Edullinen näytön kalibrointilaite ?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
TR8

Edullinen näytön kalibrointilaite ?

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Onko kokemuksia n. 100...110 euron hinnoissa liikkuvista kalibrointilaitteista ?
- Spyder2express
- Pantone huey

Eroja käytössä / käytettävyydessä ?
- tarkoituksena olisi päästä eroon silmämääräisestä LCD:n kalibroinnista ( Nyt Gamma 2.2 - targetti ja photarin oma softa + ympäristön vakiointi - näinkin pääsee kohtalaisen hyvään tulokseen, mutta ehkä laitteella saisi paremman tuloksen )
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

Jos keksit tilata Spyderin niin tilaa se Spyder 2 Suite (eli se normiSpyderi). Expressistä saa vain kaulakorun.
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
kohan

Re: Edullinen näytön kalibrointilaite ?

Viesti Kirjoittaja kohan »

TR8 kirjoitti:Onko kokemuksia n. 100...110 euron hinnoissa liikkuvista kalibrointilaitteista ?
Minä ainakin hommaan seuraavaksi tämän, saa Spiderit riittää.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
TR8

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Kokemuksia kysyin ja mielipiteitä sain...
- voisitteko hieman yksilöidä noita havaitesemianne puutteita Spyderistä
Trnquill
Viesti:

Re: Edullinen näytön kalibrointilaite ?

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

TR8 kirjoitti:Onko kokemuksia n. 100...110 euron hinnoissa liikkuvista kalibrointilaitteista ?
- Spyder2express
On. Hienosti toimii!

Muita en ole kokeillut, joten vertailevaa mielipidettä en osaa kertoa.
-Markus
Fotoni.org
gurkku

Viesti Kirjoittaja gurkku »

Jollekin atk-alan firmalle olisi hyvä liike-idea vuokrata noita kalibrointi-vehkeitä.

Olen itse kauan metsästänyt edullista vaihotehtoa, sillä usean sadan euron maksaminen parin näytön kalibroimiseen ei oikein houkuta.
Trnquill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

gurkku kirjoitti:Jollekin atk-alan firmalle olisi hyvä liike-idea vuokrata noita kalibrointi-vehkeitä.
Pitkän päälle varmasti.

Itse koitin kysellä muinoin laitetta lainaan, mutta keneltäkään ei irronnut. Kun olin ostanut oman, kyselin taas josko joku haluaisi sitä vuokrata. "Eikai kukaan mistään kalibroinnista mitään maksa, hölmö!" oli ystävällisin vastaus, jonka sain. :) Näin siis irkissä, kanava oli valokuvaukseen erikoistunut.
-Markus
Fotoni.org
ahz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahz »

Trnquill kirjoitti:"Eikai kukaan mistään kalibroinnista mitään maksa, hölmö!" oli ystävällisin vastaus, jonka sain. :) Näin siis irkissä.
Eikai irkissä kukaan mistään mitään maksa.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Kalibrointilaitteiden vuokrauksissa on ollut perinteisesti ongelmana hommaa pyörittävän softan lisenssi. Se ei ole sallinut ohjelman asentamista kuin kalibrointilaitteen omistajan koneelle (ts. yhdelle omistajalle kerrallaan). Jos laitetta vuokrataan niin softa pitää antaa mukaan. Sen valvominen poistaako vuokraaja softan koneeltaan vuokra-ajan päätyttyä on lähes mahdotonta.

Nyttemmin Pantone on muistaakseni löyhentänyt lisenssiehtoja. Ainakin Hueyn osalta, joten "Kalibrointi-Taxi" -tyyppinen liiketoiminta olisi juridisesti mahdollista.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
TR8

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Itse muutoin ostin Spyderin 2:n pian keskustelun aloittamisen jälkeen ja olen ollut tyytyväinen.
- kalibroin nykyisin n 1 kk välein
- taustakuvan pysyvästi gamma 2.2 varten tehty targetti, näkee heti jos säädöissä on tapahtunut jotain muutosta
( itse asiassa ei tuo kalibraattori suurta muutosta tehnyt silmämääräiseen kalibrointiini adoben gammalla + 2.2 targetilla yksin niillä adoben gamman värilaatikoilla ei saa aikaiseksi hevon p...tä)
grugi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grugi »

Tässä kohtuuhintainen laite ja ihan hyviä arvosteluja saanut.

http://www.topshot.fi/product_info.php? ... eb65c8fa15
-------------------------------------------------------
*Yksi kuva kertoo enemmän kuin ei yhtään
Nikon D5X ja kauheesti kaikkia kirjainyhdistelmiä

http://grugi.shelli.fi
http://digikuva.blogspot.com
Modifier

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Tilasin tuon Pantonen mallin viime viikolla ja näppärästi tuo kalibroi molemmat näytöt ja muutenkin tuntui hyvältä vehkeeltä, eikä hintakaan ole paha. Muista merkeistä ja malleista ei ole kokemusta, mutta tuota ainakin oman kokemuksen perusteella voin suositella.
God has decided to reboot the universe.....please log off
ineb

Viesti Kirjoittaja ineb »

tänään tuli postissa spyder3elite ja hyvin se toimii. olen aiemmin kalibroinut näyttöjäni spyder2suitella sekä gretag macbeth eye one color display 2. macbookin näytön kalibroinnissa näkyi vaalean pään ero selkeiten kun vertaa spyder3 ja e1d2 laitteiden suoritusta. näyttää siis siltä että ihan huippuvalossa olisi enemmän detskua kun kalibroin spyder3elite laitteella... se spyder3elite kustantaa sen 250€ ja eye1display2 on samanhintainen eli ei sit muuta ku kauppaan. olen ymmärtänyt että noi 100€ laitteet ei ole kovin luotettavia. spyder2 oli kyllä myös mielestäni hieman huono.
juuze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juuze »

gurkku kirjoitti:Jollekin atk-alan firmalle olisi hyvä liike-idea vuokrata noita kalibrointi-vehkeitä.

