Wacom cintiq-kysymystä..

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
oikosulku

Wacom cintiq-kysymystä..

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Moikka. Kiinnostaa tuo wacom cintiq 16-piirtonäyttö. Tulis pääasiassa lightroom cc ja photoshop cc-käyttöön. Kuinkas tuolla lightroomin puolella, saako kynällä säädetyä suoraan siveltimen kokoa ja kovuutta, entä onko tavallaan lightroom näytössä vai pitääkö tietokoneelta aina avata haluttu kuva. ajatus että voisi piirtonäytöltä tehdä kaiken mitä perinteisellä hiirelläkin. Eli avattua halutut kuvat ruudukolta, säädettyä paikallisesti varjot yms. Vaikea selittää.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan

Re: Wacom cintiq-kysymystä..

Viesti Kirjoittaja Pan »

LR:sta en tiedä, mutta itse olen PS:ssä käyttänyt tätä ohjetta: https://phlearn.com/tutorial/use-wacom-tablet/" onclick="window.open(this.href);return false;
oikosulku

Pitää kattoa tuo.. Puntaroin jotta qinciq 16-piirtonäyttö vai tuntuvasti isompi piirtopöytä. Nykyinen intuios s-kokoa, ei meinaa tottua noin pieneen, varsinkin lr ja ps työkalujen valinta tuntuu haastavilta kun on pieni ala ja reunassa. Isompi piirtopöytä vai cintiq 16-piirtöplytä, kumman valitsisit kuvankäsittelyä molemmille softilla päivittäin...
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Piirtonäyttö niin iso kuin kukkaro sietää, mutta pelkästä pöytätabletista riittää käytännössä S-koko. Eikä niitä softnappeja juuri tarvi.
MAC&iPhone käyttäjillä iPhonella (kuulemma) hoituu samat asiat kuin piirtonäytöllä.
oikosulku

Mulla on tuo intuios s-koko (malli ctl-4100) mutta jotenkin sen käyttö ei ota sujuakseen (varsinkin reunasta työkalujen valinta) niin sillä ajattelin jos hankkisi isomman piirtopöydän taikka tuon cintiq 16:sen. Piirtönäyttö houkutellu sitä saakka kun sellaista näin käytettävän OCC-telkkarisarjassa. Varmaan vuodesta 2012 asti =D Mutta pitää varmaan koittaa vielä tuolla pienellä piirtopöydällä ennen lopullista päätöstä. Cintiq maksaa kuitenkin sen 600e.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

En saa aivan kiinni piirtopöydän käyttöön liittyvästä ongelmastasi, mutta minusta tuntuu siltä, että kyseessä olisi kuitenkin jokin määrittelyongelma.

Käytän Wacom Intuos Pro S piirtopöytää, josta olen lisäksi määritellyt piirtopöydän koko pinta-alaa huomattavasti pienemmän alueen aktiiviseksi. Alue on jotakuinkin sen isomman tulitikkulaatikon kokoinen, ehkä hieman pienempi. Tämän avulla käden liikkeet piirtopöydällä eivät ole tarpeettoman suuret, mutta kuitenkin siten sopivat, että esimerkiksi kuvakkeisiin ja muihin pientä tarkkuutta vaativiin kohteisiin osuu vaivatta ja tarkasti.

Piirtopöydän ja kynän käyttö vaati jonkin verran totuttelua, mutta siihen ei mennyt lopulta kovin pitkään, enkä enää osaisi olla ilman sitä. Erityistä tarkkuutta vaativiin liikkeisiin olen lisäksi määritellyt piirtopöydän painikeeseen tarkkuustilan (Precision Mode).

Kuvankäsittelyssä minun on vaikea nähdä, mitä etua yhtään suuremmasta piirtopöydästä olisi, kun näen tarpeelliseksi pienentää jo pientäkin piirtoalaa. Jos oikeasti piirtäisin Photoshopissa, suuremmasta pinta-alasta olisi varmasti apua, koska piirtoliikkeet voisivat olla laajempia ja vapaampia. Kuvankäsittelyssä en ole kokenut tällaiselle mitään tarvetta. Piirtonäyttö on taas eri asia, eikä minulla ole sellaisesta kokemusta.
Sapere aude.
---
flickr
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Tyttärentyttärellä, 10v lahjakkaalla artistinalulla, on piirtonäyttönä XP-Pen Artist22Pro. Se soveltuu erinomaisesti piirtämiseen ja digimaalaamiseen, mutta kuten Kryptos jo totesinkin, niin kuvankäsittelyyn riittää pienin mahdollinen tabletti, jonka tarkkuus ja painetasot ovat riittävän hyvät.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Nyt takana on reilu kuukausi S-kokoisen piirtopöydän kanssa.
Minulla on tässä kahden näytön ohjaus, joten yhdelle näytölle ei jää paljoa "piirtoalaa", kuitenkin enemmän kuin tulitikkuaskillinen. Päänäyttö on 27" ja kakkosnäyttö 24".

Hyvin tähän on oppinut, hiirtä en koko aikana ole käyttänyt pari poikkeusta lukuunottamatta (esim. joissakin ohjelmissa on kokoruudun tilassa otsikkopalkki piilossa ja se tulee näkyviin kun hiirellä menee työpöydän ylälaitaan ja "hieman yli". Kynällä tuota ei voi tehdä).

Normaalissa kuvien käsittelyssä pieni piirtoala (eli puolet tai alle puolet S-kokoisesta) riittää hyvin. Silloin kun yrittää piirtää jotakin, kaipaa koko alan käyttöä.

Suurin ongelma minulle yhä on rajaaminen photoshopissa. Siinä tahtoo käydä niin, että kun kynällä yrittää tarttua rajauksen reunaan, tulee vahinkoklikkaus ja kaikki menee poskelleen. Precision -mode auttaa tähän. Ehkä toinen vaihtoehto olisi käyttää isompaa alaa, mutta tuplanäytöllä se ei onnistu.
Minulla kuitenkin osa photoshopin valikkopalateista kelluu kakkosnäytöllä, joten sitäkin pitää kynällä osoittaa vähän väliä.

Bluetoothillakin tabletti toimisi, mutta mielestäni tuntuma muuttuu hieman epämääräiseksi. Tulee ongelmia jos pitää nysvätä tarkkaa.

Vielä kun Adobe saisi viimeisimmän photoshopin tuomat bugit korjattua... Minun oli pakko palauttaa edellinen versio jotta kynä olisi käyttökelpoinen.
Zone VI
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

zone6 kirjoitti:...ja kaikki menee poskelleen
määrittele se kynän ylempi painike Undoksi, niin peruminen hoituu helposti. Voit siis perua vaikka kaikki aiemmin historiassa olevat toiminnot.
oikosulku

Toki ollut muitakin kiireitä mutta tosiaan pöydälä on nyt tuo wacom intuios s ja tuon cintiq 16:saen tilaaminen jaksaa kolkutella takaraivossa pajavasaran tavoin. Cintiq on hintava mutta onko sijoittamisen arvoinen eli saako jotain lisähyötyä jos sen tilaa. Käyttö tosiaan lr ja photarissa retusointihommat ja muu leikkiminen. en kuitenkaan piirtele joten sen puolestä riittäisi hyvin piirtopöytä. Ehkä pitäisi yrittää viel saada piirtopöydän käytön sujumaan luontevasti. Oon koittanu miettiä järjellä mutta molemmissa on etunsa..
Vastaa Viestiin