Panasonic Lumix DMC-FZ20 ja urheilukuvaus
-
- Viestit: 259
- Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08
Panasonic Lumix DMC-FZ20 ja urheilukuvaus
Tuollanen olis kiikarissa. Kuvaamisesta ei vielä kovinkaan paljon kokemusta ole. Urheilukuvia tulee otettua ja jos kunnon vehkeet sais, niin varmasti enemmänkin. Salibandy ja futis pääasiassa, mutta myös luontokuvausta olis mukava kokeilla. Tähän saakka salibandyn kuvaaminen on huonoilla vehkeillä ollut sinänsä epämukavaa, että vauhdikkaasta kohteesta ei tahdo saada tarkkaa kuvaa sitten millään. Tuollasen Panasonic Lumix DMC-FZ20 saisin 300 egen pintaan, jos nopeana olisin. Kuinka sopis urheilukuvaukseen?
Mites muuten nuo käyttöoppaat. Saako netistä mistään ks. mallin käyttöopasta pdf- yms. muodossa? Nyt tarjolla ei ole edes englannin kielistä käyttöopasta.
Mites muuten nuo käyttöoppaat. Saako netistä mistään ks. mallin käyttöopasta pdf- yms. muodossa? Nyt tarjolla ei ole edes englannin kielistä käyttöopasta.
Viimeksi muokannut lindros, Maalis 09, 2007 15 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Re: Panasonic Lumix DMC-FZ20
Tuollaisellle Panasonicin sivulle:lindros kirjoitti:Mites muuten nuo käyttöoppaat. Saako netistä mistään ks. mallin käyttöopasta pdf- yms. muodossa? Nyt tarjolla ei ole edes englannin kielistä käyttöopasta.
http://www.panasonic.co.uk/customer-Sup ... centre.asp
Mallinumeroksi "dmcfz20" ja hakuun, niin englanniksi löytyy PDF-opas
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Marras 19, 2003 12 : 42
Panasonic Lumix DMC-FZ20
Laitoin juuri ilmoitusta tuollaisesta Myydään-palstalle. Eli minulla olisi sellainen myynnissä. Mukaan tulee kaksi akkua ja 512 Mt Sandisk Ultra II -muistikortti.
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: Kesä 17, 2005 10 : 36
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
FZ-20 urheilukuvaukseen
Hei,
Pari-kolme vuotta tuollaiselle räpsineenä en sitä kyllä vauhtikuvaukseen suosittele.
Vaikka tarkennus on ihan kohtuullisen ripeä ei se urheilun kuvaamiseen riitä. Tietysti näissä pienikennoisissa vehkeissä on pitkä syväterävyysalue, niin etukäteen tarkentamalla ja huolehtimalla, että kohde sattuu varmasti tarkennusalueelle niin tarkkaakin jälkeä saa -- tämä tekniikkahan toki toimii millä tahansa pokkarilla. Ja kun korkein käyttökelpoinen herkkyys on 200 (riittävästi valotettuna), ei liikettä tahdo saada oikein pysähtymään hämärässä sisätilassa. Ulkona ja kesällä / kirkkaana talvipäivänä kyllä...
- Antti
Pari-kolme vuotta tuollaiselle räpsineenä en sitä kyllä vauhtikuvaukseen suosittele.
Vaikka tarkennus on ihan kohtuullisen ripeä ei se urheilun kuvaamiseen riitä. Tietysti näissä pienikennoisissa vehkeissä on pitkä syväterävyysalue, niin etukäteen tarkentamalla ja huolehtimalla, että kohde sattuu varmasti tarkennusalueelle niin tarkkaakin jälkeä saa -- tämä tekniikkahan toki toimii millä tahansa pokkarilla. Ja kun korkein käyttökelpoinen herkkyys on 200 (riittävästi valotettuna), ei liikettä tahdo saada oikein pysähtymään hämärässä sisätilassa. Ulkona ja kesällä / kirkkaana talvipäivänä kyllä...
