Nikon D90 vai ihan joku muu kamera ja malli?!

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Ruttuli

Nikon D90 vai ihan joku muu kamera ja malli?!

Viesti Kirjoittaja Ruttuli »

Ensinnäkin: Pohdin hyvä tovin onko tämä palsta juuri tälle kyselylle, mikäli ei, pahoittelen ja pyydän ylläpitoa siirtämään kysymykseni sille kuuluvalle paikalle.

Mutta sitten asiaan: Kameran vaihto edessä. Olen aiemmin kuvannut Nikon D40sellä. Minulla on olemassa tähän settiin se mukana tullut kittilinssi (18-50mm) sekä Sigman 50- 200 mm putki sekä irtosalama.

Nyt haluaisin vaihtaa kameraa. Lähinnä olen häilynyt Nikonin ja Canonin välillä. Nikonilla malli voisi mahdollisesti olla D90, Canonilla mallit 40D,50D tai 60D. Yleisesti ottaen Canon on minulle vieras. Valokuvaaja olen aloitteleva, muutaman vuoden olen kuvaillut tuolla edellisellä kameralla. Nyt hakusessa siis useamman vuoden tuttavuus, opettelen käyttöä kursseilla ja kuvaamalla vähitellen.

Olin jo päättänyt hankkivani tuon D90sen, mutta sitten rupesin pohtimaan onko kys. kamerassa tuo videointiominaisuus jotenki liikaa tapetilla? Sillä nimittäin en varmaankaan juurikaan mitään tee.

Ajattelin myydä tuon D40sen pois jos siitä vaan kukaan mitään maksaa :). Eli näin ollen mulle ei jäisi kun tuo yksi 55-200 mm objektiivi.

Budjetti mulla on noin tonnin verran. Kuvailen enimmäkseen ihmisiä ja eläimiä. Makrokuvauskin periaatteessa kiinnostaa mutta rahat riittää nyt tuskin siihen kiinnostukseen.

Eli pähkinänkuoressa:

1. Onko Nikon D90selle vastaavaa mallia Canonilta? (hinta taitaa hivenen nousta)

2. Maksanko D90sessä turhasta (video)?

3. Millaisia objektiivia suosittelisitte ostettavaksi?

Nikonissa minun olisi siinä mielessä mielekästä pysyä, että käyttöjärjestelmä on jo tuttu,+irtosalama ja yksi objektiivi jo hankittu. Budjetti kun on edelleen se 1000e.

Kiitän ja kumarran jo etukäteen vastauksista. Kivaa jos aloittelijaa jaksetaan auttaa!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Moska

Viesti Kirjoittaja Moska »

1. En osaa Canoneista kommentoida, mutta varmasti nuo luettelemasi ja 500D, sekä 550D painivat tavalla tai toisella samoissa ympyröissä.

2. En usko että se video siinä paljoa maksaa, kun runkoa 499€:lla uutena saa. Se on vaan yksi mukana tuleva ominaisuus, tarvitsipa sitä tai ei. Itse en ole moista vielä tarvinnut, vaikka liki tuplahinnan D90:sestäni maksoin.

3. Obektiivi riippuu sitä, mitä kukin kuvaa ja tarvitsee. Mikäli ei ole ihan varma mitä haluaa, lienee 35mm f/1.8 varma valinta millaista jokainen kameralaukkuunsa tarvitsee, kuvailipa sitten mitä tahansa. ja on varmasti hintansa väärti.

Osta vaan se D90 ja siihen itsellesi sopivaa optiikkaa loppurahalla. Viissatasella tuskin paljon parempaa runkoa löytyy. Sen D40:sen voi säilyttää vaikka kakkosrunkona, jota ulkoiluttaa rajummassa paikassa, tai kelissä.
zimii

Viesti Kirjoittaja zimii »

Mistä saa D90:stä viiteenhunttiin?
Ruttuli

...

..hei kiitoksia! :)

Muita eriäviä mielipiteitä?

Ja kiitti objektiivivinkistäkin. Mulle on suositeltu ostettavaksi myös 28-75 Tamronia. Tuo lienee monikäyttöisempi, kiinteäpolttovälinen sitte ilmeisesti taas laadukkaampi.

Nii ja toki kiinnostaa minuakin jos runko jostain viiteen sataan löytyy. Rajala myy näköjään kuudella sadalla ja se oli muka halvin minkä löysin.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Nykyisellä hinnoittelulla D90 on hinta/laatu suhteeltaan ylivoimainen. Sen suurin ongelma taitavat olla pikkuisen karut video-ominaisuudet, mutta itsekään en niistä välittäisi. Tai jos välittäisin, niin katselisin Nikonin malleja D3100 tai D7000 tai vaikka Canonin 60D:tä.

500D ja 550D taitavat vertautua paremmin Nikonin edullisempiin malleihin, nykyisin D3100.

Obiskoista. Voihan semmoisen 35mm kiinteän ostaa, kun on melkoisen hyvä. Zoomiksi taas Nikonin oma 18-105mm tai vieläkin mielummin 16-85mm, ei Tamronia.
lindros

Viesti Kirjoittaja lindros »

Taitaapi ainaki 600€ olla joka paikassa tällä hetkellä.
SPORTTIRUUTUJA - www.tempukka.fi
Moska

Viesti Kirjoittaja Moska »

Oli tuossa välipäivinä useammassikin liikkeessä tarjouksessa 499€, mutta kuten olettaa saattaa, tarjoukset tulevat ja menevät. Taisi loppua D90:set nopsaan tuolla hinnalla hyllystä, tai ainakin hyvin kävi kauppa. No, on se hintansa väärti vaikka siite himpun enempikin joutuisi köyhtymään.

18-105 on ihan hyvä perusputki. Harvinaisen vähälle käytölle on vaan talven pimeydessä itselläni jäänyt ja nokalla on 50mm, tai 35mm valovoimaisempi prime viihtynyt melkein laitanaan. Mutta kuten sanoin, käyttäjän tarpeethan nämä määrittää.
Ruttuli

Ok, harmi että missasin tarjouksen. Noh, toistaiseksi ei ole vielä rahat koossa joten voihan se olla että tarjouksia ehtii tulla vielä yksi jos toinenkin vastaan.

Mitä putkiin tulee; en minä suoraan sanoen tiedä mitä tarviin ja miten sitä käytän. Niitä ilmeisesti löytyy samalla tavalla nettikaupoista ku noita runkojakin..En siis toisin sanoen hahmota kuinka käytännöllinen mikäkin on.

By the way, mukava foorumi tämä, hyvin tulee kommentteja. Ostan nyt kuitenkin sen D90sen heti kun saan rahoituksen kuntoon :I
saukat

Viesti Kirjoittaja saukat »

Tonnilla lähtee mukavasti D90 ja 16-85mm VR nikkor, siinä kulminoituu tämän hetken paras nikon hinta/laatu suhteessa näissä harrastajakameroissa. Oikeastaan mitään siitä ei puutu valokuvaamisen suhteen. Käytettynä hyvinkin vähän kuvattuja yksilöitä silloin tällöin liikkuu eikä uutenakaan ole paha jos sen 500-600€ maksaa. Aikanaan varmaan D50 oli myös saman tyyppisessä tilanteessa että parempiakin oli tarjolla mutta hinta ja laatu siinäkin silloin niin kohdallaan että kannatti ostaa.
D5000 tonnisessa on sama kenno mutta pienempi miehen käteen ja se rungon tarkennusmoottori on rampautettu eli ei ole ollenkaan. Rajoittaa halvimpien valovoimaisten putkien automaattitarkennusta.
Nikkor 16-85mm VR on sitten erinomainen yleislasi, ei yhtä pitkällä polttovälillä mitä 18-200mm VR mutta laajuus riittää sitten kyllä jo niin hyvin ettei todenäköisesti osaa kaivata siitä laajempaa.
Valovoimaa ja piirtoa tarjoaa ehkä järkevimmin nikkor 35mm f1.8.

Cyberphotossa ainakin tällä hetkellä tuo (Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR) combinaatio 999€, ei varastossa mutta eiköhän niitä vielä sinne tule.
Soralähetti.
Ruttuli

Okei, kiitos tästä. Eli toi tonnin setti vois olla asiallinen.

Itse olen pienikätinen nainen, mutta eiköhän toi D90 mullakin hyppysissä pysy ;)
Ruttuli

Niin ja sen verran vielä, että onko noissa runko+objektiiviseteissä yleensä myytävänä jotain tietyn polttovälin objektiiveja? Ja onko setti aina yleensä edullisempi ostaa kuin runko+ putki erikseen?
saukat

Viesti Kirjoittaja saukat »

Monasti on niin että kittitarjouksessa objektiivi tulee huokeammalla mitä erikseen ostettuna. Esim. toi cyberphoton pakettihinta erikseen ostettuna on 1179€.
Soralähetti.
milarik

Viesti Kirjoittaja milarik »

Jos ei ole pakko, älä myy sitä D40:ä pois. Ja vaikka myisitkin, ei sen kanssa ole mikään pakko myydä 18-55 kittilasia pois. Jos et ole varma siitä mitä objektiiveja tarvitset, pidä ne jotka sinulla on jo ja vaihda runkoa siihen D90:een kuten yllä ehdotettu. Ja osta vaikka se 35mm 1.8 sisätilakuvaukseen. Loput rahat vaikka jalustaan, hyvälle sellaiselle on aina käyttöä.

//milarik
Don't sleep or you'll find me gone
just an image in the air
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

saukat kirjoitti:Tonnilla lähtee mukavasti D90 ja 16-85mm VR nikkor, siinä kulminoituu tämän hetken paras nikon hinta/laatu suhteessa näissä harrastajakameroissa.
Komppaan tätä settiä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jäniss
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jäniss »

zoomaa kittilinssisi 35mm ja kokeile katsella ja kuvata miltä näyttää. itse olen todennut, että 35mm ei ole tarpeeksi laaja sisäkuvaukseen, paitsi jossain isossa tilassa.
¤¤¤ netikka.net/janis ¤¤¤
mcmaketonia

Viesti Kirjoittaja mcmaketonia »

Jos et halua video-ominaisuuksia niin kannattaa hankkia Nikon D200. Se on hyvä perus kamera luontoon. Ei ole turhia ominaisuuksia ja kestää hyvin ulkoilmaa vaikka vähän kosteammassa säässä. Itse maksoin hyvästä Sigman macro lasista ja rungosta 650€.

Vaihto Canoniin kannattaa puntaroida tarkkaa. Koska jos olet hankkinut oheistarvikkeita Nikoniin, niin silloin koko setti pitää hankkia uusiksi. Nikonissa olen myös tykännyt kuvaustuntumaan. Canonilla mm. ote kamerasta on selvästi heikompi tai Nikonissa omalle kädelle ote on selvästi parempi.
Avokid

mcmaketonia kirjoitti:Jos et halua video-ominaisuuksia niin kannattaa hankkia Nikon D200. Se on hyvä perus kamera luontoon. Ei ole turhia ominaisuuksia ja kestää hyvin ulkoilmaa vaikka vähän kosteammassa säässä. Itse maksoin hyvästä Sigman macro lasista ja rungosta 650€.
No ei minusta kyllä kannata. D90 on ergonomiaa ja ISO 100:sta lukuunottamatta kaikin puolin parempi kamera.
mantis

Jelppikää järkkärinöösiä

Viesti Kirjoittaja mantis »

Lainaan vähän tätä, koska aihe osuu niin hyvin yksiin omani kanssa. Olen kuvannut (enemmän ja vähemmän aktiivisesti) muutaman vuoden panan lx3 kameralla, jolla onkin ollut kiva opetella. Nyt olis tarkoitus hommata ensimmäinen järkkäri.

Moni tuntuu suosittelevan tätä d90 mallia, ns järkeväksi hankinnaksi. Kuitenkin kamera lanseerattiin 2008, joten eikö se ole jo auttamatta vanha verrattuna myöhemmin markkinoille tulleisiin malleihin? Eli jos se on niin suositeltava, niin mikä siitä tekee sellaisen? Kovasti menee pää pyörälle kaikkien näiden eri mallien ja ominaisuuksien kanssa eikä sitä osaa ottaa selvää mikä on oikeasti tarpeellista.

Sitten pari muuta kysymystä.
Minkälainen muistikortti tuollaiseen kannattaa hommata? Mikä on riittävän nopea myös sarjakuvaukseen?
Objektiivi, kannattaako ottaa vain se perus kittilasi 18-55, 16-85, 18-200 vai joku muu? (Yleiskuvaus, sisällä ja luonnossa)
Mikä olisi sellainen järkevä perus optiikka setti millä kattaisi jo suurimman osan tilanteista? Ymmärsin että esim 35/1.8 on varsin järkevä hankinta.
Käykö muuten nuo FX-optiikat näihin DX-runkoihin?

Kiitos jo etukäteen.
x186

Viesti Kirjoittaja x186 »

Mulla on D90 ja 18-105vr ja olen ollut erittäin tyytyväinen molempiin.

Mainitsit macrokuvauksen. Mulla on Hoya +4 lähilinssi jota käytän mm. sen 18-105vr objektiivin kanssa. Kuvalaatu on ihan ok. Ei voi verrata macro objektiiviin kuvalaatuun mutta hinta on ehkä 20e. Tuolta lisätietoja jos kiinnostaa:

http://www.kolumbus.fi/matti.valve/lahil1.htm
Avokid

Mantikselle:
D90 ei ole auttamatta vanha. Se on parempi kamera monessa mielessä kuin alle puoli vuotta sitten julkaistu D3100. Kenno on parempi, ergonomia parempi, enemmän nappeja ja kaksi rullaa, sisäinen tarkennusmoottori ja paljon parempi etsin ( d90ssä prisma ). Ainoat hyödyt D3100sen eduksi ovat mielestäni parempi videokuvaus, pienempi koko ( jos pitää ) ja enemmän aloittelijalle suunnattu valikkokäyttöliittymä. D90 on pidemmälle kantava valinta.

Rehellisesti sanottuna lähtisin tuosta 18-55 tai 18-105 kittilinsseistä ja ehkä sitten se 35mm 1.8.
Ne eivät sovi FX runkoon, mutta ihan turha noin edullisten linssien kohdalla sellaisesta huolehtia. Ne saa kyllä myytyä, eikä takkiin tule muutamia kymppejä enempää jos ihan välttämättä fxn haluaa.

btw. ihan näin mietittävää. Mulla on itsellä D7000 ja silti haluaisin päivittää kalustoni paremmaksi vaihtamalla tilalle D3sen. Katoppa netistä milloin D3 on julkaistu..
Vastaa Viestiin