Tuohan olikin ihan mainio sivu tähän keskusteluun. Mielenkiintoista oli se, että tuon sivun testikuvilla minunkin monitori näytti sRGB kuvat lähes täsmälleen samanlaisena tägättynä ja un-tägättynä. Sen mukaan siis minun monitorin profiili pitäisi olla varsin lähellä sRGB:tä.
Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa muutamilla omilla kuvillani, jotka ovat sRGB profiilissa. Kuvat näyttävät erilaisilla kun niitä katselee värihallitulla FiroFoxilla ja värisokealla Exploderilla. (Eli siis käytännässä sama skenario kuin tuon testisivun "sRGB Standard RGB 2.2 gamma" kuva hiiren kursorilla vaihdeltuna). Minun kuvassani punaiset näkyy ylisaturoituneena ilman värihallintaa.
Mitenkäs muilla? Näettekä mitään eroa tässä kuvassa, jos katsotte sitä FF3:lla ja Exploderilla.
juvan kirjoitti:
Mitenkäs muilla? Näettekä mitään eroa tässä kuvassa, jos katsotte sitä FF3:lla ja Exploderilla.
Jos ei aivan rinnakkain katsele niin eroa ei huomaa...
Näin minullakin. Oravan punertavien karvojen värikylläisyydessä eron lähinnä huomaa, mutta ei ne värihallitsemattomassa selaimessakaan ylitsevuotavan punaiset ole.
Näin minullakin. Oravan punertavien karvojen värikylläisyydessä eron lähinnä huomaa, mutta ei ne värihallitsemattomassa selaimessakaan ylitsevuotavan punaiset ole.
Juuri nuo punertavien karvojen väri minuakin häiritsee. Ei se ero mikään valtava ole, mutta omasta mielestäni häiritsevä, ja huomaan sen vaikka oikea kuva ei olisi vieressä referenssinäkään. Ehkä sitä katsoo omia kuvia hieman kriitisemmin kuin toisten kuvia.
Mulla niissä ei kyllä mitenkään päin huomaa mitään eroa...
Firefoxista on uusin versio, explorerista en tiiä, kun en koskaan muutoin käytä... mutta tää onkin ihan tavallinen läppärinäyttö, tosin oon tänkin värikalibroinu...