- Antti
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Marras 20, 2003 18 : 27
- Paikkakunta: Jyväskylä
Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa.
Yleiskamerana ihan kiva, jos koko ei häiritse. Saa kaukaisetkin kohteet kuvattua. Hyvä kuvanlaatu noin muutenkin.
Mutta laajakulmaa on vähän niin ja näin, jos paljon kuvaa huoneissa.
Mutta liikkuvat kohteet on kyllä aika vaikeita saada kuvattua.
Suurin ongelma tarkennuksessa on, että se ei tarkenna jatkuvasti.
Eli liikkuvaa kohdetta ei voi seurata niin, että kamera tarkentaisi sitä koko ajan. Vaan aivan kuten koiviant kertoi että pitää arvioida mihin kohde tulee ja etuvedolla lukita tarkennus ja sitten toivoa parasta, koska muuten tarkennus ei kerkiä mukaan.
Mullakin tuo oli pari vuotta, ja toiminnassa ei ollut mitään vikaa, eli käytettynäkin lienee luotettava malli.
Omastani luovuin juuri tuon tarkennuksen takia.
Yleiskamerana ihan kiva, jos koko ei häiritse. Saa kaukaisetkin kohteet kuvattua. Hyvä kuvanlaatu noin muutenkin.
Mutta laajakulmaa on vähän niin ja näin, jos paljon kuvaa huoneissa.
Mutta liikkuvat kohteet on kyllä aika vaikeita saada kuvattua.
Suurin ongelma tarkennuksessa on, että se ei tarkenna jatkuvasti.
Eli liikkuvaa kohdetta ei voi seurata niin, että kamera tarkentaisi sitä koko ajan. Vaan aivan kuten koiviant kertoi että pitää arvioida mihin kohde tulee ja etuvedolla lukita tarkennus ja sitten toivoa parasta, koska muuten tarkennus ei kerkiä mukaan.
Mullakin tuo oli pari vuotta, ja toiminnassa ei ollut mitään vikaa, eli käytettynäkin lienee luotettava malli.
Omastani luovuin juuri tuon tarkennuksen takia.
-
- Viestit: 259
- Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08
Juu.
No em. peli tuli hankittua ja kädet syyhyten sitä odotellaan. 308€ Verkkokaupan tarjoushyllystä. Periaatteessa ihan ensimmäinen oma kamera.
Tuossa tutkailin mitä netissä ollaan tästä DMC-FZ20:sta sanottu tuossa on vähän matskua kameran tuotoksia.
http://personal.inet.fi/hima/jr/kuvat/
Eikö noiden rallikuvienkin laatu ole ihan kohtuullinen, vaikka arvattavasti kohde on ollut kovassakin liikkeessä? Toki zoomia ei ole hirveästi tarvinnut. Itselläni on aikomus kuvata isommissa määrin salibandya ja käytössä on myös jalusta, joka käsittääkseni mahdollistaa kuvauksen tarkemallakin zoomilla? Ja kuvanvakaajaa ovat ks. tapauksessa kehuneet.
No em. peli tuli hankittua ja kädet syyhyten sitä odotellaan. 308€ Verkkokaupan tarjoushyllystä. Periaatteessa ihan ensimmäinen oma kamera.
Tuossa tutkailin mitä netissä ollaan tästä DMC-FZ20:sta sanottu tuossa on vähän matskua kameran tuotoksia.
http://personal.inet.fi/hima/jr/kuvat/
Eikö noiden rallikuvienkin laatu ole ihan kohtuullinen, vaikka arvattavasti kohde on ollut kovassakin liikkeessä? Toki zoomia ei ole hirveästi tarvinnut. Itselläni on aikomus kuvata isommissa määrin salibandya ja käytössä on myös jalusta, joka käsittääkseni mahdollistaa kuvauksen tarkemallakin zoomilla? Ja kuvanvakaajaa ovat ks. tapauksessa kehuneet.
