sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
tenu

Viesti Kirjoittaja tenu »

Itse hommasin keväällä kyseisen lasin ja olen erittäin tyytyväinen lasiin. Orgis nikorit ovat vaan niin julmetun kalliita ettei rahkeet riitä. Eikä ne minun kuviani paranna sen enempää.HYVÄ LASI.

http://tenkanen.kuvat.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tonttu.T

Viesti Kirjoittaja Tonttu.T »

Noita tötteröitä on ollut eri foorumeilla, nettikaupoissa sekä kivijalkaliikkeissä suhteellisen isot määrät käyttyinä liikkeellä, niin Suomessa kuin maailmalla.

Ottaen huomioon miten uudesta putkesta on kysymys ei voi tulla kuin yhteen lopputulokseen, tuon lasin mekaaninen laatu ei ole ihan kaikkia tyydyttänyt.
Tätä päätelmää tukevat myös käymäni keskustelut eräiden tahojen kanssa jotka työkseen myyvät näitä niin meillä kuin maailmalla. Myös heidän mielestään tuossa tötterössä olisi parantamisen varaa laadun/mekaanisen toimivuuden osalta.

Se että joillakin on ollut alusta asti toimiva yksilö ei vielä tarkoita, että kaikille olisi
käynyt yhtä onnekkaasti. Toisaalta myös sekään, että joillekin on osunut viallinen yksilö ei tarkoita että kaikille olisi pitänyt käydä yhtä epäonnekkaasti. Tämä kaikki yhdessä tarkoittaa kuitenkin vain ja ainoastaan sitä, että Sigma ei edelleenkään ole kiinnostunut parantamaan tuotteidensa toimivuutta, koska se tietää niiden menevän kaupaksi nykyisilläkin toleransseilla. Tämä kun tietää enemmän rahaa kassaan kuin se, että laatutasoa alettaisiin nostamaan, jolloin myös kulut kasvaisivat. Tällöin Sigmalle tulisi paineita myös korottaa tuotteidensa hintaa.

Tämän jälkeen Sigmalla ei enää olisikaan markkinoilla sen suurinta valttia käytössään, eli edullista myyntihintaa. Tämä taas saattaisi siirtää asiakkaita Sigmalta takaisin alkuperäisvalmistajien asiakkaiksi, hintatasot kun olisi liian lähellä toisiaan.

On syytä muistaa että kaiken bisneksen takana on kuitenkin aina vain ja ainoastaan raha.

Ja niille joilla on toimiva kolmesatku os:sä toivotan hyviä kuvaushetkiä hienon lasin kanssa :)
Fr0Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

Tonttu.T kirjoitti:Noita tötteröitä on ollut eri foorumeilla, nettikaupoissa sekä kivijalkaliikkeissä suhteellisen isot määrät käyttyinä liikkeellä, niin Suomessa kuin maailmalla.
Tarkennappa tuota isot määrät. Itselleni ei montaakaan ole vastaan tullut. Rajalassa näkyy pari olevan vaihtolaitteena ja muistan tällä foorumilla yhden tai kaksi nähneeni myynnissä käytettynä. Enemmänkin ihmiset ovat pitäneet noista objektiivestä, etenkin Fokan reissun jälkeen jolloin objektiivi muuttuu ihan eri peliksi.
Luontokuvaus blogi : http://www.janneheimonen.net/blog/ - (päivitetty 20.05.2013)

Kotisivu: http://www.janneheimonen.net/

- walk softly and carry a SMALL lens -
Tonttu.T

Fr0Z kirjoitti:
Tonttu.T kirjoitti:Noita tötteröitä on ollut eri foorumeilla, nettikaupoissa sekä kivijalkaliikkeissä suhteellisen isot määrät käyttyinä liikkeellä, niin Suomessa kuin maailmalla.
Tarkennappa tuota isot määrät. Itselleni ei montaakaan ole vastaan tullut. Rajalassa näkyy pari olevan vaihtolaitteena ja muistan tällä foorumilla yhden tai kaksi nähneeni myynnissä käytettynä. Enemmänkin ihmiset ovat pitäneet noista objektiivestä, etenkin Fokan reissun jälkeen jolloin objektiivi muuttuu ihan eri peliksi.
En keskustele jälleenmyyjä palautteesta tällä palstalla sen enempää enkä ala etsimään linkkejä,, totean vain että lue ajatuksella tuo ylläoleva teksti sekä,,
Tonttu.T kirjoitti: Ja niille joilla on toimiva kolmesatku os:sä toivotan hyviä kuvaushetkiä hienon lasin kanssa :)
Oli se sitten valmiiksi ehjä, tai viallinen ja takuuseen korjattu kuten sinulla oli. Sinulla muuten oli juuri tyypillinen Sigma. Toleranssit täyttävä mutta pikkuvikainen, sellainen josta tuossa yllä kirjoitin ;)
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tonttu.T kirjoitti:Sinulla muuten oli juuri tyypillinen Sigma. Toleranssit täyttävä mutta pikkuvikainen, sellainen josta tuossa yllä kirjoitin ;)
Päh, kuten itse kirjoitit, raha ratkaisee. Ei kenelläkään valmistajalla ole varaa valmistaa sen enempää kuraa kuin kellään muullakaan... heti tippuu pelistä. Sigma on ihan ok vaihtoehto nykyään, mittasit miten vain. Itse olen maksanut kahdesta Sigusta enemmän kuin vastaavasta EF:stä, eikä kaduta :-D
--------
Aves!
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Nikkor 300mm F4 AF on täysi limbo, kun nytkin on 10 kpl käytettyä myynnissä eBayssä. :-D Noita tämän keskustelun Stigmoja ei muuten ollut juuri nyt yhtään käytettyä myynnissä. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Do diin olisi pitänyt olla hiljaa. Nyt meni vakaaja rikki ja ei muuta kuin huoltoon.
Tonttu.T

määvaan kirjoitti:
Nikkor 300mm F4 AF on täysi limbo,,
Voi olla, en ole asiaan tutustunut. Itse käytän Nikkor AF-S 300mm 2.8 VR II:sta ;)
Viimeksi muokannut Tonttu.T, Kesä 12, 2012 1 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tonttu.T

rnyholm kirjoitti:Do diin olisi pitänyt olla hiljaa. Nyt meni vakaaja rikki ja ei muuta kuin huoltoon.
Onneksi noissa on kuitenkin 3 vuoden takuu, eikös joo? Toleransseihin mahtui kuitenkin tuo sinunkin kakkulasi ;)
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

määvaan kirjoitti:
Nikkor 300mm F4 AF on täysi limbo, kun nytkin on 10 kpl käytettyä myynnissä eBayssä. :-D Noita tämän keskustelun Stigmoja ei muuten ollut juuri nyt yhtään käytettyä myynnissä. :-)
Miten sen nyt ottaa.. Ei ole oma Nikkori koskaan ollut minkäänlaisen huollon tarpeessa ja lisäksi tuota kanniskelee mukana pidempiäkin matkoja, toisin kun tuota Sigmaa. Lukemani perusteella tuommosta Sigmaa ei uskalla ostaa, ellei asu Fokan naapurissa ;-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Mun Canon versio kävi herkistelyssä.Nyt on pelannu hyvin,mutta painonsa takia jää kotiin liian usein.Millonkohan oon sillä viimeksi kuvannu...tarkistetaampa...viimeisin kuva löytyi 13.5. otettuna.Syksyllä sitten seuraavan kerran :)

Tuota tulee pidettyä matkassa vain kun tietää ettei patikoi pitkiä matkoja.Itsellä tämän putken käyttö jää kevään ja syksyn staijipäiviin ja joihinkin satunnaisiin tilanteisiin.

Tarkennusalueen rajoittimen puuttuminen on iso miinus.Tarkennus kun karkaa niin peli on menetetty nopeissa tilanteissa.Mun kuvaamisissa tuolla ei paljoa ole merkitystä,mutta joillekkin voi olla.

Kyllä se vaan 300/4ISon edelleenkin se ykköstykki.Paras ;)
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

jka71 kirjoitti: Kyllä se vaan 300/4ISon edelleenkin se ykköstykki.Paras ;)
Myy minulle tuo Sigma! Et sä sillä mitään tee... ö.ö
--------
Aves!
jka71
Viesti:

Sakke_K kirjoitti:
jka71 kirjoitti: Kyllä se vaan 300/4ISon edelleenkin se ykköstykki.Paras ;)
Myy minulle tuo Sigma! Et sä sillä mitään tee... ö.ö
Ei myynnissä.

Seuraavan kerran kun lapinpöllö tulee tuohon niitylle "pörräämään" niin voin tarvia valovoimaa(300/2.8) tai pituutta (600/5.6)ja 4 stopin vakaajaa...siihen voi kyllä mennä vuosi,kaks tai enemmänkin ,mutta ootellaan.Nuo puuttuu tuosta muuten niin täydellisestä telestä ;)
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Tonttu.T kirjoitti:
rnyholm kirjoitti:Do diin olisi pitänyt olla hiljaa. Nyt meni vakaaja rikki ja ei muuta kuin huoltoon.
Onneksi noissa on kuitenkin 3 vuoden takuu, eikös joo? Toleransseihin mahtui kuitenkin tuo sinunkin kakkulasi ;)
Takuun piikkiin meni korjaus.
säyne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

jka71 kirjoitti:Mun Canon versio kävi herkistelyssä.Nyt on pelannu hyvin,mutta painonsa takia jää kotiin liian usein.Millonkohan oon sillä viimeksi kuvannu...tarkistetaampa...viimeisin kuva löytyi 13.5. otettuna.Syksyllä sitten seuraavan kerran :)

Tuota tulee pidettyä matkassa vain kun tietää ettei patikoi pitkiä matkoja.Itsellä tämän putken käyttö jää kevään ja syksyn staijipäiviin ja joihinkin satunnaisiin tilanteisiin.

Tarkennusalueen rajoittimen puuttuminen on iso miinus.Tarkennus kun karkaa niin peli on menetetty nopeissa tilanteissa.Mun kuvaamisissa tuolla ei paljoa ole merkitystä,mutta joillekkin voi olla.

Kyllä se vaan 300/4ISon edelleenkin se ykköstykki.Paras ;)
Viet molemmat telesi kauppaan ja vaihdat ne 70-200/2,8 IS II ja molempiin jatkeisiin;) Tarkentuu 1,2metriin,4 stoppia vakainta ja valovoimaakin löytyy.
jka71
Viesti:

säyne kirjoitti:Viet molemmat telesi kauppaan ja vaihdat ne 70-200/2,8 IS II ja molempiin jatkeisiin;) Tarkentuu 1,2metriin,4 stoppia vakainta ja valovoimaakin löytyy.
Mulla vielä toissapäivänä oli 70-200/2.8OS.Siinä oli aina jokin hemmetin jatke jota sai puljata pois ja takasi ;) Sen tilalle otin 70-300L. Keveämpi ja jää tuo jatkeiden säätäminen pois.Noilla jatkeilla kärsii laajapää.Varsinaiset teleilyt sitten noilla aikaisemmin mainituilla.
jukkatoyli

Viesti Kirjoittaja jukkatoyli »

Sen verran käyttökokemuksia tuosta lasista että kyllä se ostamisen arvoinen on, epäilin itsekkin sitä aikalailla mutta nyt kolme keikkaa tehtynä ja kaikilla toiminut ihan mukavasti. Painohan siinä on haittapuoli mutta kun siihen nyt totutteli niin ihan ok linssi, en tällä hetkellä nää mitään syytä ostaa 70-200/2,8 IS ja 300/2,8 kun ne saa samaan pakettiin. On tuo sigma aikapaljon halvempi kuin edellämainittu setti ja kevyempi kuin nuo kaksi linssiä yhdessä.

Kuva on linkitetty iltasanomista,tuossa resoa on pienennetty mutta orginaalissa tarkennukset ja terävyys kohdallaan joten mulla ei ainakaan niissä ole ollut ongelmaa.

Kuva
Sen näkee silmistä kun on pilvistä.
samu88

Viesti Kirjoittaja samu88 »

Onkos näistä mitään uusia lapsuksis löytynyt? Onko vuosien varrella paranneltu mallia? Ensi viikolla olisi oma kourassa ;)
tonskulus
Viesti:

Re: sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

No onhan tästä se sporttiversio tullut sittemmin, joka eroaa ainoastaan ulkonäöltään, usb-telakkatuella ja pari lisäkytkimellä. Muuten on sama kuin tämä vanhempikin malli, mekaniikan ja optiikan puolesta. Elektroniikkakin on lähestulkoon sama.

Hyvä pötkö muuten, mutta on siinä vikojakin. Polttoväli ei yllä aivan 300milliin, etenkin lähelle tarkennettuna se on lähempänä 200milliä (focus breathing). Zoomirengas on vähän kökkö, tulee helposti kuvattua vajailla milleillä jos tarvii sitä "300mm" päätä eli tuppaa vähän valumaan. Tarkennus on vähän mikä on, joskus toimii kohtalaisesti toisinaan päin peetä. Vakaaja on keskivertotasoa. Hyvänä puolena kuitenkin tuo zoomi, joskus siitä on apua kiinteään verrattuna. Joustavuutta. Toinen hyvä puoli on pirun hyvä kuvanlaatu.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
tmax2000
Viesti:

Re: sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm

Viesti Kirjoittaja tmax2000 »

Lisäksi jos telejatkeita meinaa käyttää niin Sigman uudet S-mallistoon yhteensopivat jatkeet (TC-1401 ja TC-2001) lienevat hieman vanhoja parempia. Itsellä tuo S-versio aktiivisella käytöllä ja erittäin tyytyväinen. Täydellä aukolla voisi tietty olla vielä tarkempi, mutta zoomiksi aika pirun hyvä.

Tuosta focusbreathing:stä puheenollen, niin tämä putki taitaa olla ainoa tapa päästä lähietäisyydellä 200mm asti valovoimaisella zoomilla ja Nikon kalustolla kun nuo 70-200mm taitavat jäädä 135-160mm haarukkaan.
Vastaa Viestiin