VSCO-filtterit
-
VSCO-filtterit
Käyttääkö kukaan kuvankäsittelyssään näitä VSCO-filttereitä? Millaisia kokemuksia?
http://vsco.co/store/film
Puhelimessa VSCO-filtterit toimivat todella hyvin, mutta miten nuo maksulliset koneella? Olen itse harkinnut tuota 07 pakettia, jos jollain on sellainen (tai joku muu), niin olisi kiva nähdä esimerkiksi ennen ja jälkeen -kuvia. :)
http://vsco.co/store/film
Puhelimessa VSCO-filtterit toimivat todella hyvin, mutta miten nuo maksulliset koneella? Olen itse harkinnut tuota 07 pakettia, jos jollain on sellainen (tai joku muu), niin olisi kiva nähdä esimerkiksi ennen ja jälkeen -kuvia. :)
-
Aika poskettomia hintoja pyydetään lr-preseteistä...
Omaan silmään noi on aika nähty juttu: kovin geneerisiä ja alleviivaavia. Mutta varmaan toimii ihan ok, jos työstää kuvia massoille massoittain. :-)
Itellä käytössä parille kameralle "chrome" profiilit, oisko ollu jotain a $10. Niiden pohjalta pystyy aika helposti työstämään monenlaista lookkia, ilman että menee liian alleviivaavaks.
Omaan silmään noi on aika nähty juttu: kovin geneerisiä ja alleviivaavia. Mutta varmaan toimii ihan ok, jos työstää kuvia massoille massoittain. :-)
Itellä käytössä parille kameralle "chrome" profiilit, oisko ollu jotain a $10. Niiden pohjalta pystyy aika helposti työstämään monenlaista lookkia, ilman että menee liian alleviivaavaks.
-
VSCO presetit todella ovat melko arvokkaita, mutta hinnan ymmärtää, kun suhteuttaa sen siihen, että miten ja mihin ne ovat tehty. Pyrkimyksenä on tuottaa mahdollisimman tarkka kopio tietystä analogisesta filmistä Lightroomin säädöillä. Huolellisuudesta kertoo esim. se, että eri kameroille on erilaiset profiilit, koska eri digikamerat tuottavat hieman erilaisen kuvan. Parhaimmillaan lopputulos on hyvin lähellä filmikuvaa.
Kysehän on hieman samanlaisesta nostalgiamatkasta kuin nousussa oleva LP-levyjen suosio. Teknisesti huonompi, mutta lopputulos saattaa olla miellyttävämpi. Minua ainakin vanhana filmikuvaajana tällainen miellyttää ja olen valmis siitä jonkin verran maksamaan.
Jos taas etsii tietynlaista ”moodia” kuvaan, eikä niinkään välitä siitä, että onko kyseessä juuri Kodak Portra 160 kopio kohinoineen ja värisävyineen, niin ei tähän kannata rahojansa upottaa. Netti on pullollaan ilmaisia presettejä tähän tarkoitukseen. Niitä on myös helppo tehdä itse vähän käyriä säätämällä.
Kysehän on hieman samanlaisesta nostalgiamatkasta kuin nousussa oleva LP-levyjen suosio. Teknisesti huonompi, mutta lopputulos saattaa olla miellyttävämpi. Minua ainakin vanhana filmikuvaajana tällainen miellyttää ja olen valmis siitä jonkin verran maksamaan.
Jos taas etsii tietynlaista ”moodia” kuvaan, eikä niinkään välitä siitä, että onko kyseessä juuri Kodak Portra 160 kopio kohinoineen ja värisävyineen, niin ei tähän kannata rahojansa upottaa. Netti on pullollaan ilmaisia presettejä tähän tarkoitukseen. Niitä on myös helppo tehdä itse vähän käyriä säätämällä.
-
-
Hyvä kysymys, johon ei oikein löydy tyhjentävää vastausta.moonshine kirjoitti:Kuinka hyvä kopio voi olla (ja vielä täysin eri tekniikalla)? Rokkaako Brit Floyd Pink Floydia tykimmin?
Oletetaan, että digikameralla otettu kuva sisältää kaiken sen informaation kuin filmi, niin digitaalisesta kuvasta voi silloin tehdä lähes täydellisen kopion tietyntyyppisestä filmistä, jos vain kuvankäsittelyohjelma antaa tähän mahdollisuuden. Jos täydellisyyttä tavoitellaan, niin jokainen kuva pitää säätää erikseen, eikä toimintaa voi automatisoida etukäteen. Tämä johtuu siitä, että filmi reagoi valoon epälineaarisesti eli valotuksilla ja valoisuuksilla. Automaattinen presetti jää silloin vain sivistyneeksi arvaukseksi.
Toinen ongelma tulee siitä, että filmin lopullinen esitysmedia vaikuttaa hyvin paljon sävyihin; puhtaimmillaan (positiivi) filmi on esitettynä hyvälle kankaalle diaprojektorilla, joka onkin aivan huikea elämys jos sellaisen vielä onnistuu näkemään. Jos filmi kehitetään valokuvapaperille, niin sävyt muuttuvat, samoin skannatessa tai painettaessa lehteen. Em. syistä on hyvin vaikea sanoa, että miltä sen ”oikean” Velvian tulee näyttää. Jokainen filmirulla on lisäksi yksilö, sävyt vaihtelevat rullan iän ja lämpötilan mukaan.
Monelle se ”filmilook” onkin jotain mitä saa katsella vanhoista National Geographic lehdistä ja siihen tällainen presetti on minusta ihan kelvollinen.
Olen itse kuvannut muutaman rullan filmiä ja samaan aikaan samaan kohteen digikameralla ja vieläpä samalla objektiivilla ja yrittänyt tehdä digitaalisen kopion vaihtelevalla menestyksellä.
-
Joskus vertailin noita diafilmipresettejä oikeisiin skannauksiin suunnilleen samaan aikaan otetuista kuvista.
Kyllä niissä hieman samaa yleisilmettä oli, mutta kaukana suorasta kopiosta ne ovat. Ehkä Alien Skinin Exposure on päässyt lähimmäksi, tosin sen käytettävyys meni 3. version jälkeen jonnekin syvälle.
Värinega sitten :) Minun värinegat ovat aina näyttäneet värikylläisiltä ja kontrastikkailta toisin kuin VSCO:n platkut, huonosta mattaprintistä reprotun näköiset, sellaiset instagram -lookkia tuottavat presetit. Jos tuollaisesta jäljestä tykkää niin taitaa halvempiakin keinoja olla.
Hyvää VSCO:ssa on kamerakohtaisuus: Jos kuvaa useammalla eri rungolla, saa preseteillä kuvista kutakuinkin samannäköisiä.
Muilla ohjelmilla se on niin ja näin. Esimerkiksi Alien Skin on tehty käyttäen Canon 5D:tä referenssinä silloin joskus ja kuvaten filmille samat targetit kuin digille.
Kyllä niissä hieman samaa yleisilmettä oli, mutta kaukana suorasta kopiosta ne ovat. Ehkä Alien Skinin Exposure on päässyt lähimmäksi, tosin sen käytettävyys meni 3. version jälkeen jonnekin syvälle.
Värinega sitten :) Minun värinegat ovat aina näyttäneet värikylläisiltä ja kontrastikkailta toisin kuin VSCO:n platkut, huonosta mattaprintistä reprotun näköiset, sellaiset instagram -lookkia tuottavat presetit. Jos tuollaisesta jäljestä tykkää niin taitaa halvempiakin keinoja olla.
Hyvää VSCO:ssa on kamerakohtaisuus: Jos kuvaa useammalla eri rungolla, saa preseteillä kuvista kutakuinkin samannäköisiä.
Muilla ohjelmilla se on niin ja näin. Esimerkiksi Alien Skin on tehty käyttäen Canon 5D:tä referenssinä silloin joskus ja kuvaten filmille samat targetit kuin digille.
Zone VI
-
Itse käytän ja pidän vsco preseteistä. Film 01 paketti esim. Sisältää hyvin paljon sitä tyyliä, mitä muutenkin haluan monissa potrettikuvissani käyttää, niin miksipä ei.
Lähes aina joutuu kuvia kuitenkin jonkun verran säätää, kun presetin länttää päälle. Tämä on sellainen hyvä tietää juttu. Ettei ajattele näiden toimivan aina suoraan paketista.
Lähes aina joutuu kuvia kuitenkin jonkun verran säätää, kun presetin länttää päälle. Tämä on sellainen hyvä tietää juttu. Ettei ajattele näiden toimivan aina suoraan paketista.