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: Kesä 17, 2005 10 : 36
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Tarkennusta tarkentamisesta
Pienenä oikaisuna edelliseen, FZ20:ssa on myös jatkuva tarkennustila, se pitää menusta valita päälle, jolloin kamera 'seuraa kohdetta'. Toiminto tottelee nimeä Continous AF. Jos etäisyys muuttuu nopeasti ei tarkennus toki aina pysy perässä, mutta Action-jutuissa kannattaa tuota syväterävyyttä kyllä hyödyntää; laajakulmalla kun tarkentaa parin metrin päähän niin kaikki siitä eteenpäin on skarppia...
Harvoin olen tuota kyllä käyttänyt. Jos jotain oikein nopeaa on pitänyt kuvata olen joko käyttänyt esi- tai käsitarkennusta (joka minusta toimii paremmin kuin nettivertailuista/arvosteluista käy ilmi). Myöhemmät mallit (30, 50) ovat ilmeisesti korjanneet pahimmat puutteet ja kovasti lisää ei-aina-niin hyödyllisiä pikseleitä... Onpa yllättävää, että noin arvokkaaksi tämäkin malli arvotetaan. Liityn kuoroon joka toivoo megapikselikilvan pikaista lopettamista ja kennojen koon herkkyyden ja dynaamiikan kehittämistä.
Laaja-kulmaan saa apua kaupasta (muutamalla kympillä saa auttavan, parilla sadalla hyvän), eikä näiden 'superzoomien' laajakulma poikkea peruspokkarin 35-36 millistä yhtään; ymmärtääkseni varsinaisia laajakulmapokkareita (~28mm 35mm vast) tekee ainoastaan Panasonic...
20:seen on kivasti tarjolla aftermarketosaa, akkua, kumista silmäkuppia, lankalaukaisijaa jne. eBay auttaa asiassa -- Panasonicin omat värmeet ovat tähtitieteellisissä hinnoissa.
- Antti
Harvoin olen tuota kyllä käyttänyt. Jos jotain oikein nopeaa on pitänyt kuvata olen joko käyttänyt esi- tai käsitarkennusta (joka minusta toimii paremmin kuin nettivertailuista/arvosteluista käy ilmi). Myöhemmät mallit (30, 50) ovat ilmeisesti korjanneet pahimmat puutteet ja kovasti lisää ei-aina-niin hyödyllisiä pikseleitä... Onpa yllättävää, että noin arvokkaaksi tämäkin malli arvotetaan. Liityn kuoroon joka toivoo megapikselikilvan pikaista lopettamista ja kennojen koon herkkyyden ja dynaamiikan kehittämistä.
Laaja-kulmaan saa apua kaupasta (muutamalla kympillä saa auttavan, parilla sadalla hyvän), eikä näiden 'superzoomien' laajakulma poikkea peruspokkarin 35-36 millistä yhtään; ymmärtääkseni varsinaisia laajakulmapokkareita (~28mm 35mm vast) tekee ainoastaan Panasonic...
20:seen on kivasti tarjolla aftermarketosaa, akkua, kumista silmäkuppia, lankalaukaisijaa jne. eBay auttaa asiassa -- Panasonicin omat värmeet ovat tähtitieteellisissä hinnoissa.
- Antti
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Heinä 03, 2003 12 : 30
Itsellä n. vuoden kokemus kamerasta. Ihan tyytyväinen olen ollut. Siihen kun yhdistää kunnon salaman (itse laitoin vanhan filmiNikonin SB28:n) ja jälkeenpäin jaksaa ajaa kuvat kohinanpoiston läpi niin lopputulokseen voi olla enemmän kuin tyytyväinen. Panasonicit ovat vähän canonin ja nikonistien varjossa. kyllä ne tekee lähes loistavia kameroita. ja lisäksi siinä lukee legendaarinen LEICA :)
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Marras 20, 2003 18 : 27
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tarkennusta tarkentamisesta
Kyllä mäkin tuon continous af:n löysin valikoista, mutta kun ei vaan tarkentanut jatkuvasti vaikka mitä tein.koiviant kirjoitti:Pienenä oikaisuna edelliseen, FZ20:ssa on myös jatkuva tarkennustila, se pitää menusta valita päälle, jolloin kamera 'seuraa kohdetta'. Toiminto tottelee nimeä Continous AF.
