Millä ISOlla kuvaat?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Moska kirjoitti:
AkuM kirjoitti:En keksi syytä miksi herkyyden pitäisi vaihtua 1/3 aukon välein (en kuvaa videota).
Kaikkien ei tarvitse keksiä selitystä kaikkiin juttuihin. Positiivistahan tässä on se, että kameran valmistajat ovat antaneet käyttäjän päättää ja valita sen mikä kullekkin sopii. Itse en ihan osaa nähdä mitä haittaa tuosta herkkyyden säädöstä kolmannes aukoittain on, mutta ihan sama.
Näinhän se on; toisilla on hiiren rullakin hitaalla ja toisilla nopealla. Ja oman tyylinsä käyttäjän on hankala nähdä omassa valinnassaan mitään haittaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

kebax kirjoitti:Oletko sä tullut tuohon lopputulemaan ottamalla kameran käteen ja kokeilemalla vai onko kirjoituksesi vain puhdasta teoriaa?
no mietihän nyt vähän.

en suoraan sanottuna jaksa enää, nyt meni kuppi nurin. lue koko ketju uusiksi.

ihan kuin sulla muuttuisi puheenaihe joka kommentin jälkeen piirun verran eri aiheeseen.

vinkki: jos käytät 1/3 ja 2/3 herkkyyksiä, niiden muodostamisessa käytetty tekniikka sanelee että sulta jää piirun verran "säätövaraa saamati".

e: ja joo, kirjoitukset pohjautuu siihen osaan valokuvaamisesta kun istutaan koneen ääressä ja yritetään saada kuvia säädettyä kohdilleen.
kebax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Blaablaablaablaa. Vastaas nyt oletko sillä kameralla näitä asioita kokeillut vai et.
ossipena

kebax kirjoitti:Blaablaablaablaa. Vastaas nyt oletko sillä kameralla näitä asioita kokeillut vai et.
minä tuossa yksi viesti sinun viestisi yläpuolella kirjoitti:e: ja joo, kirjoitukset pohjautuu siihen osaan valokuvaamisesta kun istutaan koneen ääressä ja yritetään saada kuvia säädettyä kohdilleen.
sanotaan nyt vielä että kyllä, perustuu täysin omaan kokemukseeni.

jos läpipalaminen on kyseisessä kuvassa oikeasti ongelma, mielestäni on fiksumpaa sit unohtaa aukon murto-osien säädöt ja valita vaan sellainen (ei-murto-osa-)herkkyys jolla kuva ei pala läpi koska hienosäädöt joutuu todennäköisesti tekemään kuvankäsittelyssä sekä tummalle että vaalealle päälle erikseen jos tavoitteena on nettikuva tai paperikuva.
OskuK

Jos läpipalaminen on ongelma, ei kannata kuvata digillä ollenkaan, saatika että nysväisi 1/3v aukon herkkyssleivonnan parissa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

kebax
Viesti:

Kuka sanoi että läpipalaminen on ongelma?
ossipena

kebax kirjoitti:Kuka sanoi että läpipalaminen on ongelma?
se herra siellä lähimmässä peilissä jonka löydät?
kebax kirjoitti:
ossipena kirjoitti: 1/3 askelta siksi koska 2/3 askelta on yli puolenvälin jolloin voit hypätä täyden aukon verran herkkyyden kanssa
Täysi aukko saattaa palaa jo puhki missä 2/3 ei. Jos taas nytkäytän koko aukon askeleella sopivaksi niin mullahan jää silloin 2/3 aukkoo säätövaraa saamati. Eikö?
tämä keskustelu on nyt osaltani tässä, ei ole päätä eikä häntää...
kebax
Viesti:

