+ paremman akkukeston.Maffer kirjoitti:Ota Hel_Nis Z7 jos peilittömän Nikonin haluat. Kutonen ei ole yhtään parempi kun downsamplaa seiskan tiedoston kutosen resoluutioon. Lisäksi saat perusherkkyydellä rutkasti enempi detailia.
Fuji X-T3
-
Re: Fuji X-T3
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Hei kaikki X-T3:n käyttäjät. Minä olen nyt melkein tasan kaksi vuotta kuvannut Fujin X-T3:lla. En ole kovin aktiivinen harrastaja. Lähinnä kuvailen kotikonnuillani ja satunnaisilla matkoilla. Tosin nyt viimeisen vuoden matkailua ei ole voinnut harrastaa, sattuneesta ja muista syistä (https://www.flickr.com/photos/pepegraph/). Kameran kuvanlaatuun olen ollut tyytyväinen. Vaihdoin Canon-kalustoni kevyempään, helpommin mukaan otettavaan peilittömään. Hetken aikaa meni totutellessa peilittömään. Nykyaikainen kamera on myös säädöiltään aivan toisesta maailmasta kuin aikaisempi kamerani. Säätöjen moninaisuus ja niiden sujuva käyttäminen on, täytyy myöntää, tuottanut pieniä vaikeuksia. Nyt alkaa tarkennumahdollisuuksien käyttö ja valotus olla hanskassa. Tykkään kuvata manuaalisäädöillä jossa vain Herkkyys-valitsin on A:ssa. Talven aikana olen katsonut paljon YouTube-videoita kameran asetuksista ja eri kuvaustavoista. Englanninkieli vaatii kuitenkin hiukan keskittymistä. Etsin keskustelukavereita juttelemaan kameran hyvistä käyttövinkeistä ja asetuskombinaatioista. Ja olisi kiva jutella niistä ihan selvällä suomenkielellä.
Kuvaan sekä RAW + JPG, mutta käytännössä käytän vain RAW-kuvia, joita käsittelen etupäässä Lightroomissa. JPG-ruutujen avulla käyn läpi sopivat ruudut, ja käännän RAW-kuvat Iridient X-Transformer 2-ohjelmassa DNG-formaattiin. LR-versioni on kuusi. Myös Photoshop on käytössä joissain tilanteissa. Fujin putkia minulla on: XF 18-55/2.8 ja 23 mm/2. Canonin putkista pidin 70-200 mm/4 + loitto 1.4x ja EFS 10-22/3.5-4.5 mm. Adapterina on Fringer EF-FX pro.
Kuvaan sekä RAW + JPG, mutta käytännössä käytän vain RAW-kuvia, joita käsittelen etupäässä Lightroomissa. JPG-ruutujen avulla käyn läpi sopivat ruudut, ja käännän RAW-kuvat Iridient X-Transformer 2-ohjelmassa DNG-formaattiin. LR-versioni on kuusi. Myös Photoshop on käytössä joissain tilanteissa. Fujin putkia minulla on: XF 18-55/2.8 ja 23 mm/2. Canonin putkista pidin 70-200 mm/4 + loitto 1.4x ja EFS 10-22/3.5-4.5 mm. Adapterina on Fringer EF-FX pro.
-
Mulla alkaa olla vuosi takana X-T3:n kanssa.
Laitoin 2020 kesällä wanhan Olympus kaluston vaihtoon ja Fujia tilalle:
2 x Fujifilm X-T3 + akkukahva
Fujinon 16mm f1.4
Fujinon 23mm f1.4
Fujinon 35mm f1.4
Fujinon 56mm f1.2
Mulle valokuvaus on päätyön ohella toinen työ. Kuvaan pääasiassa perheitä, potretteja, häitä ja jonkun verran yrityskuvauksia.
Fujin järjestelmä on toiminut erittäin luotettavasti ja käyttömukavuus on ollut huipussaan. Tykkään kovasti, kun ISO/Aukko/Suljin asetukset on omilla fyysisillä säädöillä tarjolla, sekä muutenkin napit on joustavasti säädettävissä mieleisiksiin.
Ainoat miinukset tulee, kun valovoimaiset Primet on ”hitaita” tarkennuksen suhteen (eli suomeksi wanhaa tekniikkaa), eikä ne ole sääsuojattuja. Muuten nämä kaikki omistamani Fujinot tuottavat upeaa jälkeä!
Perheen ja vapaa-ajan dokumentoinnissa Fujin Filmisimulaatiot on kovassa käytössä ja eri ”filmireseptien” kokeilu tuo hommaan mukavan lisän. Fujilla tulee todella komeita jpeg kuvia suoraan kamerasta ulos. Tämä on ensimmäinen järjestelmä, jolla tulee kuvattua muutakin, kuin RAW filuja.
Laitoin 2020 kesällä wanhan Olympus kaluston vaihtoon ja Fujia tilalle:
2 x Fujifilm X-T3 + akkukahva
Fujinon 16mm f1.4
Fujinon 23mm f1.4
Fujinon 35mm f1.4
Fujinon 56mm f1.2
Mulle valokuvaus on päätyön ohella toinen työ. Kuvaan pääasiassa perheitä, potretteja, häitä ja jonkun verran yrityskuvauksia.
Fujin järjestelmä on toiminut erittäin luotettavasti ja käyttömukavuus on ollut huipussaan. Tykkään kovasti, kun ISO/Aukko/Suljin asetukset on omilla fyysisillä säädöillä tarjolla, sekä muutenkin napit on joustavasti säädettävissä mieleisiksiin.
Ainoat miinukset tulee, kun valovoimaiset Primet on ”hitaita” tarkennuksen suhteen (eli suomeksi wanhaa tekniikkaa), eikä ne ole sääsuojattuja. Muuten nämä kaikki omistamani Fujinot tuottavat upeaa jälkeä!
Perheen ja vapaa-ajan dokumentoinnissa Fujin Filmisimulaatiot on kovassa käytössä ja eri ”filmireseptien” kokeilu tuo hommaan mukavan lisän. Fujilla tulee todella komeita jpeg kuvia suoraan kamerasta ulos. Tämä on ensimmäinen järjestelmä, jolla tulee kuvattua muutakin, kuin RAW filuja.