Laaja-kulmaan saa apua kaupasta (muutamalla kympillä saa auttavan, parilla sadalla hyvän), eikä näiden 'superzoomien' laajakulma poikkea peruspokkarin 35-36 millistä yhtään; ymmärtääkseni varsinaisia laajakulmapokkareita (~28mm 35mm vast) tekee ainoastaan Panasonic...
- Antti
Ohjekirjaa luin etu ja takaperin, mutta ei niin ei...
En sitten tiedä että eikö se vaan toiminut uudesta lähtienkään mutta niin vain oli.
Ajattelin että pansulla on hiukan oma käsitys C-AF:stä :)
Toki saa laajakulmalisäkkeitä, mutta se taas hiukan sopii tuon SUPERzoomin ideaa vastaan, missä pitäisi olla kaikki yhdessä ilman lisäosia, jolloin taas lähestytään järjestelmää...
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: Kesä 17, 2005 10 : 36
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Laajakulma, herkkyys
Joo, kyllähän nuo lisäkkeet, etenkin laadukkaampien kohdalla, ovat aika arvokkaita ja kömpelöitä, mutta esim. joissain maisemakuvissa tuovat kyllä selvää lisäarvoa.
Ilmeisesti pienikennoisiin kameroihin on vaikea valmistaa todella lyhyen polttovälin optiikkaa; FZ20:n linssin todellinen polttovälihän on 6-72 mm. Huono laajakulma ei ole muuten näiden isokokoisten zoomien ominaisuus, vaan suuri osa myös taskukokoisista alkaa noin 35 millistä kinovastaavuutta; kysyntäähän laajakulmalle varmaan olisi enenmmänkin, mutta mielummin myydään kohisevia megapikseleitä.
Varsinainen puute tässä FZ20:ssa on kyllä kuvasignaalin laatu ja dynamiikka huonossa valossa, johon kyllä valitettavan usein törmää ihan käytännössäkin näin pimeään vuodenaikaan. Vähässä valossa kuvien laatu tippuu voimakkaasti, tosin oikealla valotuksella ja ulkoisella salamalla tilanne paranee. Minusta myös värit tahtovat painottua punaiseen etenkin hämärässä... asialla lienee tekemistä Panasonicin käyttämän JPEG-koodaustavan (442?) kanssa ja ylipäätänsä 24-bittisten kuvien riittämättömän dynaamisen alan kanssa.
Dpreviewissä törmäsin muuten mielenkiintoiseen artikkeliin kameroiden iso-herkkyyksistä (dpreview.com/General discussion); ilmeisesti parempaa laatua saa alivalottamalla natiiviherkkyydellä ja korjaamalla kuva takaisin kuvakläsittelyssä, kuin nostamalla kameran omaa herkkyystasoa.
Tyyppillisesti kennojen herkkyyttä nostetaan tavallisesti ennen AD-muunninta sijoitetuilla vahvistimilla, joiden kohina on varsin voimakasta, ainakin Panasonicilla. Harmi ettei FZ20 osaa kirjoittaa RAW:ia, JPEG:ien kanssa tämän tekniikan käyttökelpoisuutta rajoittaa tietysti 8 bitin kvantisointi.
- Antti
Ilmeisesti pienikennoisiin kameroihin on vaikea valmistaa todella lyhyen polttovälin optiikkaa; FZ20:n linssin todellinen polttovälihän on 6-72 mm. Huono laajakulma ei ole muuten näiden isokokoisten zoomien ominaisuus, vaan suuri osa myös taskukokoisista alkaa noin 35 millistä kinovastaavuutta; kysyntäähän laajakulmalle varmaan olisi enenmmänkin, mutta mielummin myydään kohisevia megapikseleitä.
Varsinainen puute tässä FZ20:ssa on kyllä kuvasignaalin laatu ja dynamiikka huonossa valossa, johon kyllä valitettavan usein törmää ihan käytännössäkin näin pimeään vuodenaikaan. Vähässä valossa kuvien laatu tippuu voimakkaasti, tosin oikealla valotuksella ja ulkoisella salamalla tilanne paranee. Minusta myös värit tahtovat painottua punaiseen etenkin hämärässä... asialla lienee tekemistä Panasonicin käyttämän JPEG-koodaustavan (442?) kanssa ja ylipäätänsä 24-bittisten kuvien riittämättömän dynaamisen alan kanssa.
Dpreviewissä törmäsin muuten mielenkiintoiseen artikkeliin kameroiden iso-herkkyyksistä (dpreview.com/General discussion); ilmeisesti parempaa laatua saa alivalottamalla natiiviherkkyydellä ja korjaamalla kuva takaisin kuvakläsittelyssä, kuin nostamalla kameran omaa herkkyystasoa.
Tyyppillisesti kennojen herkkyyttä nostetaan tavallisesti ennen AD-muunninta sijoitetuilla vahvistimilla, joiden kohina on varsin voimakasta, ainakin Panasonicilla. Harmi ettei FZ20 osaa kirjoittaa RAW:ia, JPEG:ien kanssa tämän tekniikan käyttökelpoisuutta rajoittaa tietysti 8 bitin kvantisointi.
- Antti
-
- Viestit: 259
- Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08
Aamulla kolhati luukusta kamera. No ei nyt ihan sananmukaisesti, mutta onhan tuota räplätty suurella mielenkiinnolla. Menee kyllä luokkaan tyhmät kysymykset, mutta en löydä kameran menusta kuin kohdat Rec 1/3 ja Setup 1/4, mutta ks. valikoissa ei ole mitään alavalikkoa, jos voisi säätä aukon kokoa ja valotusaikoja...Mikäs mulla menee tässä ohi?
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: Kesä 17, 2005 10 : 36
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
FZ-20 käyttö
Hei, niitä ei säädetä valikosta, vaan painamalla ensin Exposure-nappia ja sitten siitä nuoliohjaimesta aukko ja/tai aika halutuksi -- riippuen siitä kuvaustilasta, joka valitaa päältä kiekosta. Onpa siellä sellainen exposure shift-toimintokin, jolla voi sitten valita eri variaatioita samasta valotuksesta...enpä ole koskaan käyttänyt. Manuaalit löytyi ainakin ennen netistä, suosittelen lämpimästä tutustumaan!
- Antti
- Antti
-
- Viestit: 259
- Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08
On tässä tullut jonkin verran tutustuttua kameran saloihin ja tuossa pari päivää sitten pääsiin kokeilemaan jo salibandyn kuvaamista. Tai siis olosuhteet olivat varsin teennäiset. Kaveri laukoi yksikseen hallille ja ite räpsäilin muistikortin täyteen kuvia, kokeilin eri suljinaikoja ja ISO-arvoja halliolosuhteissa.
Täytyy sanoa, että melko surkeasti on valaistuja nämä liikuntahallit, vaikka tämä kotopaikan hallikin on muiden paikkakuntien halleihin verrattuna ihan valoisan oloinen. Mutta mitä vielä. Jos suljinajat meni yli 1/100 ISO-arvon ollessa 200 oli tuloksena erittäin hämärän oloisia kuvia. Aukko oli säädetty koko aika lukemaan 2,8, muu ei taida tulla kysymykseen tässä tapuksessa? Sisällä kuvatessa siis.
