adapteri kirjoitti:Miksi kuvasta pitää kropata jotakin?
V1:n kanssa 50-500 millinen on sellainen sopiva yleiskäyttöinen objektiivi. Eikä ikinä tarvitse kropata.
No se ei ole enää sellainen tele mikä mahtuu mun V1:n laukkuun :)
Minulla on 50-500 milliselle oma laukku ja V1 mahtuisi siihen. Toistaalta, mitä sitä laukulla tekee, kun kerran valokuvaa. Tarpeeksi yleiskäyttöinen objektiivi, niin sitähän ei tarvitse vaihtaa kuin kotona kuvaamaan lähtiessä.
Sitä paitsi 50-500 millistä ei saa kiinnittää V1:een. V1 pitää kiinnittää objektiiviin. Tällöin se laukkukin pitää olla objektiiville ja kaikki muukin suunnitella siitä lähtien.
adapteri kirjoitti:Miksi kuvasta pitää kropata jotakin?
V1:n kanssa 50-500 millinen on sellainen sopiva yleiskäyttöinen objektiivi. Eikä ikinä tarvitse kropata.
No se ei ole enää sellainen tele mikä mahtuu mun V1:n laukkuun :)
Minulla on 50-500 milliselle oma laukku ja V1 mahtuisi siihen. Toistaalta, mitä sitä laukulla tekee, kun kerran valokuvaa. Tarpeeksi yleiskäyttöinen objektiivi, niin sitähän ei tarvitse vaihtaa kuin kotona kuvaamaan lähtiessä.
Sitä paitsi 50-500 millistä ei saa kiinnittää V1:een. V1 pitää kiinnittää objektiiviin. Tällöin se laukkukin pitää olla objektiiville ja kaikki muukin suunnitella siitä lähtien.
No mulla kuitenkin nykyään on enemmän nuo alle 150mm polttovälit käytössä, joten kyllä se tele varmaan olis laukussa enemmän :)
Tosin, V1sen hinta on kohta niin vähän, että mikäs siinä jos ostaa yhden rungon per lasi. Ite ainakin varmaan teen niin, että ostan S1:n varmaan tuohon V1:n rinnalle. Riippuen paljolti siitä, että minkälainen se S1:n käli on.
Itse olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen m43 -> Nikon 1 -vaihtoprosessiin.
Tokihan noissa Panasonicin rungoissa tykkäsin siitä, että kaikki säädöt oli oikeastaan ihan suoraan nappuloiden takana.
Toisaalta, olen huomannut, Nikon 1:llä kuvaaminen on tosi huoletonta ja kivaa. Syväterävyyden hallinta ei tietenkään ole samalla tasolla, mutta kyllä tämä järjestelmä sopii tuohon peilillisten Nikonien kylkeen paremmin.
Tällä hetkellä on kasassa V1 + J1 -rungot ja 10-30, 30-110 ja 10 -lasit. Tällä viikolla tulee vielä tuo 18,5 ja FT1. Salama on vielä harkinnassa.
Hämärässä tarkentaminen ei noilla zoomilaseilla ole kovinkaan toimivaa valitettavasti, mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään. Tässä kohtaa mielestäni vanha m43-settini toimi paremmin. Liikkuvat kohteet ulkona onkin sitten ihan toinen tarina. :)
Tämä kahden rungon yhdistelmä tuntuu myös varsin toimivalta. Pannarilla tuo J1 menee ihan loistavasti takin taskuun ilman, että sitä oikeastaan edes huomaa. J1 tuli kuitenkin hommattua lähinnä vaimolle pokkarinkorvikkeeksi kun halusin tuon pannarin joka tapauksessa ja tuosta kombosta oli aika hyviä tarjouksia.
Kyllä Nikonin valitsema tie tuntuu loppujen lopuksi erittäin onnistuneelta ja loogiselta, vaikka itsekin ehdin valinnan jo tyrmäämään lähinnä kennokoon ja rampautettujen kontrollien osalta...
Nikonin 1 v1 + 18.5 linssi ollut muutaman viikon käytössä ja kokeilin tänään noita videon vaihtoehtoja.
Muilla kuvataajuksilla tulee "puhdasta jälkeä" mutta tuolla 1080/60i taajudella kuva pätkii ja pikselöityy. Johtuuko vääristä asetuksista vai jostain muusta?
sa37602 kirjoitti:Nikonin 1 v1 + 18.5 linssi ollut muutaman viikon käytössä ja kokeilin tänään noita videon vaihtoehtoja.
Muilla kuvataajuksilla tulee "puhdasta jälkeä" mutta tuolla 1080/60i taajudella kuva pätkii ja pikselöityy. Johtuuko vääristä asetuksista vai jostain muusta?
Äkkiseltään tulisi mieleen, että muistikortti on liian hidas. Mitä muistikorttia käytät?
Kokeilin tuossa äsken media playerin kautta toistoa ja toimi normaalisti..eli "vika" näyttäisi olevassa tuossa QuickTime player ohjelmassa..kiitos neuvoista
Koska kuvailen pääsääntöisesti maisemaa olisi V1:n kaveriksi mukava hankkia tuo 10/2,8 -pannari jo koonkin vuoksi, jollain Lapin vaelluksella on paljon mukavampi kulkea kun saa kameran repun sivutaskuun. Minusta vaan nykyinen hinta n. 270 Eur on aika korkea, ainakin kun vertaa koko kahden obiskan Anttilan settiin. Mitenkähän näiden objektiivien hintakehitys on mennyt, putoavatko hinnat ja millä aikavälillä? Vai onko huhuja että tulisi jotain kolmannen osapuolen vastaavaa tuotetta markkinoille?
