Mielenkiintoinen keskustelu.
Puuttuuko meiltä kieli puhua valokuvan syvällisestä rakenteesta?
Tulkitsin juuri tämän olevan alkuperäinen kysymyksesi. Jatkoit myöhemmin.
Tarvittaisiinko siihen jotain vastaavaa kuin lakikieli, lentäjien käyttämä englanti, insinöörikieli, lääkärien kieli. Tai jopa ihan oman kieliopin ja sanaston omaava kieli. Vai riittääkö sekään - tarvitaanko oma tieteen haara, jotain vastaavaa kuin matematiikka omine järjestelmineen ja kykyineen täsmälliseen ja monipuoliseen ilmaisuun.
Vai onko vain tyydyttävä aina omaan näköhavaintoon perutuvaan tunnereaktioon, kykenemättä pukemaan sitä muiden kunnolla ymmärtämäksi luovan työn (siis valokuvan) kuvaukseksi.
Väittäisin taiteen kokemisen olevan jotain samanlaista kuin esimerkiksi makuaistimuksen (tai tarkkaan ottaen maun ja tuoksun yhdistelmä). Senkään kuvaamiseen ei ole erityisen täsmällistä kieltä. Ja tämän väittäisin johtuvan juuri siitä, että makuaistimus on hyvin henkilökohtainen ja siihen liittyy paljon aiempia kokemuksia saman tyyppisistä mauista.
Tähän liittyy mielestäni kielen epätarkkuus juuri siksi, että se peilaa tällaisten kokemusten tuntemista.
Ilmeisesti koet matematiikan olevan eksaktia ja kaukana "mystisismistä". Kuitenkin varsin suurelle osalle ihmisistä korkea matematiikka on varsin mystistä, erityisesti kun se alkaa etääntyä reaalimaailman ilmiöistä. Vaikkapa ihan normaalin fysiikan laskelmat, jossa mennään neljällä koordinaattiakselilla (3d + aika) ovat varsin hankalia käsittää. Tai kun puhutaan vaikkapa todennäköisyysjakaumista ydinmystiikassa. Ja logiikan pyörittely on vaikeaa, vaikkapa tuo aiemmin mainittu Gödel. Tässä on mielestäni juuri kysymys tuosta symboliikasta, signaaleista ja yhteisestä tiedosta. Näissä on eksaktia kieltä käytettävissä, mutta se ei ole yhteistä, sitä on vaikea jakaa.
Tunteissa ei ole tämänkään vertaa yhteistä kieltä, koska ne ovat lähes totaalisesti henkilökohtaisia. Ja jakaminen on hyvin vaikeaa, koska ihmisen reaktioon liittyy niin paljon sekä tiedostettuja että tiedostamattomia muistoja ja asioita. Jos koen vihaa katsoessani jotain kuvaa, niin siihen täytyy liittyä voimakkaita aiempia muistoja ja tekijöitä. Miten näiden jakaminen edes onnistuisi.
Kysyit:
Muuten mitä tarkoitat tällä:
olli R kirjoitti:
Abstraktien käsitteiden sanasto olisi lähes mahdotonta.
Jos epätarkkuutta ei sallita, niin miten kuvaisit tarkasti asioita, jotka eivät ole käsinkosketeltavia. Esim niitä tunteita: Rakkaus, viha. Tai näitä vaikeita: taide, elämä, älykkyys, uskonto. Tai adjektiiveja: runsas, kaunis, autuas. Haluatko kielestä jotain sellaista, jossa ei ole tällaisia epämääräisyyksiä? Miten se vaikuttaisi ihmisiin?
Aivan kuin sä hieman aliarvioisit lukijan (tai minut):
Asioita ei ole aina tarkoitettukaan ymmärrettäväksi yksikäsitteisesti. Eikä kuviakaan.
En aliarvioi tässä ketään. Minusta on hienoa, että asioita voi käsittää monella tavalla. Yksinkertaisimmillaan vaikkapa runot, vitsit, kommat, joissa asian voi tulkita ihan sanojen monimuoisuuden takia usealla eri tavalla, ovat oikein käytettynä rikastuttava asia. Vaikkapa Fingerpori-sarjakuva, vaikkakin kovin härski aika ajoin, on jatkumoa esim Juicen tai Helismaan sanahelinälle.
Jos kuvat taas aina vain näyttäisivät kohteensa, niin mitä analysoimista niissä olisi?
Tai tarkoitatko, että aliarvioin ymmäryksesi siinä mielessä, ettetkö ymmärtäisi, että viestissä voi olla useita puolia. En sitäkään. Yritän sanoa, että kuvassa voi olla niin paljon luettavissa, että sille on mahdotonta saada kaikkien hahmottamaa rakennetta. Tällöin on parempi hakea vain siitä yhteisestä kannasta useimpien ymmärtämät asiat ja sitten ehkä kertoa kuvan aiheuttamasta reaktiosta itsessä. Tällöin lukija saa ainakin yhden katsantokannan lisää.
Miksi haluat esittää kielellä valokuvan syvällistä rakennetta? Ilmeisesti tullaan kysymykseesi "Ovatko valokuvan rakenteet merkityksettömiä". Haet siis jotain, jolla kuvasta kuin kuvasta voisi saada sen merkityksen kaikille katsojille samanlaisena, sellaisena kuin kuvan tekijä on se halunnut? Jos, niin miksi? Eikö luovan kuvan tekemisen yksi hienous ole, että sitä voi myös katsoja tulkita itse?