Jos sellainen olisi mahdollista niin kyllä se olisi jo keksitty...=)
No itseasiassa hexachrome-painatuksella, jossa syaanin, keltaisen, magentan ja mustan lisäksi painetaan vaalean vihreällä ja oranssilla... päästään muistaakseni n. 98% adobeRGBn gamutista.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
esaj kirjoitti:Lisäyksenä vielä värien "sammumisesta". Kokeilkaapa ottaa kirkkaista väreistä värikopio. Hyvän esimerkin saa huomioväri -tusseilla, näitähän on kirkkaita keltaista, punaista, vihreää jne. värisiä. Värjäätte A4:lle ja otatte tästä värikopion. Arvaatte varmaan miten käy.
Tai toisena esimerkkinä pelastusliivien oranssi. Ei tarvitse edes kuvata tai ottaa kopiota, riittää kun katsoo Pantonen muuntokartasta kirkasta oranssia vastaavan CMYK-sävyn, eli parasta mitä neliväripainolla saadaan aikaan.
esaj kirjoitti:Lisäyksenä vielä värien "sammumisesta". Kokeilkaapa ottaa kirkkaista väreistä värikopio. Hyvän esimerkin saa huomioväri -tusseilla, näitähän on kirkkaita keltaista, punaista, vihreää jne. värisiä. Värjäätte A4:lle ja otatte tästä värikopion. Arvaatte varmaan miten käy.
Tai toisena esimerkkinä pelastusliivien oranssi. Ei tarvitse edes kuvata tai ottaa kopiota, riittää kun katsoo Pantonen muuntokartasta kirkasta oranssia vastaavan CMYK-sävyn, eli parasta mitä neliväripainolla saadaan aikaan.
Sehän on.. hmm.. ruskea.
Juu, ei kannata ihmetellä jos näyttö, joka vain ystävällisesti simuloi painojälkeä, ei näytä kovin kirkuvalta, ja ei siinä paljoa auta jos konversion jälkeen vetää saturaatiosäädöt taas tappiin...se olisi vähän kuin vääntäisi pihdeillä mopon nopeusmittarin neulan 90 asteen kulmaan ja sanoisi että nyt taas kulkee...