Passikuvaus ammattilaisten hommaa?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Viime vuonna tehty kysely. Mutta eiköhän tommonen koppikin olisi mahdollista tehdä, kuitenkin se että homma nojaa täysin automatiikkaan on aika riskiä. Ei homman tarvi kusta kuin 1/20:stä ja se alkaa varmasti *sensuroitu* kun sitten siellä on sitä yhtä varten pakko olla studio ja koulutettu henkilöstö. Lisäksi joku koppi missä pitää painella nappuloita niin eläkeläiset ovat siellä jokatapauksessa sen tunnin jos joku ei ole niitä auttamassa.

Emmäkään tota 70€ / nuppi ymmärrä mutta jotenkin perustelivat sen että virkamies ei tee kuin yhden suorituksen tunnissa tms :)

Hatter, joo eipä toi tuntuisi olevan aika kysymys. Itsekkin kuvasin koko Kaakkois-Suomen ELY-keskukset läpi 4:ssä päivässä (5:ssä eri kaupungissa kaiken lisäksi), siinä oli joku 1500 henkilöä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

jyrbba kirjoitti:Viime vuonna tehty kysely. Mutta eiköhän tommonen koppikin olisi mahdollista tehdä, kuitenkin se että homma nojaa täysin automatiikkaan on aika riskiä. Ei homman tarvi kusta kuin 1/20:stä ja se alkaa varmasti *sensuroitu* kun sitten siellä on sitä yhtä varten pakko olla studio ja koulutettu henkilöstö.
meinaatko että aloitusviestin esimerkkikuvien ottamiseen tarvitaan koulutettu henkilö? vai riitääkö maahan pultatut valot + kamerajalusta ja vielä etälaukaisin jonka napista painetaan...

aika isoa virheprosenttia ehdottelet. katsohan tästä esimerkki mitä euron veppikamera osaa:
http://www.youtube.com/watch?v=ronIHzsyBhc

ai niin, pitää muistaa että valtion laitoksissa on omat säännöt ja siellä kukaan ei saa kenkää kun tietojärjestelmäuudistukset kusee vuosi vuoden jälkeen, khrmkela! mikäs siellä suojatyöpaikkaa suojellessa ja hiekkaa rattaisiin heitellessä on köllötellessä.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Jenkeissä (Kalifornia) ja Uudessa Seelannissa ajokorttikuvat otettiin ihan paikanpäällä virkailijan toimesta eikä siihen mennyt kuin muutama minuutti. Toimistoon oli viritetty valkoinen tausta ja kuvauslaitteena taisi olla jokin perus pokkari. Ei se laatu tietysti ollu mitään mahtavaa, mutta kyllä ne noita tässä säikeessä olleita kuvaamon ottamia kuvia vastaa eikä tuo oman passin kuva ole sen erikoisempi kuin nuo ajokorttikuvat. En tosin tiiä että onko passikuvat sitten jotenkin vaativampia, mutta luulisin että ainakin ajokorttikuvat onnistuisi myös Suomessa poliisilaitoksella edullisesti ihan samalla tavalla jos vain poliisi niin haluaisi.

Lisäksi usean maan maahantulotarkastuksissa kuvat otetaan ihan webbikameraa vastaavalla kameralla.
Viimeksi muokannut jmjh, Heinä 03, 2012 8 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

TheHatter kirjoitti:
oh6jih kirjoitti: Ei se ole mitään soopaa. Meille demottiin tuota poliisin tulevaa digisysteemiä ja siellä oli juuri tuon tyyppinen kuva esimerkkinä, mikä ei tule menemään läpi (eikä siis pitäisi mennä nytkään virkailijan tarkistamana). Kasvojen molempien puolien tulee olla saman valoisia.

(ps. otan itse n. 1 passikuvan / vuosi eli sikäli mulle on ihan sama kuka ne kuvaa...)
Sikäli totta, että pitäisi olla edestä valaistu, mutta mielestäni ei tuo esimerkkikuva ole vielä niin toispuoleinen, että aiheuttaisi hylkäyksen. Onhan tuossa verrokkikuvassakin toisella puolella hieman enemmän valoa.
Nää on just niitä tulkintaeroja mitä on eri virkailijoiden välillä jatkuvasti. Mun mielestä se on liian toispuoleinen. Eräs kollega on tässä vuosien aikana keräillyt eri kuvaajilta hylättyjä passikuvia, ja käynyt nipun kanssa aina silloin tällöin poliisiasemalla kertoen että pinossa on sekä hylättyjä että hyväksyttyjä kuvia, ja kysynyt että mitkä kuvat olisivat heidän mielestään hyväksyttyjä. Käytännössä kaikki hylätyt kuvat hyväksyttiin, tosin eri virkailijoiden toimesta. Jotkut hyväksyivät tietämättään itse hylkäämiäänkin kuvia. varmaan ihan tuttu juttu kaikille työkseen passikuvia ottaneille.

Tulevassa koneellisessa hyväksynnässä on se etu että hylätty kuva on todennäköisesti viikonkin päästä hylätty, ja päästään näistä tulkintaerimielisyyksistä eroon.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

oh6jih kirjoitti:Käytännössä kaikki hylätyt kuvat hyväksyttiin, tosin eri virkailijoiden toimesta. Jotkut hyväksyivät tietämättään itse hylkäämiäänkin kuvia. varmaan ihan tuttu juttu kaikille työkseen passikuvia ottaneille.
Näin juuri, tämän vuoksi itse tykkäisinkin, että tulisi se web-kamera pöydänkulmalle, millä se virkailija ottaa itse ne kuvat. On aivankin törkeäää, että ihmistä jonotetaan parhaimmillaan tunteja passijonossa ja sitten hylätään kuvat jonkun muotoseikan vuoksi ja seuraavana päivänä alkaa jonotus uudelleen.
Kaikki tämä vain siksi, että virkailijalla oli ikävä aamu ja rontti-kissa kusi muroihin.

Ymmärrän kyllä fotokaupanliiton yritysten murheen asiassa. Suomessahan otetaan vuosittain 500 000 passikuvaa ja sellaiset 100 000 ajokorttikuvaa, lisäksi vielä harvinaisemmat kelakortit ja henkilöllisyystodistukset. Tuo on hyvä business. Jo Tampereenkin kokoisessa kylässä passikuvaaja repii helposti reilusti yli sadantuhannen liikevaihdon pelkillä passikuvilla, jos ahkerasti ottaa ja siihen profiloituu.

Kuten vielä sanottu, tulossa kuitenkin on se koneellinen hyväksyntä, joten miksi tuhlata siihen rahoja, kun samalla hinnalla voisi tehdä joka viraston tiskille tuollaisen kuvauslaitteen, jossa olisi se hyväksyntäsofta.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Löyhästi aiheeseen liittyen miten kuvasin juuri omat "viralliset" kuvat:

-Kamera jalustalle kohden valkoista seinää
-Seinää vastapäätä ikkuna josta pilvisen ilman kesäistä valoa sisään
-Selkä lähes seinää vasten ja vitkalaukaisimella kuva

Hyvin kelpasi, ei ongelmia.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
onnela

Viesti Kirjoittaja onnela »

Eilen sitten oma kokemus tästä. Itse otettu kuva onnistui sinällään tosi hyvin, mutta ilmeisesti printtilaatu jätti toivomisen varaa.

-> lähimpään valokuvausliikkeeseen otattamaan "ammattilaisella" kuva (kuvaliikkeen myyjä, en rinnastaisi tässä yhteydessä kylläkään välttämättä ammattivalokuvaajaan).

Hintaa 20€, kuva suoraan sanoen surkea omaan verrattuna.

Tokihan tuloste oli sitten teknisesti kohdallaan eli ei siinä mitään.

Harmitti vaan kun itse otettu kuva oli kuvana paljon paljon parempi, minkä poliisilaitoksen virkailijakin totesi...

Itsekin uskoisin, että tuo kuvan ottaminen suoraan digitaaliseksi olisi ihan oikeastikin realistinen vaihtoehto ja täysin järjestettävissä. Sen verran yksinkertainen operaatio tuo oli hoitaa kotona yksin kombolla itselaukaisin + salama + järkkäri ja 50mm objektiivi...

Noh, kai sitä vois investoida 1k€ printteriin niin voi viiden vuoden päästä säästää 20€. :D
Nikon D610 + Sony RX100
Blogi: http://www.onnela.org
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Toisaalta onko sillä nyt niin väliä minkälainen kuva siinä passissa on kunhan se on passiviranomaisen hyväksymä. Otetaan muotokuvat sitten erikseen.

Hatuntekijälle sellainen heitto, että tuskin olet ottanut yhtään passikuvaa yhdellekään ranskalaiselle tai puolalaiselle. Eikä siellä öljynjalostamollakaan mitään passikuvia oteta. Passi on passi ja kulkukortti on kulkukortti. Jokainen yritys voi itse päättää minkälainen kuva kelpaa kulkukorttiin. Olkoon se sitten vaikka kulkukoiran kuva. Passikuvan kelpoisuudesta päättää sitten viranomainen.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Muutamat kuvat olen itse ottanut ja tulostanut canon-halpis-kotitulostimella halpispaperille. Aina mennyt läpi. Myös viimeksi vauvasta ottamani kuva, joka ei täyttänyt edes sääntöjä (katse kameraan, hartiat suorassa jne). Poliisin sivuilta löytyy ohjeet mitoista yms. ja niitä noudattamalla pitäisi kyllä onnistua keneltä vaan.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

mremonen kirjoitti: Hatuntekijälle sellainen heitto, että tuskin olet ottanut yhtään passikuvaa yhdellekään ranskalaiselle tai puolalaiselle. Eikä siellä öljynjalostamollakaan mitään passikuvia oteta. Passi on passi ja kulkukortti on kulkukortti. Jokainen yritys voi itse päättää minkälainen kuva kelpaa kulkukorttiin. Olkoon se sitten vaikka kulkukoiran kuva. Passikuvan kelpoisuudesta päättää sitten viranomainen.
Passikuvia olen ottanut sekä ranskalaisille, että puolalaisille ydinvoimalan rakentajille. On joukossa ollut jokunen saksalainenkin. Kulkukorttikuvat nuo ottavat ihan itse siellä vartiokopilla, siihen ei muiden ottamat kelpaa.

Noille on työnantaja maksanut passikuvauksen. Sitä en tiedä, että mitä kuvilla tekevät, mutta virallisia passikuvia nuo haluavat. Ehkäpä ne sitten semmoiseen passiin päätyy aikanaan.

Enkä mä kyllä ole sanonut, että tuolla jalostamolla missä kävin, olisi passikuvia otettu, mutta samalla aparaatilla sellainen hoituisi siellä virastossakin. Kun sen kuvan on ottanut ja hyväksynyt virkailija, niin jo pitäisi kelvata.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

TheHatter kirjoitti:Passikuvia olen ottanut sekä ranskalaisille, että puolalaisille ydinvoimalan rakentajille. On joukossa ollut jokunen saksalainenkin. Kulkukorttikuvat nuo ottavat ihan itse siellä vartiokopilla, siihen ei muiden ottamat kelpaa.
OK. Luulisi, että siellä olisi passit olleet jo hoidossa, kun ovat tänne asti päässeet. Tosin voimala on sen verran myöhässä että jos ei alunperin ole ollut tuoretta 10-vuoden passia, niin uusiminen on ollut edessä.
TheHatter kirjoitti:Enkä mä kyllä ole sanonut, että tuolla jalostamolla missä kävin, olisi passikuvia otettu
Jahs. Käsitin väärin kun kirjoitit "muutaman minuutin kuluttua kaulassani roikkui passikuvalla varustettu kulkulupa."
TheHatter kirjoitti:, mutta samalla aparaatilla sellainen hoituisi siellä virastossakin. Kun sen kuvan on ottanut ja hyväksynyt virkailija, niin jo pitäisi kelvata.
Tuo on totta ja yksinkertaistaisi asioita. Kun kerran sitä paperikuvaa ei enää tarvita.
onnela

