Passikuvaus ammattilaisten hommaa?
-
- Viesti:
Passikuvaus ammattilaisten hommaa?
Käytiin sitten passit tilaamassa, ei kelvanneet minun kuvani piti mennä oikein valokuvaamoon jossa tyttö muovikameralla näpsi kuvat ja tulosti suttutulostimella (anteeeksi vaan, mutta jälki on minun mielestä huonoa), kuvat kumminkin kelpasivat heti. Minun ottamassani vaimoni kuvassa oli vikana silmälasit silmien päällä, nykyään kuvat otetaan kuulemma ilman silmälaseja vaikka poliisin ohjeissa ei silmälaseja kielletäkkään ja minunkaan kuva ei tietenkään kelvannut kun menin sanomaan, että kuvat on itse otettuja. Parempi näköjään pysytellä vain luontokuvauksen parissa. Muuten ammattilaisen ottamat kuvat on vasemman puoleisia, jotka on skannattu valokuvaskannerilla ja tarkistettu kalibroidusta näytöstä vastaavuus alkuperäisiin.http://www.elisanet.fi/~d635925/passikuvat
Viimeksi muokannut Kiste, Kesä 28, 2012 13 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Ainakin noissa "ammattilaiskuvissa" näyttää pään päällä ja alapuolella olevat tilat aivan erilaisilta kuin poliisin ohjeessa, kun sen sijaan itse ottamissanne ne ovat lähempänä ohjetta. Mutta väreiltään hyväksytyt kuvat ovat sitä, mitä suomalainen vaaleaihoinen matkalainen jostain aurinkorannoilta palattuaan (ja palettuaan) on ;-)
Itsekin olen aikonut lähiaikoina kokeilla kepillä passipoliisin jäätä. Kertomastasi viisastuneena en tunnusta itse ottaneeni. Saas nähdä..
Itsekin olen aikonut lähiaikoina kokeilla kepillä passipoliisin jäätä. Kertomastasi viisastuneena en tunnusta itse ottaneeni. Saas nähdä..
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Arno Rafael Minkkinen
-
- Viesti:
-
Poliisin ohjeissa lukee että on että "Tummia laseja ja silmälappua saa käyttää vain terveydellisistä syistä" ja yhdesä "väärin" olevassa kuvassa on sangat silmien edessä suurinpiirtein samalla tavalla kuin ottamassasi vaimosi kuvassa. Joten ei nuo ihan ohjeiden mukaiset ole. Ja muutenkin lasit pyydetään ottamaan pois kun noita kuvia otetaan, joten se kannattaa tehdä ihan varmuuden vuoksi.
Sinun kuvista en kyllä pysty löytämään mitään vikaa.
Sinun kuvista en kyllä pysty löytämään mitään vikaa.
-
Kyllä noi itseotetut mun mielestä olisi pitänyt kelvata, jos vaan mitat on oikein. Toki noi silmälasien kehykset vähän liikaa menee silmien päälle, mutta tossa toisessa en näe mitään vikaa.
Noi rahaa vastaan kuvatut on kyllä ala-arvoiset. Enkä minä olisi edes ottanut tuollaisia vastaan, saatikka niistä mitään maksanut.
Noi rahaa vastaan kuvatut on kyllä ala-arvoiset. Enkä minä olisi edes ottanut tuollaisia vastaan, saatikka niistä mitään maksanut.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
Näin on, minun passikuvani otti 6-vuotias lapsi ja hyvin kelpasi.Sakke_K kirjoitti:Jos kuvat on otettu ohjeiden mukaan, ihan sama kuka ne on ottanut. Läpi meni.
Kuulemieni tarinoiden perusteella kuvien kelpaaminen on melkoista arpapeliä. Viisainta taitaa olla kopioida poliisin ohjeet mukaan ja tiukata kunnon perustelut hylkäämiselle.
