Videokuvaus

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
nsamppa

Re: Videokuvaus

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

jari siren kirjoitti:Herran jumala sentään, laitat näkyville näytelmän ja sanot että ei saa arvostella näyttelijä suorituksia ja ohjausta???? Valokuvauksen puolella epäasiallinen arvostelu koski mallin ulkonäön arvostelua, mutta jos malli kaivoi nenää kuvassa, eikä se sopinut kuvan viestiin niin siitä sai kai mainita?

Ohjaajalla, käsikirjoittajalla ja leikkaajalla on tosiaan se vastuu.

En siis nähnyt pointtia katsoa enempään otoksiasi ja pahoitit mielesi, seuraavaksi olen varmaan huuhaa ukko ja *sensuroitu* kuvaaja?
Laitoin näytille musavideoita. Näytelmä on asia erikseen. Musavideot yleistyivät siinä 90-luvulla.

Sanoin että nimenomaan ohjausta pitää kritisoida. Samoin tässä kontekstissa pitää kritisoida käsikirjoittajaa ja leikkajaa, koska ne ovat mun tekemiä, mun vastuulla ja näin ollen vapaata riistaa. Mutta näyttelijöiden kritisointi on edelleen mun mielestä mautonta. Kaikki noissa videoissa esiintyvät ihmiset ovat rohkeasti laittaneet itsensä likoon ja sen arvosteleminen tuolla tavallasi osoittaa aika huonoa makua.

Enkä pahoittanut mieltäni. Jos kaikista huuhaa huutelijoista pahoittaisin mieleni, en näissä hommissa ehtisi oikein muuta tekemäänkään. Kyllä niitä on nähnyt, näkee parhaillaan ja tulee näkemään tulevaisuudessakin. Huutelijat huutelee, tekijät tekee.

Enkä ole vielä nähnyt videoitasi, joten mahdotonta sanoa tasostasi yhtään mitään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Ei toi mussuttaminen anna kovin hyvää kuvaa sinusta.

Pointti aloitukselleni oli juuri se, että videokuvaaminen on liian vaativaa, jotta itse jaksaisin siihen paneutua tosissani. Toisin kun valokuvauksessa siinä ei riitä että on silmää ja laadukkaat vehkeet. Tuotokset kilpailevat työryhmien tulosten kanssa, joissa jokaisella osa alueella on kyseisen alueen lahjakkuus. Ohjaaminen on järjettömättömän paljon vaativampaa, kuin valokuvauksessa mallin ohjaus.

Lyhyesti sanottuna yksin tehdessäni en usko että saisin tehtyä materiaalia, minkä katsominen antaisi kenellekkään mitään.

Tämä foorumi valokuvauksessa on "vertaistuki" foorumi, missä aloitelijatkin saavat kokeneemilta vihjeitä, miten parantaa kuvia. Valtaosa julkaistuista kuvista ei kiinnosta kuin muita harrastajia yhdessä oppimisen kautta.

Mainitsin että videokuvissa kuilu harrastajien harjoittelu otosten ja mediassa näkyvien pro tuotosten välillä on satojen kilometrien levyinen kuilu. Toisin kuin valokuvauksessa se on hyvin häilyvä. Allekirjoitanut on itsekkin tuottanut kolminumeroisen luvun edestä julkaistuja kuvia.

Mitä tekniikkaan tulee, niin itsellä on tarkoitus tehdä asuntoautoihini ja vaunuihini käyttöohje videot itse. Mulla on mm. pro tason 4k järkkäri, sonyn rx1000 III pokkari ja koin nuo vaikeaksi välineiksi ahtaassa tilassa saatavaan siedettävän laatuiseen matskuun.

Tutustuin droneja ostaessani gimpaleihin ja yllätyin niiden halpuudesta ja tajusin että sellaisessa ja hyvällä kännykällä saan laadun riittäväksi. Huvittavana yksityiskohtana tuli eteen sellaista että syksyllä ostamani sonyn huippumalli ei sopinut gimpaliin, koska siinä on virtanappi kiinnitys palikan alla. Joten kävin ostamassa samsungin parhaan mallin.
Tuo pointtina, siihen että tuolla välineistöllä vakaan kuvan tuottamanen ei ole juttu eikä mikään.

Joten tekninen hyvyys pitäisi olla ihan peruskauraa videokuvauksessa, aivan kuin se on nyky kameroilla valokuvauksessakin.

Alkuperäisten pohdintojen jälkeen, eli jaksaako kukaan noita katsoa, nsamppa pläjäytti noin niiku malliksi omia otoksiaa. kärsivällisesti katsoin yhden otoksen loppuun saakka n3min ja ilmoitin että mielipiteeni, siitä että ei noita tekeleitä jaksa katsoa kuin äiti ja kaverit.