En minä tuossa sanonut että läpipalaminen olisi varsinaisesti ongelma. Puhuin riittävästä valon määrästä johon valotan 1/3 pykälän tarkkuudella.
ossipena

kebax kirjoitti:En minä tuossa sanonut että läpipalaminen olisi varsinaisesti ongelma. Puhuin riittävästä valon määrästä johon valotan 1/3 pykälän tarkkuudella.
jos se ei ole varsinaisesti ongelma, mikä estää käyttämästä aukon verran korkeampaa herkkyyttä?
kebax
Viesti:

Mä käytän sellaisia kameran herkkyyksiä sellaisin askelin mitä näen tarvitsevani. Ja käytän siinä kameran koko kapasiteettia. Suljinajan ja aukon suhteen en voi sanoa samaa tosin askelmat ovat linjassa.
OskuK

kebax kirjoitti:Kuka sanoi että läpipalaminen on ongelma?
ossipena kirjoitti: jos läpipalaminen on kyseisessä kuvassa oikeasti ongelma.

Waldo's Peoplen Waldo:

OskuK

kebax kirjoitti:Mä käytän sellaisia kameran herkkyyksiä sellaisin askelin mitä näen tarvitsevani. Ja käytän siinä kameran koko kapasiteettia. Suljinajan ja aukon suhteen en voi sanoa samaa tosin askelmat ovat linjassa.
Kameran koko kapa on tosiaan kovassa käytössä, sääli vain ettei kennon ole ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

kebax
Viesti:

Haluatko selventää?
OskuK

kebax kirjoitti:Haluatko selventää?
Kenno on parhaimmillaan tietyillä herkkyysarvoilla ja muut, väliarvot väännetään softalla. Et siis saa niillä vierekkäisillä parempaa, vaan huonompaa. Raakana esimerkkinä kameran alin herkkyys, joka usein ei ole nominaaliherkkyys.

Waldo's Peoplen Waldo:

kebax
Viesti:

Ja sitten todisteita tuosta huonoudesta.
OskuK

kebax kirjoitti:Ja sitten todisteita tuosta huonoudesta.
Joo, kaiva vaan. Siitä kolmanneskliksujen erinomaisuudesta myös. ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

kebax
Viesti:

Sinähän sanoit niiden olevan liian huonoja käytettäväksi. Mä olen vaan puhunut käyttäväni niitä, en ole sanonut että "väliarvot" olisivat parempia kuin "pääarvot". Jos sinä väität että "väliarvot" ovat liian huonoja käytettäväksi niin mielelläni näkisin kunnon perustelut sille.
pasiruotsa

Viesti Kirjoittaja pasiruotsa »

ISO-arvoja säädän aina tilanteesta riippuen. Monesti tulee vastaan tilanteita joissa valaistus on todella hämärä ja liike nopeahkoa, jolloin aukkona on pakko käyttää 2.8, valotusaikana 1/50-1/125 ja ISO täytyy ruuvata 3200-6400 -välille, joskus jopa korkeammalle mutta silloin ei kuvamateriaali ole kovin käyttistä enää. Kamerana siis Nikon D700.
OskuK

kebax kirjoitti:Sinähän sanoit niiden olevan liian huonoja käytettäväksi. Mä olen vaan puhunut käyttäväni niitä, en ole sanonut että "väliarvot" olisivat parempia kuin "pääarvot". Jos sinä väität että "väliarvot" ovat liian huonoja käytettäväksi niin mielelläni näkisin kunnon perustelut sille.
Ehkä lisäät minun väiteeni jatkossa lainauksina, jotta tiedämme minun väittäneeni mitä väität minun väittäneen ;-) ...muutoin katsomme sinun vain taas valehtelevan ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

Walnut

Viesti Kirjoittaja Walnut »

Ulkona kuvatessani ISO-herkkyyttä pidän arvolla 100-1250; riippuen valon määrästä sekä siitä, että täytyykö liike saada pysäytettyä. Sisätiloissa fotoilen enimmäkseen herkkyydellä 2500, mutta myös 3200 on tuottanut kohtuullista jälkeä eräällä keikalla kuvia napsiessani.
Vastaa Viestiin