ISO-arvolla 200 kohina ei ole vielä juurikaan häiritsevä, mutta 400 alkaa olla jo siedettävän rajoissa varsinkin jos kuvan koko on yli 300px.
Tässä muuttamia esimerkki otoksia hallilta eri asetuksilla. Kuvia ei ole muokattu mitenkään. Ainoastaan kokoa pienennetty ja tämän myötä kuvia hieman terävöitetty. Annetaan tässä nyt huonoja esimerkkejä pikkaisen nopeimmista suljinajoista ja suurista ISO-arvoista yhdistettynä sisäolosuhteisiin. Alottelevan kuvaajan kommentit perässä.
1/30, ISO-200, 6 mm
http://img90.imageshack.us/my.php?image=saba1ts6.jpg
Suljinaika melko sopivalla tasolla. 1/40 tai 1/50 menis vielä varmaan jälkikäsittelyn kanssa. Kuitenkin optimi olis, että sais käytettyy mahdollisiman nopeita suljinaikoja, jotta liike pysähtyis. Vai miten on?
1/60, ISO-200, 14 mm
http://img137.imageshack.us/img137/331/saba2ha5.jpg
Tästäkin vielä jonkinlaista jälkeä saa jälkikäsittelyn kanssa.
1/100, ISO-200, 10 mm
http://img98.imageshack.us/my.php?image=saba3rz0.jpg
1/200, ISO-400, 12 mm
http://img223.imageshack.us/img223/6649/saba4er2.jpg
Itse pikkasen yllätyin, että kohina ei ole tuon suurempi ISO-400:lla. Onhan tuo kuitenkin melko roisi, eikä tule varmaan käytettyä. Suljinaikaa kesti kuitenkin jo tuplata tuossa vaiheessa, eikä kuva ole kuitenkaa tuon hämärämpi.
Varmaan optimiasetukset - jos sellaisista voidaan puhua - on meän kotihallissa ja näillä vehkeillä tuollaiset ISO-200, f 2,8 ja suljinaika 1/40.
Vielä on kameraan oppimista. Nytkin tais mennä kaikissa kuvissa tarkennus aivan muualle kuin pelaajaan tai maaliin. En tosin kiinnittänyt siihen vielä tällä kertaa niin suurta huomiota. Kuhan noiden asetusten kanssa värkkäilin ja kokeilin. Mutta jo tuon perusteella huomasin, että tarkennus on melko haastava tehdä liikkuvaan kohteeseen ja pikkaisen haastavuutta tuo lisää sarjakuvaus, jota aion kuitenkin melko paljon käyttää. Onko kellään mitään vinkkiä tohon tarkennuksen tekemiseen, kun kyseessä on liikkuva kohde?
Miten tuon kohinan kanssa sitten. Vaikuttaako kohinaan mikään muu kuin ISO-arvo ja kameran ominaisuudet? Tai siis Panasonicillahan tuota kohinaa on mainostettu olevan. Vaikuttaako kohinan määrään polttoväli?
EDIT: Lisätäämpä vielä kysymys salaman käytöstä. Mitä mieltä porukka on salaman käytöstä urheilua kuvatessa? Mahdollistaako salaman käyttö selkeästi lyhyemät suljinajat? Tekeekö tuolla DMC-FZ20 omalla salamalla yhtikäs mitään?
Täytyy sanoa, että melko surkeasti on valaistuja nämä liikuntahallit, vaikka tämä kotopaikan hallikin on muiden paikkakuntien halleihin verrattuna ihan valoisan oloinen. Mutta mitä vielä. Jos suljinajat meni yli 1/100 ISO-arvon ollessa 200 oli tuloksena erittäin hämärän oloisia kuvia. Aukko oli säädetty koko aika lukemaan 2,8, muu ei taida tulla kysymykseen tässä tapuksessa? Sisällä kuvatessa siis.
ISO-arvolla 200 kohina ei ole vielä juurikaan häiritsevä, mutta 400 alkaa olla jo siedettävän rajoissa varsinkin jos kuvan koko on yli 300px.
Tässä muuttamia esimerkki otoksia hallilta eri asetuksilla. Kuvia ei ole muokattu mitenkään. Ainoastaan kokoa pienennetty ja tämän myötä kuvia hieman terävöitetty. Annetaan tässä nyt huonoja esimerkkejä pikkaisen nopeimmista suljinajoista ja suurista ISO-arvoista yhdistettynä sisäolosuhteisiin. Alottelevan kuvaajan kommentit perässä.
1/30, ISO-200, 6 mm
http://img90.imageshack.us/my.php?image=saba1ts6.jpg
Suljinaika melko sopivalla tasolla. 1/40 tai 1/50 menis vielä varmaan jälkikäsittelyn kanssa. Kuitenkin optimi olis, että sais käytettyy mahdollisiman nopeita suljinaikoja, jotta liike pysähtyis. Vai miten on?
1/60, ISO-200, 14 mm
http://img137.imageshack.us/img137/331/saba2ha5.jpg
Tästäkin vielä jonkinlaista jälkeä saa jälkikäsittelyn kanssa.
1/100, ISO-200, 10 mm
http://img98.imageshack.us/my.php?image=saba3rz0.jpg
1/200, ISO-400, 12 mm
http://img223.imageshack.us/img223/6649/saba4er2.jpg
Itse pikkasen yllätyin, että kohina ei ole tuon suurempi ISO-400:lla. Onhan tuo kuitenkin melko roisi, eikä tule varmaan käytettyä. Suljinaikaa kesti kuitenkin jo tuplata tuossa vaiheessa, eikä kuva ole kuitenkaa tuon hämärämpi.
Varmaan optimiasetukset - jos sellaisista voidaan puhua - on meän kotihallissa ja näillä vehkeillä tuollaiset ISO-200, f 2,8 ja suljinaika 1/40.
Vielä on kameraan oppimista. Nytkin tais mennä kaikissa kuvissa tarkennus aivan muualle kuin pelaajaan tai maaliin. En tosin kiinnittänyt siihen vielä tällä kertaa niin suurta huomiota. Kuhan noiden asetusten kanssa värkkäilin ja kokeilin. Mutta jo tuon perusteella huomasin, että tarkennus on melko haastava tehdä liikkuvaan kohteeseen ja pikkaisen haastavuutta tuo lisää sarjakuvaus, jota aion kuitenkin melko paljon käyttää. Onko kellään mitään vinkkiä tohon tarkennuksen tekemiseen, kun kyseessä on liikkuva kohde?
Miten tuon kohinan kanssa sitten. Vaikuttaako kohinaan mikään muu kuin ISO-arvo ja kameran ominaisuudet? Tai siis Panasonicillahan tuota kohinaa on mainostettu olevan. Vaikuttaako kohinan määrään polttoväli?
EDIT: Lisätäämpä vielä kysymys salaman käytöstä. Mitä mieltä porukka on salaman käytöstä urheilua kuvatessa? Mahdollistaako salaman käyttö selkeästi lyhyemät suljinajat? Tekeekö tuolla DMC-FZ20 omalla salamalla yhtikäs mitään?