-
Aikoinaan tarjosin tiskillä täsmälleen ohjeiden mukaan itse otettuja ja printattuja passikuvia, eivät kelvanneet. Syyksi sanoi että lukulaitteet eivät tunnista kasvojen ominaispiirteitä jos passiin rasteroitu kuva on liian yksityiskohtainen. Hain passikuvaamosta surkean pehmeät sutut jotka kelpasivat ilman narinoita.
-
Itselläni myös omakätisesti otetut passikuvat, joista tuli omasta mielestäni myös ehkä turhankin terävät ja kontrastiset, mutta silti kelpasi hyvin ja on toiminut myös lukulaitteissa hyvin. On ihan eri maasta kuvanlaatu kun vertaa jonkun toisen passiin, jossa kuvan ottanut alan liike. Liekkö arpapeliä..
-
Ei se ole arpapeliä, vaan kiinni ihmisestä, joka ottaa passihakemuksen ja kuvat vastaan. Hänhän ne kuvat skannaa, ei niitä kukaan muu sen jälkeen katsele tai valikoi.
Minä kuvasin itseni ja vaimon, sekä tulostin kuvat omalla tulostimella. Hyvin kelpasi, vaikka molemmilla on kuvassa silmälasit silmillä.
Minä kuvasin itseni ja vaimon, sekä tulostin kuvat omalla tulostimella. Hyvin kelpasi, vaikka molemmilla on kuvassa silmälasit silmillä.
-
Siksipä minä olenkin jo kauan sanonut, että tuo passikuvien ottaminen pitäisi olla sen virkailijan hommaa. Ei tuo nyt niin ylen vaikeaa olisi järjestää, että se kuva otetaan siinä passihakemuksen täyttämisen yhteydessä. Se onnistuu jo monissa tilaisuuksissa ja yrityksissä kulkulupien kanssa ja varmasti tulee parempaa lopputulosta, kuin noissa tämän ketjun hyväksytyissä kuvissa.hsm kirjoitti:Siinä sitä arpapeliä jo on ihan riittävästi.kunijo-1 kirjoitti:Ei se ole arpapeliä, vaan kiinni ihmisestä, joka ottaa passihakemuksen ja kuvat vastaan.
Loppuisi siinä tiskillä valitus niistä huonoista kuvista.
Pekka Potka kirjoitti aikanaan blogissaan aika napakasti asiaa näistä passikuvaamisista. Harmi, että se teksti on kadonnut.
-
- Viesti:
Ei kummatkaan kuvat ole hyviä, mutta ei toi oma otettu kyllä todellakaan kelpaa. Kasvojen valaistus tulee olla tasainen, nyt otsa/päälaki ja oikea puoli naamasta jäävät selvästi tummemmaksi. Silmistä näkee ettei valaistus ole rakennettu passikuvaa ajatellen. Lisäksi se tausta kannattaa ylivalottaa ihan suosiolla koska ne tykkää enemmän "puhtaasta" valkoisesta kun tosta harmaasta. Me käytetään aina normaalisti 3 valoa ja hätätapauksissa 2. Eli molemmille puolille kasvoja valot 1:1 tehoilla ja yksi taustaan. Kuvat pehmenee automaattisesti kun niistä tehdään niin pieniä.
Nimimerkki ~20passikuvaa päivässä ja ei ole 2-vuoteen tullut yhtään hylsyä :)
p.s toi on selvitetty että jos Poliisi ottaa kuvan niin hinnaksi syntyy 70€ per hlö. Ja voin vaan kuvitella kun tällä hetkellä jonot asemalla on pahimmillaan 2-3h, mitä se olisi sen jälkeen. Hommahan tosin muuttuu digitaaliseksi vielä tän vuoden puolella niin ei tarvi enää asemalle lompsia...