Viesti Kirjoittaja onnela »

mremonen kirjoitti:Toisaalta onko sillä nyt niin väliä minkälainen kuva siinä passissa on kunhan se on passiviranomaisen hyväksymä. Otetaan muotokuvat sitten erikseen.
Juu, eipä sillä periaatteessa mitään väliä olekaan. :) Senpä takia modernissa maailmassa tuon voisi tosiaankin hoitaa siinä luukulla. ;-)
harrin kirjoitti: Muutamat kuvat olen itse ottanut ja tulostanut canon-halpis-kotitulostimella halpispaperille. Aina mennyt läpi. Myös viimeksi vauvasta ottamani kuva, joka ei täyttänyt edes sääntöjä (katse kameraan, hartiat suorassa jne). Poliisin sivuilta löytyy ohjeet mitoista yms. ja niitä noudattamalla pitäisi kyllä onnistua keneltä vaan.
Juups, joku probleema tossa allekirjoittaneen tulostimessa eilen oli, että suolti kelpaamatonta jälkeä. Alkuperäiskuvassa ei ollut kohinaa eikä rasteria, mutta kyllähän kun itsekin tuon kokeeksi uudelleen sisään tulosteesta skannasin niin ei jälki ole niin priimaa kuin yleensä on ollut. Sääli. Parikymppiä tuhraantui ihan turhaan, koska kuva oli täysin kunnossa.
Nikon D610 + Sony RX100
Blogi: http://www.onnela.org
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Uudessa Kameralehdessä itkee päätoimittaja Vivolin hyljättyjä passikuviaan. Itse en olisi niin huonoja kuvia päästänyt käsistäni. Selvästi hyljättävät kuvat.
Silmälasin sangat ovat ihan silmässä kiinni, sitä ei sallita. Tämä asia on tullut esille viranomaisten passikuvaajille järjestämällä passikuvauskurssilla. Tätä asiaa eivät harrastelijat ja näköjään kurssin käymättömät kuvaajatkaan tiedä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JaskaH

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Passin uusiminen tuli ajankohtaiseksi viime viikolla. Paikallisessa poliisilaitoksessa on onneksi automaattinen kuvauskoppi alakerrassa, koska erinäisten yhteensattumien summana hakemuksella oli melkoinen kiire. Järkeilin, että laitoksen kellarissa olevan kopin kuvat todennäköisesti hyväksytään yläkerrassa.

Kopissa oli asianmukainen tausta, tasainen valaistus ja korkeussäädöllä varustettu jakkara. Kuvausikkunan reunoilla oli symbolit silmien kohdalla, joiden avulla jakkara säädettiin oikealle korkeudelle. Tämän jälkeen koppia komennettiin ottamaan kuva kosketusnäytössä olevalla painikkeella. Pokkari räpsähti ja mustesuihku tulosti kontrastiltaan melko heikon setin kuvia. Kopin kuvien hinta oli 8 euroa - maksu joko kolikoilla tai kortilla.

Jos olisi ollut hieman enemmän aikaa käytettävissä, olisin toki harrastuksen vuoksi ottanut ja tulostanut kuvat itse. Canonisteille mainittakoon, että Magic Lanternissa on erillinen cropmark-tiedosto passikuvia varten, jonka avulla on helppo siirtää kamera oikealle etäisyydelle.
Vastaa Viestiin