Reijol kirjoitti:Koska kuvailen pääsääntöisesti maisemaa olisi V1:n kaveriksi mukava hankkia tuo 10/2,8 -pannari jo koonkin vuoksi, jollain Lapin vaelluksella on paljon mukavampi kulkea kun saa kameran repun sivutaskuun. Minusta vaan nykyinen hinta n. 270 Eur on aika korkea, ainakin kun vertaa koko kahden obiskan Anttilan settiin. Mitenkähän näiden objektiivien hintakehitys on mennyt, putoavatko hinnat ja millä aikavälillä? Vai onko huhuja että tulisi jotain kolmannen osapuolen vastaavaa tuotetta markkinoilla?
Osta käytettynä tai kitistä. Uudemmissa kiteissä tuota pannaria ei kyllä ole enää vaihtoehtona, että halvemmalla saat kun ostat verkkokaupasta punaisen kitin ja saat vielä vararungon kaveriksi :) http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... objektiivi
Tuo V1-tuplakittikin on netanttilassa poistomyynnissä ja siksi se on niin halpa. Kuten tuo punainen J1 tuolla verkkokaupassa.
Huh, mitähän sanoisi hinnoittelusta? Tuolla tavoin J1 rungon hinnaksi tulee -39 Eur, eli he maksavat sen verran kun otan tuon riesakseni. Saivat ylipuhuttua, tuolla hinnalla kamera ja objektiivi saa olla vaikka oranssi.
Edit: Mikähän vastarannan kiiski minäkin olen, noita kameroita on myyty tänään kaksi ja sitä ennen yksi heinäkuussa. Nuorempanakin filmiaikoina minun piti ostaa Minolta kun kaikilla muilla oli Nicanon. Jostain syystä ihmiset vieroksuvat tätä mallia. No se on heidän murheensa, sainpahan halvalla objektiivin takatulpan johon on integroitu kamera. Ja ainakin minulle riittävän hyvä sellainen.
Vihjeeksi muille, Verkkokauppaan jäi vielä noita yli 25 kpl.
kribe kirjoitti:Pohdin tässä mustan J1 + 10/2.8 ostamista. Ei sekään paljoa maksa.
Melkein ostin tuon punaisen setin, mutta onneksi löyty täältä foorumilta käytetty 10/2.8.
S1 tai J3 on kuitenkin ostoslistalla, koska niissä on se wifi-mokkulan käyttömahdollisuus. Samalla sit voi pistää laajiksen toiseen runkoon ja telen toiseen runkoon :)
Olen jokusen aikaa ollut ostamassa parempaa pokkaria vanhan tilalle, esim Canon S100:sta.
Mutta aloin sitten kiinnostumaan tuosta J1:stä 10mm linssillä, olisikos se vaihtoehto? Joo, zoomia ei olisi, mutta miten arvioisitte kuvanlaatua tuohon canoniin verrattuna?
Löytyykö j1:seen hyvää vyökoteloa, että kulkisi näppärästi mukana?
subpixel kirjoitti:Olen jokusen aikaa ollut ostamassa parempaa pokkaria vanhan tilalle, esim Canon S100:sta.
Mutta aloin sitten kiinnostumaan tuosta J1:stä 10mm linssillä, olisikos se vaihtoehto? Joo, zoomia ei olisi, mutta miten arvioisitte kuvanlaatua tuohon canoniin verrattuna?
Onhan se J1:n kuvanlaatu hitusen parempi jos mukaan ottaa sen, että S100:n laajakulman valovoima on aukon verran parempi, joten siinä voi periaatteessa käyttää pienempää herkkyyttä.
J1 mahtuu noihin lowepron pienempiin laukkuihin mitkä saa myös vyölle.
Se on aika erilainen vehje kuitenkin. S100 on selvästi pienempi ja hitaampi.
Minä tykkään pienestä nopeasta kamerasta pienellä hyvällä optiikalla jossa automatiikka toimii tosi hyvin. Kiinteällä optiikalla se on hyvin huoleton paketti.
subpixel kirjoitti:Olen jokusen aikaa ollut ostamassa parempaa pokkaria vanhan tilalle, esim Canon S100:sta.
Onhan se J1:n kuvanlaatu hitusen parempi jos mukaan ottaa sen, että S100:n laajakulman valovoima on aukon verran parempi, joten siinä voi periaatteessa käyttää pienempää herkkyyttä.
J1 mahtuu noihin lowepron pienempiin laukkuihin mitkä saa myös vyölle.
Se on aika erilainen vehje kui tenkin. S100 on selvästi pienempi ja hitaampi.
Minä tykkään pienestä nopeasta kamerasta pienellä hyvällä optiikalla jossa automatiikka toimii tosi hyvin. Kiinteällä optiikalla se on hyvin huoleton paketti.
Nyt alkaa ruokahalu kasvaa: pitäisikö sittenkin ostaa V1? Pidän etsimestä, ja oli kai tuossa V1:ssä parempi akkukin...
Mutta sitä ei taida löytyä tuon pannarin kanssa edullisesti?
10-30mm:n zoomin kanssa (ja tuplakittinä myös) sitä saisi tarjouksella, mutta sitten aletaan lipsumaan siitä pokkarin korvikkeesta..
Kävin tänään paikallisessa fotoliikkeessä katsomassa noita Nikon 1:siä, mutta siellä ei ollut kuin V2. Mutta sekin oli pieni, vähän isomman pokkarin kokoinen.