Mustavalkoisuusbuumi, miksi?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

muikkunen kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Nyt ymmärrän miksi valokuvaajat haluavat myös videoida: minkään medioiden eroja ei tosiaankaan tajuta.
Kas, miten sattuikin: videokuvaus on ihan hiljattain alkanut ajatuksena kiinnostaa :D Ehkäpä en sitten tosiaan tajua mediumien eroja. Tokihan sellainen, joka erot tajuaisi, ymmärtäisi pysytellä yhdessä ja samassa.
Tämä on yleinen ongelma. Saarikangas osasi leikiä hitsaajien pomoa, nin eikös tullut luulo että olisi myös hyvä presidentti, Ollila sai Nokian kääntymään alaspäin, ja eikös tullut luulo että siinäpä presidentti! Sarasvuolta kysellään ihan oikeistakin asioista jne. Kyllä siis guruus on herkästi leviävä tauti!

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
chief85
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chief85 »

Nykyään näkee paljon sitä, että joku perus räpsy muutetaan mustavalkoiseksi niin se onkin yhtäkkiä muka joku mestariteos. BW käännös ei pelasta huonoa kuvaa mutta sillä voidaan toki neutralisoida esim häiritsevä tausta. Mielestäni BW käsittely on vaikeampaa kuin värikuvan niistä kun tulee helposti ankean tasasen harmaita.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Kyllä tulee välillä "pelastettua" kuvia kääntämällä MV:ksi :) Esimerkiksi korkeilla herkkyyksillä otetuissa kuvissa, joidenka laatu muuten riittää, niin värit on yleensä niin persiillään ettei niitä millään enää pelasta. Sama koskee sekavalossa otettuja kuvia, joidenka valkotasapainoa ei saa millään järkeväksi. Muuten mv-käännös ei kyllä huonoa kuvaa pelasta.

Pääosin tykkään enemmän värikuvista. Etenkin tuossa "katukuvaus" teemassa on todella tylsää katsoa pelkästään mv-kuvia, etenkin kun käännökset on niin onnettomia. Joskus tulee itsekin väännettyä mv-kuvia jos se minusta tuo kuvaan jotain lisää. Joissain kuvissa sen oikean fiiliksen välttäminen vaatii kyllä mv-käännöksen.

Katukuvausta lukuunottamatta en ole kyllä huomannut mitään mv-kuvausbuumia..?
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
temirhan

Viesti Kirjoittaja temirhan »

"Se riippuu mistä se roikkuu", mutta kyllä kevään aurinkoiset hankikelit varjoineen ovat mielestäni mv käännöksen arvoisia!
jusa66

Viesti Kirjoittaja jusa66 »

Termos.
Silloin ammoisina filmiaikoina, kun piti etukäteen päättää kumpaa kuvasi, tuli väkisinkin asennoiduttua mv-kuvaukseen (paitsi jos hasseliin unohtui väärä kasetti).

Itsellä ainakin oli eri asenne etsimestä katsoessa - filmistä riippuen - ja sen huomasi kuvista; harvoin olisivat toimineet ristiin.
Ja sama on usein nykyäänkin, kun katselee niin omia kuin toistenkin kuvia.
Värikuvatessa kuvaan vaikuttaa eria asiat kuin mustavalkoisessa ja jos oikeasti suunnittelet tulevaa kuvaa, niin kyllä siihen on varauduttava. Positiiviset vahingot on sitten eri juttu.

Ja nyt ilman sarvia ja hampaita: Liikaa näkyy foorumeiden gallerioissa, lehdissä kuin jopa kirjoissakin, sellaista mv-kuvaa, joka olisi pimiöaikana päätynyt armotta roskiin. Jo pelkkä kuvien aneeminen sävyala (joka on tämän ajan riesa) ei anna niille oikeutta tulla julkaistuiksi.

Nykyharrastajien (ja ammattilaistenkin) olisi viisainta katsella vanhan liiton mv-kuvia - kuvia jotka ovat sellaisia miksi ne on kuvattu. Järjestään ne kuvat toimivat, mikä ei enää nykyaikana ole aivan itsestään selvyys. Sitten voi katsella näitä omia teoksiaan ja miettiä uudelleen mitä on tullut tehtyä. Paljon hienoja kuvia on jo olemassa, eikä niiden merkitystä omaa kuvaansa luodessa pidä vähätellä - se oma erinomaisuus tuppaa tekemään sokeaksi.

jussi
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Nimenomaan!
Kun mennään kuvaamaan mustavalkoista, näkee kaiken mustavalkoisena. Tähän ei ilmeisesti nykyään päädytä. Tai kai pitäsi naputella henkseleitä ja sanoa: päästä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

OskuK kirjoitti:Nimenomaan!
Kun mennään kuvaamaan mustavalkoista, näkee kaiken mustavalkoisena. Tähän ei ilmeisesti nykyään päädytä. Tai kai pitäsi naputella henkseleitä ja sanoa: päästä.
Itse koen "mustavalkoisen ajattelun" vaikeaksi, jos kädessä on värikuvaukseen kykenevä laite. Ottamalla käteen filmirunko, jossa on mv-filmi, tilanne muuttuu täysin ja kaiken näkee muotoina ja harmaasävyinä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta sen kanssa on vain elettävä.

Siksipä pakkasessa onkin vielä melkoisesti mv-filmiä ja hyllyssä kemioita. Harvaan noita tulee tarvittua, mutta tulee kuitenkin ja olkoot siellä kun hallituskaan ei enempiä protestoi.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itse muotokuvaajana yleensä valaisen kuvani sillä silmällä että niistä voi tehdä halutessaan mustavalkoisiakin, joskus onnistuu paremmin kuin aina, aina ei.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
muikkunen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Mustavalkoisuusbuumista vielä: itse ihmettelen oikeastaan enemmän sitä, että nykyisin usein sotketaan värikuvaa ja mustavalkoista samaan kokonaisuuteen. Ainakin hääkuvaseteissä näkee jatkuvasti väri- ja mv-kuvia sekaisin. Henk.koht. en oikein ymmärrä tätä - yhtenäinen tyyli näyttää aina paremmalta jos on jonkin sortin kokonaisuudesta kysymys, vaikka joku yksittäinen kuva olisikin parempi värillisenä ja toinen taas mustavalkoisena.
ridge

Viesti Kirjoittaja ridge »

Harald II kirjoitti: Itse koen "mustavalkoisen ajattelun" vaikeaksi, jos kädessä on värikuvaukseen kykenevä laite. Ottamalla käteen filmirunko, jossa on mv-filmi, tilanne muuttuu täysin ja kaiken näkee muotoina ja harmaasävyinä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta sen kanssa on vain elettävä.
Voihan sen digikameran laittaa ottamaan MV-kuvia, jolloin takanäytössä näkyy vain mustavalkoista. Tarvittaessa MV-käännöksen voi sitten tehdä kotona kunnolla, tai käyttää vaikka niitä värejä.
Harald II

ridge kirjoitti:
Harald II kirjoitti: Itse koen "mustavalkoisen ajattelun" vaikeaksi, jos kädessä on värikuvaukseen kykenevä laite. Ottamalla käteen filmirunko, jossa on mv-filmi, tilanne muuttuu täysin ja kaiken näkee muotoina ja harmaasävyinä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta sen kanssa on vain elettävä.
Voihan sen digikameran laittaa ottamaan MV-kuvia, jolloin takanäytössä näkyy vain mustavalkoista. Tarvittaessa MV-käännöksen voi sitten tehdä kotona kunnolla, tai käyttää vaikka niitä värejä.
Ei toimi. Se on värikamera ja lopputulos värillinen. Kyse on ajatuksesta.
muikkunen

Harald II kirjoitti:Ei toimi. Se on värikamera ja lopputulos värillinen. Kyse on ajatuksesta.
Kuuluuko tähän puhdasoppisuuteen sitten se, ettei väri-informaatiota sovi hyödyntää mustavalkoversion tekemisessä? Itse kyllä arvostan mahdollisuutta käyttää valikoivasti eri värikanavia.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

muikkunen kirjoitti:
Harald II kirjoitti:Ei toimi. Se on värikamera ja lopputulos värillinen. Kyse on ajatuksesta.
Kuuluuko tähän puhdasoppisuuteen sitten se, ettei väri-informaatiota sovi hyödyntää mustavalkoversion tekemisessä? Itse kyllä arvostan mahdollisuutta käyttää valikoivasti eri värikanavia.
Samma här. Itse asiassa ainoa tapa, jolla "osaan" kuvata nieltäviä mv-kuvia on juurikin värikanavakikkailu - ja ollaan nyt sen verran rehellisiä, että tää oppi tuli vielä Lightroomin presettien kautta, kun olin jo luopunut toivosta ja itkien kahlasin nettiä oljenkortta etsien.

Tosin tajuan kyllä pointin siitäkin, että mv-kuvaus on ehdoton laji. Kaikki parhaat mv-kuvat ovat sellaisia, joita ei voi ajatellakaan värillisiksi - ne on siis pitänyt kuvatakin tuolla haraldilaisella fundamentalistiasenteella. Lähtien nyt vaikka Audrie Hepburnin muotokuvista.
muikkunen

alsalus kirjoitti:Kaikki parhaat mv-kuvat ovat sellaisia, joita ei voi ajatellakaan värillisiksi - ne on siis pitänyt kuvatakin tuolla haraldilaisella fundamentalistiasenteella.
Vaan entäpä jos niitä ei voi ajatellakaan värillisiksi vain siksi, ettei ole nähnyt niitä värillisinä?

Tämän keskustelun inspiroimana käänsin kokeeksi viimeaikaisia värikuviani mustavalkoisiksi. Kun kyse oli kuvista joita pidän hyvinä (eli ne ovat myös väreiltään onnistuneita), väriversio tuntui useimmiten vähän paremmalta. Mutta jos värit eivät miellytä tai tekevät kuvasta sekavan, mv voi olla paljon parempi. Mulla on ehkä se ongelma etten kuvaushetkellä ajattele mv-versioita, ja siksi saatan jättää kuvaamatta ne tilanteet joiden väreistä en tykkää, vaikka niissä voisi hyvinkin olla aineksia mv-kuviin.
Harald II

muikkunen kirjoitti:
Mistä ihmeen puhdasoppisuudesta sinä oikein puhut?
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

muikkunen kirjoitti: Tämän keskustelun inspiroimana käänsin kokeeksi viimeaikaisia värikuviani mustavalkoisiksi. Kun kyse oli kuvista joita pidän hyvinä (eli ne ovat myös väreiltään onnistuneita), väriversio tuntui useimmiten vähän paremmalta. Mutta jos värit eivät miellytä tai tekevät kuvasta sekavan, mv voi olla paljon parempi. Mulla on ehkä se ongelma etten kuvaushetkellä ajattele mv-versioita, ja siksi saatan jättää kuvaamatta ne tilanteet joiden väreistä en tykkää, vaikka niissä voisi hyvinkin olla aineksia mv-kuviin.
Mulla homma menee yleensä niin, että wb+värikanava-kikkailulla vaikeatkin tapaukset saa ihan hyviksi valokuviksi. Tässä esimerkki kuvasta, joka on liian pimeässä ja sekavärisessä valossa kuvattu, mutta säädetty sitten aika rajuilla toimenpiteillä kelvolliseksi potretiksi. MV-käännöksenä kuva on taas pelkästään toivoton tapaus:

http://www.kritiikinuutiset.fi/wp-conte ... 09/021.jpg

edit. laitankin pelkän linkin, kun tuli vähän rajun koikoisena ruudulle.
muikkunen

Harald II kirjoitti:Mistä ihmeen puhdasoppisuudesta sinä oikein puhut?
No tarkoitin vain sitä asennetta, että mustavalkoisia kuvia haluttaessa ajatellaan mustavalkoisesti ja käytetään sellaista välineistöä, joka tekee vain mustavalkoisia kuvia. Tai jotain.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

muikkunen kirjoitti:
No tarkoitin vain sitä asennetta, että mustavalkoisia kuvia haluttaessa ajatellaan mustavalkoisesti ja käytetään sellaista välineistöä, joka tekee vain mustavalkoisia kuvia. Tai jotain.
Aika hankalaa, mun filmikameroillakin pystyi aikoinaan ottamaan sekä mustavalko-että värikuvia......
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Hannu KH kirjoitti:
muikkunen kirjoitti:
Aika hankalaa, mun filmikameroillakin pystyi aikoinaan ottamaan sekä mustavalko-että värikuvia......
Tuo MV vai VÄRI on samanlainen valinta, kuin 20mm vai 50mm?
Monesti sitä katselee maailmaa vain sen laajakulman kautta ja etsii siihen sopivia kuvauskohteita. MV kuvauksessa katselee samoin, mutta etsii valosta niitä piirteitä, joita mustavalkoisuus korostaa.

..
muikkunen

alsalus kirjoitti:Mulla homma menee yleensä niin, että wb+värikanava-kikkailulla vaikeatkin tapaukset saa ihan hyviksi valokuviksi.
Omalle kohdalle on tullut tilanteita, joita ei millään (osaamillani) kikkailuilla saa oikein siedettäviksi, kuten joku karmeiden loisteputkilamppujen ja ties minkä valojen sekoitus. Jos olisi riittävästi taitoa ja kärsivällisyyttä ja aikaa, niin kaipa samaan kuvaan voisi yhdistää eri valkotasapainoja, mutta mulla ei ihan taida kiinnostus riittää.

Mutta sitten on myös näkymiä, ihan luonnonvalossa, joiden väreistä en vain tykkää. Esimerkiksi kesällä pilviharson peittämä taivas yhdistettynä maiseman kylmiin väreihin, tai ihmisten vääränväriset vaatteet...
Vastaa Viestiin