Kuvaustapa vaikuttaa myös tähän ja jos kuvaat makrokuvia tai maisemia pienellä aukolla, niin silloin pitää puhdistaa aina tarkemmin.
Musta piste kuvassa
-
- Viesti:
Re: Musta piste kuvassa
Makroja en ota mutta maisemia tulee paukutettua paljon.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
On teillä melkoisen rankka meininki, oon käyny usein nistien kämpissä hommissa eikä siellä ihot ja kinkut leiju ees jouluna tai uutenavuotena ilmatilassa.
-
Kyllähän kotona ilmassa on vaikka mitä. Pari kertaa erehtynyt eri huoneeseen jättämään polan pöydälle, sitten käynyt jauhelihaa paistamassa keittiössä ja takaisin tulessa todennut että siinä suotimessa on rasvaisia pisteitä. Vaikka kovasti on huuva imemässä lieden päältä..
-
Ihosta varisee koko ajan rasvaisia pikku pölypalleroita pitkin poikin ihmisellä (suurin osa kodin pölystä on orgaanista) ja tosiaan menehän paistamaan kyljyksiä ja tutki sen jälkeen niitä ns puhtaita pintoja asunnon toisessa päässä, niin saatat ymmärtää missä määrin rasva voi leijua asunnossa.
Tietysti siellä Lappeenrannassa jos on juonut vuosia itäviinaa, niin elimistön rasva on liuennut pois ja se mikä ei ole, on ryhmittynyt maksan ympärille.
-
T71 kirjoitti: ↑Tammi 02, 2022 19 : 34Ihosta varisee koko ajan rasvaisia pikku pölypalleroita pitkin poikin ihmisellä (suurin osa kodin pölystä on orgaanista) ja tosiaan menehän paistamaan kyljyksiä ja tutki sen jälkeen niitä ns puhtaita pintoja asunnon toisessa päässä, niin saatat ymmärtää missä määrin rasva voi leijua asunnossa.
Tietysti siellä Lappeenrannassa jos on juonut vuosia itäviinaa, niin elimistön rasva on liuennut pois ja se mikä ei ole, on ryhmittynyt maksan ympärille.
Juttus ollu monesti jostain toisesta ulottovuudesta mutta vielä yllätit ihan uudella tasolla. Itäviinaa oon juonu kait viimeeks 1980. Mutta toisaalta olin ollut jo siihen mennessä täysikäinen vuosia.
-
Kun mies kertoo pyörivänsä nistien kämpissä "hommissa" eikä ainakaan tee huoltohommia tai ole poliisi päätellen siitä, ettei pölyn rakenteesta ja liikkumistavoista ole halaistua aavistusta, niin salli mun ihmetellä, ettet olisi tuontiviinoihin koskenut edes 90-luvun alkuvuosina, kun silloin vodka tuntui olevan bussimatkustajien tärkein maksuväline aina itärajalta Helsinkiin.
Tietysti nöyrin katumukseni epäilystä, jos olet paikallinen kirkkoherra... niillä kun on juomat työn puolesta.
-
Et poika poloinen voisi vääremmässä olla, oon yli 40 vuotta tehnyt rakennusautomaation asennus- ja huoltohommia niin ruumishuoneilla kuin sairaaloissa ja kaikissa muissa mahdollisissa paikoissa Loviisan atomivoimala mukaan lukien. Ilmavaihdon lämpötilat, kosteudet, kaasut ja epäpuhtaudet on meille puoli ruokaa eli päivittäistä asiaa. Älä tuu väärää ihmistä neuvomaan kirjatiedoillasi.T71 kirjoitti: ↑Tammi 02, 2022 21 : 35Kun mies kertoo pyörivänsä nistien kämpissä "hommissa" eikä ainakaan tee huoltohommia tai ole poliisi päätellen siitä, ettei pölyn rakenteesta ja liikkumistavoista ole halaistua aavistusta, niin salli mun ihmetellä, ettet olisi tuontiviinoihin koskenut edes 90-luvun alkuvuosina, kun silloin vodka tuntui olevan bussimatkustajien tärkein maksuväline aina itärajalta Helsinkiin.
