Portfolio pystyyn kevyesti

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
Vastaa Viestiin
Jarvil
Viesti:

Portfolio pystyyn kevyesti

Viesti Kirjoittaja Jarvil »

Pitäisi saada itselleni simppeli webbiportfolio pystyyn. Ihan vain sitä varten, että saisi valokuvia kätevästi näytille. Kaikenlaisia vaihtoehtoja kuvagallerian pohjaksi olen kahlannut läpi, mutta sitä oikeaa menetelmää ei ole vielä tullut kohdalle. BananAlbum, SimpleViewer ja AutoViewer ovat aika lähellä sitä yksinkertaista ulkoasua ja toimivaa käytettävyyttä mitä olen hakemassa. Flashiin pohjautuvat kuvagalleriat tuntuvat kuitenkin olevan yleisesti siellä top5-vihatuimmat-listalla, vaikken oikein ymmärräkään miksi.

Se mitä haen:

- Yksinkertainen ulkoasu
- Thumbnailit (ehdoton plussa, jos thumbnailit ja itse kuva samassa ikkunassa)
- Kevyt
- Kohtuullisen helppo päivitellä
- Jonkinlaiset mahdollisuudet muokkaamiseen

Mitä en halua / tarvitse:

- Kamalasti kaikkea mukamas hyödyllistä härpäkettä
- Kommentointimahdollisuus ei tarpeen
- Vilkkuvaa välkkyvää helinää ja hälinää

Tämä vaikuttaisi aivan mahtavalta ratkaisulta, mutta vaatii valitettavasti jonkin verran tietämystä koodipuolesta.

Onko heittää suosituksia yksinkertaisesta, alustasta, jolle saisi rakennettua mahdollisimman vähällä koodaamisella kevyen kuvagallerian? Kertokaapa myös, mikä siinä fläshissä saa veren kiehumaan ja miksi ihmeessä sen käyttämistä tulisi välttää viimeiseen asti. Vai onko se niin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jarvil
Viesti:

Anyone?
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Miksei winsun muistio kelpaa, koodaus vie enintään minuutin/sivu, ei mitään turhaa, eikä vilkkuvaa.
UnskiVee
Nöpö

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Tuommoista joskus menneisyydessä käyttelin, mielestäni ihan toimiva:
http://software.informer.com/wpc/

Tämä on kanssa ihan ok, rauhallinen ulkoasu:
http://www.ornj.net/webalbum/
Jarvil
Viesti:

Jäi sanomatta kaksi tärkeää asiaa:

- Koodaustaidot nolla (ihan siis 0.00)
- Käyttiksenä Mac OS X
vallu75

Viesti Kirjoittaja vallu75 »

www.jalbum.net tolla onnistuneen melko vaivattomasti.

// Valtteri
mrl586

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Jarvil kirjoitti:Jäi sanomatta kaksi tärkeää asiaa:

- Käyttiksenä Mac OS X
Kaippa Macistakin löytyy jokin notepadin tapainen ohjelma.
Canon PowerShot A510 | Canon PowerShot A710 IS | Canon EOS 400D | Canon EOS 450D
Pentax K200D
micromax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja micromax »

mrl586 kirjoitti:
Jarvil kirjoitti:Jäi sanomatta kaksi tärkeää asiaa:

- Käyttiksenä Mac OS X
Kaippa Macistakin löytyy jokin notepadin tapainen ohjelma.
Mitenköhän tuo auttaa koodaustaidotonta?

Toinen ääni JAlbumille, toimii Javaan perustuvana myös Ompussa.
Ricoh>Cosina>Ricoh>Canon|X|Canon>Minolta>Ricoh>Pentax>Pentax>Ricoh>Casio>Drift
Jarvil
Viesti:

mrl586 kirjoitti: - Koodaustaidot nolla (ihan siis 0.00)
- Käyttiksenä Mac OS X
Kaippa Macistakin löytyy jokin notepadin tapainen ohjelma.[/quote]
Löytyy, löytyy, mutta viittasinkin sillä noihin Windows-only-ohjelmiin, jotka muuten kyllä vaikuttivat ihan näppäriltä.
hauusita

Viesti Kirjoittaja hauusita »

JAlbumilla saa kyllä kätsysti ihan kohtuu hyvännäköisen albuumin kasaan... Kolmas? ääni JAlbumille.

-Hannu
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Käytätkö mitään kuvankäsittelyä tai kuvienhallintaohjelmistoa. Niissä on nykyään melkein kaikissa jonkilainen web-sivujen teko. Esimerkiksi Picasa, Photari ja Lightroom osaavat tehdä sivut.

Itselleni Lightroom on ollut oiva valinta. Kuvat on helppo valita ja järjestellä. Perusgallerioiden ulkoasua voi säätää kohtuullisissa rajoissa ja lisää ulkoasumalleja löytyy verkosta. Tietenkin softalla on hintaa se 250 euroa, mutta samalla tulee sitten kaikki muukin, ei kannata pelkkien web-sivujen tekemiseen hankkia.

Jo mainittu Jalbum lienee hintaansa nähden parasta mitä saatavila on.

Ja miksi ei Flashia.
Ykkössyynä itselläni on se, että mainoksia on webissa flashina niin paljon, että käytössäni on flash-blokkeri. Gallerian saa tietysti esille yhdellä klikkauksella, mutta usein tulee ohitettua flash-galleriat jo periaatteen vuoksi.

Todellisia riesoja ovat liian raskaat flash-systeemit, joiden latautumista ei vaan halua odottaa. Lisäksi kuviin ei voi linkata, navigoinnit ovat usein "typeriä", galleriat eivät säädy ruudun mukaan (varsinkin liian isot) eikä hakukone löydä kuvien nimiä. Joskus näkee hyvin toteutettuja flash-gallerioita, mutta harvoin käyttäjät osaavat/viitsivät tehdä siistejä ja yksinkertaisia toteutuksia.
Jarvil
Viesti:

olli R kirjoitti:Käytätkö mitään kuvankäsittelyä tai kuvienhallintaohjelmistoa. Niissä on nykyään melkein kaikissa jonkilainen web-sivujen teko. Esimerkiksi Picasa, Photari ja Lightroom osaavat tehdä sivut.
Mulla on käytössä Aperture, jota käytän niin kuvankäsittelyyn kuin kuvien arkistointiinkin. Siihen on saatavilla em. BananAlbumia varten plugari, mutta tällöin muokkausmahdollisuudet ovat käytännössä nolla.
Aperturestakin saa kyllä suoraan tehtyä jonkinlaisen kuvagallerian... Voisi perehtyä asiaan.
olli R kirjoitti: Ja miksi ei Flashia.
Ykkössyynä itselläni on...
Todellisia riesoja ovat...
Mulla on ollut mielessäni toteuttaa BananAlbumilla aivan simppeli kuvagalleria, jossa on yksiväristä taustaa vasten rivi thumbnaileja, joita klikkaamalla niiden ylä- tai alapuolelle aukeaa itse kuva. Näihin gallerioihin pääsisi sivuston pääsivulta klikkaamalla haluamaansa aihepiiriä. Kuvia per galleria ei olisi enempää kuin 20-30 kpl (kohtuu kevyt testausten perusteella) ja kuvan saisi avattua uuteen ikkunaan, jolloin linkkaaminenkin onnistuu. Eli ei siis ilmeisestikään aivan tavanomainen flash-galleria.

Kuva

Jos tuon tekemiseen löytyisi yksinkertainen html-pohjainen ratkaisu, niin käyttäisin sitä. Se, että toiset jättäisivät koko gallerian katsomatta koska se pohjautuu flashiin, on mun kannaltani huono homma.

Täytyypä tutustua tuohon Jalbumiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin vähän tarkemmin.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Ääni JAlbumille. Jos valmiit templatet kelpaavat, niin mitään koodausta ei tarvitse tehdä. Toisaalta sallii aika vapaa muokkailun jos sitä myöhemmin haluaa.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jarvil kirjoitti: Mulla on ollut mielessäni toteuttaa BananAlbumilla aivan simppeli kuvagalleria, jossa on yksiväristä taustaa vasten rivi thumbnaileja, joita klikkaamalla niiden ylä- tai alapuolelle aukeaa itse kuva. Näihin gallerioihin pääsisi sivuston pääsivulta klikkaamalla haluamaansa aihepiiriä. Kuvia per galleria ei olisi enempää kuin 20-30 kpl (kohtuu kevyt testausten perusteella) ja kuvan saisi avattua uuteen ikkunaan, jolloin linkkaaminenkin onnistuu. Eli ei siis ilmeisestikään aivan tavanomainen flash-galleria.
Kyllä tuon pitäisi onnistua HTML:llä varsin hyvin. Ei tietenkään mitään häivytyksiä tai vastaavia. Luulisi löytyvän Jalbumin skineistä. Itse tosin pidän enemmän siitä kun pikkukuvat ovat sivussa. Pystysuunnassa on ruudulla aina vähemmän tilaa, erityisesti pystykuvat kärsivät.

Eikös muuten tuo BananAlbum ole JAlbum-pohjainen, vai onko se vaan liitetty skiniksi tuohonkin.
Jarvil
Viesti:

olli R kirjoitti: Eikös muuten tuo BananAlbum ole JAlbum-pohjainen, vai onko se vaan liitetty skiniksi tuohonkin.
BananAlbum on alunperin ollut ihan oma juttunsa, mutta sitä tarjotaan nykyään vähän kaikenlaisten kuvagalleriasoftien nahkana.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

http://www.ornj.net/webalbum/

Tuohon yksinkertaiseen Web Album Generator -softaan olen ollut melko tyytyväinen. Ulkoasua pystyy itse säätämään css_tiedostolla. Html-pohjainen, ei tarvitse javascriptejä.
Ohjelmassa voi valita muutamaa eri kuvakokoa tai sitten original-koko, voi myöslisätä tekstiä kuvien oheen.
Itse olen kuvankäsittelyssä tehnyt kuvat valmiiksi ja pienentänyt ja terävöittanyt ja vienyt ohjelmaan original-koossa.

Yksi ohjelmalla tekemäni kuvakooste: http://www.stiiknafuulia.net/helsinginsatamafestivaali/
Tässä tosin ei ole pikkukuvariviä mukana, mutta senkin ohjelmassa voi valita joko ylä- tai alalaitaan.

----------

Edit. No voihan harmi, tämä onkin vain Windows-ohjelma, sorry!
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
r0hmu

Viesti Kirjoittaja r0hmu »

Äsken jalalbumin kanssa hetkin painin ennenkun tajusin ajattelevani liian monimutkaisesti asiat, melko simppeliltä tuo alkuun vaikuttaa. Otin itsellenikin käyttöön :) kiitos vinkeistä
Vastaa Viestiin