Olen itse kauan metsästänyt edullista vaihotehtoa, sillä usean sadan euron maksaminen parin näytön kalibroimiseen ei oikein houkuta.
Mitä hyötyä on vuokrata kalibrointilaite kerran? Kalibroinnin periaatehan on suhteuttaa vallitsevan valon väri monitori(e)n väreihin. Miksi ostaa kalibrointilaite, jota käyttää kerran kuussa (eikä sitä edes raski kaverille lainata), kun voi hommata laitteen, joka on kokoajan kytkettynä koneeseen ja joka reagoi valonmuutoksiin (näinollen sitä ei edes tarvitse lainata kaverille)?
-Jussi
Nikon/Hasselblad
tuomooik

Viesti Kirjoittaja tuomooik »

juuze kirjoitti: Mitä hyötyä on vuokrata kalibrointilaite kerran? Kalibroinnin periaatehan on suhteuttaa vallitsevan valon väri monitori(e)n väreihin. Miksi ostaa kalibrointilaite, jota käyttää kerran kuussa (eikä sitä edes raski kaverille lainata), kun voi hommata laitteen, joka on kokoajan kytkettynä koneeseen ja joka reagoi valonmuutoksiin (näinollen sitä ei edes tarvitse lainata kaverille)?
Olisin hieman toista mieltä.

Ite lainasin työpaikalta kalibrointilaitetta, koska käsittelen kuvia pääosin pimeään aikaan, jolloin vallitseva valo on aina "kohtuullisen" vakio omassa huoneessani, kun ulkoa tulevaa valoa ei kuutamoa lukuunottamatta ole. Siksi mielestäni en tarvitse jatkuvaa kalibrointia.
Luulisin, että on muitakin tällaisia harrastelijakuvaajia, jotka vain silloin tällöin lainaavat kalibrointilaitetta saadakseen tarkistettua näytön kalibroinnin, joten kyllä tälle palvelulle voisi olla tarvetta. Itsekin olisin vuokrannut jos tarjontaa olisi, mutta onneksi löysin työpaikalta lainaan.
Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

tuomooik kirjoitti:
juuze kirjoitti: Mitä hyötyä on vuokrata kalibrointilaite kerran? Kalibroinnin periaatehan on suhteuttaa vallitsevan valon väri monitori(e)n väreihin. Miksi ostaa kalibrointilaite, jota käyttää kerran kuussa (eikä sitä edes raski kaverille lainata), kun voi hommata laitteen, joka on kokoajan kytkettynä koneeseen ja joka reagoi valonmuutoksiin (näinollen sitä ei edes tarvitse lainata kaverille)?
Olisin hieman toista mieltä.

Ite lainasin työpaikalta kalibrointilaitetta, koska käsittelen kuvia pääosin pimeään aikaan, jolloin vallitseva valo on aina "kohtuullisen" vakio omassa huoneessani, kun ulkoa tulevaa valoa ei kuutamoa lukuunottamatta ole. Siksi mielestäni en tarvitse jatkuvaa kalibrointia.
Luulisin, että on muitakin tällaisia harrastelijakuvaajia, jotka vain silloin tällöin lainaavat kalibrointilaitetta saadakseen tarkistettua näytön kalibroinnin, joten kyllä tälle palvelulle voisi olla tarvetta. Itsekin olisin vuokrannut jos tarjontaa olisi, mutta onneksi löysin työpaikalta lainaan.
Minulla on samanlainen työtila + työaika, ja sen toivoisi riittävän esim. kerta kuussa kalibrointiin. Silti, kun ottaa esim. parin viikon päästä mittarin ruudulle niin ruutu on pahasti vinossa säädetyistä arvoistaan. Ei ne säädöt pysy vaikka luulisi. Valitettavasti.
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Loadus kirjoitti:Minulla on samanlainen työtila + työaika, ja sen toivoisi riittävän esim. kerta kuussa kalibrointiin. Silti, kun ottaa esim. parin viikon päästä mittarin ruudulle niin ruutu on pahasti vinossa säädetyistä arvoistaan. Ei ne säädöt pysy vaikka luulisi. Valitettavasti.
On työtila, mutta ei työaikaa, koska leikin.
Olen käyttänyt kalibraattoria 2-4 kertaa vuodessa näytön oston jälkeen. Merkitsen kalibraattorin tekemät profiilit päivämäärin ja säästän vanhat, jotta voin katsoa miten näytön kuva muuttuu. Erot ovat toistaiseksi olleet minimaalisia tässä näytössä ja voisin työskennellä ensimmäisellä tehdyllä profiililla aivan hyvin. (Apple Cinema Display 30"). Taitaa näytölle kohta tulla 3 vuotta täyteen.

Nyt kun tuli puheeksi pistän kalibraattorin töihin, tarvitsen proliilin 2.2 gammaan.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Vastaa Viestiin