Hakusanalla "luokittelu" löytyi mielenkiintoista aikaisempaa keskustelua aiheesta. Mutta mihin pääluokkiin käytännössä jaatte kuvanne, jos sellaista tapaa käytätte?
Keskustelin taannoin lehtikuvaajien kanssa aiheesta ja he olivat sitä mieltä, että KAIKKIEN kuvien luokittelu voidaan tehdä kahdeksalla "luokalla". Toki sitten käytetään vaihtelevaa määrää alaluokkia.
Mielestäni kahdeksan kuulostaa oikein hyvältä määrältä pääluokkia, ainakaan enempää ei kannata olla. Itse en ole vieläkään osannut oikein päättää lopullisesti pääluokkia, vaikka kuvia alkaa olla suhteellisen paljon.
Käytössäni on: Ihmisiä, Kulkuvälineitä, Luonto, Matkoja, Taidetta, Urheilu, Sekalaista.
Mielipiteitä: mihin (max 8) luokkaan kaikki kuvat voidaan jakaa?
Luokittelusta
-
-
- Viesti:
Kai harrastelijakuvaaja voisi miettiä luokittelua siten, että pääluokkiin tulisi kuvia suhteellisen tasainen määrä jokaiseen. Esim jos kahdessa tyhjimmässä luokassa on kuvia kymmenesosa eniten kuvatusta luokasta, voi luokkia yhdistää ja jakaa uudelleen. Jos minä ajattelen luokkia tuon määrän mukaan, minulle tulee seuraavankaltaisia luokkia:
Hyönteiset yleensä
Sudenkorennot+Heinäsirkat
Kukat
luonto muut
veneily
arkkitehtuuri
ihmiset
matkat
Luokitteluhan on siitä hankala asia, että sitä pitäis myös käyttää. Minulla on tietokanta kuvista (kuvat eivät ole kannassa, vain tieto niistä). Minä käytän pääluokkia hiukan eri lailla. Kun tulen kuvaamasta, annan kaikille kuville jonkin (yhteisen) luokan ja mahdollisesti muitakin yhteisiä tietoja. Sitten kun (jos) katselen kuvia tarkemmin, voin antaa niille lisätietoja. Yksi kuva voi kuulua hyvinkin moneen pääluokkaan. Minulla on luokkana esim iltakuvat. Ne on otettu yleensä hyvin hämärässä. Kuvassa voi kuitenkin olla sekä arkkitehtuuria että ihmisiä. Minä en ajattele noita asioita luokkina vaan kuviin liitettävinä hakusanoina. "pääluokkia" minulla on kuitenkin 11, seuraavaa tasoa yhteensä 35 ja kolmatta tasoa n 200. Kolmannen tason sanoja lisäilen aina silloin tällöin. Alaluokat eivät kuulu mihinkään pääluokkaan, vaan niitä voi käyttää kaikkiin luokkiin ristiin. Kolmannen tason hakusanoja on nyt kai n 10%:lla kuvista. Neljäs taso on vapaa kommentti, vastaa kai lehtikuvan kuvatekstiä. Siihen voi kirjoittaa hiukan selostusta kuvasta. Sellainen selostus saattaisi olla nyt muutamasta prosentista kuvia. Kunpa vaan joku jaksaisi luokitella noita kuviani hiukan tarkemmin.
Hyönteiset yleensä
Sudenkorennot+Heinäsirkat
Kukat
luonto muut
veneily
arkkitehtuuri
ihmiset
matkat
Luokitteluhan on siitä hankala asia, että sitä pitäis myös käyttää. Minulla on tietokanta kuvista (kuvat eivät ole kannassa, vain tieto niistä). Minä käytän pääluokkia hiukan eri lailla. Kun tulen kuvaamasta, annan kaikille kuville jonkin (yhteisen) luokan ja mahdollisesti muitakin yhteisiä tietoja. Sitten kun (jos) katselen kuvia tarkemmin, voin antaa niille lisätietoja. Yksi kuva voi kuulua hyvinkin moneen pääluokkaan. Minulla on luokkana esim iltakuvat. Ne on otettu yleensä hyvin hämärässä. Kuvassa voi kuitenkin olla sekä arkkitehtuuria että ihmisiä. Minä en ajattele noita asioita luokkina vaan kuviin liitettävinä hakusanoina. "pääluokkia" minulla on kuitenkin 11, seuraavaa tasoa yhteensä 35 ja kolmatta tasoa n 200. Kolmannen tason sanoja lisäilen aina silloin tällöin. Alaluokat eivät kuulu mihinkään pääluokkaan, vaan niitä voi käyttää kaikkiin luokkiin ristiin. Kolmannen tason hakusanoja on nyt kai n 10%:lla kuvista. Neljäs taso on vapaa kommentti, vastaa kai lehtikuvan kuvatekstiä. Siihen voi kirjoittaa hiukan selostusta kuvasta. Sellainen selostus saattaisi olla nyt muutamasta prosentista kuvia. Kunpa vaan joku jaksaisi luokitella noita kuviani hiukan tarkemmin.
-
Mulla on ehkä liikaakin pääluokkia. Käytän luokkia hakusanojen korvikkeena, joten koetan aina mahdollisimman pian kuvien koneelle lataamisen jälkeen luokitella kuvat.
Kun olen luokitellut kuvat, exporttaan luokat kuvien IPTC-kenttiin (categories), joten en ole enää täysin riippuvainen käyttämästäni luokitteluohjelmasta, joka muuten on Imatch.
Yhteensä luokkia on nyt n. 200, esim.
- Perhe
--- nimiä...
- Sukulaiset
--- nimiä...
- Esineet
--- tänne lisään sitä mukaa kun kuvaan jotain tiettyä esinetyyppiä, erityisesti makrokuvista syntyy paljon alaluokkia, alkaa olla jo aika monta (liikaa :)
- Juhlat
--- joulu, synttärit, uusivuosi jne...
- Tapahtumat
--- Jääkiekon MM, Ilotulituksen SM jne...
- Urheilu
--- Keilaus, curling, jääkiekko, keihäänheitto jne...
- Tekniikka
--- Ajoneuvot, rakennukset, rakentaminen
- Maaseutu
--- maisemat, yksityiskohdat, rakennukset jne...
- Urbaani ympäristö
- Vuodenajat
--- kevät, kesä, syksy, talvi, jos kuvasta vuodenaika selvästi näkyy
- Testaus
- Taide
- Luonto
--- Eläimet, kasvit, vesi jne...
- Videot (digikameralla kun tulee otettua niitä lyhyitä videopätkiä niin laitoin oman luokan jotta ne saa tarvittaessa haettua / poistettua hauista helposti)
- jne
Pääluokkia minulla on liikaa, mutta Imatchissa niiden käsittely on suhtkoht simppeliä (en ole tosin koettanut siirtää pääluokkaa alaluokaksi), joten mieluummin liikaa luokkia kuin liian vähän - jos niitä jaksaa käyttää :-)
Tällä hetkellä kannassa on noin 6500 kuvaa, ja olen ollut melko tyytyväinen luokitteluihini ja varsin tyytyväinen Imatchiin.
Kun olen luokitellut kuvat, exporttaan luokat kuvien IPTC-kenttiin (categories), joten en ole enää täysin riippuvainen käyttämästäni luokitteluohjelmasta, joka muuten on Imatch.
Yhteensä luokkia on nyt n. 200, esim.
- Perhe
--- nimiä...
- Sukulaiset
--- nimiä...
- Esineet
--- tänne lisään sitä mukaa kun kuvaan jotain tiettyä esinetyyppiä, erityisesti makrokuvista syntyy paljon alaluokkia, alkaa olla jo aika monta (liikaa :)
- Juhlat
--- joulu, synttärit, uusivuosi jne...
- Tapahtumat
--- Jääkiekon MM, Ilotulituksen SM jne...
- Urheilu
--- Keilaus, curling, jääkiekko, keihäänheitto jne...
- Tekniikka
--- Ajoneuvot, rakennukset, rakentaminen
- Maaseutu
- Urbaani ympäristö
- Vuodenajat
--- kevät, kesä, syksy, talvi, jos kuvasta vuodenaika selvästi näkyy
- Testaus
- Taide
- Luonto
--- Eläimet, kasvit, vesi jne...
- Videot (digikameralla kun tulee otettua niitä lyhyitä videopätkiä niin laitoin oman luokan jotta ne saa tarvittaessa haettua / poistettua hauista helposti)
- jne
Pääluokkia minulla on liikaa, mutta Imatchissa niiden käsittely on suhtkoht simppeliä (en ole tosin koettanut siirtää pääluokkaa alaluokaksi), joten mieluummin liikaa luokkia kuin liian vähän - jos niitä jaksaa käyttää :-)
Tällä hetkellä kannassa on noin 6500 kuvaa, ja olen ollut melko tyytyväinen luokitteluihini ja varsin tyytyväinen Imatchiin.
.janne
"Resistance is futile - impedance is imminent."
"Resistance is futile - impedance is imminent."