Nimimerkki ~20passikuvaa päivässä ja ei ole 2-vuoteen tullut yhtään hylsyä :)
p.s toi on selvitetty että jos Poliisi ottaa kuvan niin hinnaksi syntyy 70€ per hlö. Ja voin vaan kuvitella kun tällä hetkellä jonot asemalla on pahimmillaan 2-3h, mitä se olisi sen jälkeen. Hommahan tosin muuttuu digitaaliseksi vielä tän vuoden puolella niin ei tarvi enää asemalle lompsia...
-
Älä puhu soopaa. Naisen kuvan kohdalla ymmärrän jos ei mene läpi noiden silmälasien takia, mutta miehen kuvassa ei ole mitään sellaista miksi ei pitäisi hyväksyä. Ei se tasainen valaistus sitä tarkoita että kasvot latistetaan täysin kaksiulotteiseksi vaan sitä ettei siinä saa olla voimakkaita varjoja jotka muuttaa kasvonpiirteitä (Näin mulle sanottiin poliisiasemalla kun otin omat passikuvani itse)jyrbba kirjoitti:Ei kummatkaan kuvat ole hyviä, mutta ei toi oma otettu kyllä todellakaan kelpaa.
Tarkoitushan on saada mahdollisimman tunnistettava kuva henkilöstä ja tämän tunnistettavampaa kuvaa tästä miehestä saa hakea. Toi liikkeen ottama kuva on taas aivan ala-arvoinen eikä pitäisi hyväksyä missään tapauksessa.
edit: Vielä jyrballe...Tässä vielä poliisin ohjeesta lainattua tuosta taustasta eli ei tarvi olla valkoinen eikä saa olla syy hylätä sen perusteella.
Taustan pitää olla yksivärinen ja tasainen.
Taustan on oltava vaalea ja neutraali.
Taustalla ei saa näkyä varjoja.
Kasvojen täytyy selkeästi erottua taustasta.
Jos katsot vielä valaisukohdasta oikein valaistua niin kyllä siinäkin on valoisuuseroja kasvoilla mutta ei jyrkkiä varjoja niinkuin ei aloittajan ottamassakaan kuvassa joten sekään ei pitäisi olla peruste hylkäämiselle.
Kuten täällä on jo mainittu nin syy on ammattitaidottoman vrkailijan osamattomuus ja epävarmuus ja joka pelasi varman päälle kuullessaan kuvien olevan itseotettuja...helppo oli vaan hylätä molemmat ettei tarvi ottaa vastuuta tehdä omaa ratkaisua. (nimimerkillä kymmenen vuoden työkokemus virastossa jossa tehdään päätöksiä ja joudutaan käyttämään harkintaa kun laissa ei kaikkea suoraan määrätä)
Mutta Jyrbba päästi kyllä suustaan niin värittyneen lausunnon että....!!
-
Tyypillistä passikuvaamon puolustuspuhetta. Nuo itseotetut ovat lukuunottamatta silmälaseja, täysin kelvollisia passikuvia. Noi kuvaamon ottamat ovat täysin luokattomat. Mikä pahinta, iso osa passikuvia tyrkyttävistä puulaakeista tuottaa vielä juuri noita kehnoja.jyrbba kirjoitti:Ei kummatkaan kuvat ole hyviä, mutta ei toi oma otettu kyllä todellakaan kelpaa...p.s toi on selvitetty että jos Poliisi ottaa kuvan niin hinnaksi syntyy 70€ per hlö. Ja voin vaan kuvitella kun tällä hetkellä jonot asemalla on pahimmillaan 2-3h, mitä se olisi sen jälkeen. Hommahan tosin muuttuu digitaaliseksi vielä tän vuoden puolella niin ei tarvi enää asemalle lompsia...
Mitä taas tulee tuohon poliisin kuvahintaselvitykseen, niin sekin on täyttä valokuvaamoiden lobbaamaa puppua. Tänäpäivänä on paljon erilaisia työmaita ja firmoja, missä kulkulupaan otetaan kuva siellä toimistossa. Koko kulkuluvan tekemiseen menee korkeintaan viisi minuuttia ja tuollainen kamerajärjestelmä maksaa alle tonnin. Passitoimistossa menee siltä virkailijalta tuo viisi minuuttia pelkästään sen kuvan skannaamiseen ja sen huonosta laadusta tiuskimiseen. Valmis automaattinen järjestelmä tuottaisi sen kuvan tietokantaan suoraan ilman pelleilemistä.
