optiikkaa revontulien ja hevosurheilun kuvaamiseen?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
teppoh

Viesti Kirjoittaja teppoh »

Eli minkälaista optiikkaa tarvitsee revontulien kuvaamiseen?
Kuvailen myön hevosurheilua (myös sisätiloissa hämärässä) sekä rallia.
Eli minkälaisia putkia pitäisi hommata?

Olen ostamassa joko 300D tai D70
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Valovoimaista optiikkaa kaikkiin. Revontuliin sopii laajakulmaisempi ja ralliin & hevosteluun telet ihan nätisti.
tikari56

Viesti Kirjoittaja tikari56 »

Hevoskuvauksiin ulkona oikeastaan mikä tahansa hyväpiirtoinen Telezoom väliltä 55-200mm. Yli 200mm alkaa jo vaatia jalustaa. Valoa useimmiten riittää, joten liikkeen saa yleensä pysäytettyä vielä jollain f5.6 lasillakin.

Sisäkuvauksissa maneesissa, vieläpä ilman salamaa, pärjää hyvin esim. Canonin kiinteillä f1.8:eilla (50mm ja 85mm). Herkkyydeksi yleensä riittää 400/800. Hinnatkin ovat joten kuten kohtuulliset (noin 100 euroa ja 400 euroa). Suurimmalla kuvakoolla otetuista kuvista croppaa kummasti laadukkaita netti/kymppikuvia.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

tikari56 kirjoitti:Hevoskuvauksiin ulkona oikeastaan mikä tahansa hyväpiirtoinen Telezoom väliltä 55-200mm. Yli 200mm alkaa jo vaatia jalustaa. Valoa useimmiten riittää, joten liikkeen saa yleensä pysäytettyä vielä jollain f5.6 lasillakin.

Sisäkuvauksissa maneesissa, vieläpä ilman salamaa, pärjää hyvin esim. Canonin kiinteillä f1.8:eilla (50mm ja 85mm). Herkkyydeksi yleensä riittää 400/800. Hinnatkin ovat joten kuten kohtuulliset (noin 100 euroa ja 400 euroa). Suurimmalla kuvakoolla otetuista kuvista croppaa kummasti laadukkaita netti/kymppikuvia.
Oikeastaan mikä tahansa optiikka sopii hevoskuvauksiin, itse olen kuvannut estekisoja 28mm objektiivilla esteen vierestä ja lisäksi välillä on tullut käytettyä 16mm kalansilmää. Telellä tuleekin sitten poimittua kauempana olevia kohteita, ~200mm on melko riittävä pituus kinofilmille kuvatessa, mutta välillä kaipasin 300mm polttoväliäkin isoilla kentillä (eli tuollainen 70-200mm zoomi on melko kattava polttoväli digijärkkärin nokalla).

Maneesista riippuen 1.8 aukko on joko riittävä tai sitten aivan liian pieni jopa iso 1600:lla, osa maneeseista on niin hirveän pimeitä, että liikkeen pysäyttäminen on mahdotonta. Tietysti jalustalla saa silloin ihan ok kuvia kun hevoset ovat paikoillaan.
sepi

Viesti Kirjoittaja sepi »

Itse käytän 70-200mm L IS USM linssiä pääsääntöisesti hevoskuvauksiin .Hevonen kuskin kanssa mahttu kuvaan 200mm asetuksella noin 30m etäisyydeltä.
Tuolta muutama mallikuva:
http://www.finravi.com/ravikuvat.htm
It's got a cop motor, a 440 cubic inch plant, it's got cop tires, cop suspensions, cop shocks. It's a model made before catalytic converters so it'll run good on regular gas. What do you say, is it the new Bluesmobile or what?
jiiällä

Revontulet

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Revontuliin sopii mahdollisimman laajakulmainen optiikka, valovoimakin saisi olla hyvä. Jos optimaalista optiikkaa ei ole niin kannattaa silti yrittää. Järjestelmällä onnistumisen mahdollisuudet ovat paremmat kuin pokkareilla (esim. vähäisempi kohina).

Ajautuminen huomattavan pitkiin valotusaikoihin tekee ajoittain nopeastikin liikkuvista revontulista utuisia. Hyvä valovoima ja kohotettu herkkyysasetus auttavat enemmän tai vähemmän "pysäyttämään" tilanteen. Revontulikuvauksesta on saitilla aiempia juttuja, joten haulla niistäkin löytyy tietoa ja neuvoja.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Vaikkapa Canon EF-L USM 1,4/24 CPS.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Matsq
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsq »

Kuvaan hevosia lähinnä Sigman 70-200 F2.8 EX APO -objektiivilla, joka on siis Canon EOS 300D-kamerassa kiinni. Digikameran kertoimen kanssa polttoväli on osoittautunut juuri sopivaksi kisoihin ja raveihin, koska yleensähän hevosia ei ihan vierestä kuvata. Ulkona valovoima riittää mainiosti ja jopa maneesissa olen objektiivilla onnistunut ottamaan kuvia liikkeessä olevista hevosista, kun olen ruuvannut ISO-arvon 800:aan. Canonin vastaaviin malleihin nähden tuon Sigman etuna on edullisuus. Kuvanlaatuun olen ollut tyytyväinen.

