Eli skanneri on Canon 9900F ja pitäisi skannata satunnaisesti kymmenestä pariinkymmeneen diaa.
Eli mitä tarkkuutta kannattaa käyttää ? Suomeksi mikä tarkkuus on optiimaalinen kuvien käytettävyyden ja laadun suhteen. Kuvista on tarkoitus tehdä yleensä kymppikuvia, välillä joistain A4:a.
Toiseksi, mitä tiedostomuotoa kannattaa käyttää ? Tähänasti olen käyttänyt LZW TIFiä, mutta käyttömukavuus alkaa kärsiä kun 1600@2000MHz:n Pena ja 512 muistia ei oikeen tahdo niellä tuollaisia kuvia ihan suosiolla. Samoin järkyttävän hitaita skannata.
Miten ihmiset täällä yleensä skannaavat kuvansa ? Entä väriprofiilijutut, jos kuvista haluaisi mahdollisimman valmiita, jottei lisäkäsittelyä juurikaan vaadittaisi (lähinnä terävöityksellä selviäisi).
Järkevä tapa skannata / tallentaa dioja
-
- Viesti:
-
kun tasoskannerilla skannaa filmiä tai dioja, millä logiikalla kannattaa tiedostoja terävöittää? olen terävöittänyt silmämääräisesti, mutta tähän kaipaisi jotakin teorian tai kokemuksen mukanaan tuomaa ohjeistusta.
tuosta skannaustarkkuudesta, jos kuvia katsoo ruudulta tai tulostaa esim. kymppikuvakoossa, 3200 on turhan tarkka. minulle on ainakin riittänyt huomattavasti pienempi tarkkuus (ja sitten kakkos-skannus sellaisita kuvista, joista jostain syystä tarvitsee suurempia vedoksia).
tuosta skannaustarkkuudesta, jos kuvia katsoo ruudulta tai tulostaa esim. kymppikuvakoossa, 3200 on turhan tarkka. minulle on ainakin riittänyt huomattavasti pienempi tarkkuus (ja sitten kakkos-skannus sellaisita kuvista, joista jostain syystä tarvitsee suurempia vedoksia).
seppo raami
-
pienennätkö kuvat portaittain (10% kerrallaan tms.)?kaptah kirjoitti:Skannereita ja filmejä on niin monenlaisia, että terävöittäisin vain silmämääräisesti. En ole vielä liian tarkkaa 3200dpi:n tasoskanneria nähnyt, kuvia pitää melkein pienentää puoleen ja terävöittää että päästään huonon digin tasolle :D
seppo raami
-
- Viesti:
Vastaan nyt vain omasta puolestani, eli minusta ei tuollaisella lähtökohtaisesti aika pehmeälllä filmiskannauksella ole aluksi kovin paljon väliä miten pienentää. Eli siihen puoleen uskaltaisin kyllä pienentää kerralla jos sitäkin pienempään ollaan menossa. Enkä muutenkaan muista että kukaan olisi suosittanut askeltaista pienentämistä 10% kerrallaan, tuostahan on ollut puhetta suurentamisessa.raamise kirjoitti:pienennätkö kuvat portaittain (10% kerrallaan tms.)?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB