Nikkorin korjausta JAS-tekniikassa

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
haahu
Viestit: 6
Liittynyt: Kesä 14, 2006 17 : 03

Nikkorin korjausta JAS-tekniikassa

Viesti Kirjoittaja haahu »

Juttu alkaa siitä, kun huomasin että objektiivin (nikkor 35 mm) etulinssin ja suodattimen välissä on tuhruja, jotka pitää saada pois. Suodatin vaan oli niin pirun tiukkaan kiinni, että onnistuin kämmäämään sitä vääntäessäni koko linssirykelmän irti opiskan rungosta. No, sinänsä se tuli ihan siistinä pakettina ulos ja ajattelin että eihän tuon takaisinlaitto ole ongelma eikä mikään. Sainkin sen kasattua muuten toimivaksi, mutta äärettömyyteen tarkennus ei pelannut eli linssi tarkensi n. 6 metriin, ei sitä kauemmaksi. Vein lasin sitten JAS-tekniikkaan, ajattelin että eipä tuon korjaamisessa kauaa mene eikä se voi kauhean paljon maksaakaan. Tiskin takana ollut neitokainen kiikutti lasin teknikolle takahuoneeseen ja tuli 10 minuutin päästä takaisin ja välitti pokkana viestin että korjaamisessa menee noin pari tuntia, laskun arvio on 150 euroa. Siis mitä h...vettiä! No, enhän minä lasia tietenkään sinne jättänyt, vaan kiikutin sen korttelin päähän kameraliikkeeseen, jossa myyjä käpisteli lasia noin vartin, sai sen kasaan eikä maksanut mitään (kiitos sinne!). Vielä sivuhuomautuksena voin sanoa, että täsmälleen sama lasi oli kyseisen liikkeen ikkunassa käytettynä 120 euroa... jaaa että kokonaista 150 euroa pitäisi maksaa 15 minuutin korjauksesta, ei uiddu sentään, sylettää vieläkin.

Kysymys kuuluukin, kusettavatko JAS-tekniikan tyypit aivan törkeästi ja laskuttavat huomattavasti yliaikaa vai onko heidän korjaajapuolella aivan täysin epäpäteviä tumpeloita jotka saavat vartin hommassa kulumaan kaksi tuntia?

Tiedänhän minä, että " on moraalitonta antaa hölmöjen pitää rahansa", mutta joku raja sentään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Minustakin oli törkeää että liikeessä meni korjaamaan ilmaiseksi! Kyllä joku 30e olisi ollut sopuhinta.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Dwarf
Viestit: 218
Liittynyt: Maalis 11, 2004 15 : 12

Viesti Kirjoittaja Dwarf »

Tarkoitus ei ole mitenkään puolustella JASsia mutta, mutta...

Esimerkki: Autostasi irtoaa rengas kesken ajon!

liike a) laittaa renkaan paikoilleen, ottaen 3 pulttia (yhden kustakin muusta renkaasta) ja toivottaa hyvää matkaa! Aika 15min, lasku 50€

liike b) tarkistaa jarrulevyn/satulan, nivelet, iskunvaimennuksen, tasapainottaa renkaan & tarkistaa ilmanpaineen & hankkii uudet pyöränpultit kadonneiden tilalle. Lasku 150€ & aika 2tuntia.

...Kyllä se halvemmallakin toimii, mutta, mutta...
- - Käyttäjä on poistunut dc.netistä - -
cedricfan
Viestit: 1068
Liittynyt: Tammi 24, 2005 13 : 36
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Totta, ja hyvä käytännön esimerkkivertaus!

Mutta meneekö överiksi silloin kun asiakasta tosiaan kiinnostaa vain palauttaa käytetyn laitteen toiminta takaisin, ilman että lasia putsataan, voidellan, kiristellään ja säädellään?

Ja joitten takia homma ei enää kannata kun kulut ovat suurempi kuin vastaavan toisen hankintahinta.

Ehkä alalle tarvittaisiin vaihtoehtoinen tapa hinnoitella työ, ja pyydetyn suorituksen perusteella? Mitä olen JASsin jonotuksesta täällä lukenut niin tilaa taitaisi olla paljonkin.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Juu. Sitten huollon jälkeen nettiin kirjoittamaan:

"elikkä siis. vein objektiivin huoltoon ja arvioivat hinnaksi 40e, mikä vaikutti sopuhinnallata, mutta!!! kun hain se takaisin, oli se vain kiinnitetty, ja objektiivin sisällä oli saman verran töhnää kuin ajemminkin.sormenjälkenikin sisäelementissä paistoi kuin Naantalin mummo! onko niin ettei halvalla saa mitään järkeä? olisivat edes sanonet että minun pitää purkaa ja puhdistaa se itse uudestaan! parin kuukauden päästä se pitänee taas huollattaa kun himenninkin alkaa ryytyä.. ei hyvää päivää. että näin..ai niin ,tämän roistofirman nimi on: _____!!! älkää ikinä viekö mitää sinne"

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
cedricfan
Viestit: 1068
Liittynyt: Tammi 24, 2005 13 : 36
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Jollei työtilaukseen selvästi merkitä mitä tehdään, ja oteta asiakkaan allekirjoitusta. Klasi tiskillä on helppo kurkata onko tarkennus jäykkä, himmennin takerteleva tai sisusta roskainen ja ehdottaa mitä tehdään. Huollossa ei sitten tietystikään saa tulla uusia vikoja mitä sitäkin on kuulunut...
Vemppu

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

Dwarf kirjoitti:Tarkoitus ei ole mitenkään puolustella JASsia mutta, mutta...

Esimerkki: Autostasi irtoaa rengas kesken ajon!

liike a) laittaa renkaan paikoilleen, ottaen 3 pulttia (yhden kustakin muusta renkaasta) ja toivottaa hyvää matkaa! Aika 15min, lasku 50€

liike b) tarkistaa jarrulevyn/satulan, nivelet, iskunvaimennuksen, tasapainottaa renkaan & tarkistaa ilmanpaineen & hankkii uudet pyöränpultit kadonneiden tilalle. Lasku 150€ & aika 2tuntia.

...Kyllä se halvemmallakin toimii, mutta, mutta...
Ai jaa. Jassi ois siis laittanut uutta ruuvia putken sisälle, vaihtanut parit linssit optiikkaan (ihan kaiken varalta), putsannut rungon, kennottanut akut ja ja tarjonnut vielä kahvitkin...

Kukas teki peltityöt jos rengas oikeasti lähti irti? :-x Jos ei irronnut oikeasti, ei ole paljoa tarvetta tehdä muuta kuin laittaa puuttuvat pultit/mutterit paikalleen ja toivottaa hyvää matkaa.... à30€
suntio
Viestit: 353
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 44
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suntio »

Työpaikallani JAS-tekniikkaan lähetetään usein vain takuukorjaukseen menevät digipokkari ja digijärjestelmäkamerat. Ilman takuuta olevat digipokkarikamerat jätetään korjaamatta ja asiakkaalle myydään uusi digipokkarikamera. Digipokkareita kalliimmat digijärjestelmäkamerat korjataan usein myös takuuajan jälkeen, vaikka se maksaisi hieman yli puolet uuden hinnasta.
Markus Hautaniemi
Vastaa Viestiin