miten niin? sellainen tunne tuli nyt että paaton tietää jotain mitä sinä et noiden vastaustesi perusteella...kebax kirjoitti:Miten vain mutta silti viestissäs ei ollut tolkun häivää.paaton kirjoitti:ei sinusta kebax uutta mvuorta tule
Millä ISOlla kuvaat?
-
-
- Viesti:
Herkkyyden hienosäätö voi olla "ohjelmallinen" ja tottakai valotusta voidaan säätää Lightroomissa. Se mitä mä en tässä ymmärrä on että miten nämä asiat jotenkin kumoavat tai kompensoivat toisensa.paaton kirjoitti: Väli isot taitavat kuitenkin olla ohjelmallisia, eli ne on aivan sama väännellä lightroomissa.
-
Ainakin itse ajattelen asian niin, että valitsen "oikeat" isot käyttöön jos haluan uber parasta kuvanlaatua. Jos valotus ei ole sattunut täysin kohdalleen, niin muutan sitä lightroomissa, jos valotus taas on täysillä isoilla kohdillaan niin kuvan pitäisi olla hieman parempi. En usko että tällä on oikeasti merkitystä, muuta kuin ehkä joskus kennon dynamiikan rajoilla liikuttaessa.kebax kirjoitti:Herkkyyden hienosäätö voi olla "ohjelmallinen" ja tottakai valotusta voidaan säätää Lightroomissa. Se mitä mä en tässä ymmärrä on että miten nämä asiat jotenkin kumoavat tai kompensoivat toisensa.paaton kirjoitti: Väli isot taitavat kuitenkin olla ohjelmallisia, eli ne on aivan sama väännellä lightroomissa.
-
- Viesti:
-
alivaloitat kuvaa 1/3 aukkoa anyone?kebax kirjoitti:Herkkyyden hienosäätö voi olla "ohjelmallinen" ja tottakai valotusta voidaan säätää Lightroomissa. Se mitä mä en tässä ymmärrä on että miten nämä asiat jotenkin kumoavat tai kompensoivat toisensa.paaton kirjoitti: Väli isot taitavat kuitenkin olla ohjelmallisia, eli ne on aivan sama väännellä lightroomissa.
e: siis kuvausvauheessa ja sit lightroomissa nostat kuvan 1/3 aukkoa kirkkaammaksi..
-
- Viesti:
-
jos et huomannut niin käyttämäni verbin luokka oli passiivi. eli joku tekee joskus jotain.kebax kirjoitti:Miten niin käytän säädöstä vain 1/3? Voinhan mä valita kaks askelta jolloin siis vaikutus yhteensä on 2/3. Tokihan 1/3 tulee käytetyksi jos on tarpeen.
Ja miten niin mä alivalotan? Tarkotus on valottaa ruutua riittävästi siten että jälkikäsittelyssä on mahdollisuus ennemminkin himmentää.
lähde: wikipedia...joka ilmaisee epämääräisen persoonan suorittamaa tekemistä
1/3 askelta siksi koska 2/3 askelta on yli puolenvälin jolloin voit hypätä täyden aukon verran herkkyyden kanssa ja voilá! taas on maagisesti 1/3 aukkoa toiseen suuntaan säädettävää.
-
- Viesti:
-
no jos herkkyyden nosto aukon verran polttaa kuvan puhki niin väitän että digikennoilla aukon pimeämpi valotus + 2/3 korjaus ei tuota kovinkaan nättiä lopputulosta...kebax kirjoitti:Täysi aukko saattaa palaa jo puhki missä 2/3 ei. Jos taas nytkäytän koko aukon askeleella sopivaksi niin mullahan jää silloin 2/3 aukkoo säätövaraa saamati. Eikö?ossipena kirjoitti: 1/3 askelta siksi koska 2/3 askelta on yli puolenvälin jolloin voit hypätä täyden aukon verran herkkyyden kanssa
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
Voi toki, mutta se ei tapahdu kennon herkkyyttä muuttamalla, vaan valotuksenkorjailulla.kebax kirjoitti:Häh? Kyllähän niitä eri ohjelmien valottamia kuvia voi säätää himmeemmälle tai kirkkaammalle. Vai mitä nyt tarkoitat?
Otapa huviksesi automatiikalla sarja kuvia ja muuta kuvien välissä herkkyyttä: ihan sama valotus. Muu olisi yllättävää, että oikeita valotuksia saisi vain yhdellä kameran herkyydellä ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
En keksi syytä miksi herkyyden pitäisi vaihtua 1/3 aukon välein (en kuvaa videota).
Minulla herkyys on asetettu vaihtumaan aukon välein ja aukko- ja valotusarvot 1/2 aukon välein kuten valotuksen korjauskin.
Noilla asetuksilla valotus osuu kohdilleen ihan riittävällä tarkuudella ja jos ei osu, niin vika on ainakin minun tapauksessani käyttäjässä.
Minulla herkyys on asetettu vaihtumaan aukon välein ja aukko- ja valotusarvot 1/2 aukon välein kuten valotuksen korjauskin.
Noilla asetuksilla valotus osuu kohdilleen ihan riittävällä tarkuudella ja jos ei osu, niin vika on ainakin minun tapauksessani käyttäjässä.
-
Kaikkien ei tarvitse keksiä selitystä kaikkiin juttuihin. Positiivistahan tässä on se, että kameran valmistajat ovat antaneet käyttäjän päättää ja valita sen mikä kullekkin sopii. Itse en ihan osaa nähdä mitä haittaa tuosta herkkyyden säädöstä kolmannes aukoittain on, mutta ihan sama.AkuM kirjoitti:En keksi syytä miksi herkyyden pitäisi vaihtua 1/3 aukon välein (en kuvaa videota).
-
Mulla on suurimman osan ajasta käytössä ISO herkyys 400 ASA ja tuosta se on ihan perstuntumalla helppo säättää alimpaan mahdolliseen tai 1600:aan - Pari napsua valintakiekosta suuntaansa. Yli 1600 tulee mentyä aika harvoin.Moska kirjoitti:Kaikkien ei tarvitse keksiä selitystä kaikkiin juttuihin. Positiivistahan tässä on se, että kameran valmistajat ovat antaneet käyttäjän päättää ja valita sen mikä kullekkin sopii. Itse en ihan osaa nähdä mitä haittaa tuosta herkkyyden säädöstä kolmannes aukoittain on, mutta ihan sama.AkuM kirjoitti:En keksi syytä miksi herkyyden pitäisi vaihtua 1/3 aukon välein (en kuvaa videota).