Studiosalamat
-
Minusta se seisontavalo on jotenkin söpö nimitys juuri siksi, että se kuvastaa sitä kuinka salamat on "parkkeerattu" siksi aikaa. Eli eivät ole välähtämässä.
Kyseessä on yleinen kielen ilmiö, erittäin suppean käytön välineistöstä käytetään lempinimenä muualta analogian kautta lainattua sanastoa. Esimerkiksi wokkipannu kupuvarjostimen (dish) nimenä.
Kyseessä on yleinen kielen ilmiö, erittäin suppean käytön välineistöstä käytetään lempinimenä muualta analogian kautta lainattua sanastoa. Esimerkiksi wokkipannu kupuvarjostimen (dish) nimenä.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Muuntajaa..kondensaattoreita..jotain muuta.. savulla tai ilman.fiero kirjoitti:Oletettavasti puhutaan Elinchromesta? Millasia huoltoja olet joutunut teettämään?
Taitaapi kuitenkin olla keskimäärin se 1 kpl/vuosi..mutta kuitenkin. Näppäriä kapistuksia, mutta pieni tehonsäätöalue (EL 500), yhden olen ostanut käytettynä, muut ovat olleet uusia. Positiivinen loppusaldo on tärkein.
-
Meilläkin posahti yksi elinchrome viime kuvauksissa. Vika on tosin vielä korjaamatta. Onko sveitsiläinen laatu siis todella näinkin hyvää, kun tuntuis että sitä sutta ois enemmänkin liikenteessä?
Jos jollain on vastaavia kokemuksia, niin nyt vois vaikka avautua. Vois olla hyötyä kun ollaan huoltoon päin seuraavan kerran yhteydessä.
Jos jollain on vastaavia kokemuksia, niin nyt vois vaikka avautua. Vois olla hyötyä kun ollaan huoltoon päin seuraavan kerran yhteydessä.
-
- Viesti:
Tunnen jokusen harrastelijan, joka kuvailee elinkalla ilman ongelmia. Muita ammatikseen kuvaavia jututettuani tuntuu peli olevan semmonen, että ainakin 1 varasalama pitäis olla käytössä.fiero kirjoitti:Meilläkin posahti yksi elinchrome viime kuvauksissa. Vika on tosin vielä korjaamatta. Onko sveitsiläinen laatu siis todella näinkin hyvää, kun tuntuis että sitä sutta ois enemmänkin liikenteessä?
Ainaskin mun viissataset käy tosi kuumana, tuskin kättä kärsii ja hajukin (sähkölaiteen "tekninen") on kuvauksen jälkeen aikamoinen...ihmekin olis jos ei jotain aina välillä poksahtaisi.
Yks salama on semmonen, ettei sitä voi viedä ulkokuvauksiin varjoon kesälläkään, lakkaa yksinkertaisesti toimimasta. Kun sen tuo takaisin sisätiloihin, niin toimii ihan niinkuin muutkin. Tapaankin kirjoitella tussilla salaman kuoreen huoltohistorian sun muut havainnot että nappaa oikean mötikän kainaloon kun lähtee liikenteeseen...
-
Olen ihmetellyt itse samaa, elinchromet käyvät aika kuumana.
Eniten ihmetyttää elinchromejen saundi lähdöissä. Ihan kun joku stumppais shamppanjalasin pyyhkeen sisällä täysiä päin seinää ja se menis tuhannen päreiksi.
Mutta kyllä noi mun omat aatamin aikaiset Henselitkin lämpenee, toki ei ihan niin paljoa kuin elinchromet. Varmaan tuo vähän riippuu siitä miten tehokasta ohjausvaloa käyttää. Kun lopettaa kuvauksen, ei kannata ihan heti alkaa laittaa kamoja nippuun, koska silloinhan lasitavara menee helpoiten rikki kun se on polttavan kuumaa.
Eniten ihmetyttää elinchromejen saundi lähdöissä. Ihan kun joku stumppais shamppanjalasin pyyhkeen sisällä täysiä päin seinää ja se menis tuhannen päreiksi.
Mutta kyllä noi mun omat aatamin aikaiset Henselitkin lämpenee, toki ei ihan niin paljoa kuin elinchromet. Varmaan tuo vähän riippuu siitä miten tehokasta ohjausvaloa käyttää. Kun lopettaa kuvauksen, ei kannata ihan heti alkaa laittaa kamoja nippuun, koska silloinhan lasitavara menee helpoiten rikki kun se on polttavan kuumaa.
-
- Viesti:
Mullakin on 250Wattiset ohjus-Walot ja toisen tasovalon edessä -2 aukkoa vievät LEE:n kalvot ja sitäkin pitää välillä poksutella täysillä, hunajakennot ovat myös aikamoiset lämmönkerääjät, varsinkin 8-asteiset värikalvolla varustettuna.....fiero kirjoitti:Olen ihmetellyt itse samaa, elinchromet käyvät aika kuumana.
