Kuvan myynti: käyttöön yhdeksi kerraksi?
-
Kuvan myynti: käyttöön yhdeksi kerraksi?
Eli eräs huonekaluja tjms. valmistava firma kyseli erästä kuvaani myytäväksi kerran käytettäväksi. Kuva on suhteellisen tavallinen valokuva, yksityiskohta luonnosta.
Mitä pitäisi ottaa huomioon tässä "kerran käytettäväksi" jutussa? Käytetään kerran mainoksessa(kotimaassa/ulkomailla), powerpoint esitelmässä, 10mx10m julisteessä firman seinällä? Kuinka pitkään tälläinen kerran käyttäminen voi kestää käytännössä?
Mitä tälläisestä kuvasta voisi pyytää?
Mitä pitäisi ottaa huomioon tässä "kerran käytettäväksi" jutussa? Käytetään kerran mainoksessa(kotimaassa/ulkomailla), powerpoint esitelmässä, 10mx10m julisteessä firman seinällä? Kuinka pitkään tälläinen kerran käyttäminen voi kestää käytännössä?
Mitä tälläisestä kuvasta voisi pyytää?
-
- Viesti:
Ovat kuulleet jostain että kertakäyttöoikeudet on halvempi ostaa kuin jatkuvat. Käytännössä mahdoton valvoa, eikä sen vuoksi esim. meillä enää kertakäyttöoikeuksia myydäkään. Tai ainakaan se ei sanottavammin hintaan vaikuta.
Stokista saa kuvia 1-100€ väliltä, joten jos ei kyseessä ole mikään once in a lifetime -kuva niin pyydä 50€ jos haluat lähes varmat rahat, tai 100€ jos ei oo niin väliksi että meneekö kaupaksi vai ei.
Stokista saa kuvia 1-100€ väliltä, joten jos ei kyseessä ole mikään once in a lifetime -kuva niin pyydä 50€ jos haluat lähes varmat rahat, tai 100€ jos ei oo niin väliksi että meneekö kaupaksi vai ei.
-
No tämäpä on hyvä kuulla :Doh6jih kirjoitti:Ovat kuulleet jostain että kertakäyttöoikeudet on halvempi ostaa kuin jatkuvat. Käytännössä mahdoton valvoa, eikä sen vuoksi esim. meillä enää kertakäyttöoikeuksia myydäkään. Tai ainakaan se ei sanottavammin hintaan vaikuta.
Lähetin vielä hieman tarkentavan kyselyn että missä kuvaa aiotaan käyttää, kattoo mitä vastaavat. Mulle on kyllä ihan sama joku viiskymppinen, taidan vittuillessani pyytää 150e maksavat tai sitten eivät.
Voiko tai onko edes mitään hyötyä lisätä soppariin että jos sitä käytetään tämän kertaluontoisen jälkeen ilman lupaa edes vahingossa on korvaus vaikka 3x alkuperäseen summaan?
-
-
Hinta on se, mitä pyydät. Mihin hintaan haluaa rakkaastaan luopua. Kuten -jih tuossa mainitsi, stokista saa kuvaa halvimmillaan taalalla. Muutamassa kympissä taitaa paremmat isonresoluutionkuvat liikkua.Isosceles kirjoitti:Kyselin että minkälaiseen käyttöön tämä kuva tulisi "yhdeksi kerraksi" niin ilmeisesti "kohteeseen" mikä ikinä onkaan, jonkunlaiseksi tapetiksi... Eli mitä tälläiselle hinnaksi?
Mä en ole nykyisellä kilpailulla viitsinyt tehdä enää muita sopimuksia, kun Royalty-free. Ei tarvitse kytätä missä kuvaa käytetään ja siitä saa sitten sen tuntipalkkansa, jos saa. Noitten kuvituskuvien viidakko on muutenkin kilpailullisesti sitä luokkaa, että ei viitsi paljon vaivautua, vaan jättää sen kuvapankeille. Tuo kun on verottajan mielestä työtä ja siitä pitää maksaa ennakonpidätys. Kuvapankki hoitaa noi asiat kuvaajan puolesta.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
Näihän se on että kuvapankista saa halvalla. Toisaalta herää kysymys että miksi edes etsiä sitten kuvia muualta kun sieltä saa halvalla ja on mistä valita? No mielestäni tässä on se että kuvapankeistakaan ei löydy sitä juuri mitä haetaan, samaa hengetöntä bulkkia sieltä kyllä löytyy.
Ja toisaalta tämä kuva on sellaisessa paikassa joka ei kovin helpolla löydy, joten "sitä jotain" on etsitty. Kuvaan ei liity mitään sen suurempia tunteita, mutta jos tämä yritys haluaa sen kuvan minulta joka menee heiltä asiakkaalle jolla tienaavat rahaa niin en todellakaan ole millään satkulla sitä myymässä eteenpäin, mulla kun ei ole leipä tässä kiinni ja 50-100e on enemmänkin laiha lohtu.
Ja toisaalta tämä kuva on sellaisessa paikassa joka ei kovin helpolla löydy, joten "sitä jotain" on etsitty. Kuvaan ei liity mitään sen suurempia tunteita, mutta jos tämä yritys haluaa sen kuvan minulta joka menee heiltä asiakkaalle jolla tienaavat rahaa niin en todellakaan ole millään satkulla sitä myymässä eteenpäin, mulla kun ei ole leipä tässä kiinni ja 50-100e on enemmänkin laiha lohtu.
-
Ei meille tarvi selitellä, kun kuvien arvo nykyään on mitä on.Isosceles kirjoitti: Ja toisaalta tämä kuva on sellaisessa paikassa joka ei kovin helpolla löydy, joten "sitä jotain" on etsitty. Kuvaan ei liity mitään sen suurempia tunteita, mutta jos tämä yritys haluaa sen kuvan minulta joka menee heiltä asiakkaalle jolla tienaavat rahaa niin en todellakaan ole millään satkulla sitä myymässä eteenpäin, mulla kun ei ole leipä tässä kiinni ja 50-100e on enemmänkin laiha lohtu.
Sinä pyydät sen mikä on mielestäsi kohtuullista ja jos toinen sen haluaa maksaa, niin molemmat ovat varmaan tyytyväisiä. Sellaista se on tuo kaupankäynti.
-
- Viesti:
Netissä törmää usein asioihin mitä ei ole edes ollut etsimässä, ja saattaa tulla mieleen kokeilla kepillä jäätä että saisko tuon ostettua halvalla. Se että yritys saattaa tienata sillä rahaa nyt sitten vain sattuu olla yrittämisen elinehto. Jos se harmittaa niin kannattaa ilmoittaa ettei kuva ole myytävänä.TheHatter kirjoitti:Ei meille tarvi selitellä, kun kuvien arvo nykyään on mitä on.Isosceles kirjoitti: Ja toisaalta tämä kuva on sellaisessa paikassa joka ei kovin helpolla löydy, joten "sitä jotain" on etsitty. Kuvaan ei liity mitään sen suurempia tunteita, mutta jos tämä yritys haluaa sen kuvan minulta joka menee heiltä asiakkaalle jolla tienaavat rahaa niin en todellakaan ole millään satkulla sitä myymässä eteenpäin, mulla kun ei ole leipä tässä kiinni ja 50-100e on enemmänkin laiha lohtu.
Sinä pyydät sen mikä on mielestäsi kohtuullista ja jos toinen sen haluaa maksaa, niin molemmat ovat varmaan tyytyväisiä. Sellaista se on tuo kaupankäynti.
-
Totta tuokin että saattaa törmätä vahingossakin.oh6jih kirjoitti: Netissä törmää usein asioihin mitä ei ole edes ollut etsimässä, ja saattaa tulla mieleen kokeilla kepillä jäätä että saisko tuon ostettua halvalla. Se että yritys saattaa tienata sillä rahaa nyt sitten vain sattuu olla yrittämisen elinehto. Jos se harmittaa niin kannattaa ilmoittaa ettei kuva ole myytävänä.
Se että yritys tekee rahaa ei haittaa minua, tarkoitin tuolla sitä että jos he olisivat jostain syystä tarvinneet kuvan omaan käyttöön mitä se ikinä olisikaan hinta olisi silloin voinut hyvinkin olla satasen pintaan. Mutta jos heidän asiakas haluaa jotain mitä minulla on niin saavat maksaa eri hinnan silloin myös, koska tekevät bisnestä kuvallani.
Vai myydäänkö kuvia ajattelematta mihin käyttötarkoitukseen ne tulevat ostajalle? Olin siinä käsityksessä että kuvien hinta vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan.
Heittäkää joku summa mitä itse pyytäisitte tässä tapauksessa kuvastanne??
-
Kysyin missä tätä käytettäisiin ja vastaus oli asiakkaan kohteessa tehtäisiin kuvaseinä tapetin tyyppisesti. Sen tarkemmin en tässä vaiheessa tiedä.alsalus kirjoitti:Mä menisin 0h6jihin haarukalla ite. Tosin eka ottaisin selvää, että mihin sitä kuvaa käytetään sen kerran. Jonkun esitteen yhteydessä 50-200 euroa, isossa ja näyttävässä ulkomainoksessa/julisteessa enemmän.
-
No siinä tapauksessa nosta hintaa hetipaikalla. Peruspainotuote/nettikuva on halpa, mutta toi menee spesiaalihommaksi. Jo pelkästään tollasen printin teettäminen, asettelu ja seinään liisteröinti maksaa hunajata ja vaatii käsityötä, joten kuvan käyttöön on varattu hilloa erikseen. Lisäksi seinään tulevan kuvan valinnassa kriteerit on korkeammat, kun sen luulisi olevan suunniteltu yleensäkin tilaa varten. Resoluutiovaatimuksetkin on pokkarilaatua kovemmat.Isosceles kirjoitti:Kysyin missä tätä käytettäisiin ja vastaus oli asiakkaan kohteessa tehtäisiin kuvaseinä tapetin tyyppisesti. Sen tarkemmin en tässä vaiheessa tiedä.alsalus kirjoitti:Mä menisin 0h6jihin haarukalla ite. Tosin eka ottaisin selvää, että mihin sitä kuvaa käytetään sen kerran. Jonkun esitteen yhteydessä 50-200 euroa, isossa ja näyttävässä ulkomainoksessa/julisteessa enemmän.
Listahinnan sijaan sun kantsii suurin piirtein haarukoida joku kymmenysosuuus kuvan tekemisen kokonaishinnasta. Puhutaan siis joka tapauksessa satasista eikä kympeistä (muttei ehkä tonneista kuitenkaan ellei se seinä ole pörssifirman pääkonttorissa).
Viimeksi muokannut alsalus, Kesä 20, 2012 0 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
No ei toi nyt niin spesiaalia ole. Kahdeksan vuodan tapetti, elikkä n. 3,5x2,5m maksaa parisataa, vähän päälle. Liisteröinti käy siinä missä tavallisenkin tapetin. Tuon kokoiselle valmistaja haluaa 5 mpx:n kokoisen kuvan.alsalus kirjoitti:Peruspainotuote/nettikuva on halpa, mutta toi menee spesiaalihommaksi. Jo pelkästään tollasen printin teettäminen, asettelu ja seinään liisteröinti maksaa hunajata ja vaatii käsityötä, joten kuvan käyttöön on varattu hilloa erikseen.
Multa pyydettiin viimevuonna paikalliselle jäähallille vip- katsomoihin kuvia tuohon tarkoitukseen. Katsoivat viisaammaksi kääntyä istockin puoleen.
-
- Viesti:
Kiitoksia aamunauruista :) Ei se vaan oikeassa elämässä mene noin. Oikeasti se menee niin että "kun meillä menee tähän projektiin jo muutenkin tonni niin meillä ei oo varaa maksaa kuvasta enää kuin 20€"alsalus kirjoitti:No siinä tapauksessa nosta hintaa hetipaikalla. Peruspainotuote/nettikuva on halpa, mutta toi menee spesiaalihommaksi. Jo pelkästään tollasen printin teettäminen, asettelu ja seinään liisteröinti maksaa hunajata ja vaatii käsityötä, joten kuvan käyttöön on varattu hilloa erikseen. Lisäksi seinään tulevan kuvan valinnassa kriteerit on korkeammat, kun sen luulisi olevan suunniteltu yleensäkin tilaa varten. Resoluutiovaatimuksetkin on pokkarilaatua kovemmat.Isosceles kirjoitti:Kysyin missä tätä käytettäisiin ja vastaus oli asiakkaan kohteessa tehtäisiin kuvaseinä tapetin tyyppisesti. Sen tarkemmin en tässä vaiheessa tiedä.alsalus kirjoitti:Mä menisin 0h6jihin haarukalla ite. Tosin eka ottaisin selvää, että mihin sitä kuvaa käytetään sen kerran. Jonkun esitteen yhteydessä 50-200 euroa, isossa ja näyttävässä ulkomainoksessa/julisteessa enemmän.
Listahinnan sijaan sun kantsii suurin piirtein haarukoida joku kymmenysosuuus kuvan tekemisen kokonaishinnasta. Puhutaan siis joka tapauksessa satasista eikä kympeistä (muttei ehkä tonneista kuitenkaan ellei se seinä ole pörssifirman pääkonttorissa).
Ehkä mä rikon jotain mainoskuvaajien pyhää koodia vastaan mutta meillä kuva maksaa sen mitä se maksaa, riippumatta siitä mihin sitä käytetään. Jos sen tekemiseen on nähty vaivaa ja se on oikeasti sellainen ettei naapurin Jani-Petteriltä löydy samanlaista, se maksaa enemmän, ja jos se on peruskuvaa niin se maksaa vähemmän. Jos se peruskuva menee pörssiyhtiön seinään tapettina niin sitten menkööt :) Sitten jos kuva halutaan yksinoikeudella niin aletaan heittämään vähän isompia kertoimia päälle.
-
-
Meillä se on 80€/h+tarvikkeet ja matkat +/-Isosceles kirjoitti:Paljonko tämä sitten on?oh6jih kirjoitti: ..meillä kuva maksaa sen mitä se maksaa, riippumatta siitä mihin sitä käytetään...
Kuten todettu, ei yksittäiselle kuvalle voi määrittää mitään kiinteää arvoa. Sen arvo on se mitä siitä maksetaan, sen käytölle voi asetella rajoituksia jos haluaa, minä en halua.
-
No juu pirun hankalaahan tämä on, kun kuva ei ole mikään tilauksesta tehty joten vaikea laskeskella jotain tuntitaksoja ja materiaalikuluja. Eli mennään sillä minkä heitän hinnaksi tälläiselle yksittäiselle "taideteokselle".TheHatter kirjoitti:Meillä se on 80€/h+tarvikkeet ja matkat +/-Isosceles kirjoitti:Paljonko tämä sitten on?oh6jih kirjoitti: ..meillä kuva maksaa sen mitä se maksaa, riippumatta siitä mihin sitä käytetään...
Kuten todettu, ei yksittäiselle kuvalle voi määrittää mitään kiinteää arvoa. Sen arvo on se mitä siitä maksetaan, sen käytölle voi asetella rajoituksia jos haluaa, minä en halua.
Mietin jo tässä että olisiko ihan idioottimaista heittää pallo toiseen nurkkaan ja sanoa että olen valmis kuuntelemaan tarjouksen ko. kuvasta, neuvotellaan siitä eteenpäin sitten.
-
hatterilta ja ...jihilta hyvät pointit. Yleiset peukalosäännöt kuvan myynnissä ovat a) julkaisuoikeuksien laajuus ja b) kuvan käyttötarkoitus. Yleensä myöskin mainoskuvista maksetaan enemmän kuin esim. kuvituskuvista lehtiin. Yhäti hintaa nostaa se, jos siihen halutaan kaikki oikeudet, mikä on mainosmaailmassa yleistä. Tässä siis "kertajulkaisuoikeus" on viesti, että nyt oltaisiin halukkaita maksaa vähemmän eli ei osteta "taideteosta" vaan visuaalista fylliä.