Tietysti nöyrin katumukseni epäilystä, jos olet paikallinen kirkkoherra... niillä kun on juomat työn puolesta.
Tiedoksi vielä semmoinen asia että kun äitisi antaa joskus tulevaisuudessa sinun käydä ostamassa ensimmäiset miesten housut sieltä aikuisten osastolta niin jatkan tätä keskustelua kanssasi sen jälkeen.
-
40 vuotta kokemusta, mutta et tiedä mistä huonepöly koostuu. Fine, änkyrä.©pjm kirjoitti: ↑Tammi 02, 2022 21 : 44 ... oon yli 40 vuotta tehnyt rakennusautomaation asennus- ja huoltohommia niin ruumishuoneilla kuin sairaaloissa ja kaikissa muissa mahdollisissa paikoissa Loviisan atomivoimala mukaan lukien. Ilmavaihdon lämpötilat, kosteudet, kaasut ja epäpuhtaudet on meille puoli ruokaa eli päivittäistä asiaa. Älä tuu väärää ihmistä neuvomaan kirjatiedoillasi.
-
- Viesti:
Aloittaja kyseli apua kennon puhdistukseen, sällit taistelee huonepöly tietämyksestä :) kumpi nyt voitti ?
-
En mie ainakaan mutta sellaista se on kun housuttoman kanssa keskustelee. Itte oon aiemmin kommentoinut jo asiaa kahdesti joten se riittäköön miulta. ;) Hyvää alkanutta!
-
- Viesti:
Aina ei voi voittaa :) mutta ei anneta sen pilata uutta vuotta ja varmaan tuo kennonpuhdistus tuli myös selväksi. Hyvää alkanutta myös.
-
kennopuhdistus kannattaa suorittaa huoneiston mahdollisimman pölyttömässä paikassa, missä ei ole liikaa veto (ettei pöly pahemmin LENNÄ),
yleensä hyvä paikka on esimerkiksi suht. kuiva kylpyhuone.
yleensä hyvä paikka on esimerkiksi suht. kuiva kylpyhuone.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Kaikenlaisia koronaviruksen kieltäjiä ja muita ääliöitä sitä täällä netissä liikkuu, mutta huonepölyn koostumuksen kieltäjät oli jo pohjanoteeraus.
Hyvä esimerkki siitä ettei pitkäkään työkokemus ole tae edes perustason yleissivistyksestä.
Kennonpuhdistuksen kannalta on tarpeen ymmärtää, että pölyn koostumus ja poiston vaikeusaste vaihtelee pölyn lähteestä ja rakenteesta riippuen. Musta piste lähtee tai ei lähde, nyt on taas muistutettu miten ja millä välineillä, joten nokka kohta uusia pettymyksiä ja oikein mukavaa alkuvuotta vaan itse kullekin asentajalle.
Hyvä esimerkki siitä ettei pitkäkään työkokemus ole tae edes perustason yleissivistyksestä.
Kennonpuhdistuksen kannalta on tarpeen ymmärtää, että pölyn koostumus ja poiston vaikeusaste vaihtelee pölyn lähteestä ja rakenteesta riippuen. Musta piste lähtee tai ei lähde, nyt on taas muistutettu miten ja millä välineillä, joten nokka kohta uusia pettymyksiä ja oikein mukavaa alkuvuotta vaan itse kullekin asentajalle.
-
- Viesti:
Itse ole käyttänyt laadukkaita lastoja ja homma on toiminut, kuinka paljon tähän pölyasiaan pitäisi paneutua että asian saa tehtyä paremmin ja miten se paremmuus näkyy lopputuloksessa ? kun huomioidaan että nykyisellä tiedoilla ja taidoilla ongelma on poistunut.T71 kirjoitti: ↑Tammi 03, 2022 13 : 27 Kaikenlaisia koronaviruksen kieltäjiä ja muita ääliöitä sitä täällä netissä liikkuu, mutta huonepölyn koostumuksen kieltäjät oli jo pohjanoteeraus.
-
Olen yleensä puhdistanut itse, mutta nyt tuli tilanne, jossa en saanut roskia pois. Vei JASSiin, maksoi 52eur ja nuo roskat joita en saanut pois, ei myöskään JAS saanut pois. Kertoivat että jotain metallinkaltaista olisi palanut kiinni kennoon. Eipä ole koskaan ennen tällaista tullut vastaan! Nämä muutamat ns. roskat eivät onneksi näy kuin vasta himmennettäessä enemmän eli vasta f9 jälkeen alkaa näkymään. Onneksi ovat aika reunassa ja pieniä. On tässä matka edessä, joten tällä mennään reissuun, mutta matkan jälkeen vien uudestaan Jassiin ja saavat lähettää Ruotsiin. Pari kuukautta vanha kamera ja ollut puolisen tusinaa kertaa ulkokuvauksessa, joten en usko, että olen nuo ns. roskat omalla käytökselläni kennoon kiinni saanut. Ja onhan minulla onneksi toinen runko myös käytettävissä.
ppie
www.petripietilainen.fi
ppie
www.petripietilainen.fi
-
Voi kai kaikenlaista sattua :O Ja onhan sitä sellaistakin että ne pölyhiukkaset on päässeet kennon suodinlasin alle ja onkin siellä välissä. Jolloin putsaaminen onkin koko kameran osiin purkuMyynnissa kirjoitti: ↑Tammi 19, 2022 18 : 26 Olen yleensä puhdistanut itse, mutta nyt tuli tilanne, jossa en saanut roskia pois. Vei JASSiin, maksoi 52eur ja nuo roskat joita en saanut pois, ei myöskään JAS saanut pois. Kertoivat että jotain metallinkaltaista olisi palanut kiinni kennoon. Eipä ole koskaan ennen tällaista tullut vastaan!
-
Toivottavasti ei ole osunut telen kanssa aurinko ja polttopiste kennolle ja tullut vahinkoa siitä. Noitahan on sattunut. Googlella kuvahaku + sensor burning sun tulee ainakin jotain osumaa aiheesta.
-
Olen yhtenä aurinkoisena iltapäivänä kuvannut kyseisellä rungolla telen kanssa ja tällöinkin aurinko oli metsän takana. Vähän tuo JAS miehen vastaus oli epävarman tuntuinen, joten voi olla mahdollista että nuo ns. roskat ovat esim. kennon pintojen välissä. Mutta joo, odotan mielenkiinnolla mitä Ruotsin Sony huolto sitten sanoo, kun tuon tarkastavat.
ppie
www.petripietilainen.fi
-
Sonyn huolto on hieno paikka:
viewtopic.php?f=22&t=12752009
Nehän mm puhdisti mun Sonyn kennon niin, että jättivät pölyt suoraan riviin lastalla siihen keskelle kennoa. Alkoi ilmeisesti ruokatunti kesken vedon?
Ota ensi kerralla terävä 1:1 makrokuva tai vaikka video siitä kennon pinnasta sen kaikista eri lasipinnoista ja kennosta itsestään erikseen (1:1 DoF on tosi lyhyt, onnistunee), niin voit osallistua keskusteluun ja arvioda miten ammattitaitoinen vastaus sieltä huollosta tulee. Itsellä on mennyt luotto aika tyystin ruotsalaisiin, joten olen henkisesti varautunut siihen, että kun vika omaan Sonyn A7R3 runkoon tulee, niin se menee varaosiksi jollekin harrastajalle tai kierrätyspisteeseen. Ruotsiin en lähetä enää mitään.