onnela kirjoitti:Ai hitto, alkaa olla aika vastustamaton tarjous kyllä.
Nomad & Avokid lienee parhaita kommentoimaan kokemuksen syvällä rintaäänellä, mutta muiltakin kommentit tervetulleita eli mitä plussia / miinuksia tulee mieleen m43-järjestelmästä siirtyessä?
Mulla on siis tällä hetkellä Nikon DX-runko ja kasa lasitavaraa.
Kevyenä ja kompaktina settinä on nyt ollut 1,5 vuoden ajan m43-tavaraa. Tällä hetkellä GF1 + G2 -rungot ja panan 20 mm f.1.7 pannari sekä 14-42 kittilasi.
Vaihto tuntuisi järkevältä ja pääsisi takaisin jokseenkin yhden merkin ympärille, mutta jokin epäilyttää. Ergonomiassa taitaa jonkin verran tulla takkiin, mutta vastaavasti tarkennuksen osalta parannusta pitäisi tulla melkoisesti.
Olen kovasti tykännyt tuosta GF1+20mm -kombosta. G2 on ollut lähinnä legacylasileikkejä (wtf mikä sana) varten.
J1 olis tietty runkona sitten vielä pienempi... Miten tuo V1 koko vertautuu G2 ja GF1 -runkoihin?
V1 on aika lähelle samaa kokoa kuin GF1. Lasit ovat pienempiä. 20/1.7 vastaavaa pannaria ei ole vaan Nikonin 18.5 on "normaalikokoinen".
Mullahan oli GF1 jonka vaihdoin G2een, jonka vaihdoin V1een. Mulla oli vielä aika paljon lasitavaraakin m43 järjestelmään. Kuvanlaatu on Nikonissa parempi. Yksi suurimmista syistä miksi vaihdoin oli mun pettymykset Panasonicin värien kanssa. En saanut niitä millään sellaisiksi kuin olisin halunnut. V1n kohdalla voin kuvia käsitellä kuin D800n kuvia, mutta tietty hieman laimemmin kennon koosta johtuen.
Tällä hetkellä Nikonin järjestelmä on halvempi kuin Panan. 18.5 on kuvanlaadullisesti parempi kuin 20/1.7, mutta puolet halvempi. Myös normizoomi on parempi optisesti ennen korjailuja kuin Panan zoomi.
Miinuksena V1een siirtyessä on salaman puuttuminen ja hieman erilainen käyttöliittymä. V2n kohdalla ero onkin jo noilta osin olematon. Lasitavaraa on vähemmän, mutta laajis on nähtävästi tulossa alkuvuonna, joten sit onkin saatavilla jo kaikki mitä oli minulla m43-setissäkin.
Muuten kamera on paljon toimivampi ja luotettavampi kuin esim. G2. Valotuksen mittaus on todella tarkka, AF nopea ja sarjakuvausta voi oikeasti käyttää. Etsin on paljon parempi.
V1 myös tuntuu huomattavasti tukevammalta kädessä kuin muovinen G2.