kaluston säänkestävyydestä

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Ville^K kirjoitti: Olen sadekuvauksen jälkeen aina purkanut kaiken osiin ja antanut kuivua. En ole kohdannut mitään ongelmia.
Noita sun kuvia kun katselin Flickerissä, mun mielestä olet käsittänyt termin sade aivan väärin :-D

Missä sun sadekuvat on, vai onko tämä taas sitä että satoja kuvia olen sateessa ottanut- unissani- sarjaa ;-)

Mä olen tuhonnut kaksi runkoa kosteuteen, vakuutus ei korvannut, enää en leiki sateessa...
--------
Aves!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Sakke_K kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: Olen sadekuvauksen jälkeen aina purkanut kaiken osiin ja antanut kuivua. En ole kohdannut mitään ongelmia.
Noita sun kuvia kun katselin Flickerissä, mun mielestä olet käsittänyt termin sade aivan väärin :-D

Missä sun sadekuvat on, vai onko tämä taas sitä että satoja kuvia olen sateessa ottanut- unissani- sarjaa ;-)
Vähemmän yllättävästi kaikki ottamani kuvat eivät päädy Flickriin :)

Tässä kuitenkin yksi missä oli kohtuusti vettä ilmassa
http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/lax-sade-1.jpg
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ville^K kirjoitti:Mulla on kokemusta Nikonin kamojen säänkestosta.

D700 ei ole kovasta sateesta millänsäkkänään. Akkukahvan olen pessyt hanan alla kuitenkin kontakteja varoen. Kyseessä oli tapahtumasarja joka johti siihen, että kahva oli ympäri bbq-kastikkeessa :)

AF-S 70-200/2.8G VR2 on toiminut luotettavasti kaatosateessa ja sen jälkeen. Isoin ongelma oli vesipisaroiden lentäminen etulinssiin koska vastavalosuoja on niin pieni. En muista näkyivätkö kuvissa kovin paljoa kuitenkaan.

AF 50/1.8D kestää kevyttä sadetta nätisti.

AF-S 35/1.8G kestää pientä sadetta nätisti, mutta hiekkapöly oli sille myrkkyä. Suosittelen tiivistämään objektiivin rungon ja tarkennusrenkaan välisen liitoksen teipillä.

Olen sadekuvauksen jälkeen aina purkanut kaiken osiin ja antanut kuivua. En ole kohdannut mitään ongelmia.
Olen käyttänyt surutta kaikkia kamojani ihan kaatosateessakin. Runkoina D700 ja D600. Objektiiveina mm. Ai-S 20mm/3.5, 28mm ja 35mm Zeissit, 24-70mm, 50mm/1.4G, 85mm/1.4G, 105mm VR ja 70-200mm/4.

Nyt viime reissulla satoi parina päivänä aivan kaatamalla. Kamera oli ajoittain niin märkä, että takanäytön suojan alle oli imeytynyt vesikerros ja etsinkin oli aivan huurussa. Kaikki toimi hyvin lukuunottamatta sitä, että kerran kun vaihdoin objektiivia sateessa niin kontakteihin taisi mennä vettä ja tuli err teksti.

Eihän kameraa veteen kannata pudottaa, mutta muuten Nikonin tavara on mielestäni aika säänkestävää. Heikko paikka on se, että himmenninrenkaalla varustetuissa objektiiveissa bajonetti ei ole suojattu, G-mallit ovat perempia.

Sadereissun jälkeen kamera ja obiskat tosiaan kannattaa ottaa kassista kuivumaan. Näin etenkin kun kassikin on varmaan märkä. Olen joskus myös takanäytön suojan irroittanut jos sen alla on paljon vettä.

Ja sitten sadekuva.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

nomad kirjoitti:sadekuva.
Sateenvarjon alta? ;-)
--------
Aves!
Vastaa Viestiin