Kuvauskeikan palkkio

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

vilpertt kirjoitti:Kyllä noita "paskalafkoja" löytyy suomesta :)

Minulle tullut maili tuosta syyskuun loppupuolelta:
Moikka!

Järjestämme *piiiip* 2011. Yksi tytöistämme tulee *piip* ja siksi kyselenkin, olisiko mahdollista sinun kuvata häntä tulevana la TFCD periaatteella, eli ilmaiseksi? Studiokuvat, closeup kasvoista (olkapäät-hiukset-kokoinen kuva) ja toinen olisi koko vartalo. Valkoisella taustalla.

Kuvat lähetetään ensi *piip* ja kuvien on näin oltava pro. Me otamme muista tytöistä su kuvaukset täällä *piip* studiossa. Kuvaajien tiedot ja linkit tulevat *piip* esille mahdolliseen *piip*, jos saamme edustavat kuvat tytöistä ja*piip* haluaa äänestyksen täten tehdä.
Vastaathan minulle pian =)
Kyselijänä yritys ja hintapolitiikka oli 0e.Bonuksena kuva ehkä jompaan kumpaan iltapäivälehteen sillä korvauksella että siinä olisi oma nimi alla :D

muistaakseni omasta mielenkiinnosta kuvausta kohtaan(ja eihän tuo ole kilpailijan vika että joku kilpailun toimijoista toimii noin) tarjosin toteutuneilla kustannuksilla/tjsp, mutta sekin hävisi jollekulle joka teki keikan ilmaiseksi :D

Huomaattehan että kuvien on oltava "pro" :)

On kyllä härski pyllyyntuikkaamisen henki tossa meilissä. Miten kukaan kehtaa lähettää tollasta postia ja vielä painostaa että asialla on kiire. Mä en vastaisi tohon mitään. Freelle on muutenkin aikataulujen kanssa puljaaminen työn miinuspuolia, ja VASTAA HETI MEILLE KELPAA VAAN HUIPPULAATU SÄ MAKSAT KAIKESTA JA TÄLLÄ ON _KIIRE_ -posti on ainakin mulle viesti siitä, että vastaamatta jättäminen aiheuttaa noille eniten ongelmia. Toinen hyvä on lyhyt tekstari "pidä missis".
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

alsalus kirjoitti:Toinen hyvä on lyhyt tekstari "pidä missis".
Mä olen laittanut tuollaisiin posteihin vastaukseksi vaan linkin tuohon Harlan Ellisonin annatukseen. http://www.youtube.com/watch?v=mj5IV23g-fE

Harvoin ovat enää sen jälkeen kyselleet.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
alsalus

TheHatter kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Toinen hyvä on lyhyt tekstari "pidä missis".
Mä olen laittanut tuollaisiin posteihin vastaukseksi vaan linkin tuohon Harlan Ellisonin annatukseen. http://www.youtube.com/watch?v=mj5IV23g-fE

Harvoin ovat enää sen jälkeen kyselleet.
Muahahahaha. Tosta pitäis tehdä suomalainen versio. Epäkohta, mikä suututtaa on siinä, että on monituisia yhteyksiä, joissa ilmainen talkootyö on kaikille reilua - ja kun kaupallinen yhtiö, vaikkapa Sanoma oy, käyttää sitä hyväkseen, he pilaavat ja tuhoavat tästä maasta talkoohengen, he pilaavat ja tuhoavat tästä maasta itsensä työllistäjät, he pilaavat ja tuhoavat moraalin - ja kaiken huipuksi he pilaavat ja tuhoavat vielä sananvapauttakin.
baader

Viesti Kirjoittaja baader »

Ainoot keikat mitä teen ilmaiseksi on tuttujen hääkeikat. Niistäkin jää yleensä tappiolle mutta oon pitänyt parempana palkkiona sitä että joku on palveluksen velkaa kuin että saa jonkun hikisen satkun.

Oman työn ohessa (ei valokuvaus) on tullut jos jonkunlaista pyyntöä puoli-ilmaisista kuvista, ja yhteistä näille firmoille on se, että seuraavana vuonna niitä ei ole.

Ja se että hinnan ilmoittamisen jälkeen tulee vielä sähköposti että "janipetteri" teki tän homman 5€ tunti, sun pyyntihintasi oli aivan liikaa. Ihan niinkuin mua kiinnostais mitä se laskuttaa.

Jos firmalla ei ole maksaa markkinointikuvista (joista saa vielä vähentää kulut verotuksessa) kuin 70€, ei kuulosta kovin vakavaraiselta.
-Clubs are for seals-
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Itse teen tätä hommaa koska tämä on niin kivaa. Ei tulisi mieleenkään luopua päivätyöstä ja siirtyä kuvaajaksi. Tähän mennessä ainut "kaupallinen" kuva oli joku kännykkäräpsy ammutusta merikotkasta jonka lähetin iltalehteen.

