Studiosalamat
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Helmi 17, 2004 12 : 49
- Paikkakunta: Espoo
Elinchrom Style BX 400
Harkitsen kahden Elinchrom BX 400 salaman hankkimista. Kyseiseen malliin kuuluu 150 w ohjausvalo, mutta sen voi Color-Kolmion (myyjän) mukaan vaihtaa 250 W lamppuun. Vaihtoehtona mielessä ovat myös Bowens Gemini tai Henselin kompaktit (ohjausvalot 250 -300W).
Bowens Geminin tehonsäätö ei käsittääkseni ole säädettävissä 1/10 aukon tarkuudella kuten kilpailijoilla , mutta plussaa on tarvittaessa akkukäyttöisyys (bowensin omalla akulla kylläkin ilman ohjausvaloa, akun hinta n. 600 e).
Tarkoitus olisi kuvata kotioloissa enimmäkseen ihmisiä.
Olisiko antaa vinkkejä valinnan tueksi?
Bowens Geminin tehonsäätö ei käsittääkseni ole säädettävissä 1/10 aukon tarkuudella kuten kilpailijoilla , mutta plussaa on tarvittaessa akkukäyttöisyys (bowensin omalla akulla kylläkin ilman ohjausvaloa, akun hinta n. 600 e).
Tarkoitus olisi kuvata kotioloissa enimmäkseen ihmisiä.
Olisiko antaa vinkkejä valinnan tueksi?
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Re: Elinchrom Style BX 400
Tuolla ei nyt ole mitään merkitystä. Siirrät valoa vaikka metrin, niin siinä on tuo 1/10 ylitetty jo ruhtinaallisesti. Turha maksaa mainostajien ylihehkutuksista. Osta peruskamaa/halpaa kamaa.katse kirjoitti: tehonsäätö ei käsittääkseni ole säädettävissä 1/10 aukon tarkuudella
Olisiko antaa vinkkejä valinnan tueksi?
( eikä sekään halpaa ole )
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Elinchrom Style BX 400
kapama-7 kirjoitti:Tuolla ei nyt ole mitään merkitystä. Siirrät valoa vaikka metrin, niin siinä on tuo 1/10 ylitetty jo ruhtinaallisesti. Turha maksaa mainostajien ylihehkutuksista. Osta peruskamaa/halpaa kamaa.
( eikä sekään halpaa ole )
Kapa
ÖÖÖ, samalla kun siirrät valojasi metrin taaksepäin, valojesi (softauksen) käytös myös muuttuu... Jos käytetään pientä/keskikokoista softaria (esim. 60x60cm) lähikuvauksessa, eron huomaa varjojen kovuudessa välittömästi. Metri on pitkä matka, kun kuvataan läheltä.
Huonot studiolamput tunnistaa siitä että niissä on a) hidas kierto ja B) todella jäykät PORTAALLISET sekä ns. "symmetriset" tehdonsäädöt. =)
Raaka totuus: laatu korreloi sittenkin hinnan kanssa.
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Tottahan tuo oli joka sana. Käyttäjiä on kuitenkin monenlaisia. Ja mikäli oikein olen oivaltanut, niin täällä enimmäkseen harrastelijat, yleensä meikäläiset vähärikkaat, haluavat ohjeistusta noitten värkkiensä perään. Kyllähän se laatu on aina laatua ja ammattityössä
sen eron huomaa. Pointtini olikin se, ettei välttämättä tarvitse maksaa noista ominaisuuksista, kun vähemmälläkin pärjää. Omissa salamissani ei ole kovinkaa hienoa tehonsäätöä, mutta leipäni olen silti niillä tienannut.
nimim. "Tunne värkkisi ja toimi sen mukaan"
http://kapasia.blogspot.com/
sen eron huomaa. Pointtini olikin se, ettei välttämättä tarvitse maksaa noista ominaisuuksista, kun vähemmälläkin pärjää. Omissa salamissani ei ole kovinkaa hienoa tehonsäätöä, mutta leipäni olen silti niillä tienannut.
nimim. "Tunne värkkisi ja toimi sen mukaan"
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Helmi 17, 2004 12 : 49
- Paikkakunta: Espoo
Kapama kirjoitti:
"Pointtini olikin se, ettei välttämättä tarvitse maksaa noista ominaisuuksista, kun vähemmälläkin pärjää. Omissa salamissani ei ole kovinkaa hienoa tehonsäätöä, mutta leipäni olen silti niillä tienannut.".
Elinchromin, Bowensin ja Henselin mallit joista kyselin, maksavat suurin piirtein saman verran. Olisi hyödyllistä saada käyttäjien kommentteja laitteistaan, koska merkin vaihto hankinnan jälkeen tulee kalliiksi (kuten järkkäreiden suhteen).
Aika moni on valmis maksamaan "omaisuuksia" kameroista ja L ymm. objektiiveistä, mutta ei satsaamaan juuri ollenkaan valaisimiin. Kumma juttu sinänsä, koska kysehän on juuri VALOkuvaamisesta. "Tavallisellakin" kameralla/objektiivilla saanee hienoja kuvia, jos valaisu on tehty taiten, tai ainakaan objektiivin virheisiin ei kiinnitä ensimmäiseksi huomiota.
Kuinka yleistä on käyttää soft-boxin sijaan ns. "beauty dish" heijastinta kasvo- / ylävartalokuvissa? Kiinnostaisi erityisesti tietää sen valon luonteesta / hallittavuudesta yhdessä hunajakennon kanssa. Kaikilla salamavalmistajilla ei ole kuitenkaan tarjota hunajakennoa beauty dishiin. Fredmirandan sivuilla muutamat henkilöt tuntuvat ylistävän em. yhdistelmää ja eräskin oli lähes valmis "heivaamaan" soft-boxinsa roskikseen (kasvokuvien osalta).
"Pointtini olikin se, ettei välttämättä tarvitse maksaa noista ominaisuuksista, kun vähemmälläkin pärjää. Omissa salamissani ei ole kovinkaa hienoa tehonsäätöä, mutta leipäni olen silti niillä tienannut.".
Elinchromin, Bowensin ja Henselin mallit joista kyselin, maksavat suurin piirtein saman verran. Olisi hyödyllistä saada käyttäjien kommentteja laitteistaan, koska merkin vaihto hankinnan jälkeen tulee kalliiksi (kuten järkkäreiden suhteen).
Aika moni on valmis maksamaan "omaisuuksia" kameroista ja L ymm. objektiiveistä, mutta ei satsaamaan juuri ollenkaan valaisimiin. Kumma juttu sinänsä, koska kysehän on juuri VALOkuvaamisesta. "Tavallisellakin" kameralla/objektiivilla saanee hienoja kuvia, jos valaisu on tehty taiten, tai ainakaan objektiivin virheisiin ei kiinnitä ensimmäiseksi huomiota.
Kuinka yleistä on käyttää soft-boxin sijaan ns. "beauty dish" heijastinta kasvo- / ylävartalokuvissa? Kiinnostaisi erityisesti tietää sen valon luonteesta / hallittavuudesta yhdessä hunajakennon kanssa. Kaikilla salamavalmistajilla ei ole kuitenkaan tarjota hunajakennoa beauty dishiin. Fredmirandan sivuilla muutamat henkilöt tuntuvat ylistävän em. yhdistelmää ja eräskin oli lähes valmis "heivaamaan" soft-boxinsa roskikseen (kasvokuvien osalta).