Niin vastauksena sain haukkuja ja tee ite paremmin?
jari siren
Viesti:

Mitä tulee musavideoihin, niin siinä vasta haastava genre onkin. Videoiden vaatimukset on ultimaatiset, oikein hyvä video voi, saada keskinkertaisen biisin esille ja nostaa sen tuottoja.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

jari siren kirjoitti:Ehkä pitäisi olla sanomatta, mutta mitä hyötyä siitä olisi?
Juu. Tuntuu että meidän hahmottamat maailmat on niin kaukana toisistaan että ehkä on hyödyllistä olla jatkamatta tuota vänkäämiseen muuttuvaa keskustelua. En usko että saisin sinut ymmärtämään minkälaisten realiteettien alla valtaosa nykyään tuotettavista videoista tehdään. En siis puhu Titaniceista vaan perushutusta mitä tuotetaan jatkuvasti.

Muutenkin jo lähtökohtana se että "tuotokset kilpailevat" on aika kaukana mun ajattelusta. Mulle pääasia on että ihmiset tekee ja nauttii tekemisestään. Niin sitä kehitytään. Ei taide/luovuus ole kilpailua mulle. Miksi siis luovuttaa videoiden tekemisen harjoittelu heti alkuunsa jos se tuntuu vaikelta? Vähän sama kuin toteaisi ettei voi oikein lenkkeilyä harrastaa kun ei koskaan voisi kilpailla Usain Boltia vastaan. Ei se poista sitä harrastamisen riemua jos ei kilpailekaan alan huippujen kanssa. Voit vaikka kysellä minulta vinkkejä asuntoautojesi ja -vaunujesi käyttövideoiden tekoon. Hyvin onnistuu tuolla RX100III:lla.
jari siren
Viesti:

nsamppa kirjoitti:
jari siren kirjoitti:Ehkä pitäisi olla sanomatta, mutta mitä hyötyä siitä olisi?
Juu. Tuntuu että meidän hahmottamat maailmat on niin kaukana toisistaan että ehkä on hyödyllistä olla jatkamatta tuota vänkäämiseen muuttuvaa keskustelua. En usko että saisin sinut ymmärtämään minkälaisten realiteettien alla valtaosa nykyään tuotettavista videoista tehdään. En siis puhu Titaniceista vaan perushutusta mitä tuotetaan jatkuvasti.

Muutenkin jo lähtökohtana se että "tuotokset kilpailevat" on aika kaukana mun ajattelusta. Mulle pääasia on että ihmiset tekee ja nauttii tekemisestään. Niin sitä kehitytään. Ei taide/luovuus ole kilpailua mulle. Miksi siis luovuttaa videoiden tekemisen harjoittelu heti alkuunsa jos se tuntuu vaikelta? Vähän sama kuin toteaisi ettei voi oikein lenkkeilyä harrastaa kun ei koskaan voisi kilpailla Usain Boltia vastaan. Ei se poista sitä harrastamisen riemua jos ei kilpailekaan alan huippujen kanssa. Voit vaikka kysellä minulta vinkkejä asuntoautojesi ja -vaunujesi käyttövideoiden tekoon. Hyvin onnistuu tuolla RX100III:lla.
Sori, taisin ymmärtää väärin. Ymmärsin että laitoit esimerkkinä kiinnostavista videoista. Joo harrastaminen on kivaa silloin kun nauttii tekemisestään. Itse olen kunnianhimoinen (mielestäni hyvässä mielessä) ja siten haluan olla hyvä siinä mitä teen. Saan kiksejä onnistumisesta ja pyrin pitämään riman korkealla. Varsinaisesti se että kuvaan jotain ei anna mulle mitään, jos en saa samalla oivalluksia tehdä jotain erilailla. Itse oppiminen ja uuden oivaltaminen on makeetta ja motivoi jatkamaan.

Jätän varsinaisen videon teon väliin ainakin toistaiseksi, aika pulan ja oman vajaavaisuuden myöntäen.
Kyse on siitä vähän kuin ajaisi kilpa autoa ja hoitaisin varikkokäynnin aikana renkaan vaihdon itse, en myöskään ole enää siinä iässä, että minulla olisi ystävä piiriä joka tulisi kanssani teemiksi huvikseen.
jari siren
Viesti:

Ajatellaan asiaan näin, että jos muurahaiset pystyisi tekemää kameroita. Niin missä koossa ne niitä tekisi, sitten vaan lieneen kyse yksityiskohtien tallentumisesta ja siitä miten suuriksi ne voidaan suurentaa. Huippu kännykän linssin koko ja sen takana olevan kennon erittely kyky.
Vastaa Viestiin