Hiiri kuvienkäsittelyyn?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Neon Valo

Hiiri kuvienkäsittelyyn?

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Tällä hetkellä on logitech perus langattoman setin mukana tullut hiiri joka ei kyllä ole tarkka oikeastaan mitenkään, mutta sillä on vain nykerretty menemään vaikka tarkoissa paikoissa hiiri saattaa hypätä yhtäkkiä jne.

Minkälaisia hiiriä foorumilaiset käyttää täälä ja osais mulle suositella kans hiirtä?

Minä itse olen miettinyt että olisiko sellainen "pallohiiri" jota ei liikutella vaan kursori liikkuu sormin pyöriteltävällä pallolla ja hiiri pitäisi olla langaton koska käyttöetäisyys vaihtelee 24"näytön ääreltä kolmeen metriin kun siirrytään käyttämään konetta isomman taulutöllön kautta.

Eli taitaa olla kyseessä "trackball" ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mulla on tracball, eikä valittamista. Ei kuitenkaan sovi välttämättä kaikille.
Neon Valo

Tässä on noi kaks langatonta mallia: http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/409c/Trackballit

Lieneekö jompikumpi noista?

luulen oppivani käyttämään sitä ja paremmin varmaan sopii käteeni kuin tuo perus möykky, ja tosiaan kun käyttö-alusta muuttuu puupinnalta nahkapinnalle jne.. niin ei viiti aina kulettaa hiirimattoaki mukana.
Kuinka kuvankäsittely on sujunut ton kanssa? lähinnä tarkkuus yms?
kebax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Mulla on Airin osoitinlaitteena langaton TrackPad. En suostuis enään yhtään mitään tekemään ilman sitä.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itse käytän töissä noita Logitechin TrackMan -kuulia langallisina. Minulla on sekä tuollainen symmetrinen että sitten peukalolla käytettävä oikeankäden kuula. Molemmat on oikein mukavia Lightroomin ja muun perushomman kanssa: nopeita, eikä kättä tarvitse liikuttaa pöydällä. Molemmat kuulat löytyy siksi, että syksyllä tuli niin paljon käyttöä, että oikea ranne kipeytyi kuitenkin ja piti käyttää vasemmallakin kädellä kuulaa.

Mutta ei ne oikein Photoshop-nypräyksen kanssa toimi. Tarkassa hommassa pyörittää kuulaa tällöin peukalon ja etusormen välissä kun normaalisti peukalo hoitaa kaiken. Vaikkapa syväämisessä tarkka hiiri on parempi. Se voittaa myös läppärin touchpadin.

Sen sijaan nyt on kotona opetellut piirtopöydän käyttöä. Edullinen Bamboo on aika riittävä tarkka syväykseen. Käyttö on sujuvaa, kun tajusi, että touch-toiminto on suhteellinen ja kynä taas absoluuttinen (sama kohta piirtoalueella on sama kohta näytöllä). Kynä kunnolla ylös piirtopinnasta ja etusormella voi toimia kuin Macin touchpadilla. Näppärää, mutta vaatii vähän enemmän pöytätilaa.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Logitech VX Nano langaton laserhiiri ollut käytössä sekä töissä että kotona viimeiset pari vuotta. Ei ole valittamista ollut, aiemmin oli kotona isompi Logitechin lasermalli joka toimii kyllä edelleen, mutta tuo pienempi on istunut omaan käteen paremmin. Ilmeisesti tämä malli ei ole enää myynnissä.
Neon Valo kirjoitti:... kun käyttö-alusta muuttuu puupinnalta nahkapinnalle jne.. niin ei viiti aina kulettaa hiirimattoaki mukana.
Ei kai nämä laserhiiret mitään hiirimattoa tarvitse?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

Wacomin piirtopöytä kynällä on niin hyvä, etten suostuisi hiirtä enää edes kokeilemaan kuvankäsittelyssä. Trackballilla saa tarkkuutta hommaan, mutta epäilen vastaako se silti kynän käyttöä. Toisekseen hiirellä on erittäin työlästä tehdä esim. efektejä kuva-alalle, kun siinä ei ole paineentunnistusta. Piirtopöydällä kuvaan sutii paikallisia korjauksia ihan mielellään, kun niiden voimakkuus määrittyy luonnollisesti sen mukaan kuinka kovaa painat kynää alustaa vasten.

Edit: Jos etäisyys mietityttää, niin tuo Wacomin Wireless kit taitaa olla yhteensopiva myös uusien Bamboo-mallien kanssa.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jare kirjoitti:Wacomin piirtopöytä kynällä on niin hyvä...
Pitäishän jotain tuollaista itsekin joskus kyllä kokeilla. Mutta kun ei ole kokemusta ollenkaan niin ei osaa hahmottaa riittääkö joku pieni (=halpa) vai pitääkö olla isompi ja jos pitää niin miten iso.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jare

Rockford kirjoitti:
Pitäishän jotain tuollaista itsekin joskus kyllä kokeilla. Mutta kun ei ole kokemusta ollenkaan niin ei osaa hahmottaa riittääkö joku pieni (=halpa) vai pitääkö olla isompi ja jos pitää niin miten iso.
A5-kokoinen on vaikuttanut passelilta kompromissikoolta, joka mahdollistaa tarpeeksi tarkat liikkeet ilman että täytyy kurkotella laidasta laitaan navigoidessa. Isommista lienee hyötyä, jos tekee paljon piirustuksia tai maalauksia, mutta vähän makuasioita nämä on. Bamboo muistaakseni vastasi juuri jotain A5-kokoluokkaa. Olli R voi varmaan kommentoida tarkemmin siitä.

Vaikka hintahaarukka ei Wacomeissa kohtaisi, niin kannattaa silti kokeilla sellaista referenssinä.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Rockford kirjoitti:
Varsin kätevä on piirtopöytä, mä teen kaiken photoshopissa kynällä, mutta jotenkin vaan on Lightroomin säätäminen ei multa tolla onnistu, aina hapuaa suosiolla rotan käteen. Sama juttu illustrattorilla.

Illussa on kätevää kun on toi pattereita urakalla syövä mightymouse, kun sillä saa vieritettyä kaikkiin suuntiin pelkällä sormenpäällä.

A5 kokoista piirtopöytää mä suosittelisin, se on tarpeeksi tarkka, mutta kuitenkaan liikkeet ei ole liian isoja.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on tässä koneella ollut Wacom Intutos4 A5 wide 2,5 vuotta eikä hiirtä enää ollenkaan, 24 & 22 tuumaiset näytöt rinnakkain.
Hiiret joutaa museoon.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jare kirjoitti:Bamboo muistaakseni vastasi juuri jotain A5-kokoluokkaa. Olli R voi varmaan kommentoida tarkemmin siitä.
Bamboota on neljä mallia, joista Fun Medium on piirtoalueeltaan noin A5 ja muut sitten A6 wide. Itselläni on tuollainen A6, koska en halunnut liian isoa laitetta. Kooltaan tuo on jo kuitenkin yli A5:n kokoinen äärimitoiltaan.

Suosittelisin tuollaista Touch-versiota, sitä pystyy helpommin käyttämään myös hiiren korvikkeena, jos (Mac:mainen) touch-käyttö on tuttua. Fun-versioissa on erona mukana tulevat softat. Kaikkiin neljään on saatavissa langaton liitäntä lisävarusteena.

Erona kalliimpiin on rajoitettu kokovalikoima ja kynästä ei tunnisteta kallistusta. Valokuvankäsittelyyn tuo ei tunnu tarpeelliselta.

Ja totta on, että Lightroom toimii nopeammin esimerkiksi pallohiirellä ja näppäinoikoteillä. Photarissakin edut tulevat valinnoissa ja sivellintyyppisissä korjailuissa.
valotus

Viesti Kirjoittaja valotus »

Ei kai nämä laserhiiret mitään hiirimattoa tarvitse?
Ainakin mun tavallinen logitechin laserhiiri toimii vallan mainiosti keikalla reittä vasten, kun ylimääräistä hiiritasoa ei välttämättä löydy. En ole testannut onko sillä eroa laittaako aamulla päälle leviksen vaiko dressmanin farkut.

Muuten photarilla toimittaessa riippuu ihan duunista mikä sujuu paremmin kynällä ja mikä hiirellä. Wacom on kiva silloin kun piirtää, maalaa tai muuten sutii jotain, jossa paineentunnistus on luontevaa. Polutuksissa ainakin itselläni homma toimii huomattavasti tarkemmin hiirellä, kun polun pisteet pitää osua pikselin tarkkuudella kohdalleen.
Neon Valo

Okei, kiitos näistä spekuloinneista :)

Taitaa se lähtä tuollaine trackball systeemi hankintaan, kuitenkin kun PC:tä käytetään kuvienkäsittelyyn ja leffojen katsomiseen (enimmäkseen kuvienkäsittellyyn / katselemiseen) niin ei kuitenkaan viitsisi piirtopöytää hankkia ja vermeet tulisi sitten tietokoneen pääasialliseen ohjailuun..

Tuleekin tässä oulussa käyntiä ensiviikolla niin käydä melkein nappaamassa uus hiiri, loppuu se pöytää pitkin hankaaminen :D

Mutta niin joku kyselikin tuosta hiiren alustan tarpeesta, vaikka laser hiiri tämä normaali onkin niin tuntuu tämä vaan olevan ranttu eri alustoista, varsinkin jos etätasaista on ja tietenkin kun siirytään puulta nahkapinnalle niin liukuvuus on eri, trackballilla sitä ongelaa ei ole häviää se hankaaminen :)
Jare

Neon Valo kirjoitti:Taitaa se lähtä tuollaine trackball systeemi hankintaan, kuitenkin kun PC:tä käytetään kuvienkäsittelyyn ja leffojen katsomiseen (enimmäkseen kuvienkäsittellyyn / katselemiseen) niin ei kuitenkaan viitsisi piirtopöytää hankkia ja vermeet tulisi sitten tietokoneen pääasialliseen ohjailuun..

Tuleekin tässä oulussa käyntiä ensiviikolla niin käydä melkein nappaamassa uus hiiri, loppuu se pöytää pitkin hankaaminen :D
Tuommonen piirtoalusta, jossa on myös kosketusominaisuus, eli voi sormilla ohjailla Applen Trackpad tyyliin, voisi olla kätevä myös mediapc:ssä. Sen kanssa voi vaikka sohvalla löhöillä ja huidella menemään, kun taas hiiri vaatii jonkin verran enemmän koordinaatiota ja alustan jos se ei ole trackball. Makuasiahan se on kumpi noista istuu käteen paremmin, mutta jos et ole kokeillut piirto/kosketusalustaa aiemmin, niin suosittelen kokeilemaan sitä trackballin lisäksi.
kebax
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kebax »

Mulla on näppis ja trackpad naitettuna yhteen Twelvesouthin Magic Wandillä. Toimisi soffalla löhöillessäkin.
Neon Valo

kebax kirjoitti:Mulla on näppis ja trackpad naitettuna yhteen Twelvesouthin Magic Wandillä. Toimisi soffalla löhöillessäkin.
ai näinkö?: http://www.bz1-img.com/images_customers ... 7_full.jpg

:D

No joo.. huomenna haen tuon m750:sen verkkokaupasta..
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Käytän applen omaa taikarottaa, rullaus on kätevä ja tarkkuus riittää kunhan hiiri on tarpeeksi hitaalla (suurin ongelma mielestäni hiirissä yleensä on se että niitä pidetään liian nopealla). Piirtopöytä ei ollut minun juttuni, sillä oli kyllä kiva piirrellä/maalailla mutta kaikkeen muuhun käytän mieluummin hyvää hiirtä.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Jare kirjoitti:Wacomin piirtopöytä kynällä on niin hyvä, etten suostuisi hiirtä enää edes kokeilemaan kuvankäsittelyssä.

+1

piirtopöydän jälkeen on vaan harmittanut se että miksi hitossa sen hankkimisen kanssa piti viivytellä...

e: myös muussa käytössä tuo on erinomainen kunhan siihen totuttelee. alkaa tulemaan jo selkärangasta esimerkiksi täyden ruudun kokoisen ikkunan pienentäminen ja sulkeminen kun se tapahtuu aina täsmälleen samasta paikasta piirtopöydällä.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

ossipena kirjoitti:
Jare kirjoitti:Wacomin piirtopöytä kynällä on niin hyvä, etten suostuisi hiirtä enää edes kokeilemaan kuvankäsittelyssä.

+1

piirtopöydän jälkeen on vaan harmittanut se että miksi hitossa sen hankkimisen kanssa piti viivytellä...

e: myös muussa käytössä tuo on erinomainen kunhan siihen totuttelee. alkaa tulemaan jo selkärangasta esimerkiksi täyden ruudun kokoisen ikkunan pienentäminen ja sulkeminen kun se tapahtuu aina täsmälleen samasta paikasta piirtopöydällä.
Itse käytän kaikkeen piirtopöytää, mutta varsinkin Photoshopissa näppis ja siihen itse tehdyt pikavallinnat ja makrot ovat tärkeitä.

Näppiksen vaihdoin pieneen ilman erillisiä numeronäppäimiä olevaan, se on piirtopöydän vieressä ja toinen käsi säätää sillä jatkuvasti asioita tilanteen mukaan. Piirtopöydän nappulat ovat mulle ihan turhat.

Huonoja puoliakin tällä on.
-muilla koneilla kuvanläsittely ei onnistu, kun ne sopivat omaan työnkulkuun niin huonosti. Täytyy ihmetellä että joku muu viitsii niilä mitään tehdä.
-koneiden ja ohjelmien päivitys on tuskallista, kun tuunaamiseen menee aina niin paljon aikaa
-jos hommaa ei tee jatkuvasti, joitkin pikavalinnat ja toiminnot pakkaa unohtumaan.
-kun kynä on aina oikeassa kädessä, se pakkaa unohtumaan siihen ja joskus sitä saa etsiä pitkin tupaa...kun se on jäänyt jonnekkin. Ja sillä pitäis pystyä kirjoittamaan paperille myös.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin