Viewfinderi auttaa kun pitää chimppailla ulkona...

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
hlehtine
Viesti:

Viewfinderi auttaa kun pitää chimppailla ulkona...

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Tämmöisen vinkin(?) ajattelin jakaa teille kanssakuvaajille vaikka asia nyt ei olekaan mitään rakettitiedettä. :D

Eli välillä ulkona kuvatessa kirkkaassa auringonpaisteessa tulee tarvetta tsekkailla kuvaamisen tuloksia kameran takatelkkarista ja useimmat asiaa tehneet tietävät että ei ole herkkua ei, haetaan varjoa sieltä täältä jne. ja silti nähdään vain aavistus siitä mitä ruudulla näkyy.

Itse en edelleenkään omista järkkäriä jolla pystyisi kuvaamaan videota mutta tuli hankittua joskus aikanaan tuollainen halpisviewfinderi odottamaan sitä aikaa. Kyseessä on siis 2x suurentava LCDVF.

Olin äskettäin pariinkin otteeseen tuolla etelän rannoilla kuvailemassa ja siellähän on päivällä sitten niin pirun kirkasta että takatelkkarin tiirailu oli aivan turhaa.

Mutta mistä sitten keksinkin ottaa tuon etsimen mukaan reissuun. Se sitten kuvatessa roikkumaan hihnasta kaulaan ja sitten aina välillä kun piti tsekkailla kuvasta jotain juttua niin tuon kautta vaan katsomaan. Koska tuo "pimentää" täysin näkymät näytön ympäriltä niin hommastahan tuli helppoa, lisäksi 2x suurennus on vielä mukava lisä kun katselee tuollaista korkearesoluutioista takatelkkaria.

Tuossahan tulee mukana takatelkkariin teipattava magneettikehys jolla etsimen voi napsauttaa paikalleen siihen niin että pysyy itsestään mutta tuolle en ole vielä havainnut käyttöä kun en tuon kanssa videota kuvaa.

Etsin itse asiassa pysyy tuossa paikallaan ilman käsiäkin kun tukee sen silmäänsä vasten, työntää siis kameraa kasvoja vasten sen verran että etsin pysyy siinä kameran ja nassun välissä ilman että sitä tarvitsee tukea. Siinä sitten voi vapaasti selailla ja zoomailla kuvia kun kädet jäävät vapaaksi.

Että tämmöinen vinkki nyt kun kesä on käsillä ja moni kuvailee ulkona, toivottavasti on jollekin hyötyä. :)

Kuva

- Hans
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nmrl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nmrl »

Juurikin samainen laite käytössä auringonpaisteessa. Suosittelen!
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla oli aikoinaan vanha luuppi taskussa jolla tiirailin kuvia kirkkaassa auringonpaisteessa.
Nyt kun oon saanut paremmat silmälasit, niin luupinkanto on jäänyt.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Luuppi on lähes välttämätön jos kuvaa aurinkoisella kelillä ulkona. Se tekee tosin chimppaamisesta entistä urpomman näköistä :)
sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

Niin, onx toi nyt sitte vjyyfinderi, looppi, vai huudi?
Whig

Re: Viewfinderi auttaa kun pitää chimppailla ulkona...

Viesti Kirjoittaja Whig »

hlehtine kirjoitti: Mutta mistä sitten keksinkin ottaa tuon etsimen mukaan reissuun. Se sitten kuvatessa roikkumaan hihnasta kaulaan ja sitten aina välillä kun piti tsekkailla kuvasta jotain juttua niin tuon kautta vaan katsomaan.
Itse olen pärjänny ihan vain laittamalla käden ruudun "eteen"/ympärille jolloin ruudusta saa ihan OK selvää.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

Eikö kokoontaitettava kuiluetsin olisi kätevämpi taskussa pidettäväksi?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

hsm kirjoitti:Eikö kokoontaitettava kuiluetsin olisi kätevämpi taskussa pidettäväksi?
Semmoinen jousikuormitteinen kankainen olisi hyvä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Whig kirjoitti:
hlehtine kirjoitti: Mutta mistä sitten keksinkin ottaa tuon etsimen mukaan reissuun. Se sitten kuvatessa roikkumaan hihnasta kaulaan ja sitten aina välillä kun piti tsekkailla kuvasta jotain juttua niin tuon kautta vaan katsomaan.
Itse olen pärjänny ihan vain laittamalla käden ruudun "eteen"/ympärille jolloin ruudusta saa ihan OK selvää.
Samaa menetelmää käyttäneenä (kuten varmaan kaikki muutkin) sanoisin että tuollakin systeemillä ruudusta "saa selvää" mutta kyllä tämä vaan on omien kokemusten perusteella ihan muuta.

Ruudun ympäristö pimenee tuon kanssa laakista ja lisäksi 2x suurennos on erittäin mainio lisä tuohon. Kuva oikein pomppaa silmille ja värit näkyvät viimeisen päälle. Aika vakuuttuneita ovat olleet muutkin kuvaajat kenelle olen tuon kanssa takatelkkarin kuvaa vilauttanut ja vermeen ostopaikkoja on kovasti kyselty. :)

Tuosta on tullut kesän ajaksi vakiovaruste omaan kameralaukkuun, talvella tosiaan ei välttämättä ole niin paljoa käyttöä.. tai no jos arska paistaa ja on kunnon valkoiset hanget niin riittäähän sitä valoa siinäkin tapauksessa.

- Hans
Whig

Viesti Kirjoittaja Whig »

hlehtine kirjoitti: Tuosta on tullut kesän ajaksi vakiovaruste omaan kameralaukkuun
Estää sadenpisaroiden kertymisen näyttöön? ;-)
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
pepez
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pepez »

Täällä on myös samantyyppinen magneetilla kiinnittyvä, tosin kiinalainen kopio. Alunperin videokuvaukseen hankittu mutta näppärä myös makroillessa ja aurinkoisella säällä.
Vastaa Viestiin