V2s lähettimen lisäantenni

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
vilpertt
Viesti:

V2s lähettimen lisäantenni

Viesti Kirjoittaja vilpertt »

Tuossa muistin että olin joskus vuosia sitten hommannut eurolla(!) kaappiin lojumaan tinakolvin ja tinaa. Tänään ajattelin ottaa tuon hyötykäyttöön ja tinailin tuohon cactuksen lähettimeen lisäantennin kesää varten kun silloin olis tarkotuksena kuvata ulkona ja välimatka lähettimen ja vastaanottimen välillä väistämättä kasvaa.

Netistä urkin tietoa et minkä mittanen tuon antennin tulisi olla ja jollakin perusteella muutamassa paikassa sanottiin pituudeksi noin 19.5cm(en ole laskenut et meneekö tuo sit 433Mhz puoliaaltoon -vai neljännesaaltoon). Kaapelia en tuota varten jaksanut lähteä ostamaan, vaan purin pätkän vanhaa verkkokaapelia tuota varten josta yksi johdin sitten päätyi tuohon antenniksi.
En ole ikinä ollut innostunut tässä V2s modissa siihen ajatukseen että tän jälkeen tosta törpelöstä törröttäs joku antenni pystyssä, joten lähdin tässä siitä ajatuksesta että se antenni tulee siististi tuonne sisälle. Parasta säteilykuvioohan tuolla ei voi saada, mutta kuvittelisin tuon olevan siisteys/hyöty -suhteeltaan parempi. Alkuperäistä antennia huonompaa kuitenkin on vaikea tuosta saada, alkuperäinenhän on vain ~3cm piirilevyn pinnassa kulkevaa johdinta.

Kuva
Tässä kuvassa olen laittanut tuon lähettimen biltema-malliseen "räkkiin" että se kestäisi helpommin paikoillaan. Itse kotelo lähti helposti yhdellä ruuvilla auki.

Kuva
Juotin antennin tuon antennijohtimen kohdalla olevaan reikään kiinni. Ennen juottamista olin rullannut tuon antennin kynän ympärille jotta se menisi paremmin tuonne kotelon sisään(tuon takia olisi hyvä käyttää joko yksijohtimista -tai muuten vain jäykkää ja ohutta johdinta antennissa).

Ennen ja jälkeen -testejä tuosta ei valitettavasti tullut tehtyä.