Rahan sijaan olen saanut hemmetin hyvän mielen tehdessäni kuvausduunia kahdelle urheiluseuralle. Palkkiona hyviä pelejä, mukavaa seuraa ja joskus joku saunailta.

Lehdissä on julkaistu kuviani mutta niiden taustalla on ollut oman asian ajaminen ja julkisuuden saaminen osin hyvien kuvien takia.

Rahallisesti olen pahasti pakkasella tämän kuvausharrastuksen kanssa. En keksi muuta harrastusta (seksi poislukien) johon satsaamalla olisin saanut hyviä fiiliksiä ja ajanvietettä lähellekkään niin paljon kuin kuvaamisesta.
alsalus

Mäkin oon kuvannut paljon "persnettona", kun ystävilläni on esim. ollut tarve promokuville ja olen halunnut heitä jeesata. Ei ole tullut mieleenkään mikään rahakuvio parinkaan päivän työstä, kun he sitten vastavuoroisesti ovat jeesanneet meikäläistä. Tällainen meininki voittaa aina laskutussekoilun, varsinkin kun talkoohommia on tullut juurikin tehtyä sellaisten asioiden puolesta, joita haluaisi joka tapauksessa tukea.

Mutta se, että joku yritys pyytäisi tällaista palvelusta multa, on aivan täydellisen mahdoton ajatus. Firma joka tekee tulosta hyväntekeväisyyttä hyväksikäyttäen nostaa ihon kananlihalle.

Tästä tuli itse asiassa mieleen tuo Thehatterin youtube-video: ehkä seuraavalla kerralla kun tollanen lafka sanoo ettei voi maksaa, voisi niille ehdottaakin vastavuoroisuutta. Rahan sijaan joku Ilta-lehti voisi tarjota julkisuutta valinnaiselle kohteelle, ammattitaitoista teksinkäsittelyä tai tiedotteen laatimista, mitä tahansa talkootyötä vastaanottamastaan talkootyöstä!
TheHatter

Vaan onneksi emme ole me kuvaajat yksin ongelman edessä.
http://yle.fi/uutiset/viihde/2012/03/ma ... 11269.html

Taikaa olla kaikessa luovassa työssä ja liepeillä tämä sama ongelma. Ihme on kyllä, ettei siivoamaan ole kukaan ilmoittautunut ilmaiseksi tai edes harjoittelemaan siivoamista.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

alsalus kirjoitti: Rahan sijaan joku Ilta-lehti voisi tarjota julkisuutta valinnaiselle kohteelle,
Nimenomaan. Toimittajat, uutispäälliköt jne eivät usein edes voi jakaa rahaa. Julkisuutta jakavat ihan työkseen. Itse olen avittanut tuota lankomiehen keissiä ja ollaan nimenomaan julkisuuden kautta saatu purettua tilannetta.

Esimerkkiä kuvieni käytöstä "oman" asian edistämiseksi:

http://veikkaajat.com/koskettava-tarina ... ttilaisen/
Akustiikka

Viesti Kirjoittaja Akustiikka »

Mitäs muuten porukka täällä veloittelee lapsikuvauksista? Perus tönötykset studiossa 1-2h?
Puh: 041 550 4432
TheHatter

Akustiikka kirjoitti:Mitäs muuten porukka täällä veloittelee lapsikuvauksista? Perus tönötykset studiossa 1-2h?
Suomen ammattivalokuvaajat ry on ainakin saanut virkamiehiltä ohjeistuksen esitettäväksi jäsenistölleen, että mistään hinnoitteluasiasta ei saa keskustella toisen kuvaajan kanssa, koska silloin rikotaan kartellisäännöksiä.

Näistä asioista ei myöskään saa keskustella missään edunvalvontajärjestön kokoontumisissa, eikä muissa illanistujaisissa. Eikä tietenkään millään yleisellä forumilla.
mtala

Viesti Kirjoittaja mtala »

TheHatter kirjoitti:
Akustiikka kirjoitti:Mitäs muuten porukka täällä veloittelee lapsikuvauksista? Perus tönötykset studiossa 1-2h?
Suomen ammattivalokuvaajat ry on ainakin saanut virkamiehiltä ohjeistuksen esitettäväksi jäsenistölleen, että mistään hinnoitteluasiasta ei saa keskustella toisen kuvaajan kanssa, koska silloin rikotaan kartellisäännöksiä.

Näistä asioista ei myöskään saa keskustella missään edunvalvontajärjestön kokoontumisissa, eikä muissa illanistujaisissa. Eikä tietenkään millään yleisellä forumilla.
Onneksi muut kuin ammattikuvaajat voivat esittää näkemyksiään ja kokemuksiaan sekä ammattikuvaajien suosimissa notkumispaikoissa kuulemiaan mainintoja siitä, mitä ammattikuvaajat kyseisistä keikoista mahdollisesti laskuttavat.

Kuvaajat puolestaan saavat tietysti verkkosivuillaan kertoa hintojaan. Nerokkaan yksinkertainen kartellisuojaus perustuu siihen, että kukaan ammattikuvaaja ei tietenkään käyttäisi Googlea kilpailijoiden hintojen selvittämiseen - sehän olisi näet kilpailusäädösten vastaista.

Erinomainen asia, että maamme kilpailuviranomaiset valvovat tarkasti kulutusyhteiskunnan tärkeimpiä lohkoja eivätkä tuhlaa aikaansa joutavanpäiväisyyksiin.

Aikoinaan vakavasti sairastunut sukulaiseni soitti ulkomailta puhelinkopista ja kertoi tulevansa saman iltana Suomeen. Lentoa hän ei ehtiinyt mainita. Tiedustelin todennäköiseltä lentoyhtiöltä asiaa, mutta sellaista ei saanut kertoa. Tiedustelin sitten samalta henkilöltä "aivan yleisellä tasolla ja mihinkään henkilöön liittymättä", pitäisikö hän minua hassahtaneena, mikäli notkuisin lentokentällä vastassaolijoiden joukossa silloin ja silloin. "En lainkaan." Sukulainen saatiin asialliseti korjuuseen.

Mtala
TheHatter

mtala kirjoitti: Kuvaajat puolestaan saavat tietysti verkkosivuillaan kertoa hintojaan. Nerokkaan yksinkertainen kartellisuojaus perustuu siihen, että kukaan ammattikuvaaja ei tietenkään käyttäisi Googlea kilpailijoiden hintojen selvittämiseen - sehän olisi näet kilpailusäädösten vastaista.
Vielä nerokkaammaksi asian tekee, että toinen virasto taas vaatii, että ammattikuvaajilla tulee olla hinnat näkyvillä niin näyteikkunassaan, kuin myös siksi luettavassa nettisivussa.

Välillä ei voi kun kauhunsekaisen ihailun vallassa katsoa, miten virkamieskunta suojelee meitä kaikelta pahalta ja vahingolliselta.
Unlucky

Viesti Kirjoittaja Unlucky »

Ammattitaitoisen työn hinnoittelu lie melko samansuuntaista useillakin aloilla. Mietippä mitä ammattitaitoinen putkimies asianmukaisin työkaluin tehdessään veloittaisi saman ajan vievästä työstä?

Paitsi taiteen aloilla tietysti pitää yrittää tinkiä. Oli kuitenkin joku tinkimisintoinen ravintoloitsijakin ollut ihan tyytyväinen orkesterin hinnoitteluun sen jälkeen kun oli kerrottu paljonko 5 putkimiestä veloittaisivat työstään lauantai-iltana klo 21-02. =)
TheHatter

Unlucky kirjoitti:Ammattitaitoisen työn hinnoittelu lie melko samansuuntaista useillakin aloilla. Mietippä mitä ammattitaitoinen putkimies asianmukaisin työkaluin tehdessään veloittaisi saman ajan vievästä työstä?
Kyllä kuitenkin putkimiehilläkin on eroa hinnoittelussa. Iso firma laskuttaa putkimiehestään ihan eri summan, kuin joku yksityisyrittäjä, joka käy illalla tekemässä putkityöt ja ottaa palkkansa kirjekuoressa. Työn jäljessä ei ole juurikaan mitään eroa ja molemmissa tapauksissa hanasta tulee vettä kun vivusta kääntää.

Ainoa huono tuossa vertailussa on, että putkimiehellä pitää olla pätevyyskirja, taiteilijalla ei. Kuka tahansa kadulta repäisty voi ryhtyä luovaksi persoonaksi ja tehdä rahaa vastaan sitä taidettaan. Oli se sitten soittelua tai valokuvaamista. Luovassa työssä on vielä se hyvä puoli, että kun perustaidot osaa ja kopioi muita, niin se kelpaa suurelle yleisölle.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

TheHatter kirjoitti:... Iso firma laskuttaa putkimiehestään ihan eri summan, kuin joku yksityisyrittäjä, joka käy illalla tekemässä putkityöt ja ottaa palkkansa kirjekuoressa. Työn jäljessä ei ole juurikaan mitään eroa ja molemmissa tapauksissa hanasta tulee vettä kun vivusta kääntää.

Ainoa huono tuossa vertailussa on, että putkimiehellä pitää olla pätevyyskirja, taiteilijalla ei. Kuka tahansa kadulta repäisty voi ryhtyä luovaksi persoonaksi ja tehdä rahaa vastaan sitä taidettaan. Oli se sitten soittelua tai valokuvaamista. Luovassa työssä on vielä se hyvä puoli, että kun perustaidot osaa ja kopioi muita, niin se kelpaa suurelle yleisölle.
Toriltahan noita metsoja saa, värikkäinä, jos niitä haluaa. Ryijyt alkavat jo olla arvokamaa. Erottaisin kuitenkin pätevän putkimiehen ja käsityksesi taiteen ammattilaisesta, ja käsityöläiskopioijasta.

kapa
Vastaa Viestiin