Lisäksi minulla on kiinteäpolttovälinen 50 mm F1.8 -objektiivi, mutta sillä otan hevosista lähinnä naamakuvia ja sivupotretteja.

Tässä mainitulla Sigmalla maneesissa otettu kuva:
http://www.kolumbus.fi/matsq/Jamsa/imag ... mage9.html
Sekä ulkona sumussa ja sateessakin otettuja kuvia:
http://www.kolumbus.fi/matsq/Ypaja/Kuvagalleria55.html

Huom! Rajallisen kotisivutilan takia kuvat on pienennettyjä ja jpg-pakattuja.
hsivenius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Olen kuvaillut revontulia viime syksystä lähtien. Tosin aloitin ihan pokkarilla ja kokeilin lisäksi dialle. Nyt kesällä hommasin 300D:n ja kittilinssin.

Yleensäkkin kun kuvailee taivasta olisi tärkeää että tarkennus olisi helppoa ja kokeumukseni mukaan se onnistuu parhaiten kiineteillä linsseillä. Kuvasin loppukesästä valaiseviayöpilviä kittilinssillä ja valovoima riitti siihen. tarkennus tosin oli hieman haastavaa.

MInä sanon että tärkeintä on valovoima. Laajakulmaisuus ei ole niin tärkeää. Ostin nyt 28mm/2,8 linssin ja yhdessä 300D:n kroppi kertoimen kanssa revontulista saa hyviä yksityiskohtia. Uskon että vielä 50mm/1,8 toimii revontulien kanssa mutta ei sen suurempaa polttoväliä kannata hankkia.

Jos huvittaa ni käu katselemassa sivuiltani revontulia=) ne tosin kaikki on pokkarilla otettuja...

www.sunpoint.net/~hans_sivenius
miap
Viesti:

Apuva!

Viesti Kirjoittaja miap »

Just saatu Canon dikijärkkäri 300D+EF-S18-55mm ei muita vempaimia. Melko aloittelija (aik. kamera canon G2) ja tarkoitus olisi ottaa viikonloppuna kansallisista estekisoista HYVIÄ kuvia!!

Soppaa lisänä on, etten useankaan lukemisen jälkeen ymmärrä miten ihmeessä säädän tuon kamera aukot ym. niin että maneesiolosuhteissa (huono valaistus) ja liikkuva kohde otan selviä ja teräviä kuvia. Pitääkö käyttää tv, av, vai mitä asetusta ja minkä suuruinen aukko entä ISO arvo?? Mitä muuta....

Tähän voisi tietysti sanoa, että miksi ostaa kameraa jos ei osaa sitä käyttää vaan kun aina on aika kortilla eikä oppiinkaan ole ehtinyt:-)

Pitääkö mun hankkia tohon satsiin jotain lisää??

-Mia
hsivenius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

No sen voin sanoa että tuolla kit-obiskalla et pääse kovin lähelle. jalisäksi sen valovoima on suht huono 5,6 että se asettaa ongelmia. 300D:llä voit huoletta nostaa ISOn 800:aan mut 1600:lla kohina voi alkaa huolestuttaa, riippuen miten tarkkaan kuvia katsoo.

Käytä M asentoa. valotusaika säätyy siitä laukasimen vieressä olevasta rullasta ja aukko samasta rullasta kun painaa yhtäaikaa näytön vieressä olevaa nappia (siitä kerrotaan lisää ohjekirjassa). voi tuntua hieman oudolta aluks mutta hommaan tottuu eikä mua ainakaa haitta yhtään enää=)

Jos varallisuus antaa myötä niin hommaa joku pidempi polttovälinen objektiivi hyvällä valovoimalla. tosin hinta kasvaa putken parantuessa. itselläni on canonin 75-300mm F4-5.6 ja se on muuten ihan hyvä mutta 300mm päässä valovoima ei ole maan hirmusin. ja muista tosiaan se että kamerassa on polttovälikerroin ja se tarkoittaa esim sitä että minulla tuo 300mm putki vastaa 480mm. Eli se kerroin on 1,6.
JuhaH

Re: Apuva!

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Laitetaan nyt omakin suositus, mitä olen itse hieman kaipaillut hevosten kuvaamiseen maneesissa ja halleissa 85mm/f:1.8-obljektiivia. Valovoima alkaa juuri ja juuri riittämään sisätiloissa (ainakin jos valaistus on edes jokseenkin kunnossa). Polttoväli on isoon eläimeen riittävä jos pääset kentä lähelle ja iso aukko kykenee irroittamaan hevosen kokoisen eläimen jo hieman taustasta. yli 100mm alkaa olemaan helposti liikaa etenkin 1.6x cropilla, jos et kuvaa tapahtumia alueen ulkopuolelta tai ison katsomon takapenkeiltä. Tai tietenkin jos haluat vain ratsastajien kasvokuvia, niin silloin tuollainen 200mm voi toimia.

TV-standardit täyttävässa hallissa saat juuri ja juuri pysäytettyä estettä hyppäävän hevosen ISO1600:lla ja f:2.8 aukolla. Tuosta voi sitten ottaa osviittaa jos käytössä on huonompivalovoimaisia objektiiveja tai heikommin valaistuja halleja. Maneeseissa ilman salamaa kuvaaminen alkaa sitten menemään jo lähes mahdottoman puolelle, etenkin jos niissä ei ole ensimmäistäkään ikkunaa, mistä valo pääsisi sisään. Ulkona riittää hieman vaatimattomampikin kalusto.
miap
Viesti:

Apuva!

Viesti Kirjoittaja miap »

Kyseisessä maneesissa on ikkunat ylhäällä eli sinne tulee myös luonnonvaloa ja se ei varmaankaan ole maneesi pimeimmästä päästä. Menen kuvaamaan ratahenkilöiden joukkoon eli olen lähellä kuvattavaa, mikä taas tuo sen ongelman etten halua mitään lisäsalamaa käyttää, etten pelästytä hevosta tai häiritse suoritusta. En myöskään suuntaa kuvaa suoraan hevosen taí ihmisen naamaan eli yritän ottaa sivukuvia hypyn päältä tai alusta.

Olen kokeillut tuota ISO arvon nostamista, mutta en pidä siitä kuvien epätarkkuudesta. Niin ja kuvat siis tulevat nettiin.

Milkälaisella kalustolla voi ottaa kuvia katsomosta ilman salamaa:-))....no ehkei mun fyffet riitä kuitenkaan...

Koekuvaan tänään ja yritän käyttää sitä M:mmää sitä en tainnutkaan vielä kokeilla. Eilen kun eri säätöjä iltasella toisessa hyvin pimeähkössä maneesissa kokeilin niin sain kyllä valoisia kuvia, mutta ratsastajat olivat lähinnä haamuja:-)
Kiitti!
tareone
Viesti:

Re: Apuva!

Viesti Kirjoittaja tareone »

miap kirjoitti:Kyseisessä maneesissa on ikkunat ylhäällä eli sinne tulee myös luonnonvaloa ja se ei varmaankaan ole maneesi pimeimmästä päästä. Menen kuvaamaan ratahenkilöiden joukkoon eli olen lähellä kuvattavaa, mikä taas tuo sen ongelman etten halua mitään lisäsalamaa käyttää, etten pelästytä hevosta tai häiritse suoritusta. En myöskään suuntaa kuvaa suoraan hevosen taí ihmisen naamaan eli yritän ottaa sivukuvia hypyn päältä tai alusta.
Olin kesällä kuvaamassa Ville Virtasta ja Wavilonia. Ulkokuvat onnistuivat tietysti, mutta maneesissa otetut sisäkuvat eivät. Olisi tarvinnut salamaa tai sitten olisi voinut yrittää taiteellisia pannauksia, mutta sellaisia ei minulta pyydetty. Objektiivina oli 70-200mm/2.8 eli valovoimainen zoomi. ISO arvoa olisi pitänyt nostaa 1600:aan, että liike olisi jotenkuten pysähtynyt.

Lääkkeitä ongelmaan:

1: Ulkoinen salama (säikyttää hevosen)
2: Canon 1D Mk II (kallis)
3: Panorointi (jos tykkää sen tyylisistä kuvista)
Viimeksi muokannut tareone, Marras 17, 2004 14 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

1. Jos sinulla on paikka missä kokeilla hevos/ratsastus -kuvaus niin polttovälin voit katsoa etukäteen zoomilla mikä on hyvä eli millä etäisyydellä aiot kuvata.

2. Aseta kameran herkkyys ISO800 ja suurin aukko manuaalisäädöllä käyttöön. Sen jälkeen etsit sulkimen nopeuden sopivaksi maneesin valaistukseen.

3. Kuvista tarkastat onko liike-epäterävyyttä näkyvissä - erottuuko liikkuvan hevosen kaviot vai onko ne yhtä suttua. Veikkaisin että sulkimen nopeus pitäisi olla luokkaa 600 - 1000?

Todennäköisesti tarvitset tuon 85/1.8 optiikan syksyn pimeisiin maneesikuvauksiin.
Ne haamut ja liike-epäterävyydet johtuu siitä että kohde ehtii liikkua sillä aikaa kun suljin on auki ja kuva muodostuu kennolle.
Ouvinen

Viesti Kirjoittaja Ouvinen »

Mitenkäs muuten nuo kopukat suhtautuvat salamaan? VOisi saada nättiä jälkeä esim, parilla orjasalamalla tai jos on matalakattoinen tila, niin katosta heijastamalla.. Ovatko ne oikeasti niin hölmöjä otuksia, että säikkyvät salamaa, vai onko tämä samanlaista höpöhöpöä kuin se, että esim. rallikuskit häiriintyisivät välkyistä.. Tokihan sitä häiriintyy, jos todella läheltä suoraan katsoo salamiin, mutta siis..
Matti Ouvinen - Vastaan sinulle, vaikka kirjoittaisit jonkun muun nimellä...
tareone
Viesti:

Ouvinen kirjoitti:Ovatko ne oikeasti niin hölmöjä otuksia, että säikkyvät salamaa, vai onko tämä samanlaista höpöhöpöä
Ovat oikeasti hölmöjä otuksia. Jotkut hepat säikkyvät ihan olemattomia juttuja, puhumattakaan salamoista.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Ouvinen kirjoitti:Mitenkäs muuten nuo kopukat suhtautuvat salamaan? VOisi saada nättiä jälkeä esim, parilla orjasalamalla tai jos on matalakattoinen tila, niin katosta heijastamalla.. Ovatko ne oikeasti niin hölmöjä otuksia, että säikkyvät salamaa, vai onko tämä samanlaista höpöhöpöä kuin se, että esim. rallikuskit häiriintyisivät välkyistä.. Tokihan sitä häiriintyy, jos todella läheltä suoraan katsoo salamiin, mutta siis..
Hevoset ovat kovasti erilaisia, mutta kokemukseni mukaan hevoset yleensä kyllä säikkyvät salamaa. Hevoset säikkyvät muutenkin mitä ihmeellisempiä asioita. Niiden silmän rakenne on erilainen kuin ihmisellä ja ne näkevät ihan eri asiat terävänä kuin ihminen. Hevosen silmä on iso ja sen pupilli on tietysti siellä maneesissa myös isona, joten sitä enemmän se valo vaikuttaa.

Kesällä kuvasin ulkona estekisoissa hevosia. Kyllä siellä tuntui jotkut hevoset pelkäävän jopa kameraa. Onneksi huomasin sen tuon hevosen vielä lämmitellessä, joten suorituksen aikana en ollut ihan kentän laidalla vaan hiukan kauempana.

Maneesi on muutenkin vaikea paikka. Jos sinne virittelee jotain valoja kilpailun ajaksi, niin kentälle tulee helposti hevosia haittaavia varjoja. Parasta vaan kokeilla varovasti.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Ouvinen kirjoitti:Mitenkäs muuten nuo kopukat suhtautuvat salamaan? VOisi saada nättiä jälkeä esim, parilla orjasalamalla tai jos on matalakattoinen tila, niin katosta heijastamalla.. Ovatko ne oikeasti niin hölmöjä otuksia, että säikkyvät salamaa, vai onko tämä samanlaista höpöhöpöä kuin se, että esim. rallikuskit häiriintyisivät välkyistä..
Tuo riippuu täysin hevosesta. Hevonen on kuitenkin alunperin saaliseläin ja tuo säikkyminen on pitänyt luonnonvaraisia heppoja hengissä vuosituhansia, ja se on vieläkin suurimmalla osalla verissä. Osa hevosista ei varmastikaan välitä salamasta tuon taivaallista, mutta toiset voivat saada siitä isonkin sätkyn. Luulisi kuitenkin, että ainakin kokeneemmat kilpahevoset ovat salamaan tottuneet.

Mitä tuohon hölmöyteen tulee, niin tänäsyksynä katselin pitkän aikaa, kun tuo meidän varsa juoksi omaa varjoaan karkuun. Kyseessä on vielä pitkälti yksi fiksuimpana pidetyistä hevosroduista. :)
Viimeksi muokannut JuhaH, Marras 17, 2004 14 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tareone
Viesti:

adapteri kirjoitti:Kyllä siellä tuntui jotkut hevoset pelkäävän jopa kameraa.
Sama juttu oli tuon Wavilonin kanssa. Hevonen piti ensin totuttaa isoon kameraan ja meikäläiseen, ennenkuin kuvauksesta tuli yhtään mitään.
Vastaa Viestiin