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: Kesä 17, 2005 10 : 36
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Salamaa
Hei, siitähän se homma alkaa... tarkennus voipi muodostua ongelmaksi jos sitä yrittää kovin nopeasssa tilanteessa tehdä lennosta. Suljinviive on aika lyhyt, joten esitarkennuksella ja sarjalla onnistumis-% parantunee; omat kokemukset tästä lajista tosin rajoittuvat lasten kuvaamiseen siellä sun täällä, liikenopeus ei kyllä ainakaan häviä salibandylle :)
FZ20:n oma salama on oikeastaan aika oiva peli, mutta sen ohjeluvusta manuaalit vaikenevat kuin muuri. Saahan sitä vähän säädettyäkin... Mulla on ollut tuollainen halpa nuijasalama, jonka suurin etu on se, että salaman ja linssin väliin saa tarpeeksi väliä (ei punaisia silmiä) ja toisaalta salamaa ei tarvitse ampua päin näköä. Ulkoinen salama riittävällä ohjeluvulla auttaa varmasti kuvien ottamista, muta pelaajat voivat olla eri mieltä; heijastaminen katon kautta tuskin tulee haliissa kyseeseen. Salamakuvaus muuten tuo oman vaikeusasteen valkotasapainon säätöön; salamalla valaistuissa kohteissa on eri valkoinen kuin taustalla esim. loisteputkella valaistuissa kohdissa.
Kohinaa kohinaa... ISO400 ei ole tämänikäisissä vehkeissä yhdessåkåån mitenkään siistiä; esim. samanikäinen Canon S2IS on aivan yhtä heikko heikossa valossa, mutta eipä ole Canonia siitä alettu pahemmin parjaamaan.... Kohinaa saa piiloon/vähennettyä,, jos valotuksen saa vedettyä histogrammin oikeaan laitaan eli juuri puhkipalamisen rajoille; kohina näkyy nimenomaan huonosti valottuneissa kuvissa. FZ20:ssä rajoittaa tässäkin se, ettei näe kaikkien RGB-histogrammeja, joten joskus kuvan kummallisen värimaailman takaa paljastuu, että yksittäinen värikanava on leikkautunut; kameran histogrammissa kaikki oli OK.
- Antti
FZ20:n oma salama on oikeastaan aika oiva peli, mutta sen ohjeluvusta manuaalit vaikenevat kuin muuri. Saahan sitä vähän säädettyäkin... Mulla on ollut tuollainen halpa nuijasalama, jonka suurin etu on se, että salaman ja linssin väliin saa tarpeeksi väliä (ei punaisia silmiä) ja toisaalta salamaa ei tarvitse ampua päin näköä. Ulkoinen salama riittävällä ohjeluvulla auttaa varmasti kuvien ottamista, muta pelaajat voivat olla eri mieltä; heijastaminen katon kautta tuskin tulee haliissa kyseeseen. Salamakuvaus muuten tuo oman vaikeusasteen valkotasapainon säätöön; salamalla valaistuissa kohteissa on eri valkoinen kuin taustalla esim. loisteputkella valaistuissa kohdissa.
Kohinaa kohinaa... ISO400 ei ole tämänikäisissä vehkeissä yhdessåkåån mitenkään siistiä; esim. samanikäinen Canon S2IS on aivan yhtä heikko heikossa valossa, mutta eipä ole Canonia siitä alettu pahemmin parjaamaan.... Kohinaa saa piiloon/vähennettyä,, jos valotuksen saa vedettyä histogrammin oikeaan laitaan eli juuri puhkipalamisen rajoille; kohina näkyy nimenomaan huonosti valottuneissa kuvissa. FZ20:ssä rajoittaa tässäkin se, ettei näe kaikkien RGB-histogrammeja, joten joskus kuvan kummallisen värimaailman takaa paljastuu, että yksittäinen värikanava on leikkautunut; kameran histogrammissa kaikki oli OK.
- Antti
-
- Viestit: 259
- Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08
Nyt on kameraan jonkin verran tullut tutustuttua. Pääasiassa urheilukuvausten kautta. Noin 3000 laukausta tullut ammuttua. Nyt tuli vaan sellanen onkelma, että sain hukattua kameran linssisuojuksen johonkin Rovaniemen Jätkänkynttiläsillan kupeeseen, eikä sitä sieltä enää löytynyt. Mistäköhän noita saisi uusia? Ei varmaan tarvi just samaa mallia olla, kunhan linssin koko natsaa?