Pientä kameraa ostamassa

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
KalleK

Pientä kameraa ostamassa

Viesti Kirjoittaja KalleK »

Nonniin..

Digikamerakuume pääsi iskemään itseeni jo viime talvena, mutta tuolloin kameran hankinnan esteeksi nousi ikääntynyt tietokoneeni. Kyseinen mylly siirtyy ajasta ikuisuuteen toivottavasti jo ensiviikolla, kun viimeviikolla tilaamani uuden koneen pitäisi saapua postista.

Kyseessä siis on ensimmäinen digikamerani. Tässä olenkin nyt tosissaan miettinyt, mihin tarkoitukseen oikein _minä_ olen kameraa ostamassa. Seuraavassa siis omat tärkeimmät kriteerini. Jollakin ne todennäköisesti ovat hieman erilaiset / eri järjestyksessä, mutta itse hiellä tienaamiani euroja siihen olenkin nyt tuhlaamassa =)

1) Koko! Tai siis pikemminkin koon puute. Kameran pieni koko ja helppo kuljetettavuus joka paikkaan esim. housujen etutaskussa tulee olla ehdottoman vaivatonta. Kamera ei saa paljoakaan nykyistä kännykkääni enemmin taskussa pullottaa (Nokia 6510, todellakin pienimmästä päästä =)

-

-

2) Kuvien laatu. Mitäpä iloa olisi pienimmästäkään kamerasta, jos värit ovat vääristyneet, kuvat epätarkkoja tai muuten vain pers*estä.

3) Käsinsäätöominaisuudet ja muut herkut. Nämä kyseiset seikat putoavat top kolmosessani hännille, mutta ovat silti tärkeimpien joukossa.

Itse olen kameramerkkejä ja -malleja netissä katsellessani listannut muutaman kameran mahdollisten hankintavaihtoehtojen listalle..

- Fujifilm Finepix 410 Zoom

- Canon Digital Ixus XXX (joko V3 tai 400, vai onko lisäeurojen arvoinen..?)

- Minolta Dimage Xt

Joten kyseisiä kameroita omistavat palstalaiset, kommenttinne ovat toivottavan tervetulleita, kehujen lisäksi myös moitteet.

Myös muita kameroita vastaavasta hinta- ja kokoluokasta voi suositella.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
miitre

Viesti Kirjoittaja miitre »

Itse valitsin IXUS 400:sen ja S50 väliltä jälkimmäisen. IXUS houkutteli kokonsa puolesta, mutta koska siitä puuttuu manuaalisäädöt ja microdrive yhteensopivuus (microdrive oli jo ennestään), niin jäi IXUS ostamatta..ja olen erittäin tyytyväinen..eli jos iso muisti ja manuaalisäädöt kiinnostaa, niin S40/S45/S50 on hyvä valinta..sille saa myös hyvin kätevänkokoisia laukkuja, vaikka sitä ei haluaisi farkkujen taskuun tunkee. Fujista ei ole kokemuksia paitsi edellisestä kamerastani S602Z:sta, joka oli kyllä loistava, olen kuullut, ettei fujin pienet kamerat olis niin kovin hyviä. Minoltan Xt:n yksi kaverini meinasi heittää seinään, kun siinä oli jatkuvasti vikaa.
Canon Powershot S50
colto

Xt

Viesti Kirjoittaja colto »

KalleK

Viesti Kirjoittaja KalleK »

Miitre, tuo Canon S50 on jo kokonsa puolesta liian suuri kannettavaksi aina mukana, ainakin minun mielestäni.

Kameran siis tulee kulkea mukana vaivattomasti, ilman mitään vyölaukkuja =)
miitre

Viesti Kirjoittaja miitre »

KalleK kirjoitti:Miitre, tuo Canon S50 on jo kokonsa puolesta liian suuri kannettavaksi aina mukana, ainakin minun mielestäni.

Kameran siis tulee kulkea mukana vaivattomasti, ilman mitään vyölaukkuja =)
Joo..en mäkään sentään oo vyölaukkua hommannu, etten näyttäis ihan idiootilta! =)
Mun pointti oli vaan se, että saatat kuvauksen aloiteltuasi kaipaamaan kameralta hieman enemmän..siksi ehdotin S-sarjalaisia..ne on kokonsa puolesta kuitenkin erittäin hyvän kokoisia..ainakin itse olen tyytyväinen. Mutta niinkun taisinkin jo sanoa, Ixukset taitaa olla siinä tapauksessa parhaita vaihtoehtoja, mikäli S-sarja tuntuu liian kookkaalta..mutta..älä sitten valita, mikäli kuitenkin ostat kohtapuoliin S-sarjalaisen. =) Toki muillakin valmistajilla saattaa olla hyviä "pikku"kameroita? Tsemppiä kuvauksiin..
Canon Powershot S50
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

Vyölaukku näyttää idiootilta, mutta se on käytössä mukava. Minulla tuli kameran (s45) mukana vyölaukku, luulin että jää käyttämättä, mutta olen joustanut tyylissä sen verran että tulee käytettyä. Totta että s45 on turhan paksu taskussa kannettavaksi, vyölaukun edut taskuun verrattuna on että kamera säilyy siistinä eikä tipahtele, lisäksi vara-akku kulkee samassa kotelossa.
Juho80

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Jos pientä ja näppärää etsit niin ehdottomasti tämä : http://www.pulju.net/shop/products.php?p=4fc40d
janski

Re: Pientä kameraa ostamassa

Viesti Kirjoittaja janski »

KalleK kirjoitti:Nonniin..

1) Koko! Tai siis pikemminkin koon puute. Kameran pieni koko ja helppo kuljetettavuus joka paikkaan esim. housujen etutaskussa tulee olla ehdottoman vaivatonta. Kamera ei saa paljoakaan nykyistä kännykkääni enemmin taskussa pullottaa (Nokia 6510, todellakin pienimmästä päästä =)
Minä päädyin oientä kameraa etsiessäni Pentaxin Optio S -malliin. Minun käyttööni ominaisuudet piisaavat varsin hyvin, ja lähes kaiken voi myös sääätää käsin halutessaan.
erkko

Viesti Kirjoittaja erkko »

ostin eilen Canon IXUS400:n. Kameran valintakriteerit oli suunnilleen samat kuin threadin aloittajalla. Lopullisen valinnan tein Ixuksen ja Pentax Optio S:n välillä. Päädyin lopulta Ixukseen koska se hakkasi Optio S:n selkeästi kuvan tarkkuudessa. Samoin Optio S:n minikokoinen joysticki häiritsi. Optio S oli kieltämättä myös houkutteleva vaihtoehto juuri kokonsa takia, mutta ainakaan vielä ei ole kaduttanut;-)
jjari

Viesti Kirjoittaja jjari »

Vastaa Viestiin