Kuvauspalkkion periminen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

McQueen kirjoitti:Kuten verottaja sanoo, jos kyseessä ei ole työsuhde, maksetaan palkkiota (työkorvausta/käyttökorvausta) eikä palkkaa.
Eli tästäkö päästään siihen, että minun koirankopista maksettu summa on palkkiota. Palkkiota mistä?

Kun taas kuvaus, jossa tilaaja haluaa kuvan vaaleanpunaisesta möhköfantista keltaisella nurmikolla sinisenhetken aikaan huomiseksi, on työtä. Kuten voidaan myös olettaa, että häätapahtuman kuvaus on tarkkoinen ohjeistuksineen on myös työtä.

Näitä pykäliä voi kirjoitella tänne vaikka loputtomiin, mutta jos kukaan (edes kirjoittaja) ei niitä pysty tulkitsemaan tai soveltamaan siihen oikean elämän tilanteeseen, ei niistä paljoa ole apua.

Eli sanokaa nyt sitten viisaat, että kun olen töissä lehtipainossa öisin ja päivisin kuvailen maisemia, sitten myyn Kepuli&Kononen Oy:lle kuvan vesiputouksesta, jonka he ovat löytäneet nettisivultani (kuvan siis, ei vesiputousta) ja oheistan mukaan sen verokorttini. Niin saanko a) palkkaa b) käyttökorvausta c) myyntivoittoa d) jotain muuta? Bonuksena voi vielä kertoa, millä planketilla sen noilta perin. Oletuksena siis, että en omaa minkäänlaista y-tunnusta.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
McQueen

Viesti Kirjoittaja McQueen »

Nuo mistä kirjoitin ovat tuttuja juttuja.

Olen itse saanut palkkiota useammalta eri maksajalta ja sitä varten minulla on ollut erillinen työkorvausverokortti.

Olen ollut samaan aikaan työsuhteessa toisaalla ja saanut sieltä palkkaa tavallisella verokortilla.

Verottajan yrityspuhelinnumerot neuvovat, mutta täytyy varata aikaa jonoon ja joskus puhelu yhdistyy moneen kertaan / tulee ohje soita huomenna sille ja sille. Kannattaa soittaa, sillä eri henkilöt ovat asiantuntijoita eri asioissa.

Puhelimessa/tiskillä kerrottu vero-ohje ei ole sitova.
Jos haluaa verottajalta sitovan ennakkopäätöksen/ohjeet jostain asiasta, sellaisenkin voi tilata. Itse tilasin kerran ja meni noin kuukausi.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

McQueen kirjoitti: Verottajan yrityspuhelinnumerot neuvovat, mutta täytyy varata aikaa jonoon ja joskus puhelu yhdistyy moneen kertaan / tulee ohje soita huomenna sille ja sille. Kannattaa soittaa, sillä eri henkilöt ovat asiantuntijoita eri asioissa.

Puhelimessa/tiskillä kerrottu vero-ohje ei ole sitova.
Jos haluaa verottajalta sitovan ennakkopäätöksen/ohjeet jostain asiasta, sellaisenkin voi tilata. Itse tilasin kerran ja meni noin kuukausi.
Itse asiasta sen enempää, kun kukaan ei tunnu tietävän vastausta, mutta verottajan palvelunumeroista saa niin monta ohjetta, kun on vastaavia virkailijoita. Yksikään noista ei tiedä ja vetävät aina hatusta jonkun ohjeen, mikä ei perustu mihinkään. Lopullinen verotuskin perustuu täysin sitä käsittelevän henkilön mielivaltaan ja maailmankatsomukseen. Sen ei tarvitse perustua mihinkään lakiin ja sen oikaisemisen todistustaakka on sillä verotettavalla.

Myöskään nuo maksulliset ennakkopäätökset eivät ole sitovia, vaan niissäkin lukee, että lopullisessa verotuksessa voidaan poiketa tästä päätöksestä. Verotuksessa mennään nykyään sillä periaatteella, että koitetaan kepillä jäätä ja sitten verotarkastuksessa löytyy aina sen verran lisäverotettavaa, että saadaan virkamiesten siihen käyttämä aika korvattua.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Vastaa Viestiin