Valotusajan näyttö Powershot A40:ssä

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Karim

Valotusajan näyttö Powershot A40:ssä

Viesti Kirjoittaja Karim »

Huomasin seuraavanlaista ottaessani kuvia M toimintatilassa, jossa on mahdollista säätää itse valotusaikaa.

Kun säädin valotusaikaa pienemmälle kuin 1/500 esim. 1/800 ja katsoin ottamiani kuvia "kuvankatselumoodissa", jossa näkyvillä on kaikki asetustiedot niin valotusaikana on aina 1/500.

Valotusajan ollessa suurempi kuin tuo 1/500 tätä "ongelmaa" ei ole ,vaan valotusaika näkyy aivan oikein "kuvankatselumoodissa".

Onkos muilla A40:sen omistajilla samanlaisia havaintoja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
migou

Viesti Kirjoittaja migou »

Kyllä itsellä näyttää ainakin ihan oikein, testasin nopeasti 1/800, 1/1250 ja 1/1500 ja jokainen näkyi katselumodessa oikein.

Aika mielenkiintoinen ongelma, huomasitko valottuuko kuvat tuon 1/500 mukaan oikeasti, vai onko valotusaika oikea, mutta kamera näyttää sen väärin katselumodessa?
Karim

Kyllä näyttäisi siltä, että kun muutan valotusaikaa pienemmäksi niin minä en ainakaan huomaa kuvissa mitään eroa oli valotus 1/500 tai 1/1500, joten kaikki kuvat tuolla välillä valottuvat luultasvasti tuolla 1/500:lla.

Muutin valotusaikaa myös >1/500 ja siinä kuvien valotuksen eron kyllä huomaa, joten siinä ei ole ongelmia.

Huomasin myös semmoisen, että kun muutan valotusajan <1/500 esim. 1/1250 ja tulon valotusajan asetuksista pois normaali kuvaustilaan ja painan displaytä joka näyttää sen hetkiset kuvaus asetukset siellä näkyy tuo 1/1250. Ja sitten kun alan kuvaamaan ja painan laukaisinnapin puoleenväliin ja tarkistus lukkiutuu ja neliö muuttuu vihreäksi niin näytöllä vilahtaa valotusaika ja aukon asetus niin valotusajaksi on muuttunut tuo 1/500. Tätäkään ongelmaa ei ole kun valotusaika on suurempi kuin 1/500.

Tuo 1/500 näyttää olevan minun kamerassani jonkinlainen ärsyttävä rajaarvo.
Janne K

Viesti Kirjoittaja Janne K »

Mahtaisiko kyseessä olla sama juttu kuin Canonin joissakin muissa malleissa: lyhimmät valotusajat ovat käytettävissä vain pienellä aukolla?
Karim

Ei ollut aukon koosta kiinni testasin äskettäin, vaan siitä, että salama ei saa näköjään olla päällä kuvaa otettaessa. Pistin salaman pois päältä ja kas kummaa kuvia voi ottaa lyhimmällä valotusajalla 1/1500.

Onko ihan normaali tilanne? Itse kun olen omistanut digikameran vasta muutaman kuukauden niin olen aika noviisi näissä hommissa, ohjekirjassa ei ainakaan tainnut olla mainintaa tästä.
Vastaa Viestiin