Sanottakoon vielä, että meidän paikkakunnan poliisi hylkää lähes kaikki puhtaan valkoiset taustat ja varsinkin silloin, kun se tausta on niin ylivaloitettu, että kohteen ääriviivat alkaa pehmenemään.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ei se ole mitään soopaa. Meille demottiin tuota poliisin tulevaa digisysteemiä ja siellä oli juuri tuon tyyppinen kuva esimerkkinä, mikä ei tule menemään läpi (eikä siis pitäisi mennä nytkään virkailijan tarkistamana). Kasvojen molempien puolien tulee olla saman valoisia.puuhapete kirjoitti:Älä puhu soopaa. Naisen kuvan kohdalla ymmärrän jos ei mene läpi noiden silmälasien takia, mutta miehen kuvassa ei ole mitään sellaista miksi ei pitäisi hyväksyä. Ei se tasainen valaistus sitä tarkoita että kasvot latistetaan täysin kaksiulotteiseksi vaan sitä ettei siinä saa olla voimakkaita varjoja jotka muuttaa kasvonpiirteitä (Näin mulle sanottiin poliisiasemalla kun otin omat passikuvani itse)jyrbba kirjoitti:Ei kummatkaan kuvat ole hyviä, mutta ei toi oma otettu kyllä todellakaan kelpaa.
(ps. otan itse n. 1 passikuvan / vuosi eli sikäli mulle on ihan sama kuka ne kuvaa...)
-
- Viesti:
Mä en edes nähnyt mitään naisen kuvia, enkä kyllä vieläkään niitä löytänyt. Ja tässä on nyt oltu sen verran noissa koulutuksissa ja että kasvoille nimenomaan haetaan "2D" lookkia ja tämä tulee suoraan Poliisin järjestämästä passikuvakoulutuksesta. Ne virkailijat voi teille siellä tiskin takana sanoa yhtä sun toista mutta uskon että vähän soveltavat asioita oman kokemuksen mukaan.puuhapete kirjoitti:Älä puhu soopaa. Naisen kuvan kohdalla ymmärrän jos ei mene läpi noiden silmälasien takia, mutta miehen kuvassa ei ole mitään sellaista miksi ei pitäisi hyväksyä. Ei se tasainen valaistus sitä tarkoita että kasvot latistetaan täysin kaksiulotteiseksi vaan sitä ettei siinä saa olla voimakkaita varjoja jotka muuttaa kasvonpiirteitä (Näin mulle sanottiin poliisiasemalla kun otin omat passikuvani itse)jyrbba kirjoitti:Ei kummatkaan kuvat ole hyviä, mutta ei toi oma otettu kyllä todellakaan kelpaa.
Tarkoitushan on saada mahdollisimman tunnistettava kuva henkilöstä ja tämän tunnistettavampaa kuvaa tästä miehestä saa hakea. Toi liikkeen ottama kuva on taas aivan ala-arvoinen eikä pitäisi hyväksyä missään tapauksessa.
edit: Vielä jyrballe...Tässä vielä poliisin ohjeesta lainattua tuosta taustasta eli ei tarvi olla valkoinen eikä saa olla syy hylätä sen perusteella.
Taustan pitää olla yksivärinen ja tasainen.
Taustan on oltava vaalea ja neutraali.
Taustalla ei saa näkyä varjoja.
Kasvojen täytyy selkeästi erottua taustasta.
Jos katsot vielä valaisukohdasta oikein valaistua niin kyllä siinäkin on valoisuuseroja kasvoilla mutta ei jyrkkiä varjoja niinkuin ei aloittajan ottamassakaan kuvassa joten sekään ei pitäisi olla peruste hylkäämiselle.