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Jos olet jo noin pitkällä, niin miksi kyselet, miten muut tekevät? Älä apinoi, sillä ei pääse pitkälle.katse kirjoitti:
Kuinka yleistä on käyttää soft-boxin sijaan ns. "beauty dish" heijastinta kasvo- / ylävartalokuvissa? Kiinnostaisi erityisesti tietää sen valon luonteesta / hallittavuudesta yhdessä hunajakennon kanssa. Kaikilla salamavalmistajilla ei ole kuitenkaan tarjota hunajakennoa beauty dishiin. Fredmirandan sivuilla muutamat henkilöt tuntuvat ylistävän em. yhdistelmää ja eräskin oli lähes valmis "heivaamaan" soft-boxinsa roskikseen (kasvokuvien osalta).
Kapa
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Helmi 17, 2004 12 : 49
- Paikkakunta: Espoo
"Jos olet jo noin pitkällä, niin miksi kyselet, miten muut tekevät? Älä apinoi, sillä ei pääse pitkälle."
Kapa
Jassoo,
jos tietynlaisen heijastimen käyttö on apinointia, niin eihän sille sitten mitään mahda. Noin tulkiten onneksi kaikki muutkin mitä tahansa samankaltaista heijastinta käyttävät kuvaajat apinovat.
Pitkällä en ole, enkä yritä ja tuskin pääsisinkään vaikka yrittäisin. Kuvaan vain omaksi, perheeni ja kavereiden iloksi tai "suruksi".
Olisi edelleen mukava saada kommentteja ed. viestini salamoista, jos niiden käyttäjiä täällä liikkuu.
Kapa
Jassoo,
jos tietynlaisen heijastimen käyttö on apinointia, niin eihän sille sitten mitään mahda. Noin tulkiten onneksi kaikki muutkin mitä tahansa samankaltaista heijastinta käyttävät kuvaajat apinovat.
Pitkällä en ole, enkä yritä ja tuskin pääsisinkään vaikka yrittäisin. Kuvaan vain omaksi, perheeni ja kavereiden iloksi tai "suruksi".
Olisi edelleen mukava saada kommentteja ed. viestini salamoista, jos niiden käyttäjiä täällä liikkuu.
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Kaikki mitä valokuvauksessa tehdään on yleensä apinointia koska sitä tekee varmasti joku muukin, turhaan pyörää tässäkään on uudelleen keksiä. En muutenkaan ymmärrä noin vihamielistä asennetta niitä kohtaan jotka on kiinnostuneita studiokuvaamisesta. Ja yhdyn täydellisesti "katseen" huomioon siitä miten jengi on valmis panostamaan järjettömiä summia sika kolhoihin putkiin pelkän valovoiman vuoksi. Valojen laatuun kenelläkään ei ole mielenkiintoa satsata sitten jeniäkään. Ja mikä pahinta, se näkyy kuvassa. Totuushan on se että studio-olosuhteissa huonompikin lasi on täysi kurko, koska näitä pumppuja joudutaan väkisin himmentämään sinne missä kaikki piirto on terävimmillään. Ulkokuvauksessa harvat käyttävät edes heijastimia, joilla pystyttäisiin jo tekemään paljon kuvan eteen. Muutama iso styroxlevykin kuvaustilanteessa on jo jotain.
Mitä noihin kikkareisiin tulee, niin studiovalojen muotoiluun on todellakin monenlaista juttua saatavilla. Mikään ei sinänsä suoranaisesti korvaa jotain toista ratkaisua. Makuasioita pitkälti. Kannattaa kokeilla kaikkea ja etsiä itseään miellyttäviä ratkaisuja.
Mitä noihin kikkareisiin tulee, niin studiovalojen muotoiluun on todellakin monenlaista juttua saatavilla. Mikään ei sinänsä suoranaisesti korvaa jotain toista ratkaisua. Makuasioita pitkälti. Kannattaa kokeilla kaikkea ja etsiä itseään miellyttäviä ratkaisuja.
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
En halunnut mitenkään vihamielinen olla. Anteeksi, jos loukkasin.
Joskus joudun noita pikkuesineitä kuvaamaan, onko siis parempi käytää läpiammuttavaa vaiko heijastavaa sateenvarjoa? Entäs sitten styroksi? Voinko käyttää sen tilalla valkokangasta, siis sellaista hopean väristä, johon ennen heijastettiin diakuvia?
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Joskus joudun noita pikkuesineitä kuvaamaan, onko siis parempi käytää läpiammuttavaa vaiko heijastavaa sateenvarjoa? Entäs sitten styroksi? Voinko käyttää sen tilalla valkokangasta, siis sellaista hopean väristä, johon ennen heijastettiin diakuvia?
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.tareone kirjoitti:Mua kiinnostais myös kokemukset beauty dishistä, löytyykö Hannulta tai joltain muulta kokemuksia? Esimerkkikuvia? Ei ole mitään hajua, millä tavalla valo käyttäytyy tuon kanssa.
Itse olen vain vähän käyttänyt heijastinta studiokuvissa, tasoitusvalon hoitelen yleensä kameran takana tai päällä olevalla tasovalolla. Elinchrome viissatasten vitsauksena olevat pienet säätövarat hankaloittavat käyttöä. Tasoitusvalossa käytän osan ajasta LEEN -2 aukkoa vievää harmaasuodinkalvoa. Se on hieman liian tumma, -1:nen olis varmaan sopivampaa.
-
- Viestit: 6200
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 08
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Noihin mun rutkuihin saisi tällaisen, mutta kun ei yhtään tiedä, millaista valoa tuolla saisi aikaan. Ainakin se on kätevämmän kokoinen, kuin iso softboxi.Hannu KH kirjoitti: Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.
http://tinyurl.com/8eq47
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Joo tilaappas tommonen ja kerro kokemuksista niin tässä tietää itsekkin mitä tehdä. :shock:tareone kirjoitti:Noihin mun rutkuihin saisi tällaisen, mutta kun ei yhtään tiedä, millaista valoa tuolla saisi aikaan. Ainakin se on kätevämmän kokoinen, kuin iso softboxi.Hannu KH kirjoitti: Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.
http://tinyurl.com/8eq47
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Kieltämättä noi patamallin heijatimet, pehmentäjillä ja ilman on jääneet pienelle kokeiluasteelle, enempi tulee käytettyä telttoja ja hunajakennoja kuvaamiseen.tareone kirjoitti:Noihin mun rutkuihin saisi tällaisen, mutta kun ei yhtään tiedä, millaista valoa tuolla saisi aikaan. Ainakin se on kätevämmän kokoinen, kuin iso softboxi.Hannu KH kirjoitti: Mulle toi sanonta "beauty dish" ei oikein sano mitään. Jos olis esimerkkikuvaa tms. niin voisi jotain ajatuksia löytyä.
http://tinyurl.com/8eq47
Siihen käsitykseen noista heijastimista olen päässyt, että niillä saa aika kivan valon, mutta leuan alle tahtoo jäädä tumma varjo. Pehmennin varmaankin auttaa asiassa. Moni vanhan polven muotokuvaaja käyttää näitä.
Jos nyt ostaisin muotokuvatasovaloa lähikuviin, ostaisin semmosen alle metrisen Waferin metallisella hunajakennolla. Raskas ja kallis mökäle salaman päähän, mutta sais sopivan pehmeää suunnattua valoa aikaiseksi.
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Hyypän Matti käyttää tuollaista beautydish -viritelmää, missä on välähdyspään viereen leikattu optiikalle reikä. Läheltä kuvatessa toimii eräänlaisena rengassalaman tyylisenä systeeminä joka ei jätä kasvoille varjoja. Tulokset ovat olleet varsin lupaavan näköisiä.
Noita valmiilla reillä varustettuja heijastimia valmistaa joku firmakin, en vaan nyt muista mikä.
Joka tapauksessa studiokuvaamisessa ehdottomasti käyttökelpoisin väline on iso softbox. Sillä kuvaa melkein kaiken.
Noita valmiilla reillä varustettuja heijastimia valmistaa joku firmakin, en vaan nyt muista mikä.
