tgynther kirjoitti:G-sarja on kai suunniteltu pelkästään digille ja D-sarjan objektiivit toimivat myös täysin digien kanssa?
DX on digi-objektiivin merkintä... siis pienelle piirtoympyrälle suunniteltu. D- ja G- sarja toimii täysin digillä...kuten myös ilman D:tä olevat AF-lasit.
tgynther kirjoitti:Vaihtoehtona tällä hetkellä on Nikonilta koko setiksi:
18-70 G f/3,5 - 4,5
70-300 G f/4-5.6
Yhteensä ~500 euroa uutena Saksasta.
En kyllä oikein ymmärrä mitä ajattelet saavasi lisää jos vaihdat nykyiset lasit tähän yhdistelmään. Varmasti laatu voi parantua hiukan, mutta itse en silti oikein näe mikä tässä on idea.
tgynther kirjoitti:
Tai sitten:
18-35 D f/3,5-4,5
35-70 D f/2.8
70-300 ED f/4-5.6
Yhteensä ~1800 euroa uutena Saksasta. ~1000 euroa käytettynä.
No tässäkään ei kyllä se alunperin hakemasi valovoima sisäkäytössä toteudu mielestäni mitenkään hyvin. Mutta voi tietysti olla että pidät tuollaista 50-105mm kinovastaavaa f/2.8 zoomia kätevänä. Itse en kyllä tuotakaan harkitsisi D70:n kaveriksi, vaikka varmasti onkin hyvämaineinen lasi.
tgynther kirjoitti:
Vai kenties:
12-24 G f/4
ja nykyinen 28-200 G f/3,5-5,6
Yhteensä ~1000 euroa uutena Saksasta.
Minusta järkevin näistä. Jos säästää haluaa niin tuon 12-24:n voi korvata Sigman vastaavalla ja siinä on sekin etu että se toimii myös täyden kennon kanssa. Vai muistanko väärin jos väitän että Nikkor 12-24 on DX-lasi? Tästäkin tosin puuttuu se alunperin kaipaamasi valovoima.
Painotan nyt vielä väärinkäsitysten välttämiseksi että nämä ovat vain mun omia näkemyksiä omasta perspektiivistäni. En tunne tarpeitasi ollenkaan. Omasta mielestäni tarpeellinen laajakulmapuoli hoituu parhaiten yhdistämällä tuollainen 12-24mm zoomi (huono valovoima) ja yksi kiinteä laajakulma (20/24mm hyvä valovoima). Hintaa tälle yhdistelmälle tulee noin 1000€.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Mites sellanen yhdistelmä, kuin Nikkor DX 18-70 ja sitten 80-200 f/2.8 käytettynä, noita kun näkyy paljon myytävän johonkin noin 450-600e hintaan...
Tuo kittilinssi ainakin itsellä pelittänyt hyvin, valovoimaa voisi olla enemmän mutta muuten hyvä yleislinssi....
No tässä tuo valovoimakriteeri laajassa päässä toteudu niinkuin tarvitsisit...
Rockford kirjoitti:
En kyllä oikein ymmärrä mitä ajattelet saavasi lisää jos vaihdat nykyiset lasit tähän yhdistelmään. Varmasti laatu voi parantua hiukan, mutta itse en silti oikein näe mikä tässä on idea.
Idea on lähinnä se että saisin kahdella linssillä tarvitsemani polttovälin katettua. Valovoimaisista linsseistä joudun luopumaan ainakin näin aluksi koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä valovoimaisiin zoomeihin. Kiinteät polttovälit eivät kauheasti houkuttele kun yritän pitää linssivalikoiman pienenä (2-3kpl).
Rockford kirjoitti:
Minusta järkevin näistä. Jos säästää haluaa niin tuon 12-24:n voi korvata Sigman vastaavalla ja siinä on sekin etu että se toimii myös täyden kennon kanssa. Vai muistanko väärin jos väitän että Nikkor 12-24 on DX-lasi? Tästäkin tosin puuttuu se alunperin kaipaamasi valovoima.
Tarkoitatko Sigman vastaavalla tätä: Sigma 12-24/4,5-5,6 AF EX DG IF Asph für Nikon? Nikkor on 12-24 on dx-lasi.
Rockford kirjoitti:
Painotan nyt vielä väärinkäsitysten välttämiseksi että nämä ovat vain mun omia näkemyksiä omasta perspektiivistäni.
Yleensä aloittelija saa tietoa vain muilta kuvaajilta keiden mielipiteitä kannattaa ottaa huomioon. Kokeile ja erehdy ei linssien kanssa tunnu kivalta metodilta. Muualta olen myös saanut suositteluja Nikkorin 12-24 ostamisesta ja nykyisen 28-200 pitämisestä.
Nikon 28-200 on ihan hyvä linssi ja foto magazine on antanut muistikuvan mukaan sille optiikka 9.0 ja mekaanisesti 8.0. Eli linssi on varsin hyvä noin "laajaksi" linssiksi ja ennen kaikkea taas hinta suhteessa laatuun.
Itse kuitenkin koettaisin valita ne linssit jotka myös tulevaisuudessa kävisi koko kennolle (filmi vastaavuus). Eli siinä mielessä esimerkiksi se Sigman 12-24 on ihan hyvä valinta, mutta tosin kallis itselleni.
Viimeksi muokannut emerik, Touko 03, 2013 12 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
emerik kirjoitti:
Itse kuitenkin koettaisin valita ne linssit jotka myös tulevaisuudessa kävisi koko kennolle (filmi vastaavuus).