Kuten täällä on jo mainittu nin syy on ammattitaidottoman vrkailijan osamattomuus ja epävarmuus ja joka pelasi varman päälle kuullessaan kuvien olevan itseotettuja...helppo oli vaan hylätä molemmat ettei tarvi ottaa vastuuta tehdä omaa ratkaisua. (nimimerkillä kymmenen vuoden työkokemus virastossa jossa tehdään päätöksiä ja joudutaan käyttämään harkintaa kun laissa ei kaikkea suoraan määrätä)
Mutta Jyrbba päästi kyllä suustaan niin värittyneen lausunnon että....!!
Hatter:
En nyt tarkoittanut että tausta ylivaloitetaan niin että kohde alkaa sulamaan sinne, vaan sen perinteisen aukon yli niin saadaan puhdas kuva. Kun printtaat ne passikuvat niin se valkoinen vaan näyttää paljon paremmalta, ja vaikka molemmat olisi yhtä "aitoja" passikuvia niin virkailijatkin suhtautuvat positiivisemmin valkoisella taustalla otettuun.
Ja tää hintaselvitys on tehty fotokaupanliiton kautta suoraan Poliisilta, ei ole siis mikään valokuvaamoiden itse keksimä juttu.
-
Sikäli totta, että pitäisi olla edestä valaistu, mutta mielestäni ei tuo esimerkkikuva ole vielä niin toispuoleinen, että aiheuttaisi hylkäyksen. Onhan tuossa verrokkikuvassakin toisella puolella hieman enemmän valoa.oh6jih kirjoitti: Ei se ole mitään soopaa. Meille demottiin tuota poliisin tulevaa digisysteemiä ja siellä oli juuri tuon tyyppinen kuva esimerkkinä, mikä ei tule menemään läpi (eikä siis pitäisi mennä nytkään virkailijan tarkistamana). Kasvojen molempien puolien tulee olla saman valoisia.
(ps. otan itse n. 1 passikuvan / vuosi eli sikäli mulle on ihan sama kuka ne kuvaa...)
Mä viimevuonna kuvasin parillesadalle Puolalaiselle ja Ranskalaiselle työmiehelle passikuvat ja kyllä siinä touhuillessa tosiaan monta kertaa heräsi ihmetys, että miksi ihmeessä ei tuota hommaa voida tehdä siellä passitoimistossa.
Tässä juuri muutaman viikkoa sitten kävin öljynjalostamolla kuvaamassa ja ilmoittauduin portilla, minut istutettiin tuoliin, vartija katsoi koneelta valmiiksi täytetyt tiedot, käski katsomaan pöydän kulmalla olevaan kameraan ja muutaman minuutin kuluttua kaulassani roikkui passikuvalla varustettu kulkulupa.
Ja tämä tapahtui öljynjalostamolla, missä nyt ei vieraita kovin montaa päivittäin käy, miksi tämä sama ei onnistuisi myös siellä virastossa, missä ramppaa passin, ajokortin tms. hakijoita satoja päivässä.
-
riittää että selvitys on tarpeeksi vanha niin voidaan kätevästi sivuuttaa se fakta että yhdellä kertainvestoinnilla saataisiin hankittua nykyisillä vehkeillä täysautomaattinen koppi joka videostreamista tunnistaisi että erottuuko kaikki vaadittavat kasvonpiirteet ja onko esim silmälasit tiellä jne jne. kopin luukulle vaan viivakoodinlukija joka nappaa ajokortista/kelakortista sotun ja kuvat nimetään sotun perusteella ja puff. aikamoista taikuutta joka maksaa 70e/nuppi vain jos hankitaan tasan yksi moinen automaatti jossa käy alle 1000 henkeä...TheHatter kirjoitti: Mitä taas tulee tuohon poliisin kuvahintaselvitykseen, niin sekin on täyttä valokuvaamoiden lobbaamaa puppua.