Valovoimainen objektiivi yleiskuvaukseen

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
jtiira

Valovoimainen objektiivi yleiskuvaukseen

Viesti Kirjoittaja jtiira »

Katselin alkuun tuota erittäin edullista 50mm f/1.8 joka suorastaan häikäisee hinnallaan. Testailin kuitenkin tuossa D70:ssäni (jonka juuri sain, w00 w00) tuota 50mm asentoa ja enemmänhän se on pikkutele kuin normaali. Katselin sitten tuota Nikkorin 35mm f/2D:tä, mutta hinta on yli kaksinkertainen.

Minä kun en tiedä juuri näistä objektiiveistä tällä hetkellä yhtikäs mitään, niin suositelkaahan jotain tuossa 35mm tietämillä. Pääasiallisesti yleisräpsytykseen. Syy miksi kittilinssi ei aja tätä asiaa on se, että tarvitsen valovoimaisen linssin hämäräkuvaukseen ilman salamaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Sigmalta löytyy valovoimaisia laajiksia 20/1.8, 24/1.8 ja 28/1.8, sekä pian kauppoihin tuleva 30/1.4. Omaa kokemusta näistä minulla ei tosin ole.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Paha suositella sellaista jota ei ole kokeillut, mutta kyllä minä valitsisin varmaan tuon Nikonin oman 35mm f/2:n ja Sigman uuden 30mm f/1.4:n väliltä. Tuossa vertailussa alkaa ainakin käytetty Nikon tuntua ihan edulliselta.

Mulla on nyt vain Sigman 24mm f/1.8 ja se on melko painava kolho kiinteäksi lasiksi. Lisäksi AF on melko hidas koska lähin tarkennusetäisyys on hyvin lähellä eikä siinä ole limitteriä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Rockford kirjoitti:Paha suositella sellaista jota ei ole kokeillut, mutta kyllä minä valitsisin varmaan tuon Nikonin oman 35mm f/2:n ja Sigman uuden 30mm f/1.4:n väliltä. Tuossa vertailussa alkaa ainakin käytetty Nikon tuntua ihan edulliselta.

Mulla on nyt vain Sigman 24mm f/1.8 ja se on melko painava kolho kiinteäksi lasiksi. Lisäksi AF on melko hidas koska lähin tarkennusetäisyys on hyvin lähellä eikä siinä ole limitteriä.
Sigma EX 1,8/28 480 g
Sigma EX 1,8/24 485 g
Nikon AF-D 2,0/35 205 g

Toisaalta tuo tarkentuminen lähelle on toki myös mukava ominaisuus.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

OskuK kirjoitti:Sigma EX 1,8/28 480 g
Sigma EX 1,8/24 485 g
Nikon AF-D 2,0/35 205 g
Ja tilavuudessa vähintään vastaava ero.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
bitti

Viesti Kirjoittaja bitti »

OskuK kirjoitti: Sigma EX 1,8/28 480 g
Sigma EX 1,8/24 485 g
Nikon AF-D 2,0/35 205 g
Lisätään näihin tietoihin vielä tuo
Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM 430 g (76.6 mm x 69 mm)

Eli eipä tuo Sigman uusi linssikään mikään pikkuruinen ole tuohon Nikonin 35mm/f2:een verrattuna. Itse odottelen innolla testituloksia, että tietäisi kannattaako Sigman suurempi hinta ja isompi paino sietää yhden aukon valovoimaan verrattuna.
Blues_fi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blues_fi »

Sigman 20mm/1.8 on ollut hitaanlainen mitä olen käyttänyt.
Nikkor 35mm/2 D on ollut aivan omaa laatuaan. Kuvien jälki on erinomaista, terävää ja tarkennusnopeus hyvä (ei ole kuitenkaan AF-S).
Suosittelen 35mm:sta. Kohtuu edullinen ja pieni.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Nikon 35mm 2.0 on varsin hyvä. Laadukas.

Tosin tuo Sigman 30mm 1.4 vaikuttaa niin pirun kovalta tuon valovoiman takia että itse siihen kallistun. Kyseessä on sitten pienikennoisille tehty optiikka joten sitä ei voi käyttää filmikameroissa. Lisättäköön varulta. Olettavaa on että se on laadukas.

Itse kuvailen tällä hetkellä 50mm 1.8 ja 85mm 1.8 eli tuo ainoa puuttuva optiikka itseltä. Jos hiukan valaistaan puhujasta.
Hikka

Viesti Kirjoittaja Hikka »

Minulla on sekä Nikon 50 1.8 että Sigman 30 1.4. Tarpeesi perusteella osta Sigma 30 1.4. Painava, 430 euroa, mutta hyvä kuvakulma ja valovoima. Nikonikin toki on hyvä objektiivi.
bitti

Viesti Kirjoittaja bitti »

Hikka kirjoitti:Minulla on sekä Nikon 50 1.8 että Sigman 30 1.4. Tarpeesi perusteella osta Sigma 30 1.4. Painava, 430 euroa, mutta hyvä kuvakulma ja valovoima. Nikonikin toki on hyvä objektiivi.
Minulla on nyt myös ollu tuo Sigma 30/1.4 muutaman viikon (ja omistan myös Nikkor 50/1.8:n, joten sama tilanne kuin ylläolevalla kirjoittajalla). Ihan kelvolliselta Sigma vaikuttaa, vaikka en kyllä ole mikään objektiiviekspertti. Reunoilla sen terävyys ei ole yhtä hyvä kuin keskellä, ja bokeh kulmissa on joskus vähän outo, jos sinne osuu pieniä yksityiskohtia joissa on suuria kontrastieroja (tälle jossain muussa foorumissa osattiin antaa nimikin, aiheuttaa vähän "kulmikkaan" bokehin).

Sen tuon Sigman kanssa huomaa, että suurella aukolla ja hämärässä se asettaa aikamoiset vaatimukset kameran tarkennusautomatiikalle. Oma D70 vaatii joskus vähän avitusta. :) Mutta selkeästi kyseessä on kameran ongelma, koska kirkkaammassa valaistuksessa tarkennus onnistuu nopeasti ja tarkasti. Kai se on yhdistettynä kapea terävyysalue sekä se, että af-sensoreilla ei oikein herkkyyden nosto tai valotusajan lisäys ole säädettävissä hämärässä tarkennettaessa.
Vastaa Viestiin