Mä ostan työkseni kuvituskuvia "mahdollisimman halvalla" ja mun vaimoke taas ostaa mainoskuvia työkseen ja pyörittää ison pörssiyhtiön markkinointia. Jonkun verran puhutaan hinnoista kotopuolessakin, ja haarukka on järjettömän laaja riippuen tosi monesta seikasta. Selkeintä on useimmiten tuntitaksaan pohjautuva palkka.
Jos tosiaan tapettiprintteriä laulatetaan kännykameraresoluutiolla, ei kuvaaja paljon kostune. Toisaalta voi olla mahdollista sekin, että kuva on sisustusarkkitehdin visio, ja silloin on ihan aiheellista pohtia kuvan roolia ja arvoa tuossa oopperassa.
Tähän asti annetuilla infoilla mä varmaan myyjänä ilmoittaisin että olen halukas myymään kuvan ja kysyisin a) missä muodossa asiakas haluaa sen toimitettuna ja b) minkälaisen hinnan hän on ajatellut kuvasta maksaa.
Voit samalla määritellä taksasi esim. niin, että korkealaatuiseen seinän kokoiseen vedokseen sopiva hinta on mielestäsi esim viisi sataa ja että vastaako se ostajan käsitystä sopivasta hinnasta. Tuskin sä mitään siinä häviät, että ne toteaa satkunkin olevan liikaa (ellet sitten halua kuvaasi ko. paikkaan).
Mä ostan työkseni kuvituskuvia "mahdollisimman halvalla" ja mun vaimoke taas ostaa mainoskuvia työkseen ja pyörittää ison pörssiyhtiön markkinointia. Jonkun verran puhutaan hinnoista kotopuolessakin, ja haarukka on järjettömän laaja riippuen tosi monesta seikasta. Selkeintä on useimmiten tuntitaksaan pohjautuva palkka.
Jos tosiaan tapettiprintteriä laulatetaan kännykameraresoluutiolla, ei kuvaaja paljon kostune. Toisaalta voi olla mahdollista sekin, että kuva on sisustusarkkitehdin visio, ja silloin on ihan aiheellista pohtia kuvan roolia ja arvoa tuossa oopperassa.
Tähän asti annetuilla infoilla mä varmaan myyjänä ilmoittaisin että olen halukas myymään kuvan ja kysyisin a) missä muodossa asiakas haluaa sen toimitettuna ja b) minkälaisen hinnan hän on ajatellut kuvasta maksaa.
Voit samalla määritellä taksasi esim. niin, että korkealaatuiseen seinän kokoiseen vedokseen sopiva hinta on mielestäsi esim viisi sataa ja että vastaako se ostajan käsitystä sopivasta hinnasta. Tuskin sä mitään siinä häviät, että ne toteaa satkunkin olevan liikaa (ellet sitten halua kuvaasi ko. paikkaan).
-
- Viesti:
No kun se riippuu ihan siitä kuvasta. Meillä tehdään kuitenkin 99,9% vain tilauskeikkaa jolloin laskutetaan tunteja, tarvikkeita, kilometrejä jne, se 0,1% mitä myydään omista arkistoista on yleensä kuvia mitä on otettu keikkojen oheissa ihan muista jutuista, ja hinnat on vaihdellu n. 20 eurosta pariin sataan riippuen niin kuvasta kuin asiakkaastakin. Ei niille mitään standardihintaa ole. Kokemuksen tuoma nyrkkisääntö on, että alle satasella saa myytyä lähes kuvan kuin kuvan, jos hinta menee sen yli, asiakkaalla on todellakin olemassa tarve juuri sille kuvalle. Mutta ne on vain meidän markkinat, muualla voi olla eri hintataso ja erilaiset ostajat. Ei kai tätä kukaan ole helpoksi väittänytkään :)Isosceles kirjoitti:Ihan hyviä vinkkejä tullut ja jonkun puolitien tästä löytää kyllä. Hirveä suurpiirteistähän tämä näyttää olevan..Paljonko tämä sitten on?oh6jih kirjoitti: ..meillä kuva maksaa sen mitä se maksaa, riippumatta siitä mihin sitä käytetään...