-
- Viesti:
Mulla on kolmen 500ws:n elinchromen setti, joista on palanut yksi muuntaja viiden vuoden aikana. En kuvaa ammatikseni, siksi noiden käyttötuntien määrään nähden tuokin on ollut aika paljon mielestäni. Parilla viime kerralla yksi noista on alkanut jotenkin jumitella, sellaista toimii-ei toimi arvontaa. Kun sitä on pitänyt vähän aikaa pois päältä, niin homma on taas luistanut. Omien kokemusten ja noiden HannuKH:n kommenttien perusteella tuntuu, että yhden varapään hommaaminen ei olisi haitaksi.
"Näihin kuviin, näihin tunnelmiin"
-
Palataanpas vielä tuohon aggregaattisysteemiin. Eli onko kenelläkään tuollaisesta omakohtaista kokemusta. Tuo Walimexin keikkasetti on sen verran rajoittunut, että olen harkinnut pykälää monipuolisemman verkkovirtakäyttöisen setin hankkimista ja tuon laajentamista rahatilanteen salliessa pienellä aggregaatilla. Esimerkiksi tällaisen [Aggrekaatin] luulisi tuottavan riittävän laadukasta sähköä. Tuo on kyllä pari kertaa niin kallis kuin "perusmalli" mutta 200e lisäsijoitus koko setin hinnassa ei ole aivan mahdoton.
-
Aikoinaan valokuva.netin puolella oli puhetta samasta asiasta. Studiosalamat ovat erittäin herkkiä laitteita ja aggregaattorin pitää olla erittäin laadukas ettei se hajoita vehkeitä. Jollain halvoilla esim. walimexin salamalaitteilla vois asiaa kokeilla, mutta mitään kalliimpia juttuja en heti lähtis kokeilemaan. Voi olla kallista pauketta.
Toinen vaihtoehto olisi hyvälaatuinen ja tehokas invertteri ja auton akku, silloin siniaaltokin pysyisi paremmin kasassa. Huono asia on paino ja parempien invertterien hinnat.
Toinen vaihtoehto olisi hyvälaatuinen ja tehokas invertteri ja auton akku, silloin siniaaltokin pysyisi paremmin kasassa. Huono asia on paino ja parempien invertterien hinnat.
-
Käsittääkseni tuo edelle linkittämäni aggregaatti toimii juuri noin, eli aggregaatti tuottaa 12V tasajännitteen joka invertterillä muunnetaan vaihtovirraksi. ja kumpaakin jännitettä saa laitteesta ongelmitta pihalle.fiero kirjoitti:Toinen vaihtoehto olisi hyvälaatuinen ja tehokas invertteri ja auton akku, silloin siniaaltokin pysyisi paremmin kasassa. Huono asia on paino ja parempien invertterien hinnat.
Jostain sivuilta löytyi tällaista mainosta:
"Light weight 14kgs, small, and quiet (54 dbs), pure sine-wave output. Low cost but high quality"
Jostain olisi tietenkin mukava nähdä ihan mitattua tulosta.
-
Juu no tästä juuri kaipaisin sitä tietoa, eli onnistuuko. Tuo katselemani Walimexin setti kattaisi 2x350Ws + 1x250Ws salamat, ja kaavailemaani keikkakäyttöön riitäisi nuo 2x350Ws salamat eli niihin pitäisi riittää potkua. Mulla ei ole hajuakaan millaisia virtoja nuo verkosta imevät.fiero kirjoitti:Montako salamaa meinaat ajaa tuollaisella? Meinaan vaan että joskus aikoinaan kun noista puhuttiin, niin ne tehot taisi pyöriä jossain 1500-2000w tienoolla ja kysymys oli n. 2-3 salaman kytkemisestä.
Viimeksi muokannut JuhaH, Helmi 24, 2006 14 : 59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
-
Toisaalta, jos tässä ihan peruskoulumatikkaa alkaa käyttämään, niin nuo kaksi salamaa täydellä teholla välähtäessään vievät energiaa 700Ws ja jos tuo kulunut energia ladataan sekunnissa konkkiin, niin tehoa kuluu 700W+elektroniikan hukkateho, eli pahimmassakin tapauksessa luokkaa 900W. Noiden Walimexien kiertoaika tuskin on yhtä sekuntia, eli 200-300W tehot lienevät huomattavasti lähempänä totuutta. Toki sitä virtaa uppoaa latauksen alkuvaiheessa enemmän kuin loppuvaiheessa mutta tuskin 1kW aggrekaatilla isoja ongelmia pitäisi tulla.
-