Millä ISOlla kuvaat?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Näitä ns. ohjelmallisia herkkyyksiä on tarjolla lähes jokaisessa kameramallissa. Niiden huonous ei ole aivan itsestään selvää, kun kuvasignaali todennäköisesti käsitellään optimoidusti hyvin alhaisella tasolla. Jolloin voi olla mahdollista, että lopputulos on jopa parempi kuin raw-ohjelmalla tuotettu. Etenkin dynamiikka näissä kuitenkin kärsii.alspe kirjoitti:Siis signaali tulee enemmän käsittelyn kautta jos käyttää ISO 100:sta eli mahdollisesti se on huonompi kuin ISO200?
Sen verran vanhoillinen olen, että herkkyys vaihtuu täyden aukon välein myös minulla. Ne on loogisempia ajatella, kun ovat aikanaan "selkäytimeen" sillä tavalla koodattu. Noin erilaisia aukko-aika-herkkyys kombinaatioita pyöritellessä päässä.Hannu KH kirjoitti:Oon laittanut 5D Mk2:n ISOt vaihtumaan täyden aukon välein, saa herkkyyden säädettyä nopeammin.
Joku kaipaili lukuja, niin 6400 on sellainen kipuraja 5dmkII:lla, joita kehtaa vielä isommissa määrin näyttää. Edellyttää kyllä sitten jo sitä aiemmin mainittua hyvin valaistua kohdetta.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
-
en ole varma että päteekö tämä kameraasi mutta yleensä nuo hävittää raakakuvista jonkin verran pelivaraa. samaan aikaan ne hävittää kameran tekemistä jpegeistä esimerkiksi lähes kaiken kohinan.alspe kirjoitti:OK, kiitos hyvä tietää. Siis signaali tulee enemmän käsittelyn kautta jos käyttää ISO 100:sta eli mahdollisesti se on huonompi kuin ISO200?ossipena kirjoitti:sama kuin muissakin kennoissa eli kennon ensimmäinen oikea herkkyys on ISO200? ISO100 tehdään vaan ohjelmallisesti.alspe kirjoitti: Kellään ajatusta miksi Pentaxin ISO-arvon oletus on 200-->, erikseen pitää valita 100 minimiksi valikoista? Onko siinä jokin ajatus, että 200 on niin puhdas ettei 100:lle ole tarvetta?
-
Siis mikä hävittää? ISOn pudottaminen 200:sta --> 100:aan hävittää JPEGin kohinaa?ossipena kirjoitti:en ole varma että päteekö tämä kameraasi mutta yleensä nuo hävittää raakakuvista jonkin verran pelivaraa. samaan aikaan ne hävittää kameran tekemistä jpegeistä esimerkiksi lähes kaiken kohinan.
Pentaxilla saa kuvia
-
- Viesti:
Usein kun herkkyyksiä säätelen, on tilanne päällä jossain tapahtumassa niin on helpompaa kun ei tarvi keskittyä ISOjen säätämiseen kun tietää että naksahdus=aukko. Väliarvot ovat kuitenkin turhia.kebax kirjoitti:Mihinkäs sitä on kiire? Mun kamerassa aukko, suljin ja herkkyys kulkevat kaikki yhtä jalkaa kolmannes aukon välein. Tuskin nopeuttaa mitään mutta ehkä selkeyttää asioita.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Kiireestä puheen ollen, kirjoittelit tuolla edellä turhasta auto-isosta.Hannu KH kirjoitti:Usein kun herkkyyksiä säätelen, on tilanne päällä jossain tapahtumassa niin on helpompaa kun ei tarvi keskittyä ISOjen säätämiseen kun tietää että naksahdus=aukko. Väliarvot ovat kuitenkin turhia.kebax kirjoitti:Mihinkäs sitä on kiire? Mun kamerassa aukko, suljin ja herkkyys kulkevat kaikki yhtä jalkaa kolmannes aukon välein. Tuskin nopeuttaa mitään mutta ehkä selkeyttää asioita.
-
Mutta eikö valotuksen saa säädettyä tarkemmin oikeaksi jos säädöt ovat "herkempiä"?Hannu KH kirjoitti:Usein kun herkkyyksiä säätelen, on tilanne päällä jossain tapahtumassa niin on helpompaa kun ei tarvi keskittyä ISOjen säätämiseen kun tietää että naksahdus=aukko. Väliarvot ovat kuitenkin turhia.kebax kirjoitti:Mihinkäs sitä on kiire? Mun kamerassa aukko, suljin ja herkkyys kulkevat kaikki yhtä jalkaa kolmannes aukon välein. Tuskin nopeuttaa mitään mutta ehkä selkeyttää asioita.
Pentaxilla saa kuvia
-
en tiedä oikeista kuvaajista, mutta näin räpsijälle tuo Nikonin auto-ISO on kyllä hyvä. Kun vielä yläpää venyisi muutaman pukälän pidemmälle kuvanlaadusta tinkimättä, niin olispa kivaa. Rullilla saa säädettyä tarpeen mukaan halamansa aukon, tai ajan ja auto-ISO paikkaa taitamattomuutta ilman että siihen tarvitsee kiireessä puuttua. Ainahan se ei tietenkään mene niin kuin elokuvissa, mutta jos on aikaa, voi sen itsekkin säätää haluamallaan tavalla.
-
auto isossa kaikki välimallit on kuitenkin käytössä, eli ei.alspe kirjoitti:Mutta eikö valotuksen saa säädettyä tarkemmin oikeaksi jos säädöt ovat "herkempiä"?Hannu KH kirjoitti:Usein kun herkkyyksiä säätelen, on tilanne päällä jossain tapahtumassa niin on helpompaa kun ei tarvi keskittyä ISOjen säätämiseen kun tietää että naksahdus=aukko. Väliarvot ovat kuitenkin turhia.kebax kirjoitti:Mihinkäs sitä on kiire? Mun kamerassa aukko, suljin ja herkkyys kulkevat kaikki yhtä jalkaa kolmannes aukon välein. Tuskin nopeuttaa mitään mutta ehkä selkeyttää asioita.
Väli isot taitavat kuitenkin olla ohjelmallisia, eli ne on aivan sama väännellä lightroomissa.
Minullakin ovat vain täydet iso arvot valittuina kameraan, käsin säätäminen on nopeampaa ja selkeämpää
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Siis kuvaan M-valotuksella ja ISOnkin valitsen itse.nomad kirjoitti:Kiireestä puheen ollen, kirjoittelit tuolla edellä turhasta auto-isosta.Hannu KH kirjoitti:Usein kun herkkyyksiä säätelen, on tilanne päällä jossain tapahtumassa niin on helpompaa kun ei tarvi keskittyä ISOjen säätämiseen kun tietää että naksahdus=aukko. Väliarvot ovat kuitenkin turhia.kebax kirjoitti:Mihinkäs sitä on kiire? Mun kamerassa aukko, suljin ja herkkyys kulkevat kaikki yhtä jalkaa kolmannes aukon välein. Tuskin nopeuttaa mitään mutta ehkä selkeyttää asioita.
Ennemmin säädän valotuksen käsin, kuin taistelen Canonin poukkoilevaa valotusautomatiikkaa vastaan.
-
Pentaxissa ei ole.paaton kirjoitti: auto isossa kaikki välimallit on kuitenkin käytössä, eli ei.
Väli isot taitavat kuitenkin olla ohjelmallisia, eli ne on aivan sama väännellä lightroomissa.
Minullakin ovat vain täydet iso arvot valittuina kameraan, käsin säätäminen on nopeampaa ja selkeämpää
Tarkistin, asetuksissa on valinnat : valotusaskeleet 1/3 tai 1/2 aukkoaskelta. Herkkyysaskeleet 1 askel tai kuten valotusaskeleet.
Esim. Av-moodissa AUTO-ISOlla jos herkkyysaskel on 1 aukkoaskel, niin valotus näytti sisällä : F4.5, 1/40s, ISO 400 ja F4.0, 1/40s, ISO 400. Tällöin toinen on erilailla valotettu. Mutta kuten sanoit, voihan sen aina väännellä ohjelmassa kuinka haluaa :/ Jos laittaa moodin jossa herkkyysaskeleet valotusaskeleiden mukaan 1/2 aukkoa niin tuli samaisessa tilanteessa valotus : F4.5, 1/40s, ISO560 ja F4.0, 1/40s, ISO400.
Pentaxilla saa kuvia
-
- Viesti:
Periaatteessa Auto-ISO vois toimia M-valotuksellakin. Niin se toimi mun antiikkisessa D-Satku Nikonissakin, myös vahingossa. Näytöllä näytti että ISO on 200, mutta kun studiossa otti kuvia niin ylivalotus oli törkeää kun kamera meni 1600:lle. Vasta valikoiden syövereihin syventyminen selvitti mystisen kuvauksen pieleen menemisen. Aivan persustasta koko systeemi.paaton kirjoitti:Auto iso toimii sitten nikonissa fiksummin, ihmettelin ensin itsekkin miksei auto iso tottele täyden aukon käskyä, mutta m-tilassa tämä tosiaan sotkisi valotuksen.
Canonissa M-asennossa ei toimi. Sitä vaan ihmettelen kun sitä ei saa kokonaan pois käytöstä niinkuin ISO-laajennuksenkin.
-
Kaikki uudemmat nikonit kyllä näyttävät autoison arvonkin etsimessä. Olen taas itse alkanut pitämään d300n autoisosta, salaman kanssa autoiso tipahtaa automaattisesti pois. Uudemmissa autoiso on oletuksena päällä salamakuvauksessakin. Ainakin tälle saisi olla valinta.
Onko canonissa autoiso säätöpyörässä alimmaisena muiden isojen jälkeen? Näin sen pitäisi olla nikonissakin
Onko canonissa autoiso säätöpyörässä alimmaisena muiden isojen jälkeen? Näin sen pitäisi olla nikonissakin
-
- Viesti:
-
juuri niin.alspe kirjoitti:Siis mikä hävittää? ISOn pudottaminen 200:sta --> 100:aan hävittää JPEGin kohinaa?ossipena kirjoitti:en ole varma että päteekö tämä kameraasi mutta yleensä nuo hävittää raakakuvista jonkin verran pelivaraa. samaan aikaan ne hävittää kameran tekemistä jpegeistä esimerkiksi lähes kaiken kohinan.
-
- Viesti: