Nikon D5000
-
500d vai d5000
Kumman ostaisin? 500d vai d5000?
500d:ssä olisi full HD video, tm testien mukaan parempi kuvalaatu, parempi etsin
d5000:ssa on kuulemma kirkkaampi etsin.
500d sopi paremmin käsiin, mutta ei tuo d5000 ihan kamalakaan ollut.
Kumman ottaisitte?
500d:ssä olisi full HD video, tm testien mukaan parempi kuvalaatu, parempi etsin
d5000:ssa on kuulemma kirkkaampi etsin.
500d sopi paremmin käsiin, mutta ei tuo d5000 ihan kamalakaan ollut.
Kumman ottaisitte?
-
Mä ottaisin ton D5000 ihan sen perusteella, että siihen sopii paremmin mun objektiivit. ;-)
No on siinä muutakin hyvää, esim. kuvanlaatu (vähäisempi kohina kuin 500D:ssä). Suurin miinus on tarkennusmoottorin puuttuminen eikä sekään haittaa, jos käyttää AF-S (tai HSM/USM/SWM yms. tarkennusmoottorilla varustettuja) linssejä.
Molemmat ovat varmasti erittäin hyviä kameroita.
No on siinä muutakin hyvää, esim. kuvanlaatu (vähäisempi kohina kuin 500D:ssä). Suurin miinus on tarkennusmoottorin puuttuminen eikä sekään haittaa, jos käyttää AF-S (tai HSM/USM/SWM yms. tarkennusmoottorilla varustettuja) linssejä.
Molemmat ovat varmasti erittäin hyviä kameroita.
-
Re: 500d vai d5000
Erikoisia käsityksiä. Videosta en tiedä, mutta eiköhän Nikon ole kaikissa muissa suhteissa parempi kamera.kuvaajatz7 kirjoitti:500d:ssä olisi full HD video, tm testien mukaan parempi kuvalaatu, parempi etsin
-
Komppaan tähän vielä. 150-200 eurolla saat:gratia kirjoitti:Hyvä vastaus. Samaa mieltä OskuV:n kanssa.OskuV kirjoitti:Nikonin D90
-paremman etsimen
-paremman näytön
-tarkennusmoottorin
-isoman ja tukemavamman otteen, jä vähemmän lelumainen
Näistä ei välttämättä saa parasta otetta näin paperilla, mutta käytännön kuvaamisessa erittäin miellyttäviä ominaisuuksia. Ja kun innostus normaalilla kaverilla sen kuin kiihtyy näissä peleissä, niin tuo moottori ei sitä ainakaan jarruta :)
-
No jos 5000:sen ostaa niin onpa taas yksi runko myynnissä kakkosrungoksi tossa arviolta vuoden parin päästä. Lähinnä käy sääliksi ne ihmiset jotka ton 5000:sen näillä hinnoilla ostaa. Melkein samalla rahalla sais D90:n tai vois säästää ja ostaa D40:n ja muutaman hyvän lasin siihen. Vaikka 50mm ja 55-200mm klasit.
Mutta kukin taaplaa tyylillään. Enkä tarkota että 5000 huono olis. Taitaa vaan olla vielä niin uusi laite että hinta/laatusuhde ei ole samaa luokka esim D40:n kanssa. Läheskään.
Mutta kukin taaplaa tyylillään. Enkä tarkota että 5000 huono olis. Taitaa vaan olla vielä niin uusi laite että hinta/laatusuhde ei ole samaa luokka esim D40:n kanssa. Läheskään.
-
-
Nikon D5000 (body) 519eurnikon-d40 kirjoitti:D5000:n hinta tulee tippumaan ja hintaero D90:iin kasvamaan
-
http://www.cameranu.nl/artikel/42183/Ni ... _Body.html = 499€nikon-d40 kirjoitti:Nikon D5000 (body) 519eurnikon-d40 kirjoitti:D5000:n hinta tulee tippumaan ja hintaero D90:iin kasvamaan
Soralähetti.
-
Nyt hinnat ovat 497 ja 495 eur, eli hinnat valuvat hitaasti alaspäin.saukat kirjoitti:http://www.cameranu.nl/artikel/42183/Ni ... _Body.html = 499€nikon-d40 kirjoitti: Nikon D5000 (body) 519eur
-
- Viesti:
D5000 + 18-55 VR on vielä 555 €, jouluksi putoillee hintaan 489..519 €, arvailisin 499 € olevan todennäköisempi. Pelkkä runko irronnee 469 euron hintaluokasta (jolloin VR-kitti on enemmän kuin järkevä hankinta). D3000 on vastaavasti jo nyt ihmeellisen halpa, kun runko kustantaa 309 euroa (jouluna sitten 279 €, tms.) ja VR-kittikin sopivan vähän (nyt 379 €).nikon-d40 kirjoitti:Nyt hinnat ovat 497 ja 495 eur, eli hinnat valuvat hitaasti alaspäin.saukat kirjoitti:http://www.cameranu.nl/artikel/42183/Ni ... _Body.html = 499€nikon-d40 kirjoitti: Nikon D5000 (body) 519eur
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
Ei kait näissä suodattimissa ole mitään väliä vaikka tuossa lukeekin, että on D3000 ja D80 sopiva? Kaikki 52mm kait pitäis olla toisiinsa sopivia kierteiden, ym. puolesta. Meinasin tilata viistonniseen tämmöisen setin:
http://cgi.ebay.com/52mm-Flower-Lens-ho ... 439caa22ad
http://cgi.ebay.com/52mm-Flower-Lens-ho ... 439caa22ad
-
-
D5000 18-55 VR:n kera 528€.
Ollaan samoissa millä hintaa ammoin porukka osti villinä D40 kittejä (hinta tosin laski vielä tuostakin...).
D40:n peruja omasta takaa mm. kaukolaukaisin sekä akku(ja).
Kaukolaukaisin käy D5000:seen, näin jostain luin, ja olin ymmärtäväni, että D40:n akkukin?
D5000:sen mukana kuitenkin tehokkaampi akku. Voikohan 5000:sen laturilla ladata D40:n akkuja?
(Joo, sory kun ei oo tässä nyt tyyppikoodeja....)
Tuon mie ostan himaan (/tyttärelle) toiseksi rungoksi... riittää meille, ja säästyy rahaa jos viimeinkin sen valovoimaisen normaalin hankkisi - sitä on kaivannut enemmän kuin mitään puuttuvaa ominaisuutta kamerasta.
-E
Ollaan samoissa millä hintaa ammoin porukka osti villinä D40 kittejä (hinta tosin laski vielä tuostakin...).
D40:n peruja omasta takaa mm. kaukolaukaisin sekä akku(ja).
Kaukolaukaisin käy D5000:seen, näin jostain luin, ja olin ymmärtäväni, että D40:n akkukin?
D5000:sen mukana kuitenkin tehokkaampi akku. Voikohan 5000:sen laturilla ladata D40:n akkuja?
(Joo, sory kun ei oo tässä nyt tyyppikoodeja....)
Tuon mie ostan himaan (/tyttärelle) toiseksi rungoksi... riittää meille, ja säästyy rahaa jos viimeinkin sen valovoimaisen normaalin hankkisi - sitä on kaivannut enemmän kuin mitään puuttuvaa ominaisuutta kamerasta.
-E
Nikon D5100, Samyang 8mm AE, Sigma 10-20, Nikkor 35/1.8, 18-55 VR, 18-200 VR, SB-600
-
- Viesti:
Ostin ensimmäisen järkkärini marraskuussa. Aiemmat kamerat olleet Canonin pokkareita. Järkkäriä valittaessa alkoi vain tuntumaan, että nyt pitää merkkiä vaihtaa, vaikka ei Canoneissa mitään vikaa ole ollut.
Erinäisiä keskustelupalstoja ja testejä luettuani päädyin Nikon D5000 + 18-105 VR KIT -pakettiin. Melkein tilasin kameran ulkomailta. Mutta piipahdin ruokatunnilla paikallisessa kivijalkakaupassa ja 10 minuuttin tinkaamisen jälkeen ostin paketin sieltä. Pelkän kamerakitin hinta jäi paljonkin korkeammaksi kuin nettikaupoissa. Mutta kun mukaan laitettiin Metz 48 AF-1 salamalaite, laukku ja muistikortti, niin kokonaishinta oli jo hyvin lähellä. Ei kannattanut enää tilata Cyberphotosta tai Rajalasta. CameraNU.nl olisi ilmeisesti ollut halvempi, mutta tuolloin lähinnä vertasin em. tuntemiini kauppojen hintoihin. Näyttää olevan tänäänkin vähän toista tonnia em. setti. CameraNU:ssa selvästi halvempi n. 850,- (kitti ja Metzin salama). Ainakin kotimaasta ostettaessa mukaan tuli CHECK & CLEAN kolmen vuoden ajan ja voucher, jolla pääsee "Nikon School Intro D-SLR"-johdantokurssille.
Pitänee käydä kurssilla. On aika paljon opeteltavaa kameran käytössä. Eikä sitten tositilanteessa enää muista eikä ehdi asettamaan mitään hienoja säätöjä. Joten automaatti päällä on tullut ulkona kuvattua. On ollut sen verran pakkasta, että sormetkin menee kohmeeseen. Ei ole tehnyt mieli kovin paljon mitään ylimääräistä kokeilla. Joka tapauksessa lumisista kuvista on tullut yllättävän hyviä. Värit ovat paljon paremmin paikallaan kuin pokkareilla kuvattaessa. Automaattiasetusta ja SCENE-tilan lumi/aavikko-ohjelmaa olen kuvattaessa käyttänyt.
Muutaman tuotekuvan olen sisätiloissa ottanut manuaalisäädöillä. Siinä sain vähän treeniä mitä tulee säätää, jotta kohde erottuu taustasta. Olin itse melko vaikuttunut lopputuloksesta. Tosin tuli paljon otettua myös täysin epäonnistuneita otoksia. Mutta kokeilemalla ja virheistään kuulemma oppii.
Hiihto- ja laskettelureissulla huomasin, kuinka hyvä ominaisuus onkaan nopea sarjakuvaus. Pulkalla laskevasta äidistä ja lapsesta sai talteen parhaat ilmeet, kun annoin mennä koko mäen alas liipasin pohjassa. Näin hyviä kuvia en ole saanut koskaan aiemmin vastaavissa tilanteissa.
Erillinen salamalaite on ihan ykkönen. Kameran oma salama on toki paljon parempi kuin aiemmissa pokkareissani ja silläkin kuvailee jo paljon. Mutta pitää kiittää kivijalkakaupan myyjää, joka Metzin minulle siihen pakettiin ymmärsi tarjota. Hyvä vehje, joskin taas tulee ylimääräistä säätämistä ja suuntauksen miettimistä. Mutta kuvaaja näyttää kieltämättä jo aika pro-jätkältä tuo yhdistelmä kädessään. Salaman kanssa ja 18-105 objektiivilla kameraa ei voi sanoa kevyeksi. Otteen pitää olla tiukka. Laitteesta onneksi saa kunnon otteen.
Olen ollut Nikonin D5000:n tyytyväinen. Tyytyväisyyttä on varmasti lisännyt 18-105 VR-kittilinssi. Sillä on hyvä zoomailla kohdetta vähän kauempaakin ja silti pystyy kuvaamaan ihan läheltä. Mielessä tosin on käynyt, että ostaisin kaveriksi kiinteäpolttovälisen NIKKOR AF 50/1.8D -objektiivin. Saisi kamerasta kevyemmän reissukumppanin.
