...
Tomi Toivonen
-
- Site Admin
- Viesti:
Expo Discin ei tarvitse olla samankokoinen kuin objektiivin etupää, riittää kun esim. painaa 58mm:n Expo Discin esim. 67mm:n päälle. Tai sitten voi leikata pyöreän vaikka lens cappiin ja työntää Expo Disc tuohon ympyrään.
Expo Disciä ei ole alkuaan suunniteltu ollenkaan valkotasapainon asettamiseen. Sen alkuperäinen käyttö on tarkassa valotuksen mittauksessa. Mutta käy se hyvin valkotasapainon asetuksessakin. Sekavalo aiheuttaa tietenkin ongelmia (tästähän ei mikään systeemi selviydy ilman kuvankäsittelyä).
Ensisijaisesti kannattaa Pringles-kansi tai Expo Disk tms. suunnata kohti valonlähdettä, mutta aika usein kohtuullinen tulos tulee, vaikka mittaus olisikin tehty kuvattavaan päin.
Tuossa säikeessä on mm. keskusteltu asiasta:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=2643
Olen vähän sitä mieltä, että ei-perfektionistit pärjäävät hyvin Pringles-purkin kannella. Yhtä tarkkaa jälkeä Pringlesillä ei tule, mutta ero on usein aika pieni.
Expo Disciä ei ole alkuaan suunniteltu ollenkaan valkotasapainon asettamiseen. Sen alkuperäinen käyttö on tarkassa valotuksen mittauksessa. Mutta käy se hyvin valkotasapainon asetuksessakin. Sekavalo aiheuttaa tietenkin ongelmia (tästähän ei mikään systeemi selviydy ilman kuvankäsittelyä).
Ensisijaisesti kannattaa Pringles-kansi tai Expo Disk tms. suunnata kohti valonlähdettä, mutta aika usein kohtuullinen tulos tulee, vaikka mittaus olisikin tehty kuvattavaan päin.
Tuossa säikeessä on mm. keskusteltu asiasta:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=2643
Olen vähän sitä mieltä, että ei-perfektionistit pärjäävät hyvin Pringles-purkin kannella. Yhtä tarkkaa jälkeä Pringlesillä ei tule, mutta ero on usein aika pieni.
-
- Viesti:
Mulla kahvinsuodattimella tuli ihan omituisen värisiä kortteja. Sitä paitsi minä luulin, että valkotasapaino pitää säätää valkoisella (paperilla, pringles-kannella tms). Tuo ruskea kahvinsuodatin ei kyllä minusta oikein sovi siihen tarkoitukseen.
(kai te kaikki olette riittävän luontoystävällisiä, että käytätte valkaisemattomia suodattimia?)
(kai te kaikki olette riittävän luontoystävällisiä, että käytätte valkaisemattomia suodattimia?)
-
Ei kai valkoista voi säätää ruskealla? :D Ainakin itsellä tuo toimi hyvin juuri valkaistulla suodattimella.adapteri kirjoitti:Mulla kahvinsuodattimella tuli ihan omituisen värisiä kortteja. Sitä paitsi minä luulin, että valkotasapaino pitää säätää valkoisella (paperilla, pringles-kannella tms). Tuo ruskea kahvinsuodatin ei kyllä minusta oikein sovi siihen tarkoitukseen.
-
- Viesti:
-
Itselläni on tuo expodisc. Siksi sanoinkin että sitä kun kerran maistaa niin ei ole paluuta ;)Toivonen kirjoitti:Itse en ole tuota suodatinta testannut mutta ulkomaisia foorumeita seuranneena olen mielenkiinnolla todennut asiasta keskusteltavan luultavasti kaikilla kuvaus-foorumeilla.
Ei ole turhaa vouhotusta ollut tuolla jenkkiforumeilla yms vaan se todellakin on ihan helvetin hyvä ja ainakin omaa (digikuvaus) elämääni helpottaa erittäin paljon. Jälkikäsittelyssä säästetty aika, vaiva ja varsinkin hermot on silkkaa plussaa ja bonusta.
Tässä yksi testikuva jonka otin expodiscin avulla (tai itse asiassa kuvasin ihan toista kohdetta eri huoneessa mutta sama suljinnopeus, aukko ja salama oli käytössä):
Kysymyksiä saa vapaasti esittää ;)
ED on kyllä kallis, mutta ei nuo digikameratkaan ihan ilmaisia ole ja jos on vähänkin vakavampi harrastus kyseessä kuin kännikuvaaminen niin suosittelen harkintaa ainakin. Posteineen suomeen maksoi 78e. Tilauksesta kotiovelle kesti 6vrk.
-
Kun käytätte kahvisuodinta niin muistakaa varistaa ensin sumpit lattialle, ettei käy niinkuin minulle...............
Eikö tavallinen matta/reflo/maitopleksin pala objektiivin edessä toimi siinä kuin muutkin valonhajottajat? Ja ainakaan kallista Kodakin harmaakorttia ei kannata ostaa, siinä on kiusallisen peilaava pinta, lukemat heittelee sen mukaan kun kortin kulma hiemankin vaihtelee.
Ansgot
Eikö tavallinen matta/reflo/maitopleksin pala objektiivin edessä toimi siinä kuin muutkin valonhajottajat? Ja ainakaan kallista Kodakin harmaakorttia ei kannata ostaa, siinä on kiusallisen peilaava pinta, lukemat heittelee sen mukaan kun kortin kulma hiemankin vaihtelee.
Ansgot
-
Näin voisi luulla, mutta kun katsoin muksua niin sinertävältä ne näytti. Ehkä tehtaalta on päässyt viallinen erä pikkulapsia tai jotain :)seppot kirjoitti:juzu kirjoitti:Eikö silmänvalkuaisten pitäisi olla ennemminkin punaiseen päin kalleellaan kuin siniseen?Toivonen kirjoitti: Kysymyksiä saa vapaasti esittää ;)
Liikaa mustikkasoppaa tietty ;)
Sepe
-
juzu kirjoitti:Näin voisi luulla, mutta kun katsoin muksua niin sinertävältä ne näytti. Ehkä tehtaalta on päässyt viallinen erä pikkulapsia tai jotain :)
Jep jep :)
En muista moista ilmiötä huomanneeni noissa omissa tenavissa, mutta ne onkin tehty kotona :D
Meniks vähä off-topick..
Ennen kuin teettää paperikuvia niin tietysti voisi photoshopissa hieman korjata jos siltä tuntuu.
Sepe
--
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Tuo kyllä on ihan lapsen silmien ominaisuus tai ainakin se näkyy ilman kameraa ja expodisciäkin. :)MattiH kirjoitti:Olen huomannut, että varsinkin salamakuvissa Expo Discillä on lievä taipumus tehdä kuvista vähän sinisyyteen vivahtavia.seppot kirjoitti: Eikö silmänvalkuaisten pitäisi olla ennemminkin punaiseen päin kalleellaan kuin siniseen?
Liikaa mustikkasoppaa tietty ;)
Sepe