Joka tapauksessa studiokuvaamisessa ehdottomasti käyttökelpoisin väline on iso softbox. Sillä kuvaa melkein kaiken.
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Riippuu paljon siitä mitä kuvataan ja miten valon halutaan käyttäytyvän. On myös tärkeeä huomioida se että millä tavoin kuvattava kohde heijastaa valoa takaisin, koska heijaustumien perusteella pitää päättää millaista valaistusta miloinkin käytetään.kapama-7 kirjoitti:Joskus joudun noita pikkuesineitä kuvaamaan, onko siis parempi käytää läpiammuttavaa vaiko heijastavaa sateenvarjoa? Entäs sitten styroksi? Voinko käyttää sen tilalla valkokangasta, siis sellaista hopean väristä, johon ennen heijastettiin diakuvia?
Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Mitään "all-in-one" -ohjetta on mahdotonta antaa. Netti on pullollaan esimerkkejä. Pienesineitä varten kannattaa miettiä asiaan tarkoitetun kuvauspyödän ja/taikka kuvausteltan hankintaa.
Photoflexin sivuilla on erittäin hyviä esimerkkejä erilaisista järjestelmistä:
http://www.photoflexlightingschool.com/ ... index.html
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Huhti 11, 2005 13 : 39
- Paikkakunta: Kangasala
Luin koko ketjun lävitse enkä oikein löytänyt vastausta itselleni.
Tarkoitus olisi 20D:tä käyttäen kuvata joitakin hääkuvia, sisällä ja ehkä elkonakin, sekä ainakin yksi luokkakuva on jonossa. Salamat eivät tulisi kovaan käyttöön siis.
Vaikka Walimexeja on tässä ketjussa hiukan mollatukin, ajattelin hankkia Walimex Studioset 260/260:n. Riittääkö tuon valoteho mihinkään? Käytössäni on 20D:ssä myös 580EX.
Mitä muuta tarvin tuon setin kanssa, vai kuuluuko kaikki tarvitsemani pakettiin?
Kamerasta menee yksi synkkajohto ilmeisesti toiseen salamoista, kuinka se toinen laukaistaan?
Tarkoitus olisi 20D:tä käyttäen kuvata joitakin hääkuvia, sisällä ja ehkä elkonakin, sekä ainakin yksi luokkakuva on jonossa. Salamat eivät tulisi kovaan käyttöön siis.
Vaikka Walimexeja on tässä ketjussa hiukan mollatukin, ajattelin hankkia Walimex Studioset 260/260:n. Riittääkö tuon valoteho mihinkään? Käytössäni on 20D:ssä myös 580EX.
Mitä muuta tarvin tuon setin kanssa, vai kuuluuko kaikki tarvitsemani pakettiin?
Kamerasta menee yksi synkkajohto ilmeisesti toiseen salamoista, kuinka se toinen laukaistaan?
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Ehkäpä nuo sisäkäyttöön tarkoitetut Walimexin laitteet soveltuvat turvallisuutensa puolesta paremmin studiovalokuvaukseen. Ulkokäyttöön tarkoitettuja laitteita, nähneenä niitä käytössä savuavana, en sen sijaan millään voi suositella kenellekään. (Ellei ole aikeena ostaa ja modifioida laitetta itse turvallisempaan muotoon.)
Kannattaa itse tarkistaa myyjän sivuilta mitä mihinkin pakettiin kuuluu.
Salaman laukaisu yleensä tapahtuu analogisesti johdolla. Toisissa salamalaitteissa on orjakenno joka reagoi välähdykseen ja sen avulla voidaan väläyttää useampia laitteita samanaikaisesti. Ulkona nämä välähdykseen perustuvat lait kuitenkaan eivät yleensä päde, vaan siellä tarvitaan useimmiten radiolähetin ja vastaanotin/vastaanottimia taikka perinteistä synkkapiuhaa jakajilla varustettuna.
Kannattaa itse tarkistaa myyjän sivuilta mitä mihinkin pakettiin kuuluu.
Salaman laukaisu yleensä tapahtuu analogisesti johdolla. Toisissa salamalaitteissa on orjakenno joka reagoi välähdykseen ja sen avulla voidaan väläyttää useampia laitteita samanaikaisesti. Ulkona nämä välähdykseen perustuvat lait kuitenkaan eivät yleensä päde, vaan siellä tarvitaan useimmiten radiolähetin ja vastaanotin/vastaanottimia taikka perinteistä synkkapiuhaa jakajilla varustettuna.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Huhti 11, 2005 13 : 39
- Paikkakunta: Kangasala
Kiitos vastauksestasi!fiero kirjoitti:Ehkäpä nuo sisäkäyttöön tarkoitetut Walimexin laitteet soveltuvat turvallisuutensa puolesta paremmin studiovalokuvaukseen. Ulkokäyttöön tarkoitettuja laitteita, nähneenä niitä käytössä savuavana, en sen sijaan millään voi suositella kenellekään. (Ellei ole aikeena ostaa ja modifioida laitetta itse turvallisempaan muotoon.)
Kannattaa itse tarkistaa myyjän sivuilta mitä mihinkin pakettiin kuuluu.
Salaman laukaisu yleensä tapahtuu analogisesti johdolla. Toisissa salamalaitteissa on orjakenno joka reagoi välähdykseen ja sen avulla voidaan väläyttää useampia laitteita samanaikaisesti. Ulkona nämä välähdykseen perustuvat lait kuitenkaan eivät yleensä päde, vaan siellä tarvitaan useimmiten radiolähetin ja vastaanotin/vastaanottimia taikka perinteistä synkkapiuhaa jakajilla varustettuna.
Mietin vaan että meneekö johto ensin kamerasta toiseen salamaan ja toinen johto ensimmäisen salaman jostain muusta liittimestä toiseen salamaan?
Tutkimani setti löytyy täältä: http://www.foto-walser.biz/myfactory20/ ... Language=D
Omat saksantaitoni ovat kovin huonot.
Vaikuttaako tuosa olevan kaikki tarpeellinen toimintaan 20D:n kanssa johdoilla?
Entä onko tuo valoteho riittävä mihinkään?
-
- Viestit: 1083
- Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
- Paikkakunta: Helsinki
Jos sinulla on yksi piuha salamassa kiinni, toinen salama laukeaa automaattisesti välähdyksestä jonka toisen salaman orjakenno vastaanottaa. Välähdysteho noissa on aika pieni, varsinkin jos suunnitelmissa on jossain vaiheessa kuvata keskikoon kameralla. Myös isomassa tilassa kuvaaminen saattaa johtaa valon riittämättömyyteen. Olennaisempana ongelmana pitäisin kuitenkin seisontavalon heikkoa tehoa (100W), josta saattaa aiheutua tarkennuksen sahaamista himmeämmillä putkilla. Tuo paketti soveltuu ehkä paremmin pienesineiden kuvaamiseen. Alkuun tuo voi olla hyvä.... mutta aika tehoton, kannattais valita esim. muotokuvaukseen tehokkampi setti, ettei käy pieneksi turhan nopeasti. Toisaalta sitten törmätään sellaiseen ongelmaan että paketin hinta äkkiä nousee ja samalla rahalla saisi jo kunnollisia merkkejä kiinalaisen halpavalmistajan sijaan. ( Joo, Walserin kama tulee siis Kiinasta vaikka päällä lukee "Walser Germany".)rxw kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Mietin vaan että meneekö johto ensin kamerasta toiseen salamaan ja toinen johto ensimmäisen salaman jostain muusta liittimestä toiseen salamaan?
Tutkimani setti löytyy täältä: http://www.foto-walser.biz/myfactory20/ ... Language=D
Omat saksantaitoni ovat kovin huonot.
Vaikuttaako tuosa olevan kaikki tarpeellinen toimintaan 20D:n kanssa johdoilla?
Entä onko tuo valoteho riittävä mihinkään?