Erinäisiä keskustelupalstoja ja testejä luettuani päädyin Nikon D5000 + 18-105 VR KIT -pakettiin. Melkein tilasin kameran ulkomailta. Mutta piipahdin ruokatunnilla paikallisessa kivijalkakaupassa ja 10 minuuttin tinkaamisen jälkeen ostin paketin sieltä. Pelkän kamerakitin hinta jäi paljonkin korkeammaksi kuin nettikaupoissa. Mutta kun mukaan laitettiin Metz 48 AF-1 salamalaite, laukku ja muistikortti, niin kokonaishinta oli jo hyvin lähellä. Ei kannattanut enää tilata Cyberphotosta tai Rajalasta. CameraNU.nl olisi ilmeisesti ollut halvempi, mutta tuolloin lähinnä vertasin em. tuntemiini kauppojen hintoihin. Näyttää olevan tänäänkin vähän toista tonnia em. setti. CameraNU:ssa selvästi halvempi n. 850,- (kitti ja Metzin salama). Ainakin kotimaasta ostettaessa mukaan tuli CHECK & CLEAN kolmen vuoden ajan ja voucher, jolla pääsee "Nikon School Intro D-SLR"-johdantokurssille.
Pitänee käydä kurssilla. On aika paljon opeteltavaa kameran käytössä. Eikä sitten tositilanteessa enää muista eikä ehdi asettamaan mitään hienoja säätöjä. Joten automaatti päällä on tullut ulkona kuvattua. On ollut sen verran pakkasta, että sormetkin menee kohmeeseen. Ei ole tehnyt mieli kovin paljon mitään ylimääräistä kokeilla. Joka tapauksessa lumisista kuvista on tullut yllättävän hyviä. Värit ovat paljon paremmin paikallaan kuin pokkareilla kuvattaessa. Automaattiasetusta ja SCENE-tilan lumi/aavikko-ohjelmaa olen kuvattaessa käyttänyt.
Muutaman tuotekuvan olen sisätiloissa ottanut manuaalisäädöillä. Siinä sain vähän treeniä mitä tulee säätää, jotta kohde erottuu taustasta. Olin itse melko vaikuttunut lopputuloksesta. Tosin tuli paljon otettua myös täysin epäonnistuneita otoksia. Mutta kokeilemalla ja virheistään kuulemma oppii.
Hiihto- ja laskettelureissulla huomasin, kuinka hyvä ominaisuus onkaan nopea sarjakuvaus. Pulkalla laskevasta äidistä ja lapsesta sai talteen parhaat ilmeet, kun annoin mennä koko mäen alas liipasin pohjassa. Näin hyviä kuvia en ole saanut koskaan aiemmin vastaavissa tilanteissa.
Erillinen salamalaite on ihan ykkönen. Kameran oma salama on toki paljon parempi kuin aiemmissa pokkareissani ja silläkin kuvailee jo paljon. Mutta pitää kiittää kivijalkakaupan myyjää, joka Metzin minulle siihen pakettiin ymmärsi tarjota. Hyvä vehje, joskin taas tulee ylimääräistä säätämistä ja suuntauksen miettimistä. Mutta kuvaaja näyttää kieltämättä jo aika pro-jätkältä tuo yhdistelmä kädessään. Salaman kanssa ja 18-105 objektiivilla kameraa ei voi sanoa kevyeksi. Otteen pitää olla tiukka. Laitteesta onneksi saa kunnon otteen.
Olen ollut Nikonin D5000:n tyytyväinen. Tyytyväisyyttä on varmasti lisännyt 18-105 VR-kittilinssi. Sillä on hyvä zoomailla kohdetta vähän kauempaakin ja silti pystyy kuvaamaan ihan läheltä. Mielessä tosin on käynyt, että ostaisin kaveriksi kiinteäpolttovälisen NIKKOR AF 50/1.8D -objektiivin. Saisi kamerasta kevyemmän reissukumppanin.
Viimeksi muokannut Jarski, Helmi 13, 2010 10 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Hyvä että olet tyytyväinen kameraasi. AF-D objektiivit eivät kuitenkaan automaattitarkenna sen kanssa. Älä siis osta tuota 1.8 50 millistä, vaan tee välillä 1.8/35mm ja 1.4/50mm, molemmat AF-S.Jarski kirjoitti:Mielessä tosin on käynyt, että ostaisin kaveriksi kiinteäpolttovälisen NIKKOR AF 50/1.8D -objektiivin. Saisi kamerasta kevyemmän reissukumppanin.