Samaa haen takaa. En halua että linssit ovat vain tiety(i)lle kameralle sopivia vaan haluaan yhteensopivuutta myös tulevaisuuten. Ilmeisesti tällöin vaihtoehtona on Nikonilta D ja G sarja ja Sigmalta DG?
emerik kirjoitti:
Itse kuitenkin koettaisin valita ne linssit jotka myös tulevaisuudessa kävisi koko kennolle (filmi vastaavuus).
Samaa haen takaa. En halua että linssit ovat vain tiety(i)lle kameralle sopivia vaan haluaan yhteensopivuutta myös tulevaisuuten. Ilmeisesti tällöin vaihtoehtona on Nikonilta D ja G sarja ja Sigmalta DG?
Kyllä kovasti hämärät objektiivit tulee usein vaihdettua ennen mitään muuta varsinaista pakkoa kuin silkka harmi. G-sarja rajoittaa kuvaamista jos alkaa pitämään himmenninrenkaalta säätämisestä..
tgynther kirjoitti:Eikös D70:ssa D-sarjan linssien aukko lukita aina maksimiin?
Ei jos ei haluta käyttää kömpelöä etusormella skruuvailtavaa kiekkoa aukon säätämiseen.
Kyllä lukitaan (tosin minimiin), jos halutaan, että kamera laukeaakin joskus :) Sama koskee myös tavallisia AF-laseja.
Eli tuo Nikonin säästösyistä poisjättämä Ai-hela on ainoa tapa kertoa kameralle mikä himmenniaukko objektiivissa on. Tyhmää, kun siinä on kuitenkin sähköistä yhteyttä. Lisää hyviä syitä olla ostamatta tuota runkoa.
webbimato kirjoitti:
Ei jos ei haluta käyttää kömpelöä etusormella skruuvailtavaa kiekkoa aukon säätämiseen.
Kyllä lukitaan (tosin minimiin), jos halutaan, että kamera laukeaakin joskus :) Sama koskee myös tavallisia AF-laseja.
Eli tuo Nikonin säästösyistä poisjättämä Ai-hela on ainoa tapa kertoa kameralle mikä himmenniaukko objektiivissa on. Tyhmää, kun siinä on kuitenkin sähköistä yhteyttä. Lisää hyviä syitä olla ostamatta tuota runkoa.
Nooh, se on kai ihan henkilökohtainen asia mistä itselleen vaikeaa tekee :-o
Kaipa sen voi vaikeaksi kokea tuon renkaan käyttömahdollisuuden puuttumisen. Omalla kohdalla ei ongelmaa moisesta ole muodostunut vaikka totuinkin edellisessä kamerassa himmenninrenkaan kanssa puljaamaan. Ai joo, mutta minä en yritäkään sitä säätörullaa etusormella ronkkia vaan etusormi on ja pysyy liipaisimella. Rullan pyörittämiseen etusormen ja nimettömän välissä oleva sojotin on oikein sopivasti kohdallaan...
Jos siihen haluaa etusormea käyttää niin varmaan tuntuu vähän vaikealta.
Mitäs muita hyviä syitä on jättää moinen runko ostamatta? :-]
Niin, ja voihan D70 "kääntää" nuo säätörullat toisinpäin, aukkoa on paljon mukavampi säätää peukalolla kuin keskisormella mielestäni.
Tietenkin tämä on makukysymys, itsellä toimii tuo parhaiten koska kuvaan suurimman osan ajasta Aperture Priorityllä...
Ei D70:ssä tarvitse edes laittaa kameraa aperture priority asentoon. Siinähän peukalolla voi säätää aukkoa, vaikka kamera olisi siinä "täysautomaatissa" P:llä. Säätöä tietysti joutuu tekemään enemmän, mutta A:llakin kai säädät melkein joka kuvan kohdalla aukkoa erikseen? Jos ei säädä kuin kerran kuvaussessiolla, niin ei ka se ero renkaan tai peukalon tai etusormen välillä ole niin iso?
adapteri kirjoitti:Ei D70:ssä tarvitse edes laittaa kameraa aperture priority asentoon. Siinähän peukalolla voi säätää aukkoa, vaikka kamera olisi siinä "täysautomaatissa" P:llä. Säätöä tietysti joutuu tekemään enemmän, mutta A:llakin kai säädät melkein joka kuvan kohdalla aukkoa erikseen? Jos ei säädä kuin kerran kuvaussessiolla, niin ei ka se ero renkaan tai peukalon tai etusormen välillä ole niin iso?
Tarkoitin vaan että se keskisormella aukon säätäminen ei ole ainoa vaihtoehto D70:llä... Mitä noihin kuvausmoodeihin tulee, niin kyllä se noinkin toimii, mutta itse pidän tuosta Aperture Prioritystä...
OskuK kirjoitti: Lisää hyviä syitä olla ostamatta tuota runkoa.
Nooh, se on kai ihan henkilökohtainen asia mistä itselleen vaikeaa tekee :-o
.. Ai joo, mutta minä en yritäkään sitä säätörullaa etusormella ronkkia vaan etusormi on ja pysyy liipaisimella. Rullan pyörittämiseen etusormen ja nimettömän välissä oleva sojotin on oikein sopivasti kohdallaan...
Jos siihen haluaa etusormea käyttää niin varmaan tuntuu vähän vaikealta.
Mitäs muita hyviä syitä on jättää moinen runko ostamatta? :-]
Edelleen se sama. Mutta en minäkään himmenninrengasta oikean käden etusormella yritä kääntää, vaan vasemman käden peukalon ja etusormen avulla ;-)