ICC-profiilin tekemisestä (jälleen)

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
victor

Viesti Kirjoittaja victor »

Voiko agfan targetilla C80704xx, tehdä profiilin kameralle D 70. XL-...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
victor

Scannerin profiilin teosta vielä kysymistä, että riittääkö jos tekee ns. kuvasta profiilin myös negapuolelle vai täytyykö tehdä molemmille om profiili.

jussi
Autiokari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

TOH kirjoitti:Olisiko jossakin , missä , kuvaa targetista? Pitäisi saada tosi korkea resoluutioinen, ja varmasti siis nominaali arvoilla.
Ajattelin printteriä calibroida , suunnittelin verrata tähän Faustin targettiin, skannerilla.
Voit tehdä sellaisen XLProfilerilla, lataat vain targetin referenssitiedoston siihen ja sitten painat Create CGI Simulation nappia.

http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/ ... /index.htm

Tuo perinteinen tulostinkalbirointi on kyllä kovin työläs eikä tuota alkuunkaan niin hyvää tulosta mitä ICC profiloinnilla saa aikaan.

Timo Autiokari
Autiokari
Viesti:

victor kirjoitti:Voiko agfan targetilla C80704xx, tehdä profiilin kameralle D 70. XL-...
Voi jos omaa targetin referenssitiedoston.

Timo Autiokari
Autiokari
Viesti:

victor kirjoitti:Scannerin profiilin teosta vielä kysymistä, että riittääkö jos tekee ns. kuvasta profiilin myös negapuolelle vai täytyykö tehdä molemmille om profiili.
Kun (vain) skanneri on profiloitu niin silloin saadaan väriteknisesti tarkkka skanni siitä mitä milloinkin skannataan. Eli esim dia:n skanni näyttää siltä miltä itse dia näyttää. Ei siis saada sitä näkymää miltä kohde näytti nk paljaalle silmälle.

Kun halutaan värihallittu työnkulku alkuperäisestä kohteesta asti niin pitää:

1) ottaa hyvin valotettu (dia) kuva profilointitargetista.
2) luoda profiili ko kuvan avulla.

Näin siis profiloituu dia+skanneri yhdessä.

Negan profiloiminen on hitusen hankalaa, ei onnistu kovin monella profilerilla. Nega on muutenkin erittäin vaativa media skannereille, kannattaa ehdottomasti käytää diaa jos kuvia aikoo skannata.

Paperikuvan (siis nega+paperi ketjun) profilointi on mahdotonta (paitsi jos vedostuskoneen automatiikan voi jäädyttää).

Timo Autiokari
victor

Profiilin teosta kysymistä, targetin valmistelusta (säädöstä) preparelle, mikä on oikea työskentely metodi, koska homma on alussa olisi hyvä tehdä alusta alkaen oikein.

jussi
Lukka

Viesti Kirjoittaja Lukka »

victor kirjoitti:Profiilin teosta kysymistä, targetin valmistelusta (säädöstä) preparelle, mikä on oikea työskentely metodi, koska homma on alussa olisi hyvä tehdä alusta alkaen oikein.

jussi
Moi victor!
En halua vaikuttaa kiittämättömältä kun en omasta puolestani vastaa pitkästi -varsinkin kun olen itse saanut täältä apua, mutta oletko lukenut tämän threadin kokonaan ja alusta lähtien?
Veikkaisin, että näilläkin ohjeilla jo selviää jotain..varsinkin jos olet tekemässä profiilia paperikuvien skannaukseen.
victor

Moi Lukka
Olen tekemässä profiileja scannerille että kameralle, hiukan epäselvää tarketin säätö ennen preparelle menoa. Säädetäänkö targetti 0-255 ja harmaatasapaino kohdalleen, vaikuttaako miten (ilmeisesti) proffiilin tekkoon sitähän minä tässä vähän olisin kysellyt tiedosta kiitollinen. Kuvan sävyjen kannalta tuntuu hyvin olennaiselta.

terv. jussi
Autiokari
Viesti:

victor kirjoitti:Olen tekemässä profiileja scannerille että kameralle, hiukan epäselvää tarketin säätö ennen preparelle menoa. Säädetäänkö targetti 0-255 ja harmaatasapaino kohdalleen, vaikuttaako miten (ilmeisesti) proffiilin tekkoon sitähän minä tässä vähän olisin kysellyt tiedosta kiitollinen. Kuvan sävyjen kannalta tuntuu hyvin olennaiselta.
Targettikuvaa ei tietenkään säädetä photoshopissa millään tavoin oli profiloitavana sitten skanneri tai kamera.

Mutta kuvaamiseen liittyvät säädöt kannattaa tehdä niinkuin siellä XLP:n sivulla sanotaan.

Timo Autiokari
Timo Autiokari http://www.aim-